Ik heb sinds gisteren een defecte MacMini; Hij is nog maar 10 maanden oud dus binnen de garantie. Ik krijg na telefonisch contact met Apple te horen dat ik mijn Mini ter reparatie aan kan bieden bij een Apple-Dealer. De dichtsbijzijnde dealer is 80KM van mijn woonplaats; Ik heb 'm online besteld bij Apple Nederland. Ze geven me geen telefonische support omdat ik geen Applecare afgesloten zou hebben van E199 (2 jaar extra garantie) (tja, waarom extra garantie nodig als hij binnen de officiele garantieperiode al stuk is).
Kan Apple mij verplichten dat ik iets wat ik online heb gekocht; na 10 maanden alleen fysiek (dus niet per post) ter reparatie aan kan bieden? Dit lijkt mij toch een beetje absurt.
Verder geven ze bij Apple al aan dat die leverancier eventueel Administratie + Onderzoekskosten in rekening kan brengen. Ook wanneer blijkt dat het een garantiegeval is (uiteraard wordt de vervangende hardware wel gratis vervangen).
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MacMini Defect. Reparatie alleen bij afleveren bij Dealer
Re: MacMini Defect. Reparatie alleen bij afleveren bij Dealer
Ze maken hem toch voor je, of ze het nu ophalen of dat je het wegbrengt maakt niet uit. Tevens zou je ook zelf even het probleem kunnen uitzoeken.
Bij de Applestore heb je een computer gekocht in Ierland op basis van een koopovereenkomst waarop Nederlands recht van toepassing is. De voorwaarden staan hier: http://store.apple.com/Catalog/nl/Image ... sumer.htmlKan Apple mij verplichten dat ik iets wat ik online heb gekocht; na 10 maanden alleen fysiek (dus niet per post) ter reparatie aan kan bieden? Dit lijkt mij toch een beetje absurt.
Volgens de wereldwijde garantie die hierin van toepassing is verklaard geldt het volgende: "Indien zich een gebrek aan de hardware voordoet en Apple binnen de Garantieperiode een geldige vordering ontvangt, zal Apple naar haar keuze (1) het gebrek aan de hardware zonder kosten repareren met behulp van nieuwe of gereviseerde vervangende onderdelen, (2) het product vervangen door een nieuw product of een product vervaardigd uit nieuwe of bruikbare gebruikte onderdelen, en dat tenminste functioneel gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke product, of (3) de aankoopprijs van het product restitueren.". Over de wijze waarop die dient te gebeuren: "Een medewerker van Apple of een geautoriseerde Apple Service Provider zal u helpen vast te stellen of uw product service nodig heeft, en zal, indien dit het geval is, u informeren hoe Apple de service zal leveren. Apple of haar geautoriseerde Apple Service Providers geven garantieservice op producten die voor service worden aangeboden gedurende de Garantieperiode, zoals wettelijk toegestaan." Kortom: in de voorwaarden is opgenomen dat Apple bepaalt hoe en waar de reparatie zal plaatsvinden. Hierin is niet bepaald dat u de computer kunt opsturen. Op grond van de koopovereenkomst mag dit inderdaad.
Misschien niet voor iedereen realiseerbaar , maar heb wel eens gezien dat de Duitse firma Cancom extra garantie geeft.
Zie bij deze opstelling onder Garantieverlängerung: http://tinyurl.com/tdjoj
Zou ook gelden voor apparatuur die niet bij hen gekocht is.
Trouwens, wat Apple aangaat schelen de aanbiedingen van de Macbooks en Mac Pro bij dit bedrijf aanzienlijk met die van Apple zelf.
Voor de meeste Nederlanders zal het wel een probleem geven dat de software Duits is en het toetsenbord een iets andere indeling heeft, maar voor wie dat niet geldt is er zo te zien toch een aardig prijsvoordeel te halen.
Al was het alleen maar op het onderdeel garantie.
Overigens, begin negentiger jaren haalden wij onze PC's bij het inmiddels niet meer bestaande bedrijf MCI in Bergisch Gladbach.
Niet alleen dat je daar toen een 486 kon krijgen voor dezelfde prijs als een 386 SX in Nederland, maar de gebruikte componenten waren ook nog eens van een veel betere kwaliteit.
Iets wat nu er nog maar een enkele fabrikant over is die voor ieder merk produceert inmiddels niet meer opgaat.
Zie bij deze opstelling onder Garantieverlängerung: http://tinyurl.com/tdjoj
Zou ook gelden voor apparatuur die niet bij hen gekocht is.
Trouwens, wat Apple aangaat schelen de aanbiedingen van de Macbooks en Mac Pro bij dit bedrijf aanzienlijk met die van Apple zelf.
Voor de meeste Nederlanders zal het wel een probleem geven dat de software Duits is en het toetsenbord een iets andere indeling heeft, maar voor wie dat niet geldt is er zo te zien toch een aardig prijsvoordeel te halen.
Al was het alleen maar op het onderdeel garantie.
Overigens, begin negentiger jaren haalden wij onze PC's bij het inmiddels niet meer bestaande bedrijf MCI in Bergisch Gladbach.
Niet alleen dat je daar toen een 486 kon krijgen voor dezelfde prijs als een 386 SX in Nederland, maar de gebruikte componenten waren ook nog eens van een veel betere kwaliteit.
Iets wat nu er nog maar een enkele fabrikant over is die voor ieder merk produceert inmiddels niet meer opgaat.