LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechten koper poes met HCM?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Faas
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 dec 2004 20:23

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Faas »

Ik heb eigenlijk maar een opmerking die ik alle kitten/pup-kopers wil meegeven.

als je besluit een kat of hond t ekopen zorg dan dat je VOOR de tijd informatie inwint en niet na de tijd pas

Dit is geen verwijt. HEt is allemaal heel erg vervelend maar ik ben wel van mening dat een koper ook zijn of haar verantwoordelijkheden heeft.

Sterkte in ieder geval met deze zaak. Ik hoop voor jou dat het je brengt wat je graag wil. Zelf is mij het dier vele malen belangrijker en kon de fokster de boom in wat mij betreft.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Soraya »

Dat ben ik met je eens, maar veel mensen doen dit niet. Ergens uit een stukje onwetendheid, maar soms ook uit laksheid. Terwijl er voldoende over te vinden is.

HCM en PKD zijn ziekten die bij alle kattenrassen voorkomen. Bij sommigen wat meer dan bij de andere, maar het is er zeker te vinden. In mijn omgeving zijn veel huiskatten hier aan gestorven en verschillende van deze mensen kiezen nu bewust voor een raskat, omdat hiervan de ouders (bij goede fokkers) op gecontroleerd worden.

Denise33
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2006 18:17

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Denise33 »

Ik fok Brits Kortharen. Ik ben een hobbyfokker met maximaal 1 nestje per jaar. Ik heb jouw berichten (en de reactie met verbazing gelezen).

We weten inmiddels wat HCM is. Met verbazing heb ik gelezen hoe de fokker van jouw kat gereageerd heeft op jouw melding over het vermoeden van HCM. Het is voor jou in eerste instantie belangrijk om te weten of het daadwerkelijk HCM is. Als er een nest wordt gefokt waarin of vader of moeder HCM heeft krijgt 50% van de kittens HCM. Hebben allebei de dieren HCM krijgt het hele nest HCM. Het is een vreselijke ziekte.

Ik test al mijn poezen voordat ze gedekt worden op HCM. Dit laat ik doen bij een gecertificeerde kliniek, want niet elke dierenarts met een echoapparaat kan betrouwbaar testen op HCM. Als mijn poes negatief is zal zijn gedekt worden door een kater die eveneens negatief is. Gelukkig wordt er steeds meer getest op HCM, maar helaas nog niet alle fokkers doen dit. Ik vind dat het verplicht moet worden voor elke dekking. Vervolgens krijgen de nieuwe eigenaren van mijn kittens een kopie van de HCM & PKD (aandoening nieren) op het moment dat ik het kitten kom brengen.

Als fokker is testen voor elke dekking de enige manier om te proberen HCM te voorkomen. Helaas kan nog steeds niet gezegd worden op welke leeftijd een kat voor 100% HCM vrij is. Een DNA-HCM test is er volgens mij (nog) niet. Wel een DNA test voor PKD. Mocht ik dit verkeerd vermelden hoor ik het graag, want zulke informatie is altijd welkom.

Om even terug te komen op jouw verhaal. De fokker wil jou geen verklaring afgeven dat de ouders van het kitten getest zijn. Dan kun je er bijna wel vanuit gaan dat de ouders niet getest zijn. Ik kan namelijk geen enkele reden bedenken waarom ze geen kopie zou willen versturen. De fokker is aansprakelijk, omdat geen deugelijk "product" is geleverd. In mijn geval zou het anders zijn. Ik heb mijn poes wel laten testen en de kater is ook getest. Op het moment dat het bij mijn zou gebeuren heb ik er alles aan gedaan om HCM te voorkomen. Dan nog zou ik de eigenaar van "mijn" kitten tegemoet willen komen. Want het is zo vreselijk als je maatje ziek is. Sommige overlijden heel plotseling en sommige katten leven nog jaren met medicijnen (bloedverdunners). Het is dan ook voor jou belangrijk om de scan te laten uitvoeren door een goede kliniek met verstand van zaken. Er zijn er diverse, waarover we eventueel persoonlijk contact kunnen hebben. Als er een diagnose is kan bepaald worden welke behandeling het beste is voor jou kat.

Tevens wil ik nog even melden dat er ook een heleboel goede fokkers zijn die het beste voor hebben met hun dieren. Als ik een nest fok verlies ik er alleen maar geld op. Voor het geld hoef ik het echt niet te doen! Ik geniet er zo van! Die kleine bolletjes die lekker bij hun mamma liggen. En het kattenkwaad dat ze verzinnen. Vermoeiend, maar geweldig!

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Jij bent niet nalatig geweest. De "fokker" is dat in deze wel! Helemaal als in de stamboom meerdere dieren voorkomen met HCM. Dan moet je niet willen doorfokken met deze katten!

Hans G
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2006 21:12

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Hans G »

HCM is een erfelijke aandoening en is dus bij de koop aanwezig als blijkt dat de kat op 1,5 jaar HCM blijkt te hebben. Bij de Rijdende Rechter is ooit een uitspraak geweest over een hond met ernstige heupafwijkingen door een erfelijk gebrek, de rechter heeft toen besloten dat bij dieren het wetboek anders uitgelegd moet worden dan bij gewone zaken koop: gelet op de emotionele binding met het "goed' hoeft het "goed' niet terug gegeven te worden bij teruggave van de aankoopsom. die uitspraak zal de kracht van arbitrage hebben en ik neem aan dat deze gedeponeerd is. dan geldt dit min of meer als jurispudentie. als de fokker geen HCM testen heeft laten doen en zou kunnen weten dat de ouderdieren HCM hebben, is hij aansprakekijk voor alle kosten. meer dus dan de aanschafprijs want dan er is geen sprake van non-conformiteit maar van bedrog.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Soraya »

HCM is (vaak) nog niet te zien als je een kitten koopt. Vaak uit het zich ergens tussen de 6 mnd en 2 jaar. Ook weer afhankelijk van het ras, daar het bij de een sneller naar voren komt dan de ander.

Met de DNA voor PKD... dit is nog niet voor alle rassen, en staat ook hierbij (veelal) in de kinderschoenen.

RinyNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2006 17:16

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door RinyNL »

Er wordt gesugereerd dat HCM een erfelijke aandoening is. Dit is niet helemaal waar. Een kat die een te hoge bloeddruk heeft of een schildklier afwijking heeft kan HCM positief getest worden terwijl er iets anders aan de hand is. Een nerveuze kat kan ook HCM positief getest worden terwijl ie eigenlijk niets mankeert. Een DNA test is een ander verhaal maar met een echo is het geen 100% zekerheid. Daarbij is het inderdaad zo dat het geen nut heeft een kitten te laten testen. De ziekte openbaart zich eerder na het 2 levensjaar. Maar uitzonderingen daargelaten. Of je de fokker kan aanklagen? Wanneer de fokker zijn katten netjes test en de testen negatief zijn heeft hij/zij niets te verbergen. Dat ouders van de ouderkatten of generaties ervoor wel positief waren dan nog ligt het eraan in hoeverre de fokker daarmee bekend is/was. Dan ook ligt het eraan hoeveel katten er in de stamboom HCM positief waren. Wist je dat katers er meer aanleg voor hebben dan poezen? Weet je ook dat wanneer je fokt met een ras wat niet zo breed is aan keuze je moet kiezen? Je kan wel alle "mogelijke" (dus ook die misschien iets anders mankeren maar wel via de echo positief zijn) HCM katten uit de fok halen maar vergeet niet dat je dan ook heel veel goede eigenschappen stopt. Nu worden knikstaarten ook al verdacht op mogelijke dodelijke afloop. En dan de kippenborst, de katten die een uitstekend borstbeen hebben die willen we ook niet in de fok hebben. PKD de nieraandoening is ook al zo iets wat we niet willen. En ga zo maar door. De fokker had bij twijfel wel zo netjes kunnen wezen om het kitten gecastreerd te verkopen zodat er niet verder gefokt kon worden met het dier. In elk geval niet met het gehele nest als dat groot was.

O ja nog even over de honden. Bij een stamboom van honden staat of een ouder hd vrij of verdacht of positief is. Tenminste wel op het stamboom van mijn hond. Dus dat is bij koop al aantoonbaar. Helaas staat dat niet op de stamboom bij katten of pa of ma HCM heeft. Ik denk ook niet dat dat mogelijk is want dan wilt pietje er PKD bij en klaasje de knikstaarten uit het nest etc. etc.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door petty1950 »

''O ja nog even over de honden. Bij een stamboom van honden staat of een ouder hd vrij of verdacht of positief is. Tenminste wel op het stamboom van mijn hond. Dus dat is bij koop al aantoonbaar''.


Even buiten deze discussie om....Klopt niet hoor :wink: Kan ook niet want ook HD vrije ouders kunnen helaas een pup krijgen met HD. Het blijft om levende have gaan dus dat kan zelfs de beste fokker je niet garanderen.
De fokkers die volgens de officiele rasvereniging fokken zullen echt niet met bv HD+ouderdieren fokken maar hebben hier wel iets over opgenomen in hun koopcontract en natuurlijk sluit je zoveel mogelijk risico uit door bij een verantwoordelijke fokker je dier te kopen.

RinyNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 feb 2006 17:16

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door RinyNL »

Even buiten deze discussie om....Klopt niet hoor Kan ook niet want ook HD vrije ouders kunnen helaas een pup krijgen met HD. Het blijft om levende have gaan dus dat kan zelfs de beste fokker je niet garanderen.
De fokkers die volgens de officiele rasvereniging fokken zullen echt niet met bv HD+ouderdieren fokken maar hebben hier wel iets over opgenomen in hun koopcontract en natuurlijk sluit je zoveel mogelijk risico uit door bij een verantwoordelijke fokker je dier te kopen.

Petty er staat wel degelijk op de stamboom van mijn hond in welke mate de ouder honden HD hebben. Misschien is het bij andere rasverenigingen anders maar bij de Epagneul Breton staat het wel op de stamboom. Natuurlijk kunnen HD vrije honden een HD pup krijgen. Zo kan ook bij katten vrije HCM katten een HCM kitten produceren. Maar feit is dat bij "in elk geval het hondenras wat ik heb" het op de stamboom staat. Terwijl bij katten je er om moet vragen of de ouders getest zijn anders heb je grote kans dat je een kitten koopt van niet geteste ouders. En dat gebeurd echt in het kattenras wat ik fok. Fokkers die niet testen, fokkers die zeggen kater is al 4 jaar dus hoeft niet meer. Er blijven naievelingen bij helaas.

Heidi24
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2007 11:14

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Heidi24 »

Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is met de zaak van zenga 13.

Onlangs is bij mijn Brits korthaar kater van net 2 jaar HCM vastgesteld. In december is het "half"broertje van mijn kater (een maand ouder) die ik bij dezelfde fokker had gekocht geheel plotseling overleden. De dierenarts durft voor 95-99% zeker te zeggen dat dit ook HCM moet zijn geweest. Autopsie heb ik niet laten verrichten, daar kreeg ik mijn beestje niet mee terug...
Ik heb contact opgenomen met de fokker en deze voelt zich absoluut niet aansprakelijk. Haar poezen (de moeders) zouden immers gezond zijn en wat de kater betreft is het niet haar verantwoordelijkheid. Voor ik overging tot aankoop beweerde zij dat de kater ook negatief getest was. Te goeder trouw heb ik dat aangenomen en niet verder nagetrokken. Nu blijkt dat zij op de hoogte is van het feit dat de vaderkater HCM positief getest was. Of zij dit nu al wist op het moment van het aanbieden van de kittens weet ik niet. Ik weet wel dat zij nu zegt dat zij destijds geen testgegevens had gezien van de kater. Zij zou die wel hebben gevraagd, maar steeds niet hebben gekregen. De fokker vond het in niet nodig om de kopers van de kittens in te lichten, want "HCM hoeft zich niet te openbaren en dan zouden de kopers voor niks ongerust worden".
De vereniging waarbij de fokker is aangesloten heeft redelijk bot gereageerd. Citaat: "Een kat is een levend wezen en daar kan je geen garantie op geven". Op de vraag of er regels of gedragscodes zijn voor fokkers werd gereageerd: "Als een kat binnen 3 maanden overlijdt, krijg je een nieuwe". Een antwoord waar ik niks mee kan. Het feit dat een kat geheel plotseling op tweejarige leeftijd overlijdt, is niet normaal.
Op mijn verzoek mij schadeloos te stellen of anderszins tegemoet te komen werd direct afwijzend gereageerd. Ik moest maar contact opnemen met de eigenaar van de kater. Het zou niet de "schuld" zijn van de fokker, omdat haar katten gezond zijn. Ik ben met de fokker een overeenkomst aangegaan en de eigenaar van de kater is geen partij in deze.
Dit soort praktijken zouden mijns inziens niet voor mogen komen. Er zou eigenlijk een keurmerk voor goede fokkers moeten komen, om het kaf van het koren te snijden. Ik ben daarom benieuwd naar de verdere ontwikkelingen in de zaak van zenga 13, omdat ik ook overweeg verdere stappen te ondernemen.

Geschrokken
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2007 00:25

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door Geschrokken »

Ik ken een vrouw die een cattery heeft die fokt op gezondheid in plaats van een mooie oorstand ofzo. Ze probeert al jaren deze catteries aan te pakken (binnen de siamezenfok dan). Vrienden van haar hebben laatst een rechtzaak gewonnen (vergelijkbaar aan jouw zaak).
Je kan even op haar website kijken en haar bellen,z e heet maaike. ik weet zeker dat zij je die rechtzaak wel te wilt sturen. dan heb je alvast wat jurispudentie. Je hebt een goede zaak hoor!! de fokker is aansprakelijk en moet niet allen het aankoopgeld teruggeven maa rook alle gemaakte kosten tot nu toe.
haar website is www.fearbhail.nl
SUCCES

serrie_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2007 21:06

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door serrie_01 »

Elke keer lees ik maar weer dat er uit HCM positieve ouders altijd 50% uit het nestje het ook krijgt. Dit is niet waar er zijn genoeg gevallen bekend waarvan er uit HCM positieve ouders HCM negatieve kittens zijn geboren maar ook andersom. Dit betekend dus dat een variabele expressie heeft met een incomplete penetratie. HCM kan generaties overslaan en daarom moet je niet kijken naar alleen de ouders of zij getest zijn en of deze positief of negatief zijn maar moet je verder terugkijken in de stamboom van de kat.

Ik zelf heb een sphynxpoesje waarvan de vader HCM verdacht/HCM positief getest is (wat ik niet wist toen ik haar kocht, is allemaal een lang verhaal) echter was haar vader de enige uit het nest die positief was (en vader is niet de jongste meer) en ook zeker 2 generaties verder op de stamboom staan (dus grootouders en overgrootouders) geen positief geteste katten.

Bij sphynxen is HCM een zeer groot probleem. het is bijna onmogelijk om een HCM vrije lijn te vinden waar ook nog is een redelijk percentage inteelt in zit,omdat alle katten in dit geval van dezelfde kattenafstammen is er vaak een hoog inteeltpercentage en komen er in zoveel lijnen HCM voor. Het inteeltpercentage wordt door veel mensen geprobeerd te verlagen doormiddel van outcross (hiervoor worden HTK katten gebruikt, deze worden helemaal op alles getest maar je weet niets van de voorouders van deze katten)
Ik koop dan ook alleen maar een sphynx wanneer deze zeker voor 4 generaties vrij is van HCM, en bijna de hele foundation bekend is i.v.m. het inteeltpercentage. (redelijk is 10% over 10 generaties hierboven wordt de levensduur korter en kunnen er meer gebreken ontstaan)

als je wilt weten hoe het zit met de lijnen (van verschillende rassen):
- www.pawpeds.com
- www.HCMtest.com

specifiek over sphynxen:
- http://www.scf-fr.net/sphynxmanager/

Ik hou me trouwens bezig met het fokken van sphynxen. Het belangrijkste voor mij is dan ook de gezondheid van het ras.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

HCM bij (ras)katten.

Ik neem aan dat de genoemde kat van de 1-e vraagstelster is ingeschreven bij de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied (nederland).

Ze spreekt over "de stamboom" een verklaring waarin ook mogelijke ziekten worden/staan ingeschreven zoals ook nationale en internationale prestaties.
Vraagstelster zou als eigenaresse op die stamboom moeten staan en heeft dus dit in ieder geval gekregen bij de overdracht van de kat maar ook eerder in hebben kunnen zien.

Aan de achterkant van deze stamboom staan regels die de koper bescherming bieden tegen malversaties.
Zo mag een fokker geen fouten verzwijgen (of op uiterlijk) fouten verdoezelen.

Welnu, uw conflict is die tussen u en de fokker waarbij de RvB de onafhankelijke tussenpersoon/adviseur zou kunnen zijn.
Op de stamboom staat het adres, telefoon/faxnummer.

Mijn advies in zulke zaken, ga/schrijf naar deze RvB als u van mening bent dat er fokkersfouten zijn.

Grootvader

serrie_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2007 21:06

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door serrie_01 »

bij stambomen van katten worden geen ziektes vermeld. Wanneer je een raskat koopt (kan uiteraard alleen met stamboom anders is het gewoon geen raskat) kun je er zelf voor kiezen of je de stamboom op jou naam laat zetten of niet, toen ik mijn sphynx waar ik het eerder over had kocht had ik de stamboom nog niet gezien deze werd later opgestuurd omdat deze nog niet binnen was.

Op de achterkant van de stamboom staan geen regels of iets en wanneer dit wel zo is is dit afhankelijk van bij welke vereniging de fokker van de kat lidwas.

Een fokker kan in principe alles doen wat hij of zij wil, zo hoeven HCM testen niet bekend te worden gemaakt en is een fokker niet verplicht te testen (jammer genoeg, het wordt helaas nog veels te weinig gedaan)
net als het maximale aantal van 3 nestjes in 2 jaar(van 1 poes), een fokker kan lid zijn van verschillende verenigingen en zo dus meerdere nestjes per jaar hebben van een poes dan toegestaan omdat de stamboom zo gewoon bij een andere vereniging kan worden aangevraagd.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Raskatten en Raad van Beheer.

Dit laatste is niet juist!

Letterlijk staat er (een na laatste alinea);
Het is verboden bij aanvraag-,aanmeldings en inschrijvingsprocedure die in of krachtens dit reglement zijn geregeld onjuiste gegevens te verstrekken of gegevens te verzwijgen (Art.VI.6 KR)

Het is wel mogelijk dat uw kat niet bij deze Raad van Beheer staat ingeschreven maar bij een of andere fok- of rasvereniging.
Maar dat is uw keuze geweest.

Rashonden en katten aangemeld bij de RvB krijgen hun stamboom na een keuring, pas daarna een chip,daarna wordt de nieuwe eigenaar op de stamboom vermeld en hoort deze stamboom onverbrekelijk bij de hond of kat!

Grootvader

serrie_01
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2007 21:06

Re: rechten koper poes met HCM?

Ongelezen bericht door serrie_01 »

Ik ken heel veel fokkers maar geen een die een kat bij de raad van beheer heeft ingeschreven. U kunt zoeken naar raskattenverenigingen en u zult er heel veel vinden.

Aangezien ik zelf katten met stamboom heb zie ik op geen van de stambomen (2 verschillende verenigingen = neocat en Nederlandse vereniging van kattenvrienden) verdere uitleg staan. Als fokker kan je er zelf voor kiezen of jij je kat verkoopt MET of zonder een contract. als je ervoor kiest om een kat zonder contract te verkopen is het heel makkelijk om informatie achter te houden, wanneer de kat met contract is verkocht houdt dit in dat alle informatie juist moet zijn die gegeven is over de kat, wanneer dit niet zo is krijgt de koper van de kat of een nieuwe kat of geld terug of in een geval van HCM kan de verkoper er voor kiezen de kosten van de testen en de medicijnen te betalen.

Op een stamboom staan alleen namen en kleuren (EMS-codes) en of een kat een bepaalde titel heeft behaald. Er zijn ook stambomen waar geeneens de uitleg van de EMS - codes opstaat. Omdat alles heel erg verschilt per vereniging zou ik zeggen dat de persoon waar het hier omgaat eerst contact op moet nemen met de vereniging waar de fokker bij aangesloten is, om zo zeker te weten wat voor regels bij die vereniging gelden zodat zeker is of de fokker echt iets fout heeft gedaan ja of nee.

Gesloten