Hallo.
Dit soort meting voor het gebruik van C/V wordt op 2 feiten afgerekend.
Bij ons in de flat wordt 60 % van de afrekening bepaald door de verdamping van de vloeistof, 40 % wordt gelijkmatig verdeeld onder alle gebruikers dat noemen ze de vaste kosten.
Je betaald dus voor 40 % mee van de totale kosten dus hoe meer er verbruikt word hoe hoger de kosten.
Ik zelf gebruik de verwarming zeer weinig( ben zeer veel weg)
Maar moet dus wel mee betalen de veel gebruikers in verhouding van hun gebruik want als mijn stookkosten (60%) laag zijn bv. 100 euro dan betaal ik 300 euro aan vaste kosten terwijl iemand die 600 euro gebruik ook 300 euro vast kosten. Hopende dit een beetje duidelijk heb weergegeven .
Met groet mtvt
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Warmtemeters op basis van vloeistof
Re: Warmtemeters op basis van vloeistof
Hou de zon dus buiten
Als het goed is wordt er rekening gehouden waar deze meters geplaats worden. Staat deze de hele dag vol in de zon dek de radiator af met een doek het liefst een vochtige.
Het is alleen een geschikte meting als alle appartementen dezelfde ligging hebben.
Voor de rest zijn er genoeg middelen om de verdamping in de zomer te verminderen, maar dat is dan weer fraude.
Het is indicatie wat men ongeveer verbruikt en beter dat dan een simpele deling naar het aantal inwoners want daar wordt je als bewuste gebruiker niks wijzer van. dan betaal je als zuinige gebruiker altijd te veel. met als gevolg dat bijna iedereen er uit wil halen wat er in zit en maar aanstookt.
Als het goed is wordt er rekening gehouden waar deze meters geplaats worden. Staat deze de hele dag vol in de zon dek de radiator af met een doek het liefst een vochtige.
Het is alleen een geschikte meting als alle appartementen dezelfde ligging hebben.
Voor de rest zijn er genoeg middelen om de verdamping in de zomer te verminderen, maar dat is dan weer fraude.
Het is indicatie wat men ongeveer verbruikt en beter dat dan een simpele deling naar het aantal inwoners want daar wordt je als bewuste gebruiker niks wijzer van. dan betaal je als zuinige gebruiker altijd te veel. met als gevolg dat bijna iedereen er uit wil halen wat er in zit en maar aanstookt.
-
Ok, dit maakt het 1 en ander wel duidelijk. Mijn dank voor de reacties. Het betekent echter dus wel dat ik genoodzaakt ben om de rekening van 1219,= euro gewoon te betalen (vorig jaar 718,=).
Hallo,
bij verdampingmeters is er een standaard-overvulling methylbenzoaat in het buisje voor de natuurlijke verdamping. Per jaar zijn de zomers verschillend dus is de vedamping ook verschillend. Bij een warmere zomer zijn er dus meer eenheden verbruikt in een complex maar daar staat geen meer gasverbruik tegenover! Het systeem verdeeld immers de gaskosten. Een elektronische warmtekostenverdeler is veel nauwkeuriger en heeft geen "last" van de natuurlijke verdamping door zijn twee-voelersysteem.
Voorlopig blijven dit soort meters nog jaren bestaan en zijn ze algemeen geaccepteerd als systeem voor kostenverdeling.
P.S. Opletten op je stookgedrag heeft meer zin als die onzin over vochtige doeken over je meter.
bij verdampingmeters is er een standaard-overvulling methylbenzoaat in het buisje voor de natuurlijke verdamping. Per jaar zijn de zomers verschillend dus is de vedamping ook verschillend. Bij een warmere zomer zijn er dus meer eenheden verbruikt in een complex maar daar staat geen meer gasverbruik tegenover! Het systeem verdeeld immers de gaskosten. Een elektronische warmtekostenverdeler is veel nauwkeuriger en heeft geen "last" van de natuurlijke verdamping door zijn twee-voelersysteem.
Voorlopig blijven dit soort meters nog jaren bestaan en zijn ze algemeen geaccepteerd als systeem voor kostenverdeling.
P.S. Opletten op je stookgedrag heeft meer zin als die onzin over vochtige doeken over je meter.
-
Die overvulling is bij mij in 3 verschillende meters al ruim verdampt zonder dat er ook maar 1 kachel is aangeweest. De meest extreme daling is gemeten in de woonkamer waar 1,8 cm is verdampt zonder stoken.
Waar het misschien ook nog aan kan liggen als het zo afwijkend is dat de radiatorknop niet helemaal afsluit? Als u bijvoorbeeld op de avond eens voeld of hij handwarm is of echt koud? Tevens kan het bij een eenpijpssysteem of plintverwarming ook wel eens zo zijn dat de radiator enigzins wordt opgewarmd. Misschien dat u bij een van de andere appartementen eens kunt navragen of dat afwijkend is t.o.v. uw meters?
Vraag is echter ook wanneer de ampullen met het methylbenzoaat zijn verwisseld (waarschijnlijk rond mei). We hebben nu wel een extreem najaar! Mocht die van de woonkamer echt flink afwijken zou er misschien wat benzoaat gemost kunnen zijn bij het vervangen van de ampullen. Het geeft echter dan een dusdanige geur dat je dat meestal meteen merkt. De verdamping is ook heel langzaam dus dat blijft meestal hangen. Bij uw leverancier kunt u anders ook eens vrijblijvend informeren of het zo extreem is.
Vraag is echter ook wanneer de ampullen met het methylbenzoaat zijn verwisseld (waarschijnlijk rond mei). We hebben nu wel een extreem najaar! Mocht die van de woonkamer echt flink afwijken zou er misschien wat benzoaat gemost kunnen zijn bij het vervangen van de ampullen. Het geeft echter dan een dusdanige geur dat je dat meestal meteen merkt. De verdamping is ook heel langzaam dus dat blijft meestal hangen. Bij uw leverancier kunt u anders ook eens vrijblijvend informeren of het zo extreem is.
-
Ik heb de radiator regelmatig gecontroleerd en deze is altijd koud, nog niet eens handwarm. De meter is rond mei vervangen. Er is mij geen bijzondere geur opgevallen, dus ik denk niet dat er iets gemorst is. Door de hoge rekening van de laatste keer ben ik de meters regelmatig gaan controleren. Toen ze net waren vervangen stond de vloeistof gem. 0,8 cm boven de 0. Nu staat deze op elke meter eronder zonder dat er ook maar 1 verwarming is aangeweest. Nogmaals, de verwarmingen worden regelmatig gecontroleerd en ze zijn altijd koud. De reden dat ze op het moment uit staan is puur omdat ik veel aan het werk ben sinds de zomer en alleen thuiskom om te eten en te slapen. De gemiddelde temperatuur in huis is ondanks het uitstaan van de verwarmingen ca. 16,7 graden geweest op het laagste punt.
Ik heb contact gehad met de leverancier en deze wilde van niets weten. Volgens hun lag het volledig aan mij en was er niets mis met hun systeem.
Ik heb contact gehad met de leverancier en deze wilde van niets weten. Volgens hun lag het volledig aan mij en was er niets mis met hun systeem.
Ik denk dat je er wat dat betreft weinig meer aan kunt veranderen. Je hebt nu eenmaal een verdeling met een verdampingsmeter. Bij elektronische meters blijven ze wel op nul staan, mits de knop goed afsluit en zonder plintverwarming. Bij de volgende eindaflezig zal dan moeten blijken of iedereen in jullie complex beduidend veel meer eenheden heeft door de natuurlijke verdamping. De ampullen hebben altijd een standaard-overvulling en dat wordt automatisch gevuld. Ook al zijn de meters in dit geval van een con-collega zijn er in Nederland nog honderduizenden warmtekostenverdelers gebaseerd op hetzelfde principe. Uw heeft zelf al de overige factoren gecontroleerd waardoor het verbruik extra kan oplopen t.o.v. vorige jaren.
Ook een controle door de leverancier van de warmtekostenverdelers in uw woning heeft dan weinig zin. Die extra kosten moeten immers in eerste instantie worden gedragen door de bewoner. Als blijkt, ook gezien dit warme najaar, dat in het gehele complex de verdamping hoger is wordt je daar niets wijzer van. Probeer bij uw verhuurder of VvE te pleiten voor elektronische warmtekostenverdelers. De meting is dan scherper, duidelijker en in het voordeel van de zuinigere gebruiker.
Veel succes.
Ook een controle door de leverancier van de warmtekostenverdelers in uw woning heeft dan weinig zin. Die extra kosten moeten immers in eerste instantie worden gedragen door de bewoner. Als blijkt, ook gezien dit warme najaar, dat in het gehele complex de verdamping hoger is wordt je daar niets wijzer van. Probeer bij uw verhuurder of VvE te pleiten voor elektronische warmtekostenverdelers. De meting is dan scherper, duidelijker en in het voordeel van de zuinigere gebruiker.
Veel succes.