LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Apparaten die (stiekem) veel stroom trekken als ze uitstaan

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
mado

Apparaten die (stiekem) veel stroom trekken als ze uitstaan

Ongelezen bericht door mado »

Na (energie)opmeting van onze apparaten blijkt: opladers zonder dat de apparaten eraan hangen (telefoon etc) verbruiken geen stroom! Een fabeltje (in onze gevallen) dus.

Onverwacht is dat de hp allinone printer (door de transformator) evenveel stroom gebruikt als hij uit staat als wanneer hij aan staat ! Dus ook als de display leeg is en er geen lampjes branden.

Apparaten die uit (lijken te) staan en toch stroom trekken is een soort van consumentenbedrog. Ik weet zeker dat producenten slim genoeg zijn om hier iets voor te verzinnen.

Onze Philips Tv uit = 0Watt.
De Sony DVD recorder echter, trekt nog vrolijk stroom. Deze kan ook niet (bijvoorbeeld dmv een verlengblokje met schakelaar) uitgezet worden, want dan vergeet hij de datum. Dan zou je elke keer dat je hem aanzette en iets op wilde nemen, de datum opnieuw instellen.

Tel al dit soort apparaten (stiekeme stroomtrekkers) in uw huishouden op en dan scheelt het enorm op de energierekening (en het milieu).

Ik denk dat het best zinvol zou zijn als consumenten in de pen klimmen en de fabrikanten van dit soort produkten schrijven dat ze graag willen dat de produkten de datum gewoon onthouden en dat ze niet perse een klokje hoeven zien als het apparaat uitstaat.

Dat ga ik dus ook gelijk doen.

hharteman

Re: Apparaten die (stiekem) veel stroom trekken als ze uitstaan

Ongelezen bericht door hharteman »

Alle adapters hebben een klein verbruik als ze in het stopcontact hangen.
Het is minimaal als het apparaat er niet aan hangt want er hoeft niets geleverd te worden maar verliezen over trafo en capaciteiten zorgen toch voor een klein gebruik.
De tv en video/dvd in standby gebruikt altijd stroom.
Dit komt omdat de 5V lijn in werking moet zijn om de ir ontvanger en microprocessor voor de afstand bediening te laten werken.
Alles bij elkaar is het geen enorm verbruik, maar geteld over miljoenen huishoudens toch nog wel aardig wat.

Jejeka

Ongelezen bericht door Jejeka »

Ik heb proberen uit te rekenen wat de lekstroom van adapters kost. Als je je niet bewust bent van deze lekstroom, laat je het apparaat in de meeste gevallen dus het hele jaar aan staan.

Elke Watt stroom een heel jaar aan is 24 Wattuur in een etmaal en dat is 8760 Wattuur in een jaar oftewel 8,76 kWh. Als een kWh stroom 0,23 eurocent kost kom ik tot deze vuistregel:

Elke watt lekstroom kost 2 euro per jaar

Het is dus zeker de moeite waard daar op te letten. Begin bij de pomp van je vloerverwarming en cv-ketel. Maak er een gewoonte van de schakelaar van je stekkerblok uit te doen als je weg gaat..

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Computers die in stand-by modus staan.
Tegenwoordig totaal overdreven. De tegenwoordige computers zijn zo snel opgestart dat het geen zin heeft om de computer standby te zetten.

De vijverpompen.

Jejeka

Ongelezen bericht door Jejeka »

Ja, een hele goeie van IkbenIk. Mijn zoon verrekt het altijd om zijn computer uit te zetten als hij weggaat. Op school doen ze dat ook niet. Hij zegt het uit- en aanzetten neemt evenveel stroom als aan laten staan.

Ik heb van de Eneco energiemaatschappij een Wattmeter mogen lenen. Mijn computer een uur aan laten staan was 110 Watt aan stroom oftewel bijna 2 Watt elke minuut.

Uitzetten en weer aanzetten duurde 2 minuten en verbruikte 4 Watt stroom, eveneens bijna 2 Watt elke minuut.

Conclusie: Een computer aan- en uitschakelen kost niet meer stroom dan de computer twee minuten aan laten staan.

Dus als de computer langer dan twee minuten uit zal staan loont het al om hem uit te zetten.

Gesloten