LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] minimall 3 groepen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door 16again »

P.s, Ik heb nog geluk gehad dat het niet andersom was want dan was de hoofdzekering eruit gegaan en dat is een dure grap.
Dat is geen geluk hoor! De hoofdzekering is altijd zwaarder dan de som der groepen, en kan bij verkeerd aansluiten van verbruikers praktisch niet doorgaan.
Wel kun je apparaten vernielen door 380 ipv 220V aan te bieden.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door bot321 »

Voor een veilige marge hou ik 3200 aan
kan heus wel rekenen hoor.Staat ook niet
dat de kookplaat 380 volt is .
Maar er zijn een hoop verbeteraars zie ik wel
maar geef de topicstarter nou eens goed advies.
Wat aansluiting op 380 aangaat elke zekering
wordt aangesloten op fase + 0 = 220 volt.
Echter elke zekering heeft dan zijn eigen hoofd-
zekering van minimaal 25 amp.Verder is een
electrische kookplaat of keramische plaat gescheiden
in twee groepen.Ook hebben we geen 220 volt
maar van 210 tot 230 volt.
Laatst gewijzigd door bot321 op 08 apr 2006 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Woods
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 jan 2006 20:13

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Woods »

Dat is geen geluk hoor! De hoofdzekering is altijd zwaarder dan de som der groepen, en kan bij verkeerd aansluiten van verbruikers praktisch niet doorgaan.
Dat is de grootste onzin die ik hier lees. De hoofdzekering is nooit de som der groepen, want dat zou betkenen dat je bij 8 groepen X 16A een hoofdzekering van 128A zou hebben. Nou dat zij wel hele dappere zekeringen hoor!!
Meestal worden 35A of zelfs 25A hoofdzekeringen gebruikt.
Vandaar dus dat men vaak krachtstroom (3 fase) laten aan leggen.
Dat kan dan b.v. met 3X25A gezekerd worden.

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door slik »

Maar er zijn een hoop verbeteraars zie ik wel
maar geef de topicstarter nou eens goed advies.
Goed advies!....ga naar de vakman...niet naar de keukenstampers..

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Mr.P »

Einde topic.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door loesjes »

bepaal jij dat mr.p? doe even normaal he, er is hier een topic beginner als die zijn vragen voldoende zijn beantwoord dan stopt het hier vanzelf

schoolmeester spelen doe je maar in je eigen bedrijf mr. p.

sezofala
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jun 2005 22:43

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door sezofala »

Ok, ik ga er dan vanuit dat 3 groepen normaal is. (voor de betweters: ik vraag het juist hier omdat ik een ander geluid wil horen dan dat van de mogelijke leverancier.)

Nog een laatste vraag van deze leek: wat is een "groep" eigenlijk en wat is de functie van losse groepen?

Alvast bedankt voor de antwoorden tot op heden.

Sez.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door loesjes »

Het hangt dus er van af wat voor apparatuur je in je keuken wilt hebben of gaat plaatsen.
Als je keukenleverancier 3 groepen adviseert, dan zou ik hier ook maar van uitgaan, komt niet heel apart over hoor.

Vaak in een nieuwe woning heeft de keuken leverancier eigenlijk niets te maken met het installatiewerk en heeft hierin dan ook niets als een adviserende rol. dus ik denk niet dat je hier met argwaan tegenover hoeft te staan.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

De eigenlijke vraagsteller vraagt: "Wat is een groep

Antwoord: Een deel van die electrische leidingen die naar verbruikers (stroomafnemers) gaat.
Zoals huiskamer.gang,slaapkamers.
Je kunt zelf uitrekenen hoeveel watt over die "groep"gaat en aan de hand daarvan bepalen hoe zwaar de zekering moet zijn.

Ditzelfde geldt ook voor die stroomafnemende apparaten die veel meer gebruiken dan lampen/TV en dergelijke waarvoor in woningen een tweede groep wordt gemaakt.

Afhankelijk dus van het aantal apparaten en andere stroomverbruikers worden dus verschillende groepen gebruikt en waarvan elke groep een aardlekschakelaar heeft (nodig om bij een kortsluiting geen gevaarlijke situaties te laten ontstaan) die tevens een (automatische) zekeringsfunktie heeft.
Voor een lichte groep meestal 10 ampère en voor zwaardere groepen 16 ampère.

Er bestaat in Nederland geen 220 Volt meer, dit is nu 230 Volt en bovendien lees/hoor ik nu voor het eerst dat woningen ook worden uitgerust met industriestroomaansluitingen voor industrie-stroomverbruikers (zou 380 Volt zijn)

Kortom, er is zoveel geschreven waarbij niemand u heeft verwezen naar uw stroomleverancier dat ik u dat advies maar geef.
De meeste stroomleveranciers hebben ook een eigen 'winkeltje'waar je prima deskundige adviezen kunt krijgen en zelfs zaken als boilers en dergelijke kunt huren.

Als ik goed heb gelezen dan gaat het bij u om een bestaand huis.
Welnu, het zou best weleens kunnen zijn dat uw stroomleverancier eventueel een nieuwe groep (indien nodig) kan aansluiten tegen een concurrerende prijs en bovendien met een deskundigheidsgarantie.

Is het nieuwbouw en de woning nog in ruwe staat dan is het inderdaad aan te bevelen om eerder een groep teveel te laten plaatsen dan krap aan.
Hoewel stroomverbruikers steeds zuiniger worden in het energieverbruik.

De Vrije Vogel

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door rayke »

de nuon of essent komt echt niet even een groepie aanleggen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door bot321 »

ze komen echt wel kost je alleen 600 euro
als het om een kookgroep gaat

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door slik »

Einde topic.....ook voor jou loesjes..

Roos030
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2006 23:05

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Roos030 »

Dit is al een oud onderwerp, maar ik had dezelfde vraag. Wij hebben van onze keukenspeciaalzaak gehoord dat wij vijf groepen nodig hebben in onze nieuwe keuken; vaatwasser, koel/vriescombinatie, oven, stoomoven en overige apparaten (koffie, waterkoker, keukenmachine etc).

Klopt dit?

Wij hebben op dit moment drie groepen in de keuken, is dat echt onvoldoende?

Pfffff

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Pfffff »

Neem er maar 1 bij minimaal !

Roos030
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2006 23:05

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Roos030 »

Bedankt pffff, minimaal 4 maar 5 is dus echt beter? Bedacht me later dat je natuurlijk ook nog een afzuigkap hebt die stroom nodig heeft!

Lexus
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jul 2006 22:51

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Lexus »

vaatwasser apart, oven apart, stoomoven apart, koel-/vriescombinatie samen met afzuigkap en 1 x diversen. Mischien ook nog iets voor de kookplaat, ligt eraan wat voor een je er hebt.

Atomic-NI
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2006 21:27

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Atomic-NI »

In principe zit er in iedere woning een aparte loze leiding vanaf de meterkast uitkomend op een perilex inbouw doos (80mm) in de keuken.
Dus moet je een groep erbij maken ivm apparatuur dan is het slim deze te gebruiken.

Ook moet je eens rekening houden dat niet alle apparaten de volledig opgegeven wattages continu gebruiken, in principe kan een 16A groep 3680 watt doorlaten, maar kan zelfs nog hoger dit ivm piekspanningen van apparaten.

noclan
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jul 2005 21:56

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door noclan »

hahaha

zie hier de heren keuken verkopers allemaal hun kennis op tafel gooien :-)

Ik hou me er maar buiten :-)

Roos030
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2006 23:05

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Roos030 »

Beste Noclan,

Ik ben juist benieuwd naar verschillende reacties, dus hoor graag ook jouw reactie!

groeten Roos

Atomic-NI
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2006 21:27

Re: minimall 3 groepen

Ongelezen bericht door Atomic-NI »

@NoClan
Ik ben geen verkoper maar een electricien, en zelf kom ik het ook in mijn werk tegen dat keuken verkopers het liefst voor ieder aparaat dat zij in de keuken plaatsen een aparte groep willen hebben........onzin.

Gesloten