LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ons Keuken project

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
alex01
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2006 13:46

Ons Keuken project

Ongelezen bericht door alex01 »

Door het lezen van diverse berichten op de forums en gesprekken over de ervaringen van kennissen hebben wij het over een ander boeg gegooid. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht en een keuken is dan wel handig.

1 – Eerst wezen oriënteren bij diverse keukenleveranciers bij ons in de omgeving (stuk of 10). Gewoon gekeken hoe de showroom eruit zag, maar veel belangrijker, hoe we benaderd werden. Hier zit al een groot verschil

2 – Na deze oriëntatieronde hebben we een shortlist gemaakt van 3 keukenwinkels die ons een “goed” gevoel gaven.

3 – M.b.v. het 3D CAD programma SolidWorks (helaas niet voor iedereen beschikbaar) hebben wij onze “droomkeuken” geheel uitgewerkt incl inbouwapp. en materialen en dit gerenderd en laten afdrukken bij de fotograaf (A4)

4 - !! Belangrijkste !!. We hebben een brief opgesteld met korte introductie wie wij zijn en waarom wij een keuken zoeken. Tevens in deze brief opgesteld waar de offerte aan dient te voldoen (tech. specs., app, blad, merk, gespecificeerd/onderdeel) en uiteraard service, garantie, levering, en betalingsvoorwaarden. Tevens dat wij alles meekrijgen en rustig op ons gemak mogen beoordelen. Brief afgesloten met de mededeling, dat als de desbetreffende leverancier aan al deze voorwaarden kan voldoen, hij aub dan contact met ons kon opnemen om een 1e gesprek aan te gaan.

Vervolg:
Alle drie de leveranciers hebben binnen een week telefonisch contact opgenomen en wilden graag een gesprek aangaan. Op nadrukkelijk verwijzing van onze voorwaarden gingen ze alle drie akkoord!

Gesprekken: (allen in 1 weekend / half oktober)
Bij ieder gesprek nogmaals op onze voorwaarden gewezen + om bevestiging gevraagd.

Reacties leveranciers:
Alle drie de leveranciers waren verrast. Allemaal dezelfde vraag: “Waarom zo?
We hebben ook nadrukkelijk aangegeven dat ieder verantwoordelijk is voor zijn werk en een gelijke kans moet krijgen. Offertes + tekeningen worden dan ook niet gebruikt bij de ander!!!(is ook kinderachtig om dit te doen). Tevens waren ze verrast over onze Foto (rendering) van onze “keuken”. Gaf meteen argwaan, echter op de laptop laten zien, dat wij deze toch echt zelf gemaakt hebben. Iedere keukenadviseur heeft van ons 2 afdrukken gekregen van onze keukenopzet voor het verder uitwerken.

Verder:
Van één leverancier hebben we alle info reeds ontvangen zoals gevraagd + duidelijke tekeningen. De 2 anderen zijn nog bezig. In ieder geval hebben ze ruim de tijd van ons gekregen (3 weken). Dus eind volgende week bellen om bij alle drie een vervolg afspraak te maken en de opgestelde offertes + info door te nemen

Wordt vervolgd!

reja
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 sep 2006 16:13

Re: Ons Keuken project

Ongelezen bericht door reja »

Vind het best wel ludiek hoe jullie dit aanpakken, alleen vind ik wel dat de verkoper niet hoeft te kruipen voor een klant, en dat een klant niet hoeft te bepalen hoe de verkoper moet gaan werken.
Maar een keer het op een andere manier doen vind ik best wel goed, hoop alleen dat je spel ook eerlijk blijft spelen.
Succes ermee!!!!!!!

alex01
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2006 13:46

Re: Ons Keuken project

Ongelezen bericht door alex01 »

Hoi Reja.

Geef je wel gelijk hoor. Kruipen moeten en mogen ze ook absoluut niet van ons. Ze hebben vrijwillig gekozen om met onze opzet verder te gaan. Iedere adviseur moet van zijn/haar eigen kunnen, kennis en mogelijkheden uitgaan. Ze weten ook alledrie dat er naast hun nog 2 levernaciers zijn waar we hetzelfde traject mee lopen.

We hebben het ook niet gehad over kortingen of wat dank ook. Onze opzet is ervoor bedoeld om zodadelijk appels met appels te vergelijken.
Ze zijn allemaal exact op de hoogte van materialen, kleur, blad, apparaten, aantal kasten, hoogtes, specifieke wensen, etc.

Één van onze belangrijkste graadmeters is toch wel de service en hoe er naar ons geluisterd en meegedacht wordt. Bijvoorbeeld 1 contactpersoon voor het gehele traject (verkoop, levering, installatie, garantie). Uiteindelijk hopen wij met één levernacier over te blijven om daar alles mee af te kaarten.

Prijzen zulen wij onder geen beding aan de ander geven. Iedere leverancier weet wat zijn/haar grenzen zijn. En als wij tevreden zijn over een bepaald eindbedrag, moeten we naderhand niet gaan zeuren als een andere daar dan onder gaat zitten. Als het gevoel goed is, moet je stoppen. Zowel wij als de keukenadviseur moeten elkaar lachend de hand kunnen schudden als de keuken staat

Jove12
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 okt 2006 14:55

Re: Ons Keuken project

Ongelezen bericht door Jove12 »

Hallo Alex,

Eigenlijk doe ik hetzelfde maar niet zo gestructureerd.

Mijn vraag is hoe onderscheid je de kwaliteit van de (verschillende) merken keukens.

BV
Als de 1 je een Hacker Systemat aanbiedt en de ander een Rotpunkt of Ballerina dan gaat je vergelijking mank.

Mij is bv een Rational Cambia aangeboden maar ik zou graag weten of deze kwalitatief vergelijkbaar is met een Hacker SM (vind ik persoonlijk erg goed maar mijn vriendin gaat voor de grepen van de Rational (zeer strak; bijna greeploos in aanzicht)


MVG

Joost

alex01
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 okt 2006 13:46

Re: Ons Keuken project

Ongelezen bericht door alex01 »

Hoi Joost,
Heb je gelijk in. Is moeilijk te doen. Er is niet zomaar een top 10 van keukenmerken. Vandaar dat wij ervoor gekozen hebben in het wat hogere prijs segment/merk te gaan zitten. Kwaliteit kun je snel zien en voelen. Wij hebben gekozen voor Hoogglans gelakt en greeploos.

Eveneens veel research gedaan naar de merken, geschiedenis, sub-merken etc. Ook al heb je top kwaliteit keuken. Uiteindelijk zal de garantie en service van groter belang zijn als er iets kapot gaat!

Bob T.
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 jun 2006 13:48

Re: Ons Keuken project

Ongelezen bericht door Bob T. »

Hoi Alex,

je pakt het gedegen en gestructureerd aan! Aangezien ik ook voor greeploos en hoogglans ga, en in het hogere/betere segment zoek, ben ik erg benieuwd van welke merken jij een offerte laat maken.
Mogen we dat weten?

Gesloten