LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Marcel24
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 21:52

Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Marcel24 »

Is een incasso bureau(Solveon) dat onderdeel is van een bank (ABN AMRO) gerechtigd om een bankrekening tot op de laatste cent leeg te halen zonder kennisgeving?

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door roro25 »

ja, zie daarvoor art. 19 en art. 21 van de algemene bankvoorwaarden opgesteld door de Nederlandse Vereniging van Banken en die hanteert ABN AMRO ook.
In deze artikelen is de zogenaamde compensatieregeling opgenomen.
Voldoe je niet aan je betalingsverplichtingen t.a.v. een bank dan mag de bank na minimaal 3 aanmaningen de compensatieregeling in werking laten treden.
Ze mogen dan bv. een spaartegoed op jouw naam gebruiken voor de terugbetaling van een krediet/roodstand.
Ik durf niet te zeggen hoe de tegoeden op gezamelijke naam worden verdeeld tenzij de betalingsverplichting geldt op de gezamelijke rekening.

Marcel24
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 21:52

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Marcel24 »

Solveon heeft een bedrag van mijn spaarrekening getrokken en van mijn lopende rekening om een bankrekening van mijn vader te compenseren! Ik ben al enige tijd het huis uit, ik heb dus niets en heb nooit iets met het bedrijf van mijn vader te maken gehad. Wij hebben echter wel dezelfde voorletter, maar niet dezelfde voorletters!

Voorbeeld: AA Pieters zoon van AB Pieters

Voordat er iemand met een oplossing komt:
De oplossing is al onderweg... Mevrouw van de bank heeft haar excuses aangeboden. Nu Solveon nog. Ben benieuwd hoe snel mijn geld terug komt.
Laatst gewijzigd door Marcel24 op 22 okt 2006 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door roro25 »

ik neem aan dat je boven de 18 bent, want anders kan het iets anders liggen.
misschien dat per ongeluk een fout met de naam is gemaakt. Maar lijkt me sterk want ik denk dat ze ook wel naar geboortedatum en adres kijken.
Maar wat zegt Solveon? Neem anders contact met ze op als je geen duidelijkheid hebt.

Marcel24
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 21:52

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Marcel24 »

Ik heb mijn bericht even aangepast, wel zo duidelijk.

Marcel24
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 21:52

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Marcel24 »

Ik zal hier morgen posten hoe het ging met Solveon. Ik was tot aan vrijdag altijd erg tevreden over de ABN AMRO. Ik begrijp dat iedereen wel eens een fout maakt tijdens zijn/haar werk, al is dit wel erg grof. Als er morgen moeilijkheden ontstaan ben ik geneigd op zoek te gaan naar een andere bank.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door particulier »

Ik heb wel eens gehoord dat er een onterechte beslaglegging op een bankrekening heeft plaatsgevonden omdat twee personen dezelfde naam en geboortedatum hebben.

Maar dit is wel erg grof: Een rekening plunderen alleen omdat de voorletters en achternaam overeenkomen. Als ik jou was zou ik Solveon om een schriftelijke reactie vragen hoe dit kon gebeuren. Zo niet, weg bij ABN-Amro.

Marcel24
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 21:52

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Marcel24 »

Solveon heeft inmiddels het gehele bedrag teruggeboekt. Maar geen excuses aangeboden. Het meisje van de ABN heeft wel nog even gebeld om haar excuses aan te bieden. Ik heb aangegeven dat ik het vertrouwen in hun kwijt ben.

Ik wacht nog even op een schriftelijke brief van Solveon. En anders overweeg ik nog steeds weg te gaan bij de ABN.

Arnoud
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 sep 2003 22:16

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Arnoud »

De vraag is of de algemene voorwaarden van de Bank altijd van toepassing zijn. Mijn antwoord is nee. In de algemene voorwaarden komen artikelen voor die strijdig zijn me de grijszelijst van het BW.
Ik noem als voorbeeld het artikel van stilpandrecht genoemd in de algemene voorwaarden. Indien er stilpandrecht wordt gevestig dan moet hiervoor persoonlijk voor worden getekend voor accoord.
Verder staat er nog in het faillisemen wet een artikel dat spaar tegeoeden niet mogen worden verrekekend met schuld tegoeden in rekening courant. Omdat er anders bevoordeling plaats kan vinden van (Rechts)personen. M.a.w. spaar tegoeden dienen altijd door alle schudelnaars gedeeld te worden. Stel dat je bij een bepaalde Bank heb staan spaargeld € 100.000 en bij dezelfde Bank een schuld met eenzelfde rangorde dan moet het spaar tegoed verdeeld worden over alle schuldenaren van dezelfde rangorde. Er mag dus geen interne verrekening plaats vinden volgens de faillisements Wet
met groeten

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door roro25 »

je zegt het al goed. De faillissementswet zegt dat dat niet mag. Dus dat betekent dat alleen in geval van een faillissement geen saldocompensatie mag plaatsvinden tussen spaar en rekeningcourant.
In elk ander geval is elke bank gerechtigd om dit wel te doen.
In geval van faillissement zal de bank wel saldocompensatie hebben uitgevoerd. Maar de bank is ook verplicht om de saldo's per datum van faillissement door te geven aan de curator. En de curator is gerechtigd om deze transactie ongedaan te maken. En dan worden de opbrengsten gelijk over de verschillende schuldeisers verdeeld. Alleen als de bank Hypotheek of pandrecht hebben dan hebben zij het recht van parate executie en gaan zij altijd voor op overige schuldeisers. Zie 3:248 jo 3;268 BW

Ik begrijp alleen de opmerking over de grijze lijst niet. HEt voorbeeld dat je noemt is absoluut geen voorwaarde van de grijze lijst van 6:237 BW.
Kijk voor pandrecht maar in de daarvoor bestemde titel van boek 3 BW (art. 3:236 e.v.) Stil pandrecht ga je altijd persoonlijk aan.

En elke bank in NL hanteert dezelfde algemene voorwaarden die opgesteld zijn door de Nederlandse Vereniging van Banken. Ik denk echt niet dat de NVB in de algemene voorwaarden voorwaarden van de zgn Grijze lijst hebben opgenomen. En ja het zegt het al grijze lijst. Het gebeid tussen zwart en wit. Dus als je ermee accoord gaat mag het wel..


@ TS Mooi dat je het saldo terughebt. Ik denk alleen niet dat je excuses van Solveon kan verwachten. HEt is nl. ABN AMRO die solveon opdracht geeft. Ik denk een menselijke fout. Kan gebeuren.
Bij andere banken kan je hetzelfde probleem hebben omdat zij dezelfde algemene bankvoorwaarden hanteren. Kijk maar eens bij de Postbank of Fortis.

hbjhm
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 sep 2005 16:37

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door hbjhm »

simpele oplossing.
nooit (grote) (spaar)tegoeden aanhouden op je eigen naam bij de bank waar je ook "schulden" hebt. een hypotheek is ook schuld. :twisted:

Erikpeter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:09

Re: Incasso Bureau Solveon (ABN AMRO)

Ongelezen bericht door Erikpeter »

mijn nichtje opent voor een stichting een bankrekening bij een lokale abn. krijgt ze een rekening nummer, 3mnd later vraagt ze een hypotheek aan en wordt geweigerd wegens ernstige negatieve bkr codering ! Wat blijkt abn heeft 1 een oud bankrekeningnummer heruitgegeven voor de stichting ! 2 er niet op gelet dat dit een bankrekening betrof van een persoon/met een negatieve a3 bkr codering ! 3 die codering op het bankrekeningnr van de stichting vervolgens aan mevrouw prive gekoppeld 4 hiervan aan Solveon opdracht gegeven mevrouw (mijn nichtje) negatief te registreren bij BKR Tiel !!!
zwaar dubieus dus ! gelukkig is de tussenpersoon welke de hypotheek verzorgde mee geweest naar de bank, en na zo'n 4 uur ter plekke de bank bewogen solveon opdracht te geven het bkr in tiel de registratie te laten verwijderen ! (waar blijf je zonder goeie tussenpersoon....

Gesloten