LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sharonnebonneke
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:23

wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Sharonnebonneke »

Wie kan mij vertellen wat een normaal maandbedrag is voor een 2-persoons gezin (overdag uit huis ivm werkzaamheden) met de volgende apparatuur

- waterbed
- 2 computers (op standby)
- 1 televisie (uit als niet gebruikt)
- 1 stereo (op standby)
- 1 dvd (op standby_
- 1 wasmachine

Wij betalen nu 140 euro per maand, wat ik erg veel vind als je bedenkt dat wij alleen 's avonds en in het weekend thuis zijn. Ik zou graag horen wat een gemiddeld maandbedrag is.

rene112
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 nov 2005 21:14

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door rene112 »

dit is normaal ik heb ook nuon en betaal 160 permaand
en dan bij ik ook werken en ik heb ook een pc
3 tv dvd media box upc modem internet vaatwaser en wasmaciene

en alles behalve de wasmacien staat alles 24 uur aan off of stenby

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

67 euro incl. electrisch koken en wasdroger.........

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

150 Euro, maar ik heb geen waterbed en dat zijn echte stroomvreters.

Wat ik je kan aanraden is een maand je verbruik bij houden. Bereken dan wat je per jaar kwijt zou zijn.
Vul deze waarden in op http://www.energieprijzen.nl en zoek je contract op in de lijst. Klik op de link van je contract en je krijgt al je kosten uitgesplitst. Bijna onderaan staat wat je in een heel jaar kwijt zult zijn. Deel dit door 12 en je hebt je voorschotbedrag.

Neem wel een ruime marge aangezien de echte wintertemperaturen nog moeten komen en ik neem aan dat, wanneer je 's avonds thuis bent, je niet wilt zitten klappertanden :wink:

Succes ermee! :D

Erikpeter
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:09

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Erikpeter »

we vinden het schandalig voor wat betreft incassokosten bij niet tijdig betalen. op een nota van E 24,- voorschot wordt aangegeven dat bij niet tijdige betaling er E 15,- zg administratiekosten in rekening worden gebracht. /(62% opslag 1) (100.000 clienten die 2 dagen te laat betalen? is Euro 1.500.000,- extra voor eneco ?!!!, schandalig

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

voor 2 dagen te laat krijg je geen aanmaning (in ieder geval niet bij Nuon).
10 dagen voor een herinnering
10 dagen voor een aanmaning dus da's al 20 dagen te laat betaald.
Kosten incassoproces worden niet minder omdat je zo'n laag maandbedrag hebt.
Ik moet wel toegeven dat Eneco niet echt duidelijk is met info over het incassotraject.
Overigens moeten de energiebedrijven al na 4 uur - met een schadevergoeding - over de brug komen als ze even niet in staat zijn om aan hun verplichtingen te voldoen; dus zoveel te klagen heb je niet met kosten na 2 dagen verzuim :P
Bij elke volgende herinnering brengen wij een bedrag van € 10,- in rekening.
Dit is wel een nadeel van Eneco t.o.v. bijvoorbeeld Nuon.
Toch maar overstappen naar Nuon? 8)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco antidateert zijn facturen. Standaard staat de factuurdatum op de 26e, je ontvangt je factuur echter pas de 1e, en de betaaldatum is dan de 12e, zodat de betalingstermijn effectief 11 dagen is. Zelfde verhaal met de aanmaningen (de 1e is gratis, de tweede kost 15 euro), ook deze zijn standaard minstens 5 dagen "onderweg", ge-antidateerd dus, en wederom wordt op die manier 5 dagen van de nieuwe betalingstermijn afgeknabbeld.
Overigens kán ik niet weg bij Eneco, want ik heb stadsverwarming.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Wel eens over geklaagd?
Heb die situatie bij Nuon ook wel eens gehad. Scheelde zelfs meer dan de betalingstermijn. Was toen een foutje - iets met een extern bedrijf wat de facturen aanmaakte o.i.d. - wat weer rechtgetrokken is na een hoop narigheid met aanmaningen etc.

Mochten ze het structureel en met opzet doen is dat misschien voer voor Dte. :idea:

Overigens kan ik wel weg bij Nuon (als ik zou willen); installeer een houtkachel en verwarm mijn tapwater electrisch.Ben ik ook gelijk van die belachelijk hoge 236 euro vastrecht p/j - voor een simpele laagbelaste warmtewisselaar en een thermostatisch regelklepje - af.
Is natuurlijk een stuk moeilijker als je 3 hoog op een flatje woont maar goed :D :D

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door kiz »

Wel eens over geklaagd?
ja meerdere malen, maar er wordt simpelweg niet op gereageerd. Is ook wat lastig aan te tonen, ik noteer weliswaar netjes de datum van ontvangst op elke factuur, maar blijft een beetje "mijn woord tegen het hunne". Opzet aantonen lijkt me nog wat lastiger...
Ben ik ook gelijk van die belachelijk hoge 236 euro vastrecht p/j
Het vastrecht warm tapwater en stadsverwarming is bij Eneco "iets" hoger: 90 euro voor warm tapwater en 280 euro voor stadsverwarming. Ook daar heb ik al eens uitleg over gevraagd, maar men is niet van plan aan te geven hoe dit vastrecht is opgebouwd en (blijkbaar hebben er meerdere mensen over geklaagd) "blijkens een uitspraak van de geschillencomissie zijn wij hier ook niet toe verplicht"?? Ik waag dat te betwijfelen, wellicht gaat het om een hele oude uitspraak (van vóór 2004), maar aangezien ik geen betalingsconflict met Eneco heb, is het lastig de geschillencommissie in te schakelen volgens mij.

Overigens, ondanks het hoge vastrecht lijkt het me een behoorlijke investering om een rookkanaal t.b.v de aan te schaffen houtkachel aan te leggen én een electrische warmwatervoorziening (boiler?)... maar de gedachte wordt steeds aantrekkelijker :!:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

maar men is niet van plan aan te geven hoe dit vastrecht is opgebouwd en (blijkbaar hebben er meerdere mensen over geklaagd)
Schijnt dat ze in Den Haag nu bezig zijn met een warmtewet omdat het volledig wild west is in stadsverwarmings land. Is niets waar de Energiebedrijven zich aan hoeven te houden - en geen instantie die enige controle op de zaken houdt zoals Dte bij de electriciteit - behalve dan hun eigen uitspraken en toezeggingen gedaan bij de aanleg van de warmtenetten.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door ronald g »

Vraagsteller heeft een vraag of de maandrekening. En wat krijgt hij gezeur over aanmaningen, heeft niets met de vraag te maken lijkt me. Klagers hou het bij een klachten topic en ga niet je gal spuwen bij vraagsteller.

PS 140 euro is toch niet bijster veel er wordt altijd een buffer ingebouwd zodat een eindafrekening niet te hoog wordt.

Ronald.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door kiz »

Schijnt dat ze in Den Haag nu bezig zijn met een warmtewet omdat het volledig wild west is in stadsverwarmings land
"schijnt" ja :cry: Er is al 3 jaar geleden een wetsvoorstel gedaan, maar elke keer wordt de behandeling uitgesteld, ook nu weer is het "over de verkiezingen heen" geschoven. In diverse "warmte" steden is al aangetoond dat het NMDA (niet meer dan anders) principe niet werkt, gemiddeld is warmtelevering ca. 400 euro per jaar duurder dan gaslevering. De rekenkamer heeft een onderzoek ingesteld naar de winstgevendheid van stadswarmte voor de energieleveranciers, en geconstateerd dat deze in sommige gevallen zo'n 90% bedraagt.
Aanleg van nieuwe projecten wordt met subsidies gestimuleerd (nog steeds), omdat het een milieuvriendelijke vorm van warmte is. De afnemers betalen echter gewoon een "equivalent energiebelasting", omdat dit ook over gasgebruik wordt geheven en aldus onderdeel uitmaakt van de NMDA prijsstelling. Milieuvriendelijk wordt in dit geval dus in het geheel niet beloond, en leuk detail is dat de energieleveranciers deze niet hoeven af te dragen om "de rentabiliteit van de projecten" te vergroten.
Dat ik desondanks "maar" 165 euro per maand aan Eneco betaal, komt omdat ik "slechts" 19GJ per jaar gebruik (het gemiddeld jaarverbruik is 35GJ)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

@ Ronald

Begon net boeiend te worden :P

Maar willekeurig op dit forum maandbedragen gaan vergelijken is erg zinloos. Neem gewoon een keer per maand of vaker je meterstanden op en probeer je op die manier bewust te worden van wat je aan energie gebruikt. Als je een bepaald beeld hebt wat je energiegebruik is kan je alsnog de rekenmachine en de website met tarieven van je leverancier erbij pakken en kijken of je bedrag reeel is.
Let er daarbij op dat er ook nog gemeentelijke heffingen bij het maandbedrag zitten die per gemeente verschillen (ook weer een reden dat willekeurig vergelijken zinloos is).
Pas dan kan je bij je leverancier aan de bel trekken voor een lager of hoger termijn bedrag.
"Meten is weten (als je weet wat je meet)"

@ Kiz
Dat ik desondanks "maar" 165 euro per maand aan Eneco betaal, komt omdat ik "slechts" 19GJ per jaar gebruik (het gemiddeld jaarverbruik is 35GJ)
En dan kom je de rottigheid van dat hoge vastrecht tegen. Je kan besparen wat je wilt; je vaste bedrag is nog een stuk hoger dan dat je een CV ketel aan de muur hangt en in 15 jaar afschrijft.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 09 nov 2006 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door ronald g »

Jullie lezen niet!!! dit soort antwoorden over aanmaningen en zo horen op een ander topic.
Mijn ouders hadden daar een spreuk voor niet luisteren wel praten.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door kiz »

@ronald:
M'n maandbedrag had ik toch vermeld of niet? (lees maar ff terug) mét zelfs toelichting (vastrecht, stadsverwarming en verbruik t.o.v. "gemiddeld").
Overigens voeg je zelf met je opmerkingen net zoveel waardevols toe als je anderen verwijt :D

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door ronald g »

Daar heeft u wel gelijk in maar wat ik merk is dat vele topics vaak van de originele vraag af gaan. Ik heb even een testje gedaan op eneco.nl en u maandelijkse termijn is niet echt te hoog. Via google zijn er vast nog wel meer te vinden. Ik betaal zo rond de 100 euro heb geen waterbed en woon alleen.

Ronald.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door kiz »

Die test op eneco.nl neem ik écht niet serieus... die is (zoals alles in energieland) gericht op gasgebruikers.
Na het invullen van wat basis gegevens, waaronder het feit dat ik Stadsverwarming heb en géén gasaansluiting, adviseert Eneco mij doodleuk om op gas te koken, omdat dat voordeliger is dan elektrisch... alsof ik die keuze heb...
Bovendien klopt in het overzicht dat Eneco opstelt het bedrag vastrecht warmte niet, dat ligt zo'n 100 euro lager dan het werkelijke bedrag, en dat komt omdat Eneco "vergeet" in zijn advies de kosten vastrecht voor de warmtapwaterinstallatie te vermelden.

Sharonnebonneke
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:23

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door Sharonnebonneke »

Bedankt voor de reacties inzake de hoogte van het maandbedrag en de tips die ik heb gekregen mbt meten. Ik ga dat zeker doen.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: wat is een normaal maandbedrag voor Nuon?

Ongelezen bericht door flappie »

aan de hand van je eigen historich verbruik kan je je voorschot bedrag bepalen.

Gesloten