LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] warmtewisselaar vaillant kapot

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
wbauer
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mar 2006 21:42

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door wbauer »

probleem met platenwisselaar is bekent bij vaillant er is een modificatie voor en wel een speciale zeef richting platenwisselaar. het probleem met 3wegklep van honeywell ligt niet aan vaillant komt bij alle merken cv ketels voor met zelfde type 3wegklep. honeywell heeft een serie gehad met slechte o-ringen daarvan zijn er enkele 1000-den in omloop gekomen,nu na ongeveer 2 jaar lijkt het probleem wat op te lossen omdat slechte serie nu onderhand wel vernieuwd is

sjongejonge
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2006 17:21

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door sjongejonge »

en zal wel nieuwe wisselaar geworden zijn he ?
bij het plaatsen van ieder nieuw toestel moet de installatie gespoeld en zo nodig ontvet worden voordat je de ketel in bedrijf mag nemen
voorkom je erg veel ellende mee , vooral bij dit type wisselaar dat overigens ook door remeha en awb gebruikt word

bennie bever
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 okt 2006 22:07

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door bennie bever »

hoi gooi een lieter natuur azijn in de cv in stallatie probleem opgelost

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

En dan neemt Bennie alle afgewezen garantie-claims voor zijn rekening, he Bennie
Hoe stom kun je zijn?!!
Vr gr Berna

WHH
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2006 09:05

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door WHH »

Beste Royco.

Heb je ook gekeken of de pomp-opbrengst voldoende was ?
En waar heb je die 30 Graden gemeten ?

cv boy
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 22:40

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door cv boy »

kan gerust een litertje azijn erin en ff flink lateb bollen puur op zijn tapwater. ik heb overigens al wel 10 warmte wisselaars (primair) vervangen ivm met kookgeluiden. ook moet je de temperaturen goed instellen D01 75 graden
D02 35 graden
D03 58 graden
ook de deellastinstelling ff nalopen dit is D11
bij deze tmeperaturen heb je weinig problemen met het toeste

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

Al eens aan Vaillant gevraagd wat die vindt van al die azijn?

cv boy
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 22:40

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door cv boy »

wat maakt azijn kapot dan berna ?

cv boy
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 22:40

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door cv boy »

als de warmte wisselaar toch al dichtgekalkt zit moet je hem vervangen, als je dit probeert met azijn kun je dit misschien voorkomen.
vaillant moet juist blij zijndat dit gedaan wordt, het scheelt hun een warmte wisselaar als de azijn aanslaat terwijl ze die wisselaar anders zouden moeten vergoeden toch

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

Azijn verlaagt de PH-waarde van het cv-water en kan dan de warmtewisselaar ernstig aantasten of zelfs lek maken (tenzij deze van RVS is) Daarnaast gaan de cv-leidingen en radiatoren veel harder roesten.

Vr Gr Berna

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door chat »

Condenswater van gasverbranding idem dito Berna, enig verschil dat ontkalken voor korte duur is en condenseren van de ketel landurig.

Condens ketels maar afschaffen?
Wat voor materiaal is de wisselaar dan berna?

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

Je kunt idd duidelijk merken dat u weinig verstand van zaken hebt beste chat; de ene keer gaat het over de binnenkant van de wisselaar (cv-water) en de andere keer over de buitenkant van de wisselaar (condenswater) condenswater heeft een PH-waarde van 4 (mits er aluminium pijp als rga wordt gebruikt, bij kunststof en RVS rga-pijp krijg je heel andere (lagere) waarden.
Over welk materiaal het gaat heb ik in mijn vorige schrijven al aangegeven.
Groetjes Berna

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door chat »

Azijn verlaagt de PH-waarde van het cv-water en kan dan de warmtewisselaar ernstig aantasten of zelfs lek maken (tenzij deze van RVS is) Daarnaast gaan de cv-leidingen en radiatoren veel harder roesten.

Vr Gr Berna
Tenzij staat er waar heb je het dan over? Er wordt toch gesproken over een vaillant?

Is de buitenkant anders van materiaal dan de binnenkant?

Ik denk dat ik er weinig verstand van heb als ik jou antwoorden zo lees, er gaat een wereld voor me open. En ik ben niet de enige denk ik.

Ik zal eens nadenken over nascholing. Bedankt voor de tips.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

In het algemeen gebruiken cv-fabrikanten RVS voor hun warmtewisselaars óf ze gebruiken aluminium-silicium (deze laatste wordt het meest gebruikt) het enige voordeel wat RVS op aluminium heeft is dat RVS nagenoeg niet gevoelig is voor hogere of lagere PH-waarden. Aluminium-silicium warmtewisselaars zijnwél gevoelig voor hogere of lagere PH-waarden en daarom dient de PH-waarde bij dit soort wisselaars tussen de 7 en 8.5 te liggen. Bij hogere of lagere waarden loopt men een verhoogd risico op het lekraken van de wisselaar. Wanneer men azijn in een installatie doet (ook al is het maar een liter) gaat de zuurgraad omhoog, en daarmee de PH-waarde omlaag.
Snap je het een beetje Chat? Of kunt u er slecht tegen dat de dames slimmer zijn dan u? U had misschien beter op moeten letten vroeger bij scheikunde?
Groetjes Berna

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door chat »

Dame, nee dat kan ik nergens uit opmaken en maakt ook geen verschil kwa beoordelen. Als dit werkelijk zo is juig ik het wel toe dat jij als dame interseert in cv techniek en wat daar allemaal bijkomt.
Voor scheikunde deed ik het minst maar had wel een 9 op het eindexamen (wellicht geluk)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat salpeterzuur bij condenseren van verbrand aardgas een vriendelijk goedje is voor een alu wisselaar.

In dit geval is wel duidelijk een rvs wisselaar benoemd en zal reinigen met azijn weinig schade aanrichten of niet?

karel van de Bildt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2006 20:04

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door karel van de Bildt »

In voorgaand schrijven op dit forum werd er een discussie gevoerd over de verstopping/vervuiling van de platenwisselaar en het weigeren van de driewegklep in een vaillant solide.

Navraag bij Vaillant en Honeywell(producent van de geplaagde kleppen) leert dat het probleem zich openbaart op het moment dat de ketel in bedrijf is voor cv gebruik en dan overschakeld naar tapwater op dit moment komt er een hoge temperatuur(+/-90c) water door de ene kant van de platen wisselaar en een zeer lage(+/- 10c) temperatuur langs elkaar waardoor de platenwisselaar overdreven gezegd even een wokkel word~ tot de juiste balans is gevonden in overdracht van temperatuur en dus ook warm water uitstroomd. tijdens dit proces komt de kalk fim die aanwezig is in de wisselaar vrij en gaat zwerven door het circuit voor tapwater verwarming dus ook de primaire warmte wisselaar en de driewegklep. het probleem dat de driewegklep het opgeeft is in middels in de nieuwere series opgelost door een ander type klep toe te passen die niet vervuild kan raken echter het vervuilen van de platen wisselaar kan door de geringe leidinglengtes in het toestel (nog) niet worden voorkomen.

:arrow: Dus problemen met de drieweg klep? niet eideloos de binnenwerkjes en motoren vervangen maar 1 keer de gehele klep door een nieuw model en ander merk dat bij de installateurs bekend is.

Hopend hier iemand mee van dienst te zijn groet ik u.

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

Beste Chat,
Ik weet niet van wat voor materiaal de wisselaar van dit toestel is gemaakt, daar ging het mij ook niet om, ik wilde alleen maar waarschuwen dat men niet zomaar azijn in installaties moet doen. Het is niet alleen slecht voor de meeste wisselaars, maar ook zeker voor al het staal in de installatie.
Groetjes Berna
PS
Chat, wel eens een vent gezien die Berna heet?

karel van de Bildt
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2006 20:04

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door karel van de Bildt »

Het is van belang even twee dingen uit elkaar te houden de wisselaar van de ketel dus die koektrommel in het midden van het toestel en de platen wisselaar (links onder in met vier leidingen). De koektrommel (cv wisselaar) is gemaakt van rvs en de platenwisselaar van koper.

Om schade aan de 'normale' installatie te voorkomen is het van belang als je de wisselaar wilt reinigen met een oplossing dat je hem cv zeidig ontkoppeld van de rest dus eigenlijk doorverbind dmv een buis of slang en hem na deze behandeling met voldoende water doorspoeld wat overigens in veel gevallen al voldoende is en kan zonder het volledig afkoppelen van de ketel. indien gewenst kan ik wel een stap voor stap beschrijving voor het spoelen posten.

met vriendelijke groeten karel

berna
Berichten: 154
Lid geworden op: 29 sep 2005 21:37

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door berna »

Beste Karel,
Helemaal mee eens.
Groetjes Berna

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: warmtewisselaar vaillant kapot

Ongelezen bericht door chat »

Berna ken ik niet als zijnde roepnaam, ik dacht dat het om een nickname ging.

Maar buiten dat zou ik je als vrouw niet anders gaan beoordelen op je antwoorden. Wel leuk dat je als vrouw in dit soort onderwerpen je steentje bijdraagt.

Gesloten