LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] probleempje met Nuon?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
daboss
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2006 18:45

probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door daboss »

Hoi,

ik hoop dat iemand mij kan helpen met hetvolgende:

Ik woon in een amsterdamse benedenwoning van 55m2.
Volgens de meter heb ik afgelopen jaar 5300 KWh verbruikt, maar ik geloof dit niet. Volgens mij is mijn energierekening (al jaren) incorrect.

Ik ben allenstaand, maar gezinnen bij mij in de buurt verbruiken een stuk minder!!
Mijn eigen moeder heeft een woning van 500m2, maar zelfs zij betaald aanzienlijk minder dan ik.
De Nuon en ik hebben samen al een verbruiksschema doorgenomen, waaruit blijkt dat ik per jaar maar zo'n 2800 kWk zou moeten gebruiken (ipv 5300)

Nu mijn probleem: elke keer als ik de Nuon vraag dit uit te zoeken, vertellen ze me dat ik daarvoor ongeveer zo'n 600 euro moet betalen :oops: :roll:


Pas als duidelijk is dat NUON inderdaad iets fout heeft gedaan, worden die kosten me kwijtgescholden.
Maarja dan ga je zitten rekenen, en blijkt dat 600 euro gelijk staat aan ongeveer 5 jaar teveel betalen (=huidige situatie).

Ik vermoed dat ik al 7-10 jaar teveel betaal, maar kan op dit moment geen 600 euro missen om zo een onderzoek te laten uitvoeren.

Iemand een tip voor me?
Mag de Nuon mij zomaar teveel in rekening brengen?
Mag Nuon de onderzoekskosten zo bij mij neerleggen?
Ben ik van alle problemen af als ik een andere energieleverancier kies?
(krijg ik dan een nieuwe meter geplaatst of blijft de NUON meter gewoon staan?)


Alle hulp word zeer op prijs gesteld!

mvg, jasper

PS Heb in 2004 ALLE electra/leidingen/stoppenkast laten vervangen, in de hoop dat dat zou helpen :cry:

PS2 de Nuon heeft bij mij een 'antieke' meter staan (1987)

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Daboss,

:arrow: Een kWh meter is volgens de IJkregeling defect als deze een afwijking heeft van meer dan 4%. Bron: Controlerapport Nuon Monitoring Gecertificeerd Meetbedrijf. :!:

:arrow: Bij een meter ijking heb je 3 optie's;
- Controle aan huis, kost 266,51 euro incl. BTW. Hierbij wordt de huidige meter d.m.v. een transportabele ijkmeter gecontroleerd.
- Interne ijking, kost 409,51 incl. BTW. Hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij het ijklaboratorium van het Meetbedrijf Nuon Monitoring ijkbevoegd en ISO gecertificeerd)
- Externe ijking, kost 642,05 euro incl. BTW. Ook hier wordt de huidige meter afgenomen (en vervangen) en geijkt bij een gecertificeerd ijkbevoegde externe partij in Nederland.
Bron: Aanvraagformulier meterijking van het Nuon. :!:

Voor mijn kWH-meter heb ik een controle aan huis aangevraagd. Voordeel hiervan is dat deze manier het laagste financiële risico met zich meebrengt. Als de meter namelijk een hogere afwijking heeft dan 4% zullen zij de meter alsnog op een andere wijze laten ijken. Deze extra kosten zijn dan voor hen. :wink:

Succes,

Peter.

daboss
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2006 18:45

Re: probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door daboss »

Hoi Peter,

Bedankt voor de tips

Die controle aan huis van 266 euro is een stuk beter te behapstukken dan de controle van 642 euro.

Maar weet jij toevallig ook of ze in al die metingen nog andere oorzaken van abnormaal hoog stroomafname nagaan?
(er kunnen buiten de meter nog andere oorzaken buiten mijn invloed zijn denk ik, zoals de hoofdaansluiting tussen schakelkast en mijn huis oid?)


mvg,

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Jasper,

De metingen die ik heb beschreven betreffen allen, alléén de kWh-meter. Er wordt dus alleen gekeken of de kWh-meter een grote afwijking heeft. Als deze afwijking meer dan 4% is beschouwen zij de meter als defect.
Andere oorzaken dan de kWh-meter worden hier niet in meegenomen.
Het voorbeeld wat jij beschrijft zou je op de volgende wijze kunnen testen. Hierbij ga ik er wel vanuit dat jij een eigen meter (niet gedeeld met de bovenwoning dus) hebt.

Om uit te sluiten of er tussen de electra-meter en jouw schakelkast (groepenkast) stroom wordt getapt hoef je alleen maar alle groepen van je schakel/groepenkast uit te zetten. Als resultaat zou de draaischijf van jouw meter na enige minuten stil moeten staan.

Om nog even op je andere vragen in te gaan;
V - Mag de Nuon mij zomaar teveel in rekening brengen?
A - Het Nuon brengt volgens mij het verbruik in rekening wat de meter aangeeft tot het tegendeel is bewezen. Achter de meter ben je zelf verantwoordelijk en draag je dus ook zelf deze kosten.
V - Mag Nuon de onderzoekskosten zo bij mij neerleggen?
A - Het Nuon brengt deze kosten in rekening op basis van kosten/ongelijk. Als de meter kapot is betalen zij dus de kosten anders moet je deze zelf betalen. Deze "drempel" vind ik op zich wel redelijk anders blijven zij volgens mij aan de gang.
V- Ben ik van alle problemen af als ik een andere energieleverancier kies?
A - De meter is van de netwerkbeheerder. Bij het overstappen naar een andere energieleverancier blijft de netwerkbeheerder gewoon dezelfde. Dus krijg je geenandere meter. Als de meter al zo oud is zou je bij je netwerkbeheerder kunnen navragen wanneer ze deze vervangen en of dit misschien eerder kan gebeuren.

Als ik dit hele verhaal zo terug lees lijk ik wel pro-Nuon. Laat ik voorop stellen dat ik geen voorkeur heb voor deze levrancier of voor een andere. Ik ben zelf al jaren klant van het Nuon en ben tot op heden nog altijd goed tevreden. Ik ben het echter niet eens met die torenhoge bonussen die ze aan zichzelf uitdelen.

Liberalisering van de energiemarkt met als doel meer concurentie dus lagere kosten voor de gebruiker, het zorgstelsel op zijn kop zodat de kosten omlaag gingen, 80-kilometerzones zodat de file's minder lang zouden zijn, enz. enz.
Lang leve de beloftes van ons kabinet, jammer dat het voorlopig bij beloftes blijft en dat het doel niet bereikt wordt.

Groeten en succes,

Peter.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Lang leve de beloftes van ons kabinet, jammer dat het voorlopig bij beloftes blijft en dat het doel niet bereikt wordt.
Ik verwacht niet dat dit ooit zal gebeuren. :cry:

daboss
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2006 18:45

Re: probleempje met Nuon?

Ongelezen bericht door daboss »

hoi Peter,

Wederom bedankt voor je tips in deze 8) .

Kan me wel vinden in je antwoorden, maar blijf het van de zotte vinden dat ondanks dat er een redelijk vermoeden bestaat van abnormaal verbruik (ie mijn telefoontjes naar Nuon over de laatste 8 jaar met de vraag of er iets mis kan zijn + de telefonische berekeningen die het stroombedrijf gemaakt heeft)...ik nog steeds op eigen risico moet laten uitzoeken wat er mis is :wink:

Trouwens net de stroomrekening van mijn vriendin gezien (zelfde stroombedrijf):
haar appartement is iets groter dan die van mij, ze heeft iets meer apparaten dan ik (oa electr. deken) en rekent per jaar.....1200 Kwh uur af (itt de 5300 KwH die ik afreken). Dan moet er toch iets niet kloppen bij mij of denk ik nu te simpel :?:

hoop dit weekend aan de slag te kunnen met de doe-het-zelf tips,
mvg,

Gesloten