LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

Sinds september 2004 zijn we ons energie bij greenchoice gaan afnemen .
In februari 2006 kregen we de eerste jaarafrekeing binnen ( met geschatte meterstanden) Uit die standen bleek dat we ruim 800 euro moesten bijbetalen het voorschots bedrag was hier ook al in verwerkt, deze was verhoogt van 125 naar 162 euro, niets verkeerds tot nu toe , alles netjes betaald . maanden later zo eind sept kwamen we er achter dat deze geschatte standen veel te hoog waren , we waren overgegaan naar nuon en werd er door nuon de meterstanden opgenomen en deze gold als switspoint 4 september 2006.
wij natuurlijk wachten op de eind afrekening van greenchoice want we moesten toch wel een aardig bedrag terug krijgen. en ja hoor die kregen we 700 euro retour , prachtig zou je denken was het nioet dat ik me aardig bedrogen voelde door greenchoice . we kregen namelijk een eind afreking vanaf september 2004 tot aan switspoint en je raad het al de bedragen waren wel ineens hoger geworden , plus dat we al deze rekening hadden vereffend op februarie 2006. dus greenchoice had alleen de laatste maanden en wel van februari tot aan switspoint mogen berekenen , dit scheelt ons namelijk 186 euro welk wij nu even te weinig terug krijgen. . dit is mijn mening en mijn vraag is eigenlijk of zij dit wel mogen , volgens een mede werker van greenchoice mogen zij dit en volgens mij niet . wat moet ik verder doen om dit uit te zoeken.
vriendelijke groet
A. Walraven

snorkel
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2006 14:18

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door snorkel »

duidelijk een wanprestatie van de netbeheerder. ze hebben ondanks dat ze de standen werkelijk hebben opgenomen de switchstanden toch geschat. komt wel vaker voor. erg vervelend voor je maar greenchoice kan hier echt niets aan doen. zij dienen de standen te hanteren zoals de netbeheerder ze aanlevert via mail

pure pech voor je :cry:

als ik jou was zou ik reclameren bij je nieuwe leverancier.

succes ermee!!!

groet snorkel

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Volgens mij niet. Volgens mij zegt Walraven dat er een termijn is gefactureerd bij de eindafrekening die al gefactureerd was bij de laatste jaarafrekening. Daarmee worden dan ook de huidige energieprijzen gehanteerd en dat is ongunstig. Dan krijg je inderdaad minder terug. Dat heeft in dat geval niets te maken met de Netbeheerder, maar alles met Greenchoice.

Reclameren moet in dat geval dan ook gewoon bij Greenchoice en niet bij Nuon.

Of interpreteer ik uw vraag verkeerd Walraven?

snorkel
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2006 14:18

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door snorkel »

hahaha

sorry hoor ik moet er gewoon van lachen. :lol:

er komt nu wel een hele rare wending in het verhaal

Walraven geef ons please uitsluitsel

groet van snorkel

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

tjoek tjoek zegt het juist.
de jaarafrekening is netjes gefractureerd maar op geschatte standen .
op het moment dat wij over gingen naar nuon zijn de meterstanden opgenomen door nuon en zijn dan tevens de switspoint .
de eindafreking is verrekend over de gehele periode waarin ik energie kreeg geleverd van greenchoice.
maar omdat de eerdere periode van ongeveer 535 dagen gebruik (jaarafrekeing) netjes is afgerond door ons, mogen ze volgens mij tot aan switspointdatum de resterend 196 dagen verrekenen en niet zoals zij gedaan hebben de 731 dagen (totaal aantal dagen dat wij geleverd kregen van greenchoice) verrekenen .
snappen jullie het nu ? anders hoor ik het wel weer.
groetjes

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door jimmie »

Wanneer de geschatte standen voor de jaarafrekening van greenpoint duidelijk fout zijn (bijvoorbeeld dat ze hoger zijn dan de werkelijke standen bij terugswitchen naar nuon), dan is het niet onredelijk om die rekening weg te gooien en de hele periode opnieuw te berekenen.

Er wordt dan over de gehele periode gerekend met de gemiddelde prijzen. Deze zullen duurder zijn dan die op de eerdere rekening, omdat de prijzen gestegen zijn. Maar... per saldo zul je ongeveer hetzelfde kwijt zijn als wanneer de standen op de tussentijdse jaarafrekening wel goed geschat waren, dus echt slechter wordt je er niet van.

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

de prijzen waren niet geschat enkelt de standen waren geschat en zijn daar op afgerekend . netjes betaald en volgens mij mogen ze een eerder betaalde rekening niet nogmaals opnieuw rekenen.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door jimmie »

Zolang ze het betaalde bedrag voor de oude rekening maar hebben afgetrokken van de nieuwe rekening dan mag dat wel (zeker wanneer de eerdere rekening duidelijk fout was).

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Maar... per saldo zul je ongeveer hetzelfde kwijt zijn als wanneer de standen op de tussentijdse jaarafrekening wel goed geschat waren, dus echt slechter wordt je er niet van.
Volgens de topicstarter dus wel. 186 Euro om precies te zijn. En ik vind het wel gek dat dat zomaar kan. Helaas weet ik niet wat je ertegen kunt beginnen.

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

of een verschil van 186 euro niet veel is , helaas voor mij is dat best een groot bedrag.
groetjes anja

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Nou precies! Voor mij ook :D

Suc6 in ieder geval!

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door jimmie »

Die 186 euro valt niet te rijmen met de rest van het verhaal: zo groot zijn de verschillen in tarieven echt niet geweest. En dan nog: door de foutieve rekening heb je eerder tegen een goedkoper tarief energie betaald dat je eigenlijk tegen een hoger tarief had moeten afnemen.

Of er moeten kwh's echt daadwerkelijk tweemaal in rekening gebracht zijn, maar dat betwijfel ik.

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

wel als je rekent dat ze de gehele tijds bestek opnieuw rekenen met duurdere prijzen
het gaat dan over een rekening over ruim 700 dagen van verbruik terwijl de eerste ruim 500 dagen al verrekend waren , in mijn geval hadden ze de laatste afrekeing maar over 196 dagen mogen verrekenenen , ik zou je graag de rekeningen willen laten zien dan zou je alles mogen overrekenen en tot een zelfde conclusie komen .
groetjes Anja

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

ps ik heb niet over foute rekening gehad , lees even goed terug misschien dan iets duidelijker .
punt blijft dat alle rekeningen en naheffingen netjes zijn betaald en dus afgerekend . en volgens mij mag je een eerder betaalde en afgerekende rekening niet nogmaals in rekening brengen .
doordat greenchoice dit wel gedaan heeft kost het mij 186 euro extra.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door jimmie »

kun je de meterstanden en kwh prijzen van zowel de oude als de nieuwe rekening hier neerzetten?

walraven
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2006 08:36

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door walraven »

dat zou ik kunnen doen maar dat is veel werk plus dat je in de berekeing ook vastrecht en kortingen moet verrekenen.
zo 1 2 3 uitrekenen met eenheidsprijzen is niet handig en niet compleet.
maar zal proberen het 1 en ander te melden .
over de periode sept 2004 tot aan februari 2006 zijn de eenheids prijzen :
(lees in centen )
electra hoog tarief 0,2083
laag tarief 0,1414 per kwh
vastrecht over 536 dagen - 0,2741 per dag
mep over 536 dagen- 0,1342 per dag
teruggave energie belasting over 536 dagen 0,6233 per dag
korting over totaal verbruik kwh 0.0043 per kwh
----------------------
gas:
0,5148 per kubm.
vasrecht over 536 dagen 0,4106 per dag
korting over totaal verbruik 0,0050 per kubm.
________________________________________________

september 2006 de afrekening omdat we overgingen van greenchoice naar nuon . dit moment noemen ze switchpoint.

electra
hoogtarief 0,2133 per kwh
laagtarief 0,1463 per kwh
mep over 732 dagen 0,2755 per dag
terug gave energiebelasting over 732 dagen 0,6284 per dag
korting over totaal gebruik 0,0039 per kwh
========
gas
0,5256 per kubm
vastrecht over 732 dagen 0,4228 per dag
korting over totaal gebruik 0,0050 per kubm.
///////
hoop zo duidelijk
je ziet behalve de kortingen zijn alle prijzen duurder of onge gunstiger geworden voor mij.
nu moet je duidelijk zijn dat de jaarafrekeing is betaald en verrekend en nu ineens gaan ze opnieuw rekenen wat al betaald en verrekend is .maar dan over alle dagen en niet zoals het zou moeten zijn de laatste 196 die niet verrekend zijn
groetjes Anja
en volgens mij kan en mag dit niet

snorkel
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2006 14:18

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door snorkel »

volgens mij wil Greenchoice best uw probleem oplossen. bel ze even zij hebben geen keuze menu dus geen wachttijden. nummer is 010-4782326 en vraag dan even naar de heer M. van Zijp, hij heeft mij ook laatst geholpen. prima kerel!! :wink:

snorkel
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 mar 2006 14:18

Re: greenchoice afrekening dubbel verrekend !!

Ongelezen bericht door snorkel »

Walraven,

ik heb nog eens voor je naar deze hele kwestie gekeken. hieronder zal ik mijn visie weergeven:

Greenchoice werkt volgens mij met een gewogen gemiddelde. dit houdt in dat het verbruik in een periode tegen het tarief die op dat moment geldt wordt afgerekend. hierdoor kan het niet zijn dat u meer moet betalen.

ook kan ik uit uw verhaal opmaken dat u waarschijnlijk een correctienota heeft gehad.die 732 dagen zijn dus vanaf het begin tot het eind op dat moment komen alle jaarafrekeningen te vervallen. heb je sommige bedrag van de jaarafrekening wel betaald worden deze betaalde bedragen ook meegenomen in de correctienota als betaald

al met al
-1 nota vanaf het begin tot eind lidmaatschap
-bij de nota is gebruik gemaakt van een gewogen gemiddelde(uitleg zie hierboven)
- alle door u betaalde bedragen zijn in de eind(correctie)nota meegenomen( dus ook het jaarbedrag)

- nota klopt gewoon volgens mij ( rekenen is mijn beroep dus ga daar maar vanuit nl: businessanalist)

greenchoice valt volgens mij niets te verwijten.

ik ben en blijf gewoon tevreden over Greenchoice

Walraven: volgens mij loop je te hard van stapel :!:

Gesloten