LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoog energieverbruik door defect in electrische boiler

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
RS115

Hoog energieverbruik door defect in electrische boiler

Ongelezen bericht door RS115 »

Hallo in de afgelopen 4 jaar is mijn energieverbruik van 3000m3 naar 6300m3 toegenomen. Ik ben woonachtig op een flatje en werk fulltime. Heb geen waterbed, aquarium of andere stroomvreters..

Nu blijkt wellicht dat mijn electrische boiler een defect heeft waardoor het stroomverbruik drastisch is toegenomen. Deze boiler is gehuurd bij mijn stroomleverancier (essent). Volgens het huurcontract moet deze boiler onderhouden worden maar ik heb in 4 jaar tijd nooit iemand gezien.

de boiler blijkt dus de boosdoener en dit betekent het dat ik ongeveer € 300,-- per jaar teveel aan energiekosten heb betaald !!! (gedurende 3 jaar !!!)

Kan ik dat ergens verhalen vanwege achterstallig onderhoud ?? cq/ geen controle ????

Zie enige reacties / ervaringen gaarne tegemoet !

bvd

RS

Marssjo

Re: Hoog energieverbruik door defect in electrische boiler

Ongelezen bericht door Marssjo »

Electriciteit verbruik is de eenheid: kWh =kiloWatt uur. Gas meet je in m3.
Met een electrische boiler in huis heb je hoogstwaarschijnlijk ook een dag/nacht kWh meter (2 telwerken erin). Normaal gesproken zal die boiler 's avonds bij het ingaan van nachttarief(meestal om 23.00 uur) inschakelen om het water te verwarmen. Als de boiler veel overdag inschakeld (bijv. door een defect) verwarmt hij op "dure" dagstroom ipv goedkopere nachtstroom. Dit verklaart echter niet direct jouw hogere totaalverbruik. Om je energieverbruik enigzins in de gaten te houden zou je elke zondagavond de diverse standen kunnen noteren. Maar over je boiler: wat staat er in je onderhoudscontract vermeld, waartoe verplicht Essent zich mbt periodiek onderhoud aan dat ding? Zijn er in de kleine lettertjes dingen te vinden waarop Essent is aan te spreken ?

RS115

Hallo Bedankt voor je reactie. Er wordt in een paraaf enkel gesproken over de plicht van de verhuurder om zorg te dragen voor goed onderhoud. Geen kleine lettertjes, geen onderhoudsfrequentie etc. Weet echter niet of een dergelijk apparaat periodiek een verplichte keuring nodig heeft...

De boiler verbruikt constant stroom. Ik heb alle stoppen uitgeschakeld totdat de meter stilstond. Daarna alleen de boiler aangezet (aparte groep) en de meter draaide bijna net zo snel als met alle andere groepen ingeschakeld !! daar schrok ik toch wel van. Krijg het idee dat de boiler gewoon 24 uur warmt. Betreft een grote 80 l. boiler meerdere specificaties heb ik opgevraagd.

Ik woon alleen en ben echt zuinig, pc 's nachts uit, geen tv op standby, geen zonnebank, waterbed of aquarium. werk overdag en leef alleen 's avonds. Mijn energieverbruik is 3 jaar geleden drastisch gestegen, (+- 3000m3 stijging !) wellicht is toen dan ook het defect opgetreden.

RS115

excuseer +3000 kwh

Marssjo

Ongelezen bericht door Marssjo »

de plicht van de verhuurder
schrijf je, dat is in jouw situatie dus Essent? Dan zou ik met hun contact opnemen.
Jouw testje door alle groepen uit te schakelen en alleen de boiler aan heb je overdag's gedaan tijdens dagtarief uren dus niet overdag in het weekend? Dit omdat naar mijn mening zo'n boiler tijdens de goedkope uren moet verwarmen. Als jouw boiler werkelijk 24uur per dag aan zou staan en zou verwarmen dan zou t water erin bijna moeten koken.... Kan je constateren dat hij er regelmatig water bij z'n veiligheid uitgooit? Voorlopig zou ik 'm elke ochtend uitzetten, scheelt in ieder geval alvast in je stroomverbruik. De verhuurder van het apparaat zou m is spoedig mogen controleren.

ricardo1

Ongelezen bericht door ricardo1 »

Misschien heb je iets aan de volgende info,

Ik heb zelf ook een boiler (50 liter) maar dit is een zogenaamde spaarboiler, ook wel duo-boiler genoemd. In de boiler zitten twee verwarmingselementen, een van 600 watt en een van 1800 watt. Die van 600 watt wordt alleen ingeschakeld bij dal tarrief tussen 23.00 en 7.00 uur en in het weekend. hiervoor heb je wel een dubbeltarriefmeter en een boilerrelais nodig. Het boilerrelais zorgt ervoor dat bij de omschalkeling naar dal tarrief de boiler wordt ingeschakeld.

Het tweede verwarmingselement kan ik naar eigen behoefte zelf inschalen door aan de timer te draaien. Er wordt dan met een vermogen van 2400 watt snel verwarmt. Das heel handig als je ineens behoefte hebt aan veel warm water. Ook zit er een tempratuur regeling op. Ik gerbruik zo'n 4000 kilowatt (Kwh) perjaar. Mijn boiler gebruikt voor een volledige opwarming van 20 graden naar 85 graden 4.2 kwh.

Ik weet niet precies wat voor boiler jij hebt behalve dat ie 80 liter is, maar als jou bloiler een mono boiler is die maar een verwarmingselement heeft en dus onafhankelijk van dal/piek tarrief bij warmt is het verbruik altijd erg hoog. Die monoboilers zijn er in twee uitvoeringen, èèn met een klein verwarmingselement en een met een grootvermogen. Die laatste in het duurst in het gebruik. 6300 kilowatt perjaar is dan wel veel voor een 80 literboiler maar zeker niet onmogelijk.

Heb je ook een boiler met een dubbel verwarmingelement zou het kunnen dat de timer of het boilerrelais is blijven hangen, hierdoor zal hij ook verwarmen bij piektarrief. Dat zou de stijging van het verbruik kunnen verklaren.

Boilers hebben gewoonlijk geen onderhoud nodig, het is dus normaal dat er in geen 10 jaar een monteur langs komt.

Gesloten