LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] electra meter op hol geslagen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
MIKE73
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2006 08:42

electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door MIKE73 »

HELP

Ik heb de eindafrekening gekregen .... 1775,- bijbetalen.

In 2005 een verbruik van 5260 kwh (gezin - 4 personen)
Nu 2006 - - 18.135 kwh (345% meer)

de eindstand is opgenomen op 13 februari j.l.
het is nu 7 april en ik heb 4959 verbruikt. (net zoveel als in heel 2005)
dat is 93,5 kwh per dag !!!

Ik ga vanmiddag Nuon bellen.

Dit kan toch gewoon niet -

Wordt vervolgd ....

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door jimmie »

Een aantal tips:

- Probeer meteen een betalingsregeling te treffen... Je voorkomt daarmee vervelende dingen als aanmaningen, deurwaarders en afsluitingen, en het geeft je tijd om de dingen uit te zoeken. Mocht de rekening later gecorrigeerd worden dan wordt dit allemaal verrekend.

- Nuon zal niet veel kunnen doen, behalve je (via de netbeheerder) een meterijking aanbieden. Bedenk wel dat die erg duur zijn en dat als de meter blijkt te kloppen je dat bedrag zelf moet betalen.

- Kijk daarom eerst zelf naar je verbruik: zet eens alle apparaten uit en kijk of je meter nog loopt (geef hem wel even de tijd om stil te gaan staan). Wat je ook kunt doen is voor 20/30 euro een energiemeter kopen die je in een stopcontact steekt en daarmee per apparaat kunt meten hoeveel energie dat apparaat verbruikt. Probeer daarmee de grote verbruikers op te sporen.

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Gast,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is onstaan over uw eindnota.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om samen met u de kwestie te bespreken.

Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen?

Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door joopataa »

MIKE73,, Ook voor jou geldt, Laat je helpen door De Medewerker hij weet waar hij over praat.

Joopataa

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je er niet snel met NUON uitkomt zou ik z.s.m. een geschil indienen bij de SGC. Dat kan online:

www.sgc.nl onder "energie en water"

Je kan dan eventueel het betwiste bedrag in depot geven aan de Geschillencommissie. Zolang er geen uitspraak is kan NUON er geen aanspraak op maken.

Kans is groot dat je deze stappen zal moeten nemen. NUON staat zeker niet bekend als een klantvriendelijk bedrijf. Het zal me dan ook zeker niet verbazen dat ze de "schade" op jou proberen af te schuiven.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door jimmie »

De geschillencommissie heeft niet veel zin denk ik. Een quote uit een uitspraak:
Meterstanden zijn bepalend, zeker nu consument niet ingaat op aanbod meter te laten ijken op kosten van ongelijk
Kortom, je zult eerst een meterijking moeten laten doen. Maar het kan daarvoor inderdaad geen kwaad de medewerker in te schalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik weet niet waar je die kwoot vandaan haalt; in elk geval is de context minstens even belangrijk als de kwoot zelf. Het is dan ook onzin een willekeurige uitspraak van SGC met deze specifieke situatie te vergelijken. Elke halve zool kan constateren dat hier sprake is van een defecte meter; daar hoeft geen ijking aan te pas te komen.

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door jimmie »

Deze komt van www.sgc.nl zelf. Het ging om een meter waar alleen het laagtarief werd gemeten en de klant daarom twijfels had over de meter.

Ik ben het met je eens dat de context belangrijk is. Maar niet dat het zonder ijking wel duidelijk is dat de meter niet correct is.

Waar wil je de geschillencommissie voor inschakelen?
- Om een ijking af te dwingen? Continuon zal echt wel een ijking met kosten op basis van ongelijk willen doen hoor.
- Om een ijking op kosten van nuon af te dwingen? Dat zal de geschillencommissie echt niet doen: als de meter klopt heb je het dus zelf verbruikt en zul je echt alles zelf moeten betalen inclusief de kosten.
- Om zonder ijking af te dwingen dat de rekening wordt aangepast? Ook dat zal de geschillencommissie niet doen (zoals ook uit de betreffende uitspraak blijkt). Een ijking is niet meer dan redelijk in dit geval, en de partij die ongelijk heeft zal die ijking moeten betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wellicht heb je gelijk. Maar ik kan alleen maar denken aan een wietplantage aangezien hier sprake is van 4 kilowattuur gebruik (4000 Watt permanent gebruik; dag en nacht). Wellicht is ijking een goed idee.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door gerland »

Als iemand er 100% van overtuigd is dat zijn meter niet deugt, dan loopt hij geen enkele risico door het aanvragen van een ijking:

- hij weet immers zeker dat het aan de meter ligt: dus geen kosten van de ijking
- zijn probleem wordt opgelost: het hoge "verbruik" wordt verklaard en de nota kan worden aangepast

jimmie,
Waar wil je de geschillencommissie voor inschakelen?
Bob Schurkjens staat er op dit forum al geruime tijd om bekend dat hij altijd en voor alles de geschillencommissie wil inschakelen. Dus dat moet u niet al te serieus nemen.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Ook ik heb mijn jaarafrekening ontvangen.......
Schrik, schrik, 5x (510% verhoging) zoveel kwh gebruikt als in de 4 jaar hiervoor.

Zelf een testje gedaan met een boormachine, alle stroomverbruikers uitgezet en mijn boormachine op volle toeren laten draaien. De schijf van mijn meter is dan vervolgens binnen 4 seconden rond.
Deze test heb ik eveneens bij 3 verschillende buren met dezelfde type meters uitgevoerd. Bij hun doet de meterschijf er 13 tot 14 seconden over om rond te gaan.

Mijn simpele conclusie is dus dat mijn meter defect is.

Ik heb contact opgenomen met NUON en heb twee maanden uitstel gekregen voor betaling. In die twee maanden laten zij (op mijn verzoek) de meter ijken (kosten ongelijk).

Voor deze ijking nemen zij de (defecte) meter mee terwijl ik liever heb dat deze bij mij thuis doorgemeten wordt (achterdocht, argwaan, enz).
Stel dat er iets in de meter niet goed zit en tijdens transport weer op zijn plaats terecht komt ben ik waarschijnlijk het haasje.

Help, is er iemand die hier ervaring mee heeft?


Groeten,

Peter.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Je bent ook het haasje als de monteur van Continuon de geijkte meter waarmee hij jouw verbruiksmeter zou moeten testen een keer laat stuiteren waardoor deze niet meer nauwkeurig werkt 8)
En zo zou je er nog een hele hoop andere dingen bij kunnen halen maar je zal toch een beetje vertrouwen moeten hebben.
Ijken is niet zomaar even doormeten maar onder bijna laboratorium condites testen van zo'n meter voor zover ik weet.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Ali,

Ik kan een heel eind met je meegaan wat betreft dat vertrouwen.
Tevens kan ik je spijtig genoeg uit ervaring vertellen dat als;
- je onverwacht met een rekening van ongeveer 2750 euro
en
- je met een maandtermijn wat 250 euro hoger ligt dan je gewend bent
je het liefst ieder risico op fouten wilt uitsluiten.
Nu snap ik ook wel dat ieder risico uitsluiten een ilusie is. Toch zou ik een stuk geruster zijn als er achter mijn (defecte) meter een goede gehangen zou worden. Het is maar een gevoel maar op dat moment heb ik er zelf nog zicht op en zie ik direct resultaat.
Daar komt bij dat alle schrikverhalen die ik hier lees bij mij ook niet veel vertrouwen oproepen.

Maar je hebt gelijk, het kan vast ook goed gaan.

Groeten,

Peter.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

1300 threads, ruim 12000 berichtjes in 2,5 jaar op ruim 8 miljoen?? aansluitingen die elke maand gefactureerd worden worden valt toch wel mee?
Je kan jezelf natuurlijk ook gek laten maken (vooral in dit forum) :twisted: :lol:

In ieder geval veel succes met het oplossen van je probleem.
(vergeet niet de meterstand van de te verwijderen meter op te schrijven en de monteur hiervoor te laten tekenen. Controleer ook of de nieuwe meter op nul staat)

MaartjeV
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2006 17:26

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door MaartjeV »

Hallo Peter,
Ik lees je berichtje en vraag me af hoe het is afgelopen met je meter laten ijken?!
Ik zit met eenzelfde probleem.

Laat je even een berichtje achter?
Bedankt!

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Maartje,

Zoek even in dit forum naar het topic "Nog een op hol geslagen electra-meter (NUON)".

Hier kun je mijn hele verhaal teruglezen. Ik heb inderdaad de meter al laten ijken en de jaarafrekening is nav deze ijking aangepast.

Succes,

Peter.

MaartjeV
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2006 17:26

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door MaartjeV »

Peter,
Had jij destijds ook een ouderwetse meter? Ik heb een meter uit 1975 met een ronddraaiende schijf met zwarte streep.
En heb je intussen een digitale meter?

Bedankt voor je informatie!
Groeten, M

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Maartje,

Inderdaad, ook ik een "oude meter met draaischijf". Deze meter was niet zo oud als die van jouw, die van mij had het bouwjaar 1995. Zoals je in mijn verhaal kunt lezen is deze meter direct vervangen op het moment van de eerste ijking.
En ja, vervangen door een digitale.

Groeten,

Peter.

MaartjeV
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2006 17:26

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door MaartjeV »

Hallo Peter,

Bedankt voor al je informatie en je 'verhaal' op het forum. Ik ben nu meer gerustgesteld en zelfs een klein beetje gewend aan mijn zeer snelle meter... Ik ga niet meer elk half uur kijken hoe de stand is. Vandaag nog maar eens gebeld met Essent waar mijn aanvraagformulier meterijking blijft. Ze hadden het vandaag gepost, vertelden ze mij. Ook uitstel voor betaling van de jaarrekening gevraagd en gekregen. Nou.. wordt het wachten.

Peter_vd_M
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jul 2006 11:13

Re: electra meter op hol geslagen

Ongelezen bericht door Peter_vd_M »

Maartje,

Ik ben reuze benieuwd hoe het bij jou afloopt.

Succes,

Peter.

Gesloten