LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rente vast periode afgelopen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ephy
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 11:40

Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door ephy »

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,wij hebben een belegging hypotheek bij de ING de rente periode loopt nu af na 5 jaar vast (1december) de tijd was dus sneller gegaan dan wij dachten en kregen wij een telefoontje dat de rente vast periode afliep en de adviseur van de ING langs wilde komen dus afspraak gemaakt en de beste man was erg vriendelijk en rekende ons rijk als wij een NHG namen 4,7 % rente
Nu blijkt dat op de rente overzichten deze 4,6 is dus wij de man bellen word deze opeens heel nors dat wij hem uitmaken voor leugenaar :? .
daar komt bij als je bij een beleggingshypotheek een NHG neemt en deze belegging haalt niet hun voorgeschreven bedrag je 50 % van de hypotheek waarde moet betalen PARDON niet vertelt door de man
Dus wij ff naar andere banken gebeld en ook een afspraak gemaakt, en wij nog ff nagedacht en als zelfstandig ondernemer (1jaar bij mijn ouders in de zaak ) dan wil je zekerheid dus hebben wij een offerte gevraagd voor een spaarhypotheek bij de ABN zonder NHG 4.6% rente en bijna dezelfde maandlasten wow dachten wij netjes de man ging ff kijken bij kadaster wanneer onze hypotheek rente afliep oeps zei hij per 1 december zet hem maar even variabel zei hij dus wij bellen naar de ING kan wel meneer zeiden ze maar u betaalt minimaal 500 euro boete bij overstappen naar een andere bank .
Heb ik weer :( wat is nu de beste oplossing ?

Groeten Emiel

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door particulier »

Ik begrijp dat je voor de aflossing van je hypotheek een kapitaalverzekering-eigen-woning hebt afgesloten voor 50 % van je hypotheek. Dit minimum is namelijk verplicht voor de NHG. Stel je hebt een hypotheek van 200.000 euro. De KEW belegt in totaal 100.000 bij elkaar in 30 jaar. Na 30 jaar hou je dus een restschuld over van 100.000 euro die je aan de bank moet voldoen. Je kunt:

1. Huis verkopen en daarmee die 100.000 euro voldoen
2. Geld betalen uit spaargeld o.i.d.
3. Voor 100.000 weer een nieuwe hypotheek nemen. De rente hierover is niet meer aftrekbaar.

Als je die KEW nu zou beeindigen, dan moet je meteen afrekenen met de fiscus. Die rekent 20 % als revisierente van het uitgekeerde bedrag, omdat de polis in Box 1 valt en je zo geen vermogensrendementheffing over het bedrag hoeft te betalen. Die revisierente is zeg maar een boete omdat je de polis hebt aangewend voor oneigenlijke doeleinden.

Je kunt beter die KEW laten doorlopen en als onderpand laten dienen voor een nieuwe hypotheek. Je sluit je hypotheek dus over, maar neemt die KEW mee. Het voordeel is omdat je rentevastperiode afloopt, dat je geen boete hoeft te betalen. Het nadeel is echter dat je wel met extra kosten komt te zitten:

1. Boete van 500 euro van ING
2. Taxatiekosten
3. Notariskosten
4. Afsluitprovisie

Deze kosten zijn in het jaar van oversluiten eenmalig aftrekbaar van de belasting. Financier je deze kosten mee in de hypotheek, dan heb je over dat deel GEEN hypotheekrente-aftrek. Je moet je dus goed laten informeren of oversluiten wel zinvol is. Mijn grote teen zegt dat oversluiten met een renteverschil van slechts 0,1 % niet zinvol is. Ik kan het voor je uitrekenen, maar dan moet je wel je gegevens over je oude en nieuwe hypotheek plaatsen op dit forum.

ephy
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 11:40

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door ephy »

Ik begrijp dat je voor de aflossing van je hypotheek een kapitaalverzekering-eigen-woning hebt afgesloten voor 50 % van je hypotheek. Dit minimum is namelijk verplicht voor de NHG
nee op dit moment hebben wij een belegings hypotheek zonder NHG en ook zonder kapitaalverzekering-eigen-woning.
in de tijd konden wij geen NHG krijgen omdat mn vrouwnet in de wao zat .

ik begrijp al wel dat het een moeilijk verhaal word. even voor de duidelijkheid wij hebben op dit moment NOG niks gedaan omdat we dinsdag nog weer een gesprek met de bank hebben.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door particulier »

Waarom heb je het dan over een beleggingshypotheek?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik begrijp dat je voor de aflossing van je hypotheek een kapitaalverzekering-eigen-woning hebt afgesloten voor 50 % van je hypotheek. Dit minimum is namelijk verplicht voor de NHG.
Onzin, de NHG verplicht dit helemaal niet.
Waarom heb je het dan over een beleggingshypotheek?
Ook zonder een kapitaalverzekering kun je een beleggingshypotheek hebben. Bijvoorbeeld omdat je maandelijks inlegt in (ING-) belegginsfondsen. Bijvoorbeeld omdat je aan het begin direct een eenmalige storting gedaan hebt in beleggingen.

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door particulier »

Stom, ja, aflossen is niet verplicht via de NHG, maar de bank kan dit verplichten. Zo zie je maar, ik zie door de bomen soms ook het bos niet meer...

Ok, het is geen KEW, maar er wordt gewoon voor aflossing "gespaard" door middel van een belegging in Box 3. Het voordeel is dat je dan niet met revisierente wordt geplaagd.

Dit neemt niet weg dat je je goed moet laten informeren of oversluiten wel zinvol is!

travis182
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:09

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door travis182 »

Aflossen is zeker wel verplicht onder NHG. 50% van de vrije verkoopwaarde van je huis mag aflossingsvrij zijn. (Dus niet 50% van je hypotheek!) De rest van je hypotheekbedrag moet je afdekken met een polis of verzekering. Alles boven 80% van de vrije verkoopwaarde moet ook nog eens gedekt zijn door een overlijdensrisicoverzekering!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door SJZ »

De rest van je hypotheekbedrag moet je afdekken met een polis of verzekering.
Nee hoor, van de NHG mag je het ook regelen met beleggingen, mits uitgaande van (maximaal) 8% rendement die 50% aflossing maar gerealiseerd kan worden.

travis182
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:09

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door travis182 »

Precies! Maar meer dan 50% van de vrije verkoopwaarde aflossingsvrij kan niet.

ephy
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2006 11:40

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door ephy »

Na vandaag weer een gesprek te hebben gehad met nog 2 banken denken wij er uit te zijn en gaan we de belegigng hypotheek omzetten naar een spaar hypotheek de rente bij de ing staat op 5,2 % en bij de rabo op 4,7 % voor 10 jaar vast zonder NHG wanneer deze er bij kan gaat er nog eens 0,3% af bij de rabo dit alles tegen lagere maandlasten die we nu hebben toch wel heel vreemd want de ing kan dit niet bieden en adviseert om bij de beleggings hypotheek te blijven.
en de rabo geeft ook nog eens de garantie dat ze het allemaal regelen voor 1 december . netjes ?

graag reacties . groeten Emiel

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Alles regelen voor 1 december 2006 lijkt mij niet meer mogelijk. Omdat.....:

1 De rabobank alles nog moet verwerken. Dat zij de offerte voor 1 december kunnen regelen daaraantoe maar zij kunnen niet garanderen dat dan ook alles bij de notaris geregeld kan zijn.
2. Na het akkoord van de Rabo moeten de hypotheekstukken nog naar de notaris
3. Je moet eventueel nog een ORV regelen wanneer de hypotheek meer is dan 80% van de vrije verkoopwaarde. Keuringen???
4. Dan moet de notaris nog de huidige hypotheek opzeggen.
5. Bij opzegging is de wachttijd bij de ING Bank minimaal één maand en de genoemde kosten van € 500,--. Dus als de notaris vandaag je hypotheek bij de ING Bank zou opzeggen kan je niet eerder passeren dan op/na 17 decmber 2006

Al met al 1 december 2006 kan je volgens mij wel vergeten.

Tevens nog een aantal opmerking op je verhaal in eerste aanleg?

Eén jaar zelfstandige en heeft je partner nog WAO?
NHG stelt de eis van inzage in drie jaarrekeningen van je onderneming. WAO wordt niet meegeteld wanneer deze niet voor onbepaalde duur is.
Wel kan je als Flexwerker worden gezien bij een onregelmatig inkomen over de afgelopen drie jaar.

Dan graag nog een aanvulling op SJZ en Travis.
Bij NHG is het echt toch wel verplicht een aanvullende ORV te sluiten voor het hypotheekbedrag welke hoger is dan 80% van de vrije verkoopwaarde, mits deze wordt afgedekt door een extra storting op de polis of een beleggingsrekening met een bedrag welke 80% van de VVW
bij de gevraagde hypotheek overstijgt.

Lubs
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 nov 2006 14:27

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door Lubs »

Xpert heeft gelijk.

Hoe durft een rabo zoiets trouwens te verkopen aan een potentiele klant?

Ik houd me (gelukkig) niet bezig met de oversluitmarkt. Maar wat lees je toch een hoop zielige akties van de (groot)banken.

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: Rente vast periode afgelopen

Ongelezen bericht door Xpert »

Hoi Ephy,

Wil je nog even laten weten hoe het afgelopen is en met wie?

Gesloten