LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] na twee jaar brief intrum justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
whoppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2006 14:51

na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door whoppie »

Hallo,

Ik heb een bedrijf op mijn naam gehad, toen heb ik een telefoon gekocht van vodafone libertel voor het bedrijf en op naam van het bedrijf.
Wegens persoonlijke omstandigheden heb ik het bedrijf weer afgestaan inclusief telefoon.
Ben toen vergeten het rekening nummer te wijzigen.
Nu twee jaar later krijg ik een brief van intrum justitia of ik het open staande bedrag nog even wil betalen.
Volgens mij kunnen ze mij niks maken. Maar zij denken daar anders over wie kan mij helpen. Als ik niet betaal krijg ik een deurwaarder op mijn dak.
Vind het ook vreemd dat ze me 2 jaar later pas wat laten horen volgens mij mag dat ook niet.

Wie kan mij helpen
Alvast bedankt.

Groetjes

MAXIEM

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag whoppie,

Ik denk toch dat het gewoon betalen wordt. Lees even onderstaande informatie:

Het kan gebeuren dat je pas na zeer lange tijd een factuur krijgt. Ben je dan nog verplicht de rekening te betalen? Vorderingen verjaren na verloop van tijd maar hoe zit het precies?

Door het verloop van een bepaalde tijd kan men immers bevrijd worden van een betalingsverplichting. Dit wordt aangeduid met de term verjaring.

Algemene verjaringstermijn: 20 jaar
Een rechtsvordering verjaart door verloop van 20 jaren, tenzij de wet anders bepaalt (artikel 3:306 Burgerlijk Wetboek (BW)). Dit wil zeggen dat in beginsel door verloop van 20 jaren de wettelijke verplichting een rechtsvordering na te komen, vervalt. Na deze algemene verjaringstermijn resteert slechts een morele verplichting. Deze is niet afdwingbaar. Deze morele verplichting tot nakoming wordt een natuurlijke verbintenis genoemd.

De termijn van verjaring begint op de dag, volgend op die waarop onmiddellijke nakoming kan worden gevorderd, tenzij de wet anders bepaalt.

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen (bijvoorbeeld diensten): 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering, een huurvordering of een dienstenvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.

Consumentenkoop: 2 jaar
Is er sprake van een consumentenkoop, dat wil zeggen een overeenkomst waarbij de koper een particulier is en de verkoper handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan geldt er zelfs een verjaringstermijn van twee jaren (artikel 7:28 BW). Na twee jaren kan de verkoper dan ook geen betaling meer afdwingen.
Note: hieronder valt ook de levering van electriciteit!!!

Bijzondere verjaringstermijnen
Verder kent de wet enkele bijzondere verjaringstermijnen, zoals:
 Schadevergoeding wegens milieuverontreiniging: 30 jaar
 Belastingschulden: 5 jaar
Verkrijgende verjaring
Wie te goeder trouw een bepaalde zaak van iemand anders in bezit heeft, wordt na drie jaar eigenaar. Bij onroerende goederen (bijvoorbeeld een huis) en register-goederen (bijvoorbeeld een vliegtuig) bedraagt de termijn tien jaar.

Een bezitter te kwader trouw (bijvoorbeeld een dief) wordt na twintig jaar vanzelf eigenaar. Deze mogelijkheid bestaat pas sinds 1 januari 1993, een bezitter te kwader trouw kan dus op zijn vroegst in 2013 eigenaar worden.

Gevonden voorwerpen
Als je een voorwerp vindt dat van niemand is, dan word je eigenaar zodra je het opraapt. Blijkt het wel van iemand anders te zijn, dan word je als bezitter te goeder trouw na drie jaar eigenaar. Als je een voorwerp vindt dat iemand anders kennelijk is verloren, dan word je na één jaar eigenaar als voldaan is aan enkele voorwaarden: aangifte doen of wanneer de eigenaar bekend is: deze op de hoogte brengen van de vondst. Verder moet het voorwerp aan de gemeente in bewaring worden gegeven. Als je het voorwerp zelf bewaart, dan zul je moeite moeten doen de eigenaar op te sporen.
Stuiting en verlenging van de verjaring
Om te voorkomen dat een vordering verjaart, zal de wederpartij veelal door middel van aanmaningen laten weten nog een vordering te hebben. Door het versturen van deze aanmaningen, kan men een lopende verjaringstermijn stoppen. Dat heet stuiting. Hiervoor is dan wel vereist dat de wederpartij kan aantonen dat deze aanmaningen ook daadwerkelijk binnen de verjaringstermijn verstuurd zijn, bijvoorbeeld door middel van een aangetekende brief.

Door stuiting van de verjaring, begint een nieuwe verjaringstermijn te lopen op de dag volgend op de stuiting. Deze nieuwe termijn is gelijk aan de oorspronkelijke verjaringstermijjn, maar niet langer dan vijf jaar.

Bron: www.adviseursgids

Groeten, Maxiem.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Door het niet wijzigen van je rekeningnummer heb je nu een openstaande schuld?

Hoe is het afstaan van je bedrijf, inclusief telefoon, zoals jij dat omschrijft, destijds afgewikkeld?

Is het bedrijf failliet verklaard, en wat is daarin de rol van Vodafone/Libertel geweest? Ik bedoel ermee te zeggen, heeft Vodafone ziich destijds gemeld als zijnde ''schuld-eiser''?

Wanneer men zich destijds niet gemeld heeft, dan is hen laksheid te verwijten, en zal Vodafone aannemelijk moeten maken waarom men niet eerder met deze vordering kon komen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door mr T. »

Volgens mij kunnen ze mij niks maken. Maar zij denken daar anders over wie kan mij helpen. Als ik niet betaal krijg ik een deurwaarder op mijn dak.
Volgens mij wel. Er is niet betaald voor geleverde diensten. Terecht dat men hiervan werk wil maken. Er zit weinig anders op dan te betalen.
Vind het ook vreemd dat ze me 2 jaar later pas wat laten horen volgens mij mag dat ook niet.
Dat mag wel degelijk. Het betreft hier een levering van Vodaphone van een telefoon met (ongetwjfeld) een belpakket of een abonnemet voor zakelijk gebruik. Is contractuele vordering. Kortom: het wordt tijd om te betalen.

iris34
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2006 11:10

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door iris34 »

:wink:
Laatst gewijzigd door iris34 op 01 dec 2006 02:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

In principe ben jij verantwoordelijk voor betaling, dat is jouw deel van het contract. Dat ze na twee jaar komen aanzetten hiermee is vervelend en irritant, maar afspraak is afspraak, ook na twee jaar.

tweemeteracht
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:55

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door tweemeteracht »

Ik ben even benieuwd of de levering van Gas welke aan ons is gedaan tot en met 25 december 2005 maar pas wordt gefactureerd in 2008 door ons dient te worden betaald? En dan heb ik het nog maar even niet over onze onbeantwoorde klachtenbrief. Leverancier is OXXIO.

reddevill
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 mar 2008 13:49

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door reddevill »

Heb je bewijs(aangetekend) dat je de klachtenbrief hebt verzonden?

Het is vreemd dat iets van 2005 in 2008 wordt gefactureerd maar er is wel gebruik gemaakt van de diensten en volgens de wet is er dan sprake van een wederdienst alszijnde de betaling.

Mocht je eerder vaker hebben verzocht om een factuur dan is de zaak mogelijk hard te maken. Anders vrees ik het ergste.

tweemeteracht
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:55

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door tweemeteracht »

We hebben 10 maanden lang verzocht om een factuur, vervolgens aangegeven dat ze het binnen 1 maand nu moesten gaan regelen omdat de kosten voor ons anders te ver zouden oplopen. Na drie weken gebeld en gevraagd of ze het gespreksbandje van de maand ervoor wilden afluisteren. Daarop hen gemeld dat er nog 1 week was. Na die week wederom gebeld en hen gemeld dat ik er klaar mee was. Vervolgens overgestapt op een andere leverancier. Normaal gaat dit niet zomaar maar zij begrepen onze situatie. Hierop ook een klacht verstuurd aan Oxxio. Daarvan hebben we de bevestiging. Het is ook zo dat eerst die klacht beantwoord dient te worden voordat je verder kunt klagen bij een hogere instantie. Nu wordt zonder dat de klacht beantwoord is allerlei incassoprocedures opgestart. Volgens mij vervalt de betalingsverplichting voor consumenten na twee jaar. Is hier iemand mee bekend?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Nee, de verplichting tot betalen blijft 5 jaar staan. Daarna kan men gaan manen en daarmee wordt de termijn weer met 5 jaar verlengt.
Dat men geen factuur heeft gestuurd is geen excuus, U weet dat er op een gegeven moment moet worden afgerekend en daarmee moet men rekening houden, dus het verschuldigde bedrag maandelijks reserveren, desnoods automatisch op een reserverings rekening laten storten.
Dat men over gaat tot incasso maatregelen is niet terecht, tenzij er na het ontvangen van een factuur niet wordt betaald.
Zelf heb ik soortgelijke problemen gehad en na div verzoeken om de bedragen af te schrijven werd dat niet gedaan, terwijl ik een doorlopende machtiging had afgegeven om het maand bedrag te innen.
Er werd gedreigd met afsluiting en zelfs werd er een incasso bedrijf op gezet, wat ik uiteraard heb geweigerd.
Naderhand is het gelukkig weer goed gekomen, maar geen excuus of anderszins gehad en werd er voor een jaar tegelijk afgeschreven.
U kunt begrijpen dat ik bijna plofte, want dit was echt geen fout van mij en had ik de bedragen gereserveerd staan zodat ik zelf niet in de problemen kwam.

Vr. Gr. Hans.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste 2 meter 8,

waarom verziek je dit onderwerp door een bijdrage over Oxxio te plaatsen, er zijn voldoende andere catergorien om deze bijdrage te plaatsen
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 31 mei 2008 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

tweemeteracht
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2008 22:55

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door tweemeteracht »

Nou ja zeg, er zijn meer manieren om me dit duidelijk te maken hoor. Bijvoorbeeld door me daar op te wijzen. Dit onderwerp ging over verjaringstermijnen en daar had ik een vraag over. Wat mij betreft zak je er lekker in hoor mafkees.

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door Bosjesman »

TS heeft hetb abo destijds toch afgesloten als bedrijf? En als hij het bedrijf later verkoopt, dan kan de leverancier hem persoonlijkm toch niet aansprakelijk stellen? Effe een ideetje, weet iemand dit?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: na twee jaar brief intrum justitia

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Als iemand een bedrijf verkoopt, dan neemt de koper de lusten en de lasten. Hetzelfde bij verkoop van een gebruikt product, dan kan men achteraf niet met de klacht komen dat de banden van bv. een auto versleten zijn. Dit in theorie, maar de praktijk is anders. Diensten staan meestal op contract en op naam, dus degene die het contract heeft afgesloten is verplicht de voorwaarden na te komen. Is er achterstand in huur of leverantie van energie, dan kan het contract niet worden over gedragen voordat de achterstanden zijn betaald.
Stel dat er een achterstand is en de nieuwe gebruiker komt zijn verplichting niet na, dan komt men toch eerst bij de houder van het contract en dat kan zeer lastig zijn.
Destijds kon ik mijn bedrijf verkopen en daarmee alles recht trekken, maar daar ging men niet mee accoord hetgeen mij onnodig extra veel geld heeft gekost.
Ik vermoed dat er in het verleden door malafide figuren teveel misbruik is gemaakt, en daarmee worden de goed willenden gestraft.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten