LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dvd recorder

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
jaccob

dvd recorder

Ongelezen bericht door jaccob »

Ik hoor best veel negatieve berichten over digitale tv van de kpn. Ik ben echter zelf er positief over KPN tv.
Ik wil nu een dvd-recorder aanschaffen. Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten zodat deze goed en makkelijk werkt in combinatie met mijn twin-tuner?

Marssjo

Re: dvd recorder

Ongelezen bericht door Marssjo »

Waarom koop je dan niet een Digitenne/KPN-tv ontvanger met ingebouwde harde schijf ?? Al dat geklooi met losse DVD-recorders tegenwoordig, ik snap dat niet. Ga je eerst een digitaal signaal analoog maken en dan via scart naar je DVD-recorder die er dan weer een digitaal signaal van moet maken..... Kwalitatief hoogwaardige opnames kan je zo dus wel vergeten. Buiten dat is het ook nog zonde van je geld. Een beetje goeie Digitenne/KPN-tv ontvanger en/of satelietontvanger heeft een ingebouwde harde schijf zodat je opname een exacte kopie is van de originele uitzending, dus zonder kwaliteitsverlies. Op een harde schijf kan je ook nog eens veel meer opnemen dan op een DVD'tje. Er zijn zelfs satelietontvangers met een netwerkaansluiting en/of USB zodat je je gewenste opname naar een computer kunt kopieren om 'm op DVD te branden, nog steeds zonder kwaliteitsverlies. Kwa prijs en mogelijkheden ben je waarschijnlijk ook beter af.

jaccob

Marssjo,
Ik heb inderdaad nagedacht om een tuner met harddisk van kpn aan te schaffen, maar het nadeel is dat er geen brander inzit.
Je noemde dat er sataliet ontvangers te koop zijn met netwerk aansluiting. Zijn deze geschikt voor kpn-tv en waar zijn deze te koop?
(eventueel merk en type)

Marssjo

Hoi jaccob,

Normaal gesproken, als je sateliet-tv hebt, ga je je niet abonneren op KPN-tv. Mede omdat de beeldkwaliteit via sateliet veel beter is en ook omdat je met een schotel (evt. draaibaar of meerdere LNB's voor meerdere satelieten) véél meer zenders (zowel tv als radio) kunt ontvangen.
De Dreambox is een populaire ontvanger mét een netwerk aansluiting. Het model 7025 beschikt over 2 tuners (DVB-S) waarvan je er een kunt verwisselen voor een DVB-T tuner voor ontvangst van KPN-tv. Het mooie is dat je voor de diverse gebruikte codeersystemen (CanalDigitaal gebruikt Seca) géén losse CA-module's hoeft te kopen omdat dit allemaal softwarematig wordt gedaan. Via de netwerkaansluiting op je thuisnetwerk kun je deze Dreamboxen vanaf Internet benaderen en 'm als server gebruiken voor t up en downloaden van bestanden enzo. Thuis kan je op je computer bijv. tv meekijken, opgenomen films ed. branden op DVD enz. Eigenlijk is de Dreambox een computer die draait onder Linux waarmee je ook nog sateliet-tv kunt kijken. Google maar is op Dreambox en kijk bijv. is bij www.cardwriter.nl . Ik weet jouw kennis betreffende sateliet-tv niet dus als je vragen hebt lees ik ze wel.

Ninja

Ongelezen bericht door Ninja »

Hoi Jaccob,

Ik heb tv van KPN en een digitale recorder met harddisk en de mogelijkheid om op dvd te branden in de recorder. Ik ben het niet met Marssjo dat de kwaliteit minder wordt als je hierop opneemt ipv een ontvanger met harddisk. Wij hebben altijd goede kwaliteit als we opnemen, absoluut geen verlies van kwaliteit!
Als je een aparte recorder koopt heb je ook veel meer keus qua recorders en de extra mogelijkheden hiervan. Volgens mij zijn er (nog) niet zoveel ontvangers met harddisk voor tv van KPN. Je kan dus rustig een harddisk recorder kopen en dit werkt prima!
1 ding wel: mijn recorder heeft ook mogelijkheid om Guide+ te gebruiken en ik weet nog steeds niet zeker of dit met KPN wel mogelijk is. Kpn heeft me gezegd dat dit wel kan, maar ik heb hier ook op het forum gelezen dat het niet kan. Misschien dat dit een aandachtspunt voor je kan zijn bij het aanschaffen van een recorder. Succes ermee!

Marssjo

@Ninja,

Om een lang technisch verhaal kort te houden:
ten eerste is de kwaliteit van KPN-tv al minder dan sateliet, simpelweg omdat de bitrate dus Mbits/sec via sateliet groter is en ten tweede levert conversie van digitaal naar analoog en weer naar digitaal verlies op.
Eén keer heb ik voor de gein een DVD via scart (analoog dus) omgezet naar een digitale mpeg-stream dat tot mijn verrassing een bestand opleverde dat groter was dan het bestand op de DVD......
Op sateliet heb je geen Guide+ maar een EPG waarmee je kan programmeren. Tevens wordt ook de Teletekstdata opgenomen die bij weergave weer op te vragen is, als je hier belang bij hebt....
Tja en absoluut geen verlies van kwaliteit ??? Dan zeg ik meestal: het verschil tussen een mp3 van 192kbit/s tov 128kbit/s kan je ook horen als je weet hoe je moet luisteren....

Ninja

Marssjo, ik heb ook geen vergelijking gemaakt met de sateliet, maar alleen aangegeven dat ik de kwaliteit van KPN tv wel goed vind en ook de opname kwaliteit.
Sateliet is niet voor iedereen een optie, niet overal mag je een schotel ophangen en je hebt ook niet overal de mogelijkheid om de schotel dusdanig op te hangen dat je goed ontvangst heb. Daarnaast blijft het een lelijk groot ding ;). Voor de mensen die dus niet die mogelijkheid hebben of het niet willen blijf ik KPN tv een goed alternatief vinden.

Marssjo

Daarnaast blijft het een lelijk groot ding
Ach, smaken verschillen.... 60 cm in doorsnee... waar hebben we t over?

jaccob

Iedereen bedankt voor zijn advies. Nog een vraag: " wie weet of Guid+ of EPG op een DVD-recorder wel of niet werkt in combinatie met KPN televisie?"

Ninja

Bij mij werkt guide+ in ieder geval nog niet, helpdesk van KPN zegt dat ze het signaal wel meesturen... Ik ga KPN een mail sturen met de vraag of het al dan niet werkt. Lijkt mij dat ze dit toch wel moeten gaan doen als ze dit niet doen, want anders gaan mensen vanzelf wel over naar digitale tv van een kabelaanbieder.
Als ik antwoord heb, dan zal ik het hier plaatsen.

hpb

Ongelezen bericht door hpb »

ik heb sinds ruim een jaar een dvd-recorder met harde schijf en voor dat extra geld tov een exemplaar zonder harde schijf is dit de investering dubbel en dwars waard. Opnamekwaliteit is instelbaar en wijkt in de hoogste kwaliteiten niet af van de uitzending zelf. Zoeken naar fragmenten gaat -op de harde schijf- supersnel en reclame wordt al helemaal snel overgeslagen.

Guide+ (van Gemstar), zoals veel dvd-recorders hebben werkt anno november 2006 NIET, ik herhaal NIET, bij kpn/digitenne (dwz digitale tv via de ether, DVB-T), wat ze ook mogen zeggen bij KPN of in de Primafoonwinkel. En dat is jammer, want toen TMF nog hostzender was (t/m juli 2006) werkte het guide+ systeem wel goed. Hostzender is nu Eurosport en de versie die kpn/digitenne uitzend bevat GEEN guide+ signalen.

Als het personeel er al iets vanaf weet is vaak in de war met de EPG, de electronic program guide die wel wordt meegezonden, maar met de EPG bedien en programmeer je een externe dvd-recorder NIET.

Als je toch voor het programmeergemak gaat zou de aanschaf van een pvr een optie zijn. Er is nu een aanbieding bij kpn/digitenne van een pvr met 80GB harde schijf (Topfield). Die is mbv de EPG wel eenvoudig te programmeren (pvr heeft guide+ niet nodig). Nadeel is inderdaad dat je geen dvd's erop kunt branden. Een adder onder het gras kan ook zijn dat de pvr uitsluitend voor gebruik bij KPN is (vergelijk het met een simlock), dus als je eens wil overstappen naar een andere tv-aanbieder is de pvr wellicht niet te gebruiken.

Ninja

Ik heb inmiddels ook antwoord van KPN gekregen en die schrijven (net zoals hpb al schreef):

Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij u als volgt informeren:

De reden dat u de programma gegevens niet kunt ontvangen is omdat het signaal van Guide+ niet door KPN word meegestuurd.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geonformeerd.

Met vriendelijke groet,

KPN

Ik heb nog wel de vraag gestuurd waarom zij dit dan niet doen en eerder (toen TMF nog host was) wel deden. Niet dat we daar wat aan hebben, maar ik blijf het vreemd vinden dat ze dit niet meer meesturen.

Ik denk echter dat we toch niet heel veel aan Guide+ zouden hebben i.c.m. KPN, want de recorder stuurt dan de decoder aan die dan op het juiste kanaal gaat staan, zodat de recorder het juiste kanaal op kan nemen, maar volgens mij kan je dan niet tegelijk tv kijken. Als je de decoder van KPN instelt voor opnames dan kan dit wel.

Gesloten