LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] houtkachel

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
justus

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door justus »

Bob Schurkjens

Wooooooohwwwwwwwwwww :? :? :?

Ik zou iedereen aanraden toch deze bovenstaande link eens aan te klikken (of in de browser te copieren). Ik dacht dat het allemaal wel meeviel. Altijd gedacht dat "houtbranders" milieurakkers waren. Mijn kijk daarop moet ik nu toch 's even bijstellen.

Justus 4all

Lau10

Ongelezen bericht door Lau10 »

Iedereen moet toch zelf weten of je een houtkachel gebruikt.

Ik doe het met plezier in elk geval en stook met amerikaans eiken, s,winters BBQ ik erin met een speciaal bbq set , :)

janpp

Ongelezen bericht door janpp »

Indien men de juiste installatie kiest.
In Landen als bijv Duitsland krijgt men zelfs subsidie voor de holzpellets cv's. ( geperste houtkorrels)

Dus een complete centrale verwarming al dan niet te combineren met een zonneboiler of warmtepomp.

Nadelen zijn men heeft een ruimte nodig voor opslag van 3 tot 6 ton voor een gemiddelde woning, en moet wat vaker de CV reinigen aslade enz.

Maar alles gaat verder wel automatisch dus ook in de nacht ;)

Voordelen daar dit of een bijprodukt ( afval) of special gekweekt hout is, is de CO2 uitstoot dus nagenoeg neutraal ( transport naar de woning kost brandstof een een beetje voor het vermalen en persen)
Maar wat men verbrand heeft eerst als boom de lucht gezuiverd, dus een soort cirkel die in ieder geval minder co2 overschot geeft als fosiele brandstoffen.

Ook is er een verplichte meting inzake de uitstoot per installatie!

Ook zijn er kleinere "gezellige" kachels mee te stoken en kan men de pellets hiervoor in zakken kopen. ( dit is dan wel weer prijzig maar geeft meer warmte dan stoken op stukhout)
Schoorsteen reinigen ja, maar laat maar eens meten wat men bij gewoon stoken op gas of olie naar buiten stoot!!
Ook hier moet men de schoorsteen goed schoon houden om problemen te voorkomen.

tuur020

Ongelezen bericht door tuur020 »

je vind aan de straat vaak heel veel hout

alleen geschilderd hout mag niet de kachel in

je kan ook houtzaagsel branden , dat brand goed en is gratis, maar met ontploffingsgevaar

wat het millieu betreft is het lood om oud ijzer
de electriciteitscentrales stoken ook niet op water :-)))
(dus haal die kop uit het zand)

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Mijn houtkachel is geschikt voor alles wat brand, alleen gooi ik er geen alternatief verbrandingsproduct in, hout is in voldoende mate te krijgen en goedkoop, ik woon tegen de bossen aan. Kappen is illegaal toegestaan en het is goed voor het bosonderhoud.

Geschilderd hout resten verdwijnen uiteraard ook in de kachel, aan de straat vindt je geen hout.

tuur020

ik vind in amsterdam altijd heel veel hout aan de straat

Henri42

Gooien ze in Amsterdam dan de meubels de straat op, ligt aan het Pvda bestuur met Cohen aan het wiel ?. :D .

tuur020

nee dat ligt niet aan cohen of aan een links bestuur.
Maar is gewoon inherent aan een grote stad,
en grofvuil mag aan de straat 2x per week, heel normaal dus. verder veel pallets om op te stoken die aan de straat staan

Henri42

met waaibomenhout stoken ??? dan heb je per dag 10 pallets nodig, nee ik zaag in de bossen amerikaans eiken om en hak ze klein

zeilertje

Ongelezen bericht door zeilertje »

Grotendeels mee eens
maar de openhaarden en de vuurkorven dat zijn de grootste vervuilers. Die zouden verboden moeten worden . Of verplicht dat eerder genoemde duitse filter (in ontwikkeling?) plaatsen. En de vuurkorf verbieden.
Maar als alle openhaarden door houtkachels vervangen zouden worden , zou dat al meer dan 50% schelen. Kijk maar eens naar het rendement van een houtkachel 60% en dat van een open haard 20%. Om over die vervuilende vuurkorven maar niet eens te spreken.

Henri42

Ik blijf in mijn houtkachel met open deuren stoken, op een gloeiend vuurbedje wil ik ook graag BBQ en.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nederland ligt in een klimaat waarin het van tijd tot tijd omwille van de gezondheid der mensen noodzakelijk is om te stoken daar de omgevingstemperatuur niet in de behoeften voorziet.
Hout is het goedkoopste alternatief voor gasgestookte warmte en daarmee de goedkoopste brandstof.
Ik las hierboven een opmerking over het milieu vriendelijker zijn van aardgas maar dat is een wassenneus daar aardgas op raakt en hout systematisch verbouwd kan worden en zodoende kan voorzien in de behoeften van een deel der bevolking.
Dit laatste merk ik met klem op daar de oppervlakte van Nederland niet strekt tot een algehele voorziening i.v.m. de oppervlakte waaraan behoefte bestaat ter voorziening in andere voor de primaire levensbehoeften noodzakelijke gronden.
Zodra meer en meer mensen op hout gaan stoken zal de regering daarop belasting heffen waardoor de winst wederom teniet gedaan wordt om zo het verlies wat als gevolg van het wegvallen van inkomsten uit accijnzen en energiebelasting te compenseren.
Die dans ontspringt u derhalve niet.
We zien dit soortgelijke voorbeeld aan de motivatie om zuiniger te gaan stoken. Het resultaat van deze remedie is dat de energieheffing forss wordt verhoogd om zo de inkomstenderving tegen te gaan.
Dit soort thema's kan derhalve alleen worden gelezen als promotie van de houtkachelfirma. Reclame dus.

Henri42

een houtkachel cq open haart kan ook gezellig zijn !!!

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Oke, mee eens maar zeg dat niet te hard op in Nederland. Wellicht zal men een vermakelijkheidsbelasting uitvinden.

Henri42

dat zelfde gaat ook op voor pc gebruikers gedurende de nacht en daarbij de haard stoken

sermo

Ongelezen bericht door sermo »

Kwaadaardige? Henri42 zei:
Geschilderd hout resten verdwijnen uiteraard ook in de kachel, aan de straat vindt je geen hout.
Dit is het probleem; mensen die andere mensen letterlijk de kanker wensen! :evil:
Immers geschilderd hout verbranden is niet alleen voor onwetende Henri42 kankerverwekkend maar ook voor alle mensen die de lucht van zijn houtkachel inademen! :(

Ik hoop dat Henri42 erg trots op zichzelf is!
Laatst gewijzigd door sermo op 11 feb 2007 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

tapijtje

Ongelezen bericht door tapijtje »

hoezo schadelijk, en al die auto`s dan is dat niet schadelijke.
laat ons genieten van de warmte van de kachel

sermo

Beste Tapijtje, :)

Tuurlijk gun ik je een warm huis... echter als je geschilderd hout/afval gaat stoken komen er dusdanige grote hoeveelheden zeer gevaarlijke (ruikloze!) kankerverwekkende stoffen vrij, dat wil je niet weten... Je kan het opzoeken op b.v. google.com

Als veel meer mensen dit zouden gaan doen, dan zou er een ware mileuramp ontstaan! :cry:

Autoverkeer is uiteraard schadelijk, maar er worden maatregelen genomen om de schadelijke uitstoot te verminderen en deze uitstoot valt in het niet bij het verbranden van geverfd hout!

Een houtkachel is speciaal gemaakt om ONBEHANDELD en DROOG hout te stoken en is geen afvalverbrander! Daarbij is het bovendien gevaarlijk, want de kans op een schoorsteenbrand wordt vele male groter als je afval gaat verbranden.

Je inboedelverzekering zal bovendien de schade NIET vergoeden als men constateert dat je iets anders hebt verbrand dan gewoon onbehandeld hout! (Zie de polisvoorwaarden). Dit is trouwens erg makkelijk te controleren als je een roetmonster uit de schoorsteenpijp neemt en dat wordt meestal standaard gedaan bij een (kostbare)schoorsteenbrand...!

Groetjes,

P.S.

Ik gun niemand kanker! Jij toch ook niet?! :shock:

Dus stook s.v.p. gewoon onbehandeld droog hout of schaaf de verflaag er grondig helemaal af. Daar krijg je ook nog eens gespierde armen van! 8)

Henri42

Sermo,

Heb jij ooit een kachel gestookt?? vermoedelijk niet.

Bij mij brand de alles stoker vrolijk verder op aardappelen schillen ,kranten, hout en spiritus, eier briketten mag ook niet van jou? en BBQ al helemaal niet. Vuurtje stoken is een ontspannen bezigheid , zonder geneuzel over milieu.

sermo

Beste Henri,
Vuurtje stoken is een ontspannen bezigheid, zonder geneuzel over milieu.
Een gezellig vuurtje stoken :D kan ook op een veel minder mileubelastende manier en ik weet zeker dat ik u niets hoef te vertellen wat er gebeurt als je verf (onvolledig) gaat verbranden, want dat was het onderwerp.
Dit is niet alleen uitermate slecht voor uw eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van andere mensen... :cry:

Met vriendelijke groet,

Sermo

P.S.

Ik heb een tijd een dubbeltraps houtkachel gestookt.

Gesloten