| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Orange maar geen ontvangst
Orange maar geen ontvangst
Ik heb bij Orange een abonnement gekocht. Vorig jaar al. Gratis nokia erbij etc. Alles genoteerd, vaste lijn opgezegd. Tot mijn verbazing merkte ik al vrij snel dat ik bij mij in huis helemaal geen ontvangst heb. Zelfs soms niet als ik buiten voor de deur sta. Na een tijdje modderen heb ik Orange gebeld en ze dachten dat het misschien de telefoon zou zijn. Dus ik van telefoon gewisseld. Precies hetzelfde. Na een paar maanden (ik was ondertussen aan het klooien met mijn gezondheid) weer naar de orange winkel en weer gevraagd hoe het kan dat ik maar geen ontvangst heb. Blijkt het dat er helemaal geen toren staat waar ik woon. Beetje vreemd, want ik woon aan de rand van een stad in het oosten dus je mag toch verwachten dat daar gewoon ontvangst is. Daarna kreeg ik te horen dat Orange alleen maar garantie voor ontvangst tot aan de voordeur!! Ik voelde me belazerd en vroeg waarom me dat nooit gezegd was toen ik dat abonnement kocht in de winkel, tenslotte kon hij dat nu wel gelijk zien. Nou ja, dat deden ze dus niet. Gezien mijn gezondheid en ik een telefoon moet hebben om te bellen in geval van nood, heb ik besloten om toch maar een ander abonnement erbij te nemen, je moet toch wat. Maar ja, tijden zijn duur en alles ging in prijs omhoog dus op een gegeven moment lukte het me niet om die rekeningen te betalen, dus werd er één weer afgesloten, de laatste dus. Ik zit nu dus met een schuld, orange doet geen moer en ik zit tot mei vast aan een abonnement waar ik binnen niks aan heb. Ik voel me zo belazerd door Orange en ik vraag me af of dit zomaar kan. Ze wisten blijkbaar van te voren dat ik geen ontvangst zou hebben binnen, maar dan toch verkopen en in ieder mij al helemaal de keus niet geven.
Re: Orange maar geen ontvangst
Ik vind inderdaad ook dat de informatievoorziening vanauit de telecombranche wel wat beter kan/moet. Maar je hebt als consument ook zelf een onderzoeksplicht. Dit betekend dat je had moeten vragen of er ontvangst zou zijn in jouw woning. (Liefst op papier registreren, is dan bewijs).
Je kunt er namelijk niet blindelings vanuit gaan dat een telecomprovider overal bereik heeft.
p.s. Als je moeite hebt met het betalen met rekeningen moet je prioriteiten stellen. Dus het goedwerkende telefonie-abbonement wel betalen en de rekeningen van het niet werkende telefonie-abbonement niet betalen (overigens wel in overleg met deze telecomprovider).....Dan had je nu (waarschijnlijk) nog telefoon gehad.
pvd
Je kunt er namelijk niet blindelings vanuit gaan dat een telecomprovider overal bereik heeft.
p.s. Als je moeite hebt met het betalen met rekeningen moet je prioriteiten stellen. Dus het goedwerkende telefonie-abbonement wel betalen en de rekeningen van het niet werkende telefonie-abbonement niet betalen (overigens wel in overleg met deze telecomprovider).....Dan had je nu (waarschijnlijk) nog telefoon gehad.
pvd
Waarom ben je er zolang mee rond blijven lopen?Als je het direct merkt moet je bij de telecom gelijk aan de bel trekken.....Niet eerst aanmodderen dan melding maken en pas een aantal maanden later weer een keer aan de bel trekken....Orange denkt dan vanzelf nou zo erg is het nou ook weer niet want de consument doet er bitter weinig moeite voor.
Begrijp me niet verkeerd hoor...ik bedoel dit niet als aanval maar als ik een abo koop en ik merk op dag 1 al dat ik geen bereik heb sta ik dezelfde dag nog in de winkel ook al zullen ze niks doen dan sta ik de daarop volgende dagen weer in die winkel.....je hebt een 7 dagen annuleringsrecht....kom je later dan heb je helaas pech..
Begrijp me niet verkeerd hoor...ik bedoel dit niet als aanval maar als ik een abo koop en ik merk op dag 1 al dat ik geen bereik heb sta ik dezelfde dag nog in de winkel ook al zullen ze niks doen dan sta ik de daarop volgende dagen weer in die winkel.....je hebt een 7 dagen annuleringsrecht....kom je later dan heb je helaas pech..
Zoals ik al zei ben ik chronisch ziek, dan komt er wel eens wat tussen. Voorlopig red ik me met de telefoon die ik heb. Toen ik die telefoon kocht wist ik helemaal niks van mobiele telefoons en abonnementen af. Als mij wordt gezegd dat die telefoon een prima ontvangst heeft door heel Nederland en zelfs Europa, dan mag ik toch verwachten dat het ding het binnen (tien minuten van de Orangewinkel) ook doet?
Als dat in deze bewoording is gezegd dan mag je inderdaad verwachten dat je 100% bereik hebt, maar dit advies klopte helaas niet, want er is niet 1 provider met 100% bereik......
Wijze (en dure) les geweest voor een volgende keer
pvd
Wijze (en dure) les geweest voor een volgende keer
pvd
Okee, maar wat dan als die provider tegen je liegt over de ontvangst? Telfort is al geruime tijd op de hoogte van mijn probleem met de ontvangst bij mij in de omgeving, maar blijft doodleuk die postcode opgeven als gebied met een goed bereik. Maar mijn abo hebben ze, na lang aandringen van mijn kant, ontbinden vanwege de slechte dienstverlening zowel binnen als buiten.Ik vind inderdaad ook dat de informatievoorziening vanauit de telecombranche wel wat beter kan/moet. Maar je hebt als consument ook zelf een onderzoeksplicht. Dit betekend dat je had moeten vragen of er ontvangst zou zijn in jouw woning.
Ik had voor die tijd zelfs al aan mijn onderzoeksplicht voldaan doordat ik het netwerk eerst 'geprobeerd' heb door een prepaid, maar nadat ik het abo een paar maanden had, is de kwaliteit plotseling ingestort en was ik volkomen afhankelijk van de 'goedheid' van Telfort in hoeverre zij zichzelf verantwoordelijk stelden voor de wanprestatie die ze in mijn woonomgeving leverden.
Dus die onderzoeksplicht is ook een behoorlijke wassen neus, je bent bij een postcode check afhankelijk van wat de provider je meedeelt en het huidige bereik zegt niets over dat van volgende week, evenmin als over hoe je provider zal reageren bij het ontstaan van klachten. En dan?
En dan? Heb je een stok om ze mee te slaan. Als een provider zegt dat het bereik op postcode xxxx xx goed is, dan moeten ze ook een goede dekking leveren. Als de dekking later alsnog in elkaar stort, moet je ze eerst even de tijd geven om het probleem op te sporen en te verhelpen (kan immers ook een storing zijn) om vervolgens het contract inderdaad te ontbinden. Desnoods via de geschillencommissie.
Let wel: ze konden voor mij geen storing oplossen, ik moest het er maar mee doen. Heb verschillende keren geklaagd, gevraagd wanneer ze nou eens met een oplossing voor hun wanprestaties konden komen, en zo heeft het een behoorlijke tijd geduurd, waarbij ik meestal aan het lijntje gehouden werd met opmerkingen als dat het wel aan m'n toestel of simkaart zou liggen, of dat ik toch echt niet 100% dekking mocht verwachten, of dat ik maar buiten moest gaan staan omdat ze geen binnendekking garanderen.
Allemaal onzin: sim of telefoon alleen in mijn woonplaats kapot? Dekking in de ruime omgeving (dus ook buiten!) slecht, gewoon helemaal geen contact kunnen krijgen, hele avonden lang...
Uiteindelijk is erkend dat het een te groot probleem was en kon mijn contract vrij gemaakt worden. Maar als nu mijn buurman belt om te checken hoe het bereik in zijn woonomgeving is, zal Telfort hem vertellen dat er 'naar verwachting een goed bereik' is in zijn postcodegebied. Ik heb gezegd dat ik dit toch wel vond lijken op oplichting: men verstrekt informatie waarvan ze weten dat die onjuist is, om daarmee iemand een betalingsverplichting met Telfort te laten aangaan, en om die verbintenis dan weer ongedaan te maken, zal die klant weer veel actie moeten ondernemen, doorzettingsvermogen moeten hebben en een hoop onzin van de Telfort klantenservice over zich heen moeten laten komen. Let wel: dit is dus de klant die WEL aan de onderzoeksverplichting heeft voldaan door te informeren naar het bereik...
Allemaal onzin: sim of telefoon alleen in mijn woonplaats kapot? Dekking in de ruime omgeving (dus ook buiten!) slecht, gewoon helemaal geen contact kunnen krijgen, hele avonden lang...
Uiteindelijk is erkend dat het een te groot probleem was en kon mijn contract vrij gemaakt worden. Maar als nu mijn buurman belt om te checken hoe het bereik in zijn woonomgeving is, zal Telfort hem vertellen dat er 'naar verwachting een goed bereik' is in zijn postcodegebied. Ik heb gezegd dat ik dit toch wel vond lijken op oplichting: men verstrekt informatie waarvan ze weten dat die onjuist is, om daarmee iemand een betalingsverplichting met Telfort te laten aangaan, en om die verbintenis dan weer ongedaan te maken, zal die klant weer veel actie moeten ondernemen, doorzettingsvermogen moeten hebben en een hoop onzin van de Telfort klantenservice over zich heen moeten laten komen. Let wel: dit is dus de klant die WEL aan de onderzoeksverplichting heeft voldaan door te informeren naar het bereik...
Ik gok er op dat je vooral hebt gebeld en pas na lange tijd bent begonnen met het schrijven van brieven. In de algemene voorwaarden van de gemiddelde provider staat een uitstekende klachtenprocedure beschreven: schriftelijk klagen, geschillencommissie. Dan is het probleem zo opgelost.
Ik heb redelijk snel nadat ik de telefoon had inderdaad telefonisch gereageerd. Het punt is dat ze ervan uitgingen dat het aan de telefoon zelf lag en ik heb dan ook een andere telefoon gekregen. Kijk, ik zit nu gewoon nog aan dat contract vast en dat is niet anders. Waar het mij om gaat is mag dit zomaar? Toen ik uiteindelijk IN de winkel een paar keer vroeg hoe het nu zat gaven ze toe dat waar ik woon geen toren staat en ik dus inderdaad slecht ontvangst kon hebben binnen. Maar...ze gaven dan ook garantie tot aan de voordeur (dat is me een paar keer verteld) . Slaat natuurlijk nergens op. Daarbij kon hij blijkbaar direct aan mijn adres zien dat het ontvangst daar slecht was, waarom werd mij dat dan niet gelijk verteld? Mij werd gezegd dat ik een prima ontvangst had met deze telefoon, zelf door heel Europa. Het 'grappige' is. Dat klopt. Ik had op de Noordkaap in Noorwegen beter ontvangst dan vanuit mijn huis. Of zelfs voor mijn huis. Ik moet soms buiten gaan staan maar zelfs dan is het soms knudde. Vooral bij slecht weer. Blijkbaar waren ze voordat ze mij dat contract verkochten prima op de hoogte en konden ze het ook aan mijn adres zien. Ze kunnen dat controleren. Ik vind dat ik dus slecht ben voorgelicht, of sterker, ik ben opgelicht. Ik kan er nu niks meer aan doen, dat snap ik best, maar ik vind wel dat dit niet moet kunnen. Plus het feit dat ik dus een tweede abonnement ernaast heb moeten nemen om toch bereikbaar te blijven en in geval van nood naar buiten te kunnen bellen. Overigens doet Orange geen moer. Ik heb al maanden geleden afgesproken dat mijn maandelijks abonnementsgeld naar beneden moest. Ik heb geschreven, gebeld, ben er geweest. Volgens alle gegevens in de computer staat het al verlaagd, maar ik krijg nog steeds de hogere rekening. Nog een paar maandjes en dan gaat dat contract heel diep de papierbak in. NOOIT MEER ORANGE!!!
Linda, als consument heb je niet alleen rechten, maar ook plichten. Ik weet dat de redacties van Kassa en Radar dat wel eens vergeten te vermelden, maar je hebt en onderzoeksplicht. Er zijn een aantal feiten relevant:
1) Geen enkel netwerk heeft 100% dekking. Dat behoor je als potentiële klant te weten.
2) Daaruit resulteert dat er een kans is dat je thuis geen dekking hebt, dus:
3) Moet je specifiek vragen hoe de dekking is op de postcodes waar je veel komt.
Als je dat niet doet, heb je de kans dat dit soort dingen gebeuren. Op zich niet zo erg, mits je dan maar HEEL ERG SNEL melding daarvan maakt bij de leverancier. En daarmee ook hun adviezen onmiddelijk opvolgt (ander toestel proberen, etc). Wacht je daar te lang mee (door het zoals jou een paar maanden op zijn beloop te lapen) verspeel je alle rechten. En wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten.
1) Geen enkel netwerk heeft 100% dekking. Dat behoor je als potentiële klant te weten.
2) Daaruit resulteert dat er een kans is dat je thuis geen dekking hebt, dus:
3) Moet je specifiek vragen hoe de dekking is op de postcodes waar je veel komt.
Als je dat niet doet, heb je de kans dat dit soort dingen gebeuren. Op zich niet zo erg, mits je dan maar HEEL ERG SNEL melding daarvan maakt bij de leverancier. En daarmee ook hun adviezen onmiddelijk opvolgt (ander toestel proberen, etc). Wacht je daar te lang mee (door het zoals jou een paar maanden op zijn beloop te lapen) verspeel je alle rechten. En wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten.