| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingdienst
Belastingdienst
Daar wij weinig kilometers met onze prive-auto reden, hebben we - na raadpleging van de werkgever en de Belastingdienst - besloten onze auto te verkopen en gebruik te maken van de bedrijfsauto van mijn werkgever, daar dit voor ons gunstiger was.
E.e.a. is op 17 mei jl. ingegaan.
Op het moment van ingebruikname zou bijtelling ingaan, wat mij expliciet is meegedeeld door een medewerker van de Belastingtelefoon.
Echter tot mijn grote verbazing kreeg ik in juli een naheffingsaanslag van euro 628,90 opgelegd van januari tot en met 17 mei, wat m.i.v. volkomen onredelijk is, daar ik over die periode de bedrijfsauto niet prive heb gebruikt!
Ik heb een bezwaarschrift ingediend, maar de Belasting geeft aan, dat mijn bezwaar ongegrond is, daar bijtelling op jaarbasis is verschuldigd!
Is er iemand op dit forum, die met iets soortgelijks te maken heeft gehad?
En heeft het zin om hier tegen in beroep te gaan?
Alvast bedankt voor de reacties.
E.e.a. is op 17 mei jl. ingegaan.
Op het moment van ingebruikname zou bijtelling ingaan, wat mij expliciet is meegedeeld door een medewerker van de Belastingtelefoon.
Echter tot mijn grote verbazing kreeg ik in juli een naheffingsaanslag van euro 628,90 opgelegd van januari tot en met 17 mei, wat m.i.v. volkomen onredelijk is, daar ik over die periode de bedrijfsauto niet prive heb gebruikt!
Ik heb een bezwaarschrift ingediend, maar de Belasting geeft aan, dat mijn bezwaar ongegrond is, daar bijtelling op jaarbasis is verschuldigd!
Is er iemand op dit forum, die met iets soortgelijks te maken heeft gehad?
En heeft het zin om hier tegen in beroep te gaan?
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: Belastingdienst
1. Sinds wanneer stond die auto jou ter beschikking. Kreeg je die pas op 17 mei? Dan hoort de bijtelling inderdaad NIET voor een heel jaar te gelden.
2. Hoeveel kilomter rijd je privé met die auto? Meer of minder dan 500 km per jaar (en ook hier geldt: tijdsevenredig omrekenen.).
2. Hoeveel kilomter rijd je privé met die auto? Meer of minder dan 500 km per jaar (en ook hier geldt: tijdsevenredig omrekenen.).
In de maanden voorafgaande aan 17 mei was de bedrijfsauto wel in mijn bezit, echter werd niet voor prive-doeleinden gebruikt; puur zakelijk gebruik dus.
Er werd door mij over deze maanden dan ook een ritregistratie bijgehouden.
In de genoemde periode hadden wij nog de beschikking over onze eigen auto, waar we uiteraard belasting voor hebben betaald en we vinden het dan ook absurd om over die maanden opnieuw een bedrag te moeten neertellen!
Over een jaar gerekend komen we wel uit boven de 500 km.
Er werd door mij over deze maanden dan ook een ritregistratie bijgehouden.
In de genoemde periode hadden wij nog de beschikking over onze eigen auto, waar we uiteraard belasting voor hebben betaald en we vinden het dan ook absurd om over die maanden opnieuw een bedrag te moeten neertellen!
Over een jaar gerekend komen we wel uit boven de 500 km.
Kortom: die bedrijfsauto stond het hele jaar tot je beschikking, en je hebt er meer dan 500 kilometer mee gereden.
Dan is het glashelder en terecht dat je voor het volledige jaar wordt aangeslagen.
Dat je vindt dat het voor jou onredelijk uitpakt, tja, zo is de wet nu eenmaal (iemand die de auto van maandag tot en met vrijdag zakelijk gebruikt en alleen op zaterdag en zondag privé rijdt zou ook kunnen zeggen: ik wil slechts twee zevende betalen. Maar zo werkt het niet.)
Dan is het glashelder en terecht dat je voor het volledige jaar wordt aangeslagen.
Dat je vindt dat het voor jou onredelijk uitpakt, tja, zo is de wet nu eenmaal (iemand die de auto van maandag tot en met vrijdag zakelijk gebruikt en alleen op zaterdag en zondag privé rijdt zou ook kunnen zeggen: ik wil slechts twee zevende betalen. Maar zo werkt het niet.)
Ik blijf het vreemd vinden, dat er betaald moet worden over bijna een half jaar, terwijl we notabene die maanden in onze eigen auto reden...
Dat gegeven is klaarblijkelijk ineens niet meer van toepassing, omdat we meer dan 500 km per jaar rijden ...
En hoe zit het met de door ons betaalde autobelasting over deze maanden?
Het zou naar mijn idee pas enigszins redelijk zijn, als we dit konden terugeisen...
Dat gegeven is klaarblijkelijk ineens niet meer van toepassing, omdat we meer dan 500 km per jaar rijden ...
Het zou naar mijn idee pas enigszins redelijk zijn, als we dit konden terugeisen...
Je hoeft na 17 mei niet meer te betalen voor de auto die je toen verkocht hebt.En hoe zit het met de door ons betaalde autobelasting over deze maanden?
Geplaatst op 16 Okt 2006 17:16 door frieda
--------------------------------------------------------------------------------
Ik blijf het vreemd vinden, dat er betaald moet worden over bijna een half jaar, terwijl we notabene die maanden in onze eigen auto reden...
=================================================
Hetzelfde heb ik ook gehad alleen kon ik aan de hand
van mijn km.administratie aantonen dat ik niet meer
dan 500km prive had gereden.Dus hoefde ik niet te betalen.
Is volgens mij ook duidelijk uitgelegd KM BIJHOUDEN.
--------------------------------------------------------------------------------
=================================================
Hetzelfde heb ik ook gehad alleen kon ik aan de hand
van mijn km.administratie aantonen dat ik niet meer
dan 500km prive had gereden.Dus hoefde ik niet te betalen.
Is volgens mij ook duidelijk uitgelegd KM BIJHOUDEN.
belasting is gewoon de mafia..eerst pikken ze een kwart van je loon,en vervolgens moet je op alles wat je koopt ook nog eens belasting betalen..het zijn gewoon vuile dieven
-
raadaartje
Frieda,
Het is wel vreemd dat je een aanslag voor de auto van de zaak gekregen hebt. Met ingang van 2006 is de belastingwet gewijzigd. De werkgever moet de over de auto van de zaak verschuldigde belasting al inhouden op je loon. Ik zou even navragen of hij dat doet. Als dat het geval is ben je dubbel aan het betalen.
Het is wel vreemd dat je een aanslag voor de auto van de zaak gekregen hebt. Met ingang van 2006 is de belastingwet gewijzigd. De werkgever moet de over de auto van de zaak verschuldigde belasting al inhouden op je loon. Ik zou even navragen of hij dat doet. Als dat het geval is ben je dubbel aan het betalen.
Belasting mag alleen geheven worden op basis van wetten, die gemaakt worden door ons, door onze volksvertegenwoordigers.belasting is gewoon de mafia..eerst pikken ze een kwart van je loon,en vervolgens moet je op alles wat je koopt ook nog eens belasting betalen..het zijn gewoon vuile dieven
-
wallybally
Wg heeft waarschijnlijk over periode tot 17 mei niet ingehouden.
Dit wordt nu dmv aanslag recht getrokken.
Dit wordt nu dmv aanslag recht getrokken.
Waar het om gaat, en wat m.i. nog steeds onredelijk is, is de periode januari tot 17 mei, waar we een naheffing van hebben ontvangen.
Vanaf mei werd het ingehouden op het loon en uiteraard niet over de maanden, die er aan vooraf gingen.
Vanaf mei werd het ingehouden op het loon en uiteraard niet over de maanden, die er aan vooraf gingen.