LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] beveiliging PC

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ceeszomers

beveiliging PC

Ongelezen bericht door ceeszomers »

Ook bij Radar staat info hoe je het beste de inbraak opje pc kunt weren, ik heb een vraag of eigenlijk ook een opmerking :roll:
(alles wat er staat over hitmanpro enzo en Mcfee security download allemaal gedaan, heb je dan echt alles gescheckt?? ( ff checken .....???? Ook niet echt, hele avond benje ermee druk ......!!)
Ben nu betalend Mcfee lid, en losse extra Spamkiller op mn outlook express die elkaar regelmatig in de weg zitten ook zo fijn..........)
Tot hoever moet je gaan??? is je pc wel te beschermen?
Wordt er beetje moe :( van. Met je PC surfen is niet meer leuk zo :cry: .
Andere reacties welkom.

ikbenik

Re: beveiliging PC

Ongelezen bericht door ikbenik »

De consumentenbond denkt er het volgende over:
De Consumentenbond vindt dat voor het goed beveiligen van een computer tegen virussen, spam etc. tegenwoordig zoveel kennis nodig is, dat deze niet kan worden verwacht van een gemiddelde consument. Vandaar dat deze verantwoordelijkheid in hoofdzaak moet komen te liggen bij internetproviders en andere partijen. Tijdens een symposium dat gisteren over de onveiligheid van internet werd gehouden probeerde de bond vertegenwoordigers van het bedrijfsleven die bij dit onderwerp zijn betrokken regelmatig over de streep te trekken, maar die stelden zich terughoudend op. Het blijft zowel de verantwoordelijkheid van bedrijven als van de consument zelf, vinden zij.

Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat veel mensen denken op de hoogte te zijn van de risico's van internet, maar dat ze de specifieke gevaren niet kennen en lang niet allemaal de nodige maatregelen nemen. Uit onderzoek komt ook naar voren dat de virusfilters van het merendeel van de grote internetproviders matig scoren. Consumenten zijn op internet dus kwetsbaarder dan ze denken. De bond stelt voor dat er snel veiligheidsnormen komen.

Niet te doen voor consument
Een goede beveiliging is dus een hoofdzaak, maar tegelijkertijd is het voor consumenten tegenwoordig feitelijk niet meer mogelijk dit zelf te doen: het is te moeilijk, te veranderlijk en te dynamisch, te veel en te onbeheersbaar. De Consumentenbond vindt daarom dat niet consumenten maar bedrijven voortaan de veiligheid moeten gaan regelen: bij producten en diensten zou de beveiliging standaard in moeten zitten. Net zoals in auto's ook veiligheidsgordels zitten. De voorziening is in dat geval aanwezig, maar het is de verantwoordelijkheid van de consument om die ook te gebruiken.

Bedrijfsleven: we doen voldoende
De vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven (o.a. internetproviders, Microsoft, KPN en KPN) meenden tijdens het symposium dat zij al voldoende maatregelen hebben getroffen door het aanbieden van virus- en spamfilters, patches en dergelijke. Het is volgens hen aan de consument goed gebruik te maken van die voorzieningen.

Op grond van bestaande wetgeving zijn bedrijven verplicht zijn om veilige digitale producten en diensten te leveren. Daarop zou ook gecontroleerd moeten worden en eventueel moeten worden opgetreden door een dienst als de OPTA, meent de Consumentenbond. Maar Chris Fonteijn, voorzitter college OPTA, hield wat dat betreft de boot af. Theoretisch klopt die verplichting wel, maar in de praktijk zal het moeilijk zijn daarvoor hanteerbare normen vast te stellen, zo vond hij.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ook bij Radar staat info hoe je het beste de inbraak opje pc kunt weren, ik heb een vraag of eigenlijk ook een opmerking
(alles wat er staat over hitmanpro enzo en Mcfee security download allemaal gedaan, heb je dan echt alles gescheckt?? ( ff checken .....???? Ook niet echt, hele avond benje ermee druk ......!!)
Ben nu betalend Mcfee lid, en losse extra Spamkiller op mn outlook express die elkaar regelmatig in de weg zitten ook zo fijn..........)

Een spamfilter heeft helemaal niets met de beveiliging van je computer te maken.
Spam = ongewenste reclame.

Je hebt 3 verschillende dingen nodig:
- virusscanner: Hiermee worden virussen, wormen en trojan horses opgespoord en vernietigd.
- Firewall: Hiermee houdt je hackers buiten de deur.
- anti-spyware programma's: deze sporen spyware en malware op en halen deze van de computer af.

Programma's:
- virusscanner: Avast (is voor thuisgebruik gratis.)
- Firewall: Zone-alarm.
- Anti-spyware: AdAware, Spybot, Spysweeper

Virussen is op dit moment niet het probleem.
Op dit moment is spyware het grootste probleem.
De reden dat dit moeilijk tegen te houden is, heeft te maken dat er een miljarden industrie achter zit. Er is zo veel geld mee te verdienen, dat die spywareverspreiders er alles aan doen om hun software steeds op de computers van de internetsurfers te plaatsten.

Er zijn goede programma's, echter wordt het steeds lastiger om die gasten buiten de deur te houden.

Praktisch is het onmogelijk om dit door de providers te laten doen.
Daarnaast lever ik als computerleverancier een systeem af met de benodigde programma's.
Ik begeleidt mensen hiermee ook. Dus ik leg ze uit hoe die programma's werken en hoe ze die moeten gebruiken.
Voor mij houdt het dan als computerleverancier op.
Als de mensen die programma's niet gebruiken, dan is het hun eigen verantwoordelijkheid.

De internetsurfer heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid.
De mensen die veel sexpagina's kijken, krijgen ook heel veel spyware op hun computer. Ook dubieuse sites zitten vol met die troep.
Dus als internetsurfer bepaal je zelf of je veel rotzooi op je computer krijgt of niet.

Daarnaast is het zo dat het voor de leek onder de computergebruikers steeds moeilijker is om alles te overzien.
En dat is bij de spywareverspreiders ook de bedoeling.
Want hoe meer leken bezwijken, des te meer leken gaan onveilig op internet en des te meer "slachtoffers" krijgen ze.
Ja.
Door de stekker van internet uit te trekken.

Wordt er beetje moe van. Met je PC surfen is niet meer leuk zo
Daar ben ik het helemaal met je eens.
Het wordt ook steeds moeilijker en steeds minder leuk.

Een oplossing heb ik eerlijk gezegd niet.

pvd

Ongelezen bericht door pvd »

Ik wil graag nog even een paar dingen aan het betoog van ikbenik toevoegen:

- Vergeet vooral niet om elke dag de laatste updates binnen te halen :!: Heel belangrijk.

- Een spamfilter is niet nodig ter bescherming van je computer, maar is wel nodig ter bescherming van jezelf. Je beschermt je dan ook tegen phishing mails. (Mail van criminelen die zich voordoen als de postbank om bijv. je internetbankiercodes te krijgen)

pvd

Marssjo

Ongelezen bericht door Marssjo »

Hier nog een paar tips:

Gebruik een echte firewall zoals bijv. ZoneAlarm of gecombineerd met anti-virus, anti-spam, pop-up killer ed. in Norton Internet Security en schakel de Windows Firewall in WindhoosXP uit want die is compleet nutteloos.

Gebruik AdAware en SpyBot SD en update ze regelmatig.

Stop direct met het gebruiken van Windows Internet Explorer en download (ok, nog 1keer IE gebruiken ;-) ) en installeer de veiligere (gebruikt géén Active X ) FireFox browser. Ga via Extra naar Extensies en zoek en download de extensie : "No Script" waarmee je op iedere website selectief JavaScript van alléén de betreffende pagina kunt toestaan zodat scripts die niks met die pagina te maken hebben ook niet kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast kun je ook nog cookies selectief weigeren en blokkeren. En geloof mij als ik zeg dat ik bewust naar diverse verhoogd risico site's ben gesurft maar mijn computer niets ongewenst overkomen is. (werk met XP SP1 en installeer nooit Windows updates)

Voorkom dat je computer rechtstreeks met het internet (WAN=Wide Area Network) verbonden is door gebruik te maken van een router (dus géén Hub) waardoor je computer een IP-adres krijgt die niet op het Internet gebruikt wordt maar alleen op lokale (LAN=Local Area Network) netwerken. Een router biedt nml. ook Firewall functionaliteit.

Om het IP-adres van je computer te weten te komen ga je via Start naar uitvoeren en type je "command" gevolgd door Enter. Dan tik je in : ipconfig /all . Bij je netwerkadapter zie je je IPadres staan. Begint dit met 192.168.xxx.xxx of 10.0.0.x dan is dit een LAN IPadres. Elk ander getal kan je Internet IPadres zijn en is dus niet gewenst en heeft het toepassen van een router de voorkeur.

Marssjo

Kleine toevoeging nog: op m'n laptop gebruik ik het anti-virus programma van Kaspersky. Dit is niet gratis maar wel erg goed en het gaat om de 3 uur de nieuwste virusdefinities downloaden. Gebruik sinds een paar maanden de software 6 versie maar die geeft mij teveel meldingen van processen die starten en verdacht bevonden worden.... Geef de voorkeur aan software 5 versie, die hield zich enkel met virus bestrijding bezig en niet met andere zaken die zich op deze laptop afspeelden...

ceeszomers

Ja ik heb LAN en ja alle andere beveiligingen zitten in de internet security system ( betaalde versie) van McAfee
daarbij ook de Spamkiller en SPAMFigther en NoAdware en AVG free
heel vaak krijg ik de mededeling dater weer iets door de ""SiteAdvisor""'fout is gegaan en wordt alles weer afgesloten en foutmelding gedaan.
zo ben je druk
maar surfen is een avontuur geworden. trouwens de mail lezen ook

Marssjo

Heb je 2 anti-virus programma's draaien ??? McAfee en AVG ? Dat wordt niet geadviseerd.
Welk programma geeft die melding: SiteAdvisor ? en wat wordt er dan afgesloten?
Spamkiller en spamfighter zegt me niets, NoAdware ook niet. Spam krijg ik ook zat binnen maar open ik niet en ze gaan de prullenbak in en verder heb ik er geen last van.
FOutlook Express gebruik ik niet en ken ik ook niet. Ik gebruik Thunderbird en Incredimail waarin email pas geopend wordt als ik dat wil.
Aan te raden is om je computer in veilige modus op te starten alvorens een complete virusscan te doen en AdAware en SpybotSD te laten scannen.

ceeszomers

Duidelijk ben ik niet aan het ""surfen"" naar sex sites!!!! ook al gelooft niemand dat.

De Siteadvisor = McAfee 23.0.
Afgesloten wordt dan het programma waar ik mee bezig was.

ik bedoelde Outlook Express (was een letter teveel tikfoutje)
Incredimail heeft me een ge- crashed pc opgeleverd een tijd geleden dus die gebruik ik niet meer

Internet Security programma's Updates draaien dagelijks van de beide internet security programma's bij het opstarten
scan wekelijks ook ingesteld via de pc ( XP)- home edition)

Via Taakbeheer hou ik de processor in de gaten wat het aan het doen is.
Internetten via Google Modzilla FireFox .Is dat wat je bedoeld Marssjo

FireFox 1.5.0.7 samen met Thunderbird 1.5.0.7, samen?
Via spam komt ook veel **** op je pc binnen. dus denk niet dat het ongevaarlijk is.
NORTON Internet security 2006 version ( de Betaalde versie) Ik heb het "" TE KOOP"" liggen ik wil het niet meer dan werkt niks meer ernaast. Alles moet je goedkeuren voordat je pc werkzaam is. Gek wordt je ervan avonden ben ik bezig geweest ermee totdat ik het zo zat was dat ik het ""er af"" heb gegooid, en Mcafee Internet security snel ge-installeerd. Voor de ""leek"" een stuk gebruiksvriendelijker EN niks erover bekend dat het minder goed werkt........

NijMeGeN

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Marssjo dan moet je Kav anders instellen ik maak ook gebruik van Kav Internet security 6.0 (dus het complete pakket) maar heb er geen last van.

ceeszomers

en het is al weer gebeeurt mn pc is gecrashed

Gesloten