LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Mijn eindnota stroom is verdubbeld in een jaar tyd!
Heb geen verslindende app.aangeschaft ofzo dus niks is veranderd in stroomverbruik tov 2005.
Men is komen controleren ,de vage reden zou zijn dat er een lekspanning vanaf de magnetron zou zijn,maar die te laag is om aardlek schakelaar uit te laten springen.
Hoe kan dit in...naam dan in een jaar 2100 kwh zijn??
Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n lekstroompje mijn meter 2x zo hard laat lopen?

Volgens mij is meter toch niet defect,ik snap er geen bal van en steek magnetron nu alleen nog maar in als ik hem nodig heb.

Ook zo'n ervaring?.. Greetz Sjonnie

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Zijn je meterstanden misschien geschat de laatste paar jaar en nu echt opgenomen?
Als er een paar jaar te laag geschat wordt en dan ineens de werkelijke stand opgenomen wordt krijg je een inhaalslag die misschien best meevalt als je het over die jaren uitsmeert.

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Hoi Ron2,

Mijn meterstanden zijn altijd opgenomen en speelde meestal quite op een paar tientjes na dus het zijn geen geschatte standen.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Dan kun je alleen nog maar gaan testen, denk ik.
Met een electraverbruiksmeter, bij www.conrad.nl als vanaf een 13 euro te koop, kun je per apparaat het verbruik en de kosten berekenen.
Stel dat het niet je magnetron is, voordat je daar achter komt bij een volgende rekening heb je die meter er al uit.

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Hoi Ron,

Zo,n electriciteitsmeter ga ik zeker aanschaffen.
Hoop dat die ook lekstroom(pjes)kan meten.
Bedankt voor de tip! Vr.gr. John.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Als je uitgaat van een 30mA aardlekschakelaar (die dus aan zou moeten spreken bij 30mA) kan je per jaar een vermogen aan lekstroom krijgen van:
0.03A * 240V=7,2 Watt
dit maal 8760uur in een jaar = 63kWh wat via een goed functionerende aardlekschakelaar weg zou kunnen lekken.
Die lekstoom meet je niet specifiek met zo'n energiemeter; je ziet alleen het totaal vermogen wat bijvoorbeeld je magnetron verbruikt.
(lekstroompjes vloeien af naar aarde)

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Hoi Ali,


Dus als ik het goed begrijp kan bij mij nooit 2100kwh in een jaar weglopen?want dat lijkt mij geen lekstroomje maar een zee van stroom.
63kwh op een jaar is wat anders 2100kwh.
Stel ik heb geen geaarde stekkers moet ik dan niet(soms)verschrikkelijke optaters krijgen??

Bedankt voor je reaktie.
Vr.Gr. John

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Aardlekschakelaars zijn niet altijd heel erg betrouwbaar (moet me even voorzichtig uitdrukken). Ze willen soms wel eens niet afschakelen als ze aardlek detecteren. Zit ook een testknop op die dingen;zou je eens kunnen proberen. Bij een ongeaarde stekker kan de lekstroom ook vrijwel niet weg (normaal - bij een apparaat wat voorzien is van randaarde - wordt bij een defect aan de isolatie de lekstroom afgevoerd via de aarddraad)
Je zou dan inderdaad een optater kunnen krijgen maar geen enorm hoog verbruik hebben.
Denk dat op zich die meter, zoals eerder voorgesteld, WEL nuttig is maar meer om zeer grote verbruikers op te sporen (eventueel apparaten die defect zijn en daardoor meer stroom verbruiken - met of zonder lekstroom -dan je mag verwachten).

(disclaimer: raadpleeg bij twijfel een echte electricien) 8)

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Denk dat op zich die meter, zoals eerder voorgesteld, wel nuttig is maar meer om zeer grote verbruikers op te sporen (eventueel apparaten die defect zijn en daardoor meer stroom verbruiken - met of zonder lekstroom -dan je mag verwachten).
Dat was ook de reden waarom ik het voorstelde, puur als lekstroom leek het meergebruik me ook onwaarschijnlijk.
Maar zou een lekstroom niet gewoon in de meting meegenomen worden? het is tenslotte ook een vorm van verbruik.
Je kunt dan zien, als je magnetron een week of zo er aan hebt hangen en niet gebruikt, of deze evengoed veel stroom verbruikt, door de klok zal hij altijd iets verbruiken, maar geen 2100 per jaar.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Behalve de klok zou je dan inderdaad de lekstroom + verbruik klok meten Ron;had ik even niet aan gedacht :oops:

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Hoi Ali,Ron,
Ik zal die aardlekschakelaar checken maar is het uberhaupt mogenlijk dat onopgemerkt 2100kwh op jaarbasis weg kan lekken,ik heb geen kasteel ofzo gewoon klein flatje.
Ik heb wel een redelijke audio versterker maar die zet ik alleen aan als ik hem gebruik.
Maar ik ga wel alles checken met meter op verbruik.
Vr.Gr.John

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

is het uberhaupt mogenlijk dat onopgemerkt 2100kwh op jaarbasis weg kan lekken
reken maar terug:
2100000W/8760uur = een verbruiker van ongeveer 240W die continue aan zou staan.
(niet blindstaren op 1 verbruiker aub).
Zag laatst bij iemand een pomp in z'n vijver liggen die zo'n 3A/720Watt aan vermogen opnam. Stond de eigenaar misschien niet bij stil maar da's ruim 6000kwh per jaar voor zo'n dompelpompje als hij het hele jaar bij zou staan!
Maar koop inderdaad zo'n meter en gaat eens lekker aan de gang! Alleen het bewust bezig zijn met je energie levert je vast al een hoop besparing op!

stephan2
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2006 23:03

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door stephan2 »

2100 kwh is een laag verbruik !!!!!
ik heb een rekening gehad van 9150kwh
en het leuke is dat ze specificeren dat ik 7000kwh heb verbruikt in 3 maanden tijd , en 2150kwh in de 9 maanden erna, en dat terwijl ik niks geks heb gehad of gedaan...
en je kan gewoon dokken bij je leverancier.
er is maar 1 remedie , en dat is alles weekelijks goed in de gsten te houden..

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ron 2 »

2100 kwh is een laag verbruik !!!!!
Goed lezen Stephan, het is in 1 jaar tijd 2100 kwh méér geworden dan de jaren ervoor. :wink:

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Ali heeft het juist Ron2,deze 2100kwh is er extra bijgekomen.
Ik snap het ook niet Stefan dat het verbruik zo kan schommelen terwijl in verbruik niets is veranderd.
Ik laat nooit lampen zomaar branden,of tv op standby etc.
dus ik vind(denk)dat ik bewust met energie omga.
dus als"iets"aanstaat gebruik ik het ook.

Maar ff terug naar dat lekstroompje Ali, een verbruiker van 240w die continue aan zou staan. Het feit dat mijn magnetronstekker in het stopcontact zit(zonder dat ik hem gebruik)lekt 2100kwh op jaarbassis weg!? Ik heb hem niet geaard aangesloten(foei John)dat moet ik toch gevoeld hebben(haren recht op mijn hoofd ;-) ??

Ik krijg binnenkort uitsluitsel van servicemonteur bouwvereniging.
Ben benieuwd met wat voor(smoes?)rede ze komen.

Greetz John.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik heb hem niet geaard aangesloten(foei John)dat moet ik toch gevoeld hebben(haren recht op mijn hoofd ??
Als er bereikbare metalen delen aan zitten (en dat is ongetwijfeld het geval) heel erg foei John ;-)
Maar voor zo'n relatief grote "lekstroom" zou de magnetron in min of meer direct contact moeten staan met iets anders dat stroom naar aarde weg kan leiden, bijvoorbeeld de verwarmingsleidingen.
Zou toch ook eens een inventarisatie maken van wat er in de rest van het huis in het stopcontact zit (ook adapters enzo die constant in het contact blijven zitten en ook in rust stroom verbruiken).
Wat ook wel voorkomt zijn koelkasten en vriezers waar het koelmiddel langzaam uit verdwenen is en waarvan de compressor continue staat te draaien.

(disclaimer: raadpleeg bij twijfel een erkend electricien)

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Nou nu je het zegt,die diepvriezer van mij die is inderdaad antiek en slaat geregeld aan.
Die electricien die mijn meter controleerde was ook niet blij dat ik niet overal randaarde gebruikte waar dat nodig was. :oops:

Ik ga toch maar ook eens wat randaarde contactdozen halen :wink:

Gr.John

p. proper
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2006 19:35

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door p. proper »

hoi,

ook onze eindafrekening was schrikbarend hoog!
als drie jaar roepen de eindafrekeningen van Essent vraagtekens op!
in 2004 moesten we heel veel bijbetalen, vorig jaar kregen we ruim 600 euro terug en nu moeten we meer dan 1000 euro bijbetalen!
Dit klopt gwoon niet!

Zijn er meer mensen die bij Essent tegen dit probleem aanlopen?
Geef FF een mailtje, dan kunnen we misschien gezamelijk stappen ondernemen!

groetjes
patricia ([email protected])

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik ga toch maar ook eens wat randaarde contactdozen halen
misschien nog even een tip:
als je daarmee losse contactdozen met verlengkabel bedoeld zorg dan dat de kabel niet te lang wordt en verbind de dozen niet met elkaar door. Een erg lange kabel zorgt ervoor dat bij een kortsluiting de stroom gedempt wordt en de "zekering" later aanspreekt.

En natuurlijk moet de contactdoos aan de muur dan ook randaarde hebben :wink:

John26
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2006 11:33

Re: Afrekening stroom dubbel door lekstroom(pje)?

Ongelezen bericht door John26 »

Goede tip Ali.
Je bent goed onderbouwt in je stellingen :P
Fijn dat deze comunicatie(forums op het net)mogenlijk zijn,daar heb je duizendmaal meer aan alsdat je moet gaan bellen of mailen naar een of ander service bedrijf :shock: uitzonderingen daargelaten :o
Nu steken wij(ik)er tenminsten ook nog wat van op,maar een ding is duidelijk.
Het wantrouwen in energiebedrijven(en andere organisatie's)groeit alleen maar.
Privatisering HOEZEE!
Dit heeft wel een politiek randje maar dat is een ander forum :wink:
Hoi p.proper,Tja...Essent...Daar ben ik alergie's voor :twisted: Hele slechte ervaring mee :cry: !
Dat bedrijf lijkt wel een plaag :(

Gesloten