LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wachttermijn nummerbehoud pure oplichting
Wachttermijn nummerbehoud pure oplichting
Heb mijn mobiele nummer opgezegd bij Telfort met nummerbehoud. Schrijven ze mij dat ik DRIE MAANDEN moet wachten voordat mijn nieuwe aanbieder mag BEGINNEN met de portering! En dat terwijl ik dan wel al een slottermijn heb betaald en er dus geen financiële verplichtingen meer zijn. Van een kennis hoorde ik dat T-mobile hier zelfs VIER maanden voor heeft. Dat is echt onbeschoft, puur klantjes pesten. Dat mag gewoon niet, is oplichting. Het gaat bij mij om een nummer dat ik al vele jaren heb. Nu zou ik mensen voor drie maanden een ander nummer moeten geven omdat de mobiele aanbieder te onbeschoft is om MIJN nummer vrij te geven? Treedt daartegen eens op!
Re: Wachttermijn nummerbehoud pure oplichting
Die 3 maanden heeft te maken met de opzegtermijn bij de huidige provider. 3 maanden is de maximale opzegtermijn die providers mogen hanteren. Nummerbehoud is maximaal 4 maanden voor het verstrijken van de contractermijn al aan te vragen, echter dient het lopende contract nog wel te worden uitgedient. Is de contract duur al verstreken dan worden de 'gewone' 3 maanden opzegtermijn in acht genomen.
Daarnaast is een mobielnummer nooit het bezit van een gebruiker. De provider stelt het nummer beschikbaar aan de gebruiker maar de gebruiker kan nooit eisen dat het zijn of haar nummer is.
Daarnaast is een mobielnummer nooit het bezit van een gebruiker. De provider stelt het nummer beschikbaar aan de gebruiker maar de gebruiker kan nooit eisen dat het zijn of haar nummer is.
@ Aglaea : Nummerportering zal altijd binnen een aantal dagen geschieden indien het nummer vrijgegeven wordt door de oude provider. Dat je je nummer nog niet kan porteren naar je nieuwe aanbieder ligt aan het feit dat je oude provider het nummer nog niet vrijgeeft. Dit kan aan het feit liggen dat je nog een opzegtermijn hebt van 3 maanden (na opzeggen , ook als is je contact uitgediend , heb je ook een opzegtermijn).
mocht het zo zijn dat je ook deze opzegtermijn er al op hebt zitten , zou ik eerst nogmaals contact opnemen met je oude provider , en als dat niet helpt even op de site van de Opta kijken. Daar zal je wel iets kunnen vinden over nummerportatie.
Geef naders nog ff wat meer informatie (provider , begindatum contract , einddatum contract , maar vooral wanneer je je contract hebt opgezegd en of je daar een schriftelijke bevestiging van hebt gehad).
Wat mensen ook nog wel eens doen is eerst zelf hun abonnement opzeggen , en vervolgens een maand of twee later een nieuw abonnement aanvragen bij eeen andere provider , met nummerbehoud. Dee eerste opzegging komt daarmee te vervallen bij sommige (zo niet alle) providers. Je opzegtermijn gaat dan pas weer lopen vanaf de aanvraag nummerportatie.
Marchel.
mocht het zo zijn dat je ook deze opzegtermijn er al op hebt zitten , zou ik eerst nogmaals contact opnemen met je oude provider , en als dat niet helpt even op de site van de Opta kijken. Daar zal je wel iets kunnen vinden over nummerportatie.
Geef naders nog ff wat meer informatie (provider , begindatum contract , einddatum contract , maar vooral wanneer je je contract hebt opgezegd en of je daar een schriftelijke bevestiging van hebt gehad).
Wat mensen ook nog wel eens doen is eerst zelf hun abonnement opzeggen , en vervolgens een maand of twee later een nieuw abonnement aanvragen bij eeen andere provider , met nummerbehoud. Dee eerste opzegging komt daarmee te vervallen bij sommige (zo niet alle) providers. Je opzegtermijn gaat dan pas weer lopen vanaf de aanvraag nummerportatie.
Marchel.
Hallo Marchel, bedankt om de reactie. Het gaat om de opzegtermijn, die is inderdaad drie maanden. En dat vind ik echt TOTALE ONZIN. Als ik een afkoopsom betaal, dan moet ik gewoon klaar zijn. Er is geen enkele reden meer na betaling van een afkoopsom anders dan klantje pesten en grove onbeschoftheid om iemand nog drie maanden zijn eigen nummer te onthouden. Technische of financiële beletsels zijn er namelijk dan niet meer.
Ja, ik heb al een een nieuw nummer, want ik wil af van Telfort. Heb er ellende genoeg mee gehad en de maat was vol.
Ja, ik heb al een een nieuw nummer, want ik wil af van Telfort. Heb er ellende genoeg mee gehad en de maat was vol.
Dan lijkt het inderdaad erg op klantje pesten. Zou toch nog eens proberen om er met je provider eruit te komen. Ik zou dit schriftelijk doen , omdat de kans dan groter is dat deze bij de juiste mensen terecht komt. Hou het netjes , dan is namelijk de kans ook iets groter dat je wat bereikt.
In ieder geval succes.
Marchel.
In ieder geval succes.
Marchel.
Een schriftelijke klacht kan inderdaad eventueel behulpzaam zijn. Ik wil echter nog wel even het 'hou het netjes' argument onderstrepen, want contractueel gezien staat Telfort 100% in zijn recht. Een brief met een toonzetting zoals hierboven geëtaleerd zal onherroepelijk een stevige afwijziging tot gevolg hebben.
De simpele (en enige juiste) verklaring is dat je de opzegtermijn niet kunt afkopen. Als je opzegt met afkoop, blijf je altijd nog klant gedurende de opzegtermijn. Dus in jouw geval dus drie maanden, die je ook gewoon los betaalt. De periode na de opzegtermijn tot aan het einde van je contract, koop je af.
Weet redelijk veel af van het mobiele belgebeuren , maar dit wist ook ik niet. Je ziet het , nooit te oud om te leren.
Marchel.
Marchel.
Een opzegtermijn is de periode die je in acht moet houden bij het afmelden als klant. Deze periode is wettelijke beperkt tot drie maanden. In het geval van drie maanden moet het afmelden drie maanden voor de verval datum van het contract plaats hebben gevonden. Ben je te laat dan wordt een contract verlengt met een jaar.
@alfatrion je informatie klopt niet.
Een contract wordt nooit verlengt met een jaar... dit kan niet en mag niet. Je opzegtermijn is ten alle tijden 3 maanden en bij sommige providers 2. Wil je van je abo af moet je dus 3 maanden voor einde contractsperiode je abo opzeggen..Ben je te laat dan blijf de opzegtermijn van 3 maanden gelden. Zeg je op bij een contract van 24 maanden in de 22ste maand dan loopt hij dus pas af in de 25ste maand ...and so on....
@ topicstarter
Je gaat een contract aan voor een bepaalde tijd...Hier krijg je of abo-korting voor of een toestel. Ben je contractsvrij dan loopt je abo gewoon door. Stel je voor dat een provider zomaar aan het einde van een contractstermijn een nummer uit de lucht haalt .Dat zorgt voor enorme problemen ( denk daarbij aan de zakelijke markt).Je bent als klant dus zelf verantwoordleijk om tijdig op te zeggen met in acht neming van de 3 maanden opzegtermijn.Tenzij ik je verhaal niet goed begrijp natuurlijk....
Een contract wordt nooit verlengt met een jaar... dit kan niet en mag niet. Je opzegtermijn is ten alle tijden 3 maanden en bij sommige providers 2. Wil je van je abo af moet je dus 3 maanden voor einde contractsperiode je abo opzeggen..Ben je te laat dan blijf de opzegtermijn van 3 maanden gelden. Zeg je op bij een contract van 24 maanden in de 22ste maand dan loopt hij dus pas af in de 25ste maand ...and so on....
@ topicstarter
Je gaat een contract aan voor een bepaalde tijd...Hier krijg je of abo-korting voor of een toestel. Ben je contractsvrij dan loopt je abo gewoon door. Stel je voor dat een provider zomaar aan het einde van een contractstermijn een nummer uit de lucht haalt .Dat zorgt voor enorme problemen ( denk daarbij aan de zakelijke markt).Je bent als klant dus zelf verantwoordleijk om tijdig op te zeggen met in acht neming van de 3 maanden opzegtermijn.Tenzij ik je verhaal niet goed begrijp natuurlijk....