LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] concerta en zorg en zekerheid

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
richardb
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mar 2006 11:54

concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door richardb »

hi wie is er met het volgende middel bekend genaamd CONCERTA
. http://www.janssen-cilag.nl/index.jhtml ... t=Concerta


Vind het jammer dat zorg en zekerheid dit medicijn niet volledig vergoed. Zou 90 euro per maand voor mij kosten en dat voor 1 pilletje per dag. Dit zou me erg helpen omdat ik met mijn werk verschillende tijden / pauzes heb. De medicijnen(ritalin) worden dus onregelmatig ingenomen, de ene keer zo laat en de andere keer zolaat. En dan heb je soms dat voordat er een pauze is je medicijnen(ritalin) zijn uitgewerkt. :roll: Met dit middel lijkt me dit ook opgelost??? :?: :!:
Meer mensen die een soortgelijk probleem hebben

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door wiltin »

Mijn zoon 14 jaar gebruikt nu al een aantal jaren Concerta. Helaas wordt dit nog steeds niet vergoed :(
Voorheen werd gebruikt gemaakt van Ritalin, het grote nadeel hiervan was het rebound effect. nadat ritalin sávonds uitgewerkt was sloeg de drukte toe met het gevolg dat onze zoon alleen nog maar met behulp van slaappillen kon slapen. Concerta heeft dit hele probleem opgelost en niet te vergetende momenten waarop te laat een nieuwe ritalin dosis werd ingenomen.
Ondanks dat we de kosten bijna niet kunnen opbrengen, blijven we voor Concerte gaan!!

Samanta1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2006 20:49

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Samanta1980 »

Ik weet niet of jullie bij achmea (zilveren kruis, groene land, pwz) verzekerd zijn, maar als dat zo is kun je het best een AV 4* polis voor jezelf afsluiten per 01-01-07 (en dan ook aankruisen voor al je evt. kinderen, is gewoon gratis). Je krijgt dat de eigen bijdrage voor concerta geheel vergoed (de eigen bijdrage voor concerta is bijna net zo hoog als de verkoopprijs).

Dat Concerta niet vergoed wordt ligt aan minister Hoogenvorst (en de rest van het ministerie van volksgezondheid). Ik zie het ook niet snel gebeuren dat de eigen bijdrage wel vergoed gaat worden.

Succes ermee!

Groetjes

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door wiltin »

Het klopt dat sommige verzekeraars concerta vergoeden echter, offertes bij verschillende verzekeraars leren dat je een dan zo dusdanig duur pakket moet afnemen dat het voordeel (vergoeding concerta) direct wegvalt tegen de hogere premie.

erwincroughs
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2006 17:13

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door erwincroughs »

Nou, ik ben blij dat Hoogervorst ons tenminste een beetje beschermt tegen middelen als Concerta. Zou eigenlijk verboden moeten worden want als die arme kindertjes het overleven (er worden maar 1 of 2 doden per maand gerapporteerd) gaan ze doorgaans naar een inrichting waar ze niet meer uitkomen.

Rebecca1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2006 23:44

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Rebecca1975 »

Hoi Erwin,

Je moet nu eindelijk eens ophouden met ouders de stuipen op het lijf te jagen. Dat je tegen de reguliere medicatie bent weten we inmiddels. Maar hou op met dit soort dingen te gooien!!

Je bereikt hier alleen maar het tegenovergestelde mee, bovendien ben je de dialoog met mij niet aangegaan. Omdat je vertikt op je site te vermelden dat voor sommige mensen en kinderen vitaminen alleen echt niet genoeg zijn. En je iedereen maar over 1 kam scheert.

Let wel medicatie gebruik voor adhd-ers op de juiste manier volgens doktersvoorschrift kan geen kwaad anders waren die medicijnen geheel niet in de handel. En regelmatig op controle gaan is ook een pre!

Ga je niet voordoen als een deskundige wanneer je daarvoor niet de juiste opleiding voor hebt genoten.

Met vriendelijke groet,
Mw R ALbers
Secretariaat van Stichting ADHD+

www.adhdplus.nl

wij als geen ander houden alle ontwikkeling op gebied van medicatie nou lettend in de gaten.

rjk42
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:57

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door rjk42 »

Onze zoon van 18 slikt nu 2 jaar Concerta (voorheen Ritalin)

Sinds 1 januri van dit jaar wordt Concerta door onze zorgverzekeraar
volledig vergoed. :D
Wij zijn verzekerd via ACADEMICA (menzis)

suc6
RJK

Aggie_
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jan 2007 02:49

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Aggie_ »

RJK slikte hij voorheen Ritalin of wilde je hierbij zeggen dat Concerta voorheen Ritalin was? Wat uiteraard niet zo is!

Ik haat dit soort medicijnen en waarom? Omdat er een arts was die mijn nichtje van nu 7 maar toen 5 jaar eerst Ritalin gaf ( mag pas vanaf 8 jaar gegeven worden ) en daarna Concerta en omdat dat niet meer werkte, werd het maar Concerta en Ritalin maar dat werkte ook niet.
Waarschijnlijk heeft ze helemaal geen ADHD, is het iets anders.. maar daar kunnen ze nog niet echt achter komen.

Dank jullie wel hoor voor het vergiftigingen van mijn nichtje!

Ritalin is drugs, ga je op vakantie naar het buitenland moet je zelfs een doktersverklaring hebben.. dat alleen om dat je een ADHD patient bent.

Ik kan me voorstellen waarom er dan ook zorgverzekeraars zijn die het niet betalen en ook Concerta niet, ja deze is duur.. maar wil niet zeggen dat het altijd helpt.

jet71
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 18:03

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door jet71 »

Hallo,
Mijn zoon gebruikt concerta en wij krijgen het wel vergoed, het werkt prima en de gehele dag, geen rebounds en een heerlijk ventje thuis. wij zijn heel positief en ons zoon ook. wel moest ik een pluspolis daarvoor aanvragen, maar dat uitgerekend kan het prima uit.
voor meer info mail me.
Wel hou je altijd vragen, bij elk medicijn, want het blijven toch wel medicijnen die je kind slikt .
groetjes Jet

edwinvandervelden
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2007 13:22

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door edwinvandervelden »

ik ben 36 jaar sinds twee jaar gebruik ik concerta het is het beste medicijn voor adhd maar nu heb ik een nare bij werking ervaan ik ben vreselijk moe in mijnn benen ik zou graag willen weten of er iemand ook last van heeeft

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door eeliane »

Iedereen moet zijn polis eens goed na lezen, sommigen zijn gewoon onderverzekerd... en dan is er een max aan de vergoeding of worden er sommige medicijnen helemaal niet vergoedt...

Flender
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2007 14:27

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Flender »

Voor mensen die de kosten van concerta (heel goed middel overigens) niet kunnen dragen.Ik gebruik sinds een paar maanden een alternatief

wat bij mij ook heel goed helpt genaamd (Zyprexa Velotab) word wel volledig vergoed in alle polissen.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Ritalin of Concerta.

Over de volwassenen wil ik het niet hebben, wel over die kinderen die Ritalin krijgen voorgeschreven.
Van Ritalin is bekend dat dit middel op heel nauwkeurig bepaalde tijden moet worden ingenomen omdat het een kort werkend middel is (6 uur).

Voor volwassenen is trouw en nauwkeurig slikken al een hele opgave maar voor kinderen is het bijna een onmogelijkheid.
Concerta is langwerkend en heeft dus het nadeel van Ritalin in het geval van sliktrouw niet.
Het verwonderd mij daarom dat de zorgverzekeraar waar het kinderen betreft toch Ritalin voor de volle 100% blijft vergoeden maar dat Concerta niet.

Daarbij mij wel buiten de diskussie houdend of dit soort middelen wel sowieso aan kinderen moet worden voorgeschreven!

Voor meer info over dit soort "genees"middelen raad ik. zoals velen bekend, toch altijd aan om het boek Medicijnen eens in te zien en dan met name de hoofdstukken die die gaan over het desbetreffende medicijn.
Uiteraard is dit geen aanbeveling tot zelf dokteren maar om beter te weten wat men (zou gaan) slikt/slikken en daarmee een beter gesprek met de desbetreffende arts te kunnen voeren.

Grootvader

surfchica
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2008 08:59

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door surfchica »

sommige teksten hier op de website van RADAR over AD(H)D medicatie halen het bloed onder mijn nagels vandaan.

AD(H)D is een foutje in de hersenen; er wordt te weinig "rem-stof" aangemaakt. deze "rem-stof" zorgt er normaal voor dat niet alle prikkels worden geregistreerd en verwerkt. door het gebrek aan voldoende van deze "rem-stof" bij AD(H)D-ers, komen er veel prikkels binnen en is de concentratie van korte duur.

deze hoeveelheid rem-stof is te meten met een scan! HET KAN DUS WORDEN AANGETOOND!!!!! omdat deze vorm van diagnostiek nog niet wordt vergoed en erg kostbaar is, wordt het in nederland (bijna) niet gebruikt. omdat de diagnostiek nu wordt gedaan door een arts, in de vorm van gesprekken met ouders, de AD(H)D-er zelf en eventuele vrienden, kan ook een acurate diagnose worden gesteld aan de hand van een diagnostiek boek. in dit boek staat precies omschreven aan welke kenmerken moet worden voldaan om de diagnose AD(H)D te krijgen. AD(H)D kan dus nooit zomaar worden gediagnostiseerd.

ik vind het erg storend dat iemand als erwincroughs de medicatie op een vertekende manier in een erg negatief daglicht zet. medicatie zorgt er juist voor dat AD(H)D-ers (zoals ik) wel goed kunnen functioneren en een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij ipv cententrekkers worden. vele drank en drugs verslaafden blijken AD(H)D te hebben en kosten de overheid meer in uitkeringen dan dat het ze zou kosten om de oorzaak van dit drank en drugs misbruik te achterhalen en te behandelen. (ik zeg niet dat alle drank en drugs verslaafden uitkeringen krijgen, maar het gebeurd wel veel) AD(H)D bij drank en drugs verslaafden komt vaker voor omdat zij deze middelen gebruiken om rust in hun hoofd te krijgen.

maar goed even terug naar het onderwerp;
bij zilveren kruis achmea heb ik sinds het begin van de zorgverzekering veranderingen een 4* polis genomen. deze vergoedde mijn medicatie (concerta) volledig. nu is, sinds dit jaar, zonder duidelijke kennisgeving, de maximale vergoeding verlaagd naar 500euro per jaar. hierdoor kan ik mijn medicatie niet meer betalen en kon ik niet meer van zorgverzekering veranderen toen ik erachter kwam.

omdat is vastgesteld dat ritalin en concerta dezelfde werking hebben, wordt concerta niet vergoed in het basispakket. Jammer is alleen dat, voor AD(H)D-ers het vaak lastig is om de tijd bij te houden en dus elke 2 tot 4 uur een nieuwe dosis ritalin in te nemen. chemisch gezien is dus ritalin en concerta hetzelfde, maar voor een AD(H)D-er is het gebruik ervan echt niet hetzelfde. ook kan ik voor ritaling geen afdoende dosis gebruiken zonder last van bijwerkingen te krijgen (die ik met concerta niet heb).

nu is mijn vraag; zijn er meer mensen die geen duidelijk bericht hebben gekregen van hun zorgverzekering en daardoor vastzitten aan een verzekering die concerta bijna niet vergoed en daardoor niet langer concerta kunnen gebruiken?

moonenries
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:22

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door moonenries »

surfchica, bij mijn weten is een wijziging van de polis (zonder hiervan ingelicht te zijn door de zorgverzekeraar) een legale rede om de verzekering op te kunnen zeggen. Je kunt hiervoor informatie inwinnen bij de Verbond voor Verzekeraars.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door kanovaarder »

eenzijdige wijziging van een polis.........

Welke in het nadeel uitvalt voor de verzekerde is een niet meer nakomen van een overeenkomst tussen de verzekeraar en verzekerde en daarom volgens de wetgeving inderdaad opzegbaar vanaf het moment van de verandering. (prijswijzigingen die de inflatie volgt voorbehouden!)

Of men daarna makkelijk een andere zorgverzekeraar zal vinden is een andere zaak!
Dus eerst onderzoek, dan kontakt met zo'n andere partij en pas na overeenstemming daarmee dan pas overgaan!

Grootvader

Astrada
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 mar 2007 11:54

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Astrada »

De volgende feiten over ADHD en ADHD-medicatie vind je op
http://www.haesbrouck.be/

Artsen of gemene bedriegers?

In september 2007 reageerde men in de Nederlandse Tweede Kamer met veel ongeloof toen ik stelde dat stoffen die het zenuwstelsel verwoesten ook botontkalking veroorzaken bij wijze van groeistoornis (11 feb.2008)
Big Brother? ( 10 feb.2008)
Moeder uit Nijvel niet vervolgd voor racisme omdat haar vijf kinderen die ze vermoordde maar halve Marokkaantjes waren ( 8 feb.2008)
Het lukt warempel (6 feb.2008)
Waarom ik niet anders kan dan op een niet-wetenschappelijke manier tewerk te gaan (28 jan.2008)
How good we are !!! ( 26 jan. 2008)

Astrada
Berichten: 185
Lid geworden op: 17 mar 2007 11:54

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Astrada »

" 22 augustus 2006: De FDA geeft een volgende waarschuwing af op stimulerende
middelen tegen ADHD (Ritalin, Concerta, Aderall, in Nederland Dexamfetamine)
vanwege plotseling overlijden, hartaanvallen en beroerten. De waarschuwing
geldt ook voor volwassenen die deze middelen in een normale dosis slikken."

lees de rest op
http://www.adhd-medicatie.nl/

hapo
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2006 12:17

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door hapo »

Dat Achmea een maximum van 500 euro per kalenderjaar stelt, stond in het overzicht van de vergoedingen van de aanvullende verzekeringen. Ik neem aan dat je deze bij je nieuwe polisblad hebt ontvangen? Het is dan toch logisch dat als je van bepaalde zorg veel gebruik maakt, je nakijkt of er nog iets veranderd is? Het is voor de zorgverzekeraar niet te doen om iedereen een persoonlijke brief te sturen met wat er voor die persoon precies van belang is wat er verandert. Daarom sturen ze zo'n overzicht mee.
Nadat je dat overzicht hebt gekregen mag je de verzekering opzeggen, maar dat kan nu allang niet meer. Je zit er volgens mij nu dus tot het eind van het jaar aan vast. Eind van het jaar dus goed informeren welk bedrag wordt vergoed door welke verzekering!

Markam
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2008 12:39

Re: concerta en zorg en zekerheid

Ongelezen bericht door Markam »

Een hele late reactie op het bericht van Surfchica.
Ik ben er ook nu pas achter gekomen dat zilverenkruis maar 500 euro vergoed.

Heb ze vorig jaar gevraagd of ze het idd zouden volledig zouden vergoeden en of dit niet voor volgend jaar zou worden aangepast. Dat zou niet zo zijn.
Ik heb dus een 4 sterren genomen en niet meer gekeken naar de farmaceutische vergoedingen. Omdat mijn concerta (54mg) nu ineens niet meer vergoed werd ben ik eens gaan bellen en mevrouw wist mij toen te melden dat ik over mijn 500 euro heen zat. Het staat idd in de polis voorwaarden, maar ik ben wel met loze beloften naar binnengetrokken. Heb natuurlijk alleen geen poot om op te staan, want ik heb zelf niet goed gelezen.

Maar volgend jaar gaan we dus wel gewoon naar FBTO, want die hebben 100% in de basis verzekering.

Gesloten