LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eindafrekening Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Toepes
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:33

Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Toepes »

In november ontvangen wij een jaarafrekening. De maandelijkse energienota was tot op dat moment € 271,-

Op dat moment moest ik € 26,92 bij betalen ivm met meerverbruik. Tot hiertoe nog redelijk acceptabel.

Nu komt het nieuwe voorschot op € 341,- per jaar !! Een verhoging van een procentje of 30.

Meteen in de telefoon geklommen, kunnen ze mij maar 10% verlagen.

Dit kan toch niet zomaar, ik vraag toch niet voor een verhoging van 30% !!
De jonge dame aan de helpdesk MAG NIET MEER dan 10% het voorschot verlagen ! Of ik maar in januari de meterstanden wilde doorgeven, dan konden zij een nieuwe berekening maken. Uiteraard niet accoord gegaan, en geeist dat een meerdere mij te woord staat. Die was er niet en ik zou teruggebeld worden. (helaas is het te druk om terug te bellen denk ik, want binnen een dag lukt blijkbaar niet)

Bij veel mensen in de nabije omgeving is dit gedaan, waarbij de meesten rond de € 320,- uitkwamen.

Stel ze zouden het voorschot verdubbelen, en ze mogen dan maar 10% minderen, dan zit je dus lekker in de boot. Het lijkt mij erop dat men snel geld gaat innen en dan heerlijk rente gaat opbouwen ! Want laten we eerlijk zijn, wij zijn niet de enigste klant van Essent waarbij dit gebeurt.

MAG dit zomaar ?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Laurent »

Met de brief en afrekening over 2006 naar het kantoor van Essent gaan en niet met het call centre blijven bellen. Alles komt goed bij Essent :D

Toepes
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:33

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Toepes »

Dus, ik moet verlof nemen om iets te bespreken dat je heel gemakkelijk telefonisch kunt doen ?

Prima, als ik de kosten dan daar in rekening mag brengen. Het is iets waar ik niet om gevraagd heb.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Laurent »

Bellen roept alleen irretatie bij jou en bij Essent op, ook s,avonds kun je daar terrecht, succes verder :?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door mr T. »

Met de brief en afrekening over 2006 naar het kantoor van Essent gaan en niet met het call centre blijven bellen. Alles komt goed bij Essent
Wt betreft dat goedkomen: vergeet het maar. Heb soortgelijke problemen met Essent en wat je ook probeert: meer dan 10% gaat er niet af. Ben inmiddels op zoek naar een andere aanbieder. Er zijn in mijn omgeving meer met dit probleem.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

meer dan 10% gaat er niet af
3 keer bellen met een weekje ertussen?

Toepes
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:33

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Toepes »

Klasse idee....


Maar let wel op! Als je namelijk 3 x 10% eraf haalt zit je onder het bedrag dat je eerst betaalde

Rekenvoorbeeld:

100 + 30% = 130 (nieuw bedrag)

echter 130 - 10% =117
117 - 10% = 105,30
105,30 - 10% = 94,77

Dus.... voorzichtig aan

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,



ik snap je verbazing voor het enorme bedrag van de verhoging van
het voorschot

Echter dit bedrag wordt berekend door een computerprogramma wat rekening houdt met "koudheid" van de afgelopen winter en de gestegen prijs van de energie door de gestegen olieprijs.

Ik zou het voorschot gewoon betalen, het is beter om aan het einde van het jaar wat terug te krijgen dan om bijvoorbeeld € 840 te moeten bijbetalen.

Toepes
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:33

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Toepes »

Ik begrijp precies wat je bedoelt, echter, ik vind het nogal "koud" op het dak komen. waarom geen overleg, aankondiging, verklaring waarom.
(Tuurlijk is allemaal te bewerkelijk)

De energieprijs hebben wij (omdat we nu 20 jaar klant zijn) mogen vastzetten voor 2 jaar. Wat heeft een dergelijke overeenkomst dan nog aan waarde ?

In al die jaren hebben wij altijd globaal hetzelfde aan energie gebruikt. De manier waarop het allemaal gaat is mij te simpel, men kan theoretisch het bedrag verdubbelen, jij op een houtje bijten en 10% telefonisch er af krijgen.

Na mijn telefonisch contact zou ik teruggebeld worden (Heb het telefoonnummer opgegeven van het bedrijf waar ik werk) krijg ik dus na 2 dagen een brief !!! dat ze mij niet kunnen bereiken of ik maar weer wil terugbellen. Kijk IK ben KLANT !!

Een beetje inzet van hun kant mag ook, maarja blijkbaar is het bij de energiebedrijven maar gewoon incasseren, klant mag niet zeuren en als je telefoneert krijg je een schoolverlater aan de telefoon die niets mag en waarbij je je nog schuldig gaat voelen als je je stem verheft, dat kind kan er toch niets aan doen ?

Terugbellen ? Nee hoor laat dan maar een automatisch bericht in de brievenbus vallen... die klant zeurt maar wat.

Ik leg me maar bij die 10% neer (ja ESSENT ook hier weer de langste adem) ik heb geen zin om me nog meer op te winden.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Ron 2 »

De energieprijs hebben wij (omdat we nu 20 jaar klant zijn) mogen vastzetten voor 2 jaar.
Dan zouden ze het voorschot ook niet mogen verhogen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door mr T. »

3 keer bellen met een weekje ertussen?
Maakt niet uit voor Essent. Ze verlagen slechts eenmaal tussen 2 jaarafrekeningen maximaal 10%.

johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door johhnny »

Mr. T.

Neem Greenchoice: daar kan je je voorschotbedrag zelf aanpassen naar het bedrag wat je wilt betalen. en de stroom en gas is nog goedkoper ook!

groet johhnny :!:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door mr T. »

Neem Greenchoice: daar kan je je voorschotbedrag zelf aanpassen naar het bedrag wat je wilt betalen. en de stroom en gas is nog goedkoper ook!
Zat inderdaad ook aan Greenchoice te denken of aan Rendo. Waar ik alleen tegenop zie zijn de problemen die Essent ongetwijfeld zal veroorzaken in de hoop een dergelijke overgang te frustreren. Een simpele verhuizing loopt bij hen ook al helemaal uit de hand. Wat ik overigens wel opmerkijk vindt is dat Essent nu ook komt met een 'groen' aardgas (met co2 compensatie). Moet wel op vrijwillige basis voor worden bijbetaald. Veel vertrekkende klanten wellicht?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Uiteraard niet accoord gegaan, en geeist dat een meerdere mij te woord staat.
Tsja dat eist zo ongeveer iedereen en dat wordt als het goed is nooit gedaan. Die meerdere zal je exact hetzelfde verhaal vertellen als het goed is.

Dwaas
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 okt 2006 12:11

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door Dwaas »

Je zou de Algemene Voorwaarden van Essent er eens op na kunnen slaan. Die zijn meestal wel op de website terug te vinden en hierin staan over het algemeen ook de voorschotheffingen nader omschreven. Meestal komt het erop neer dat een energiebedrijf die in alle redelijkheid zelf mag vaststellen. Wat jij zou kunnen doen, is die redelijkheid betwisten.

Je argumenten zijn sterk. Je kunt een redelijke inschatting van je verbruik geven en daarnaast heb je een vastgezet tarief. Het zit er wel in dat je je bezwaren op schrift moet stellen, omdat een gemiddelde schrijvende medewerker over meer mogelijkheden beschikt dan medewerkers in de telefoon. Die kunnen vaak maar een ding en dat is beleid toepassen....

De Dwaas

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door mr T. »

Meestal komt het erop neer dat een energiebedrijf die in alle redelijkheid zelf mag vaststellen. Wat jij zou kunnen doen, is die redelijkheid betwisten.

Je argumenten zijn sterk. Je kunt een redelijke inschatting van je verbruik geven en daarnaast heb je een vastgezet tarief.
Helaas, ook dit werkt zo niet zondermeer bij Essent. Essent wil namelijk zelf eerste een redelijke indicatie hebben van het verbruik. Deze krijgen ze door de klant mee te laten doen aan wat ze noemen de Verbruiksmonitor. Ook dan geeft Essent nog geen garantie dat ze de hoogte van de voorschotten zullen aanpassen als het verbruik lager is.

vero
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2007 20:42

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door vero »

Ook ik heb na 3 maanden eindelijk de jaarrekening ontvangen. In eerste instantie was ik blij, omdat ik 414 euro terug zou krijgen. Toen ik echter naar het nieuwe voorschotbedrag ging kijken schrok ik. Mijn voorschotbedrag is van 177 naar 829 euro gegaan.

Ze hebben nu wel mijn voorschotbedrag verlaagt naar 180 euro, maar ik mag de rekening over december toch nog betalen, omdat ze deze niet meer uit het systeem kregen. Ik zou dit bedrag volgend jaar wel weer terug krijgen.

Ik heb nu een brief gestuurd en ben benieuwd waar ze mee komen. En anders haal ik het geld terug. Weet alleen niet hoe snel ze afsluiten.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Eindafrekening Essent

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

De telefonische helpdesk van Essent is een soort banenpool voor studentjes die het allemaal geen flikker interesseert wat je te melden hebt. Ik ben zelf al sinds oktober bezig om een bedrag van 400 euro terug te krijgen die dankzij een fout van hun ingehouden is op een teruggave over 2005. Heel simpel geval maar enig resultaat wordt er bij dat bedrijf niet geboekt. Voor mij zijn het een stel mongolen die goed geld kunnen pakken, maar vervolgens een fout absoluut niet kunnen/willen herstellen.

Gesloten