LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ericveldhoven
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2006 12:25

Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door ericveldhoven »

Op dit moment hebben we een 55cm tv maar we willen graag een grotere tv kopen. Al veel types bekeken maar we twijfelen wat we gaan kopen. Kopen we een breedbeeld tv, een 'ouderwetse' 4:3 tv of een lcd tv? Op dit moment komt de tv in een kast te staan. Lcd voor het zicht is nu dus niet nodig. Bij breedbeeld hebben we het idee dat er nu nog maar weinig breedbeelduitzendingen zijn. Dan toch maar een 'ouderwetse' grote 4:3 tv? En is het zinvol een HD ready tv te kopen?

Kan iemand mij beknopt de voor- en nadelen noemen? Bedankt alvast!

Gr. Eric

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Hallo Eric,

ik zou persoonlijk voor breedbeeld gaan, dit kijkt prettiger. In de eerste plaats voor films (er is geen stuk van het beeld 'afgehakt' dan) maar ook steeds meer normale televisieuitzendingen zijn in breedbeeldformaat opgenomen. Je hebt dus meer beeld en het kijkt prettiger.

Dan de keuze nog tussen een LCD televisie of een (breedbeeld) televisie met kast erachter. Dit is puur een prijstechnische kwestie, LCD is veel duurder. Bovendien hebben de 'oude' televisies nog prima beeld en kun je meer TV kopen voor minder geld (groter beeld bijv.). Als 't ie toch in een kast staat, zou ik voor een breedbeeld met kast erachter gaan. Succes!

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Atmoz »

Op dit moment hebben we een 55cm tv maar we willen graag een grotere tv kopen. Al veel types bekeken maar we twijfelen wat we gaan kopen. Kopen we een breedbeeld tv, een 'ouderwetse' 4:3 tv of een lcd tv? Op dit moment komt de tv in een kast te staan. Lcd voor het zicht is nu dus niet nodig. Bij breedbeeld hebben we het idee dat er nu nog maar weinig breedbeelduitzendingen zijn. Dan toch maar een 'ouderwetse' grote 4:3 tv? En is het zinvol een HD ready tv te kopen?

Kan iemand mij beknopt de voor- en nadelen noemen? Bedankt alvast!

Gr. Eric
Ik zou zoieso GEEN 4:3 tv meer nemen. Er zijn al heel wat zenders die 19:6 (breedbeeld dus) uitzenden, en het worden er steeds meer. Over een jaar (of iets langer) zal alles in 16:9 worden uitgezonden. Dan blijven er nog 2 keuzes over (beide breedbeeld uiteraard): LCD of CRT (gewone tv met beeldbuis). Het ligt er maar net aan wat je in de toekomst gaat doen. Heb je een next-gen spelcomputer? (Xbox360) of ga je misschien een PS3 kopen, dan moet je zeker een LCD nemen (of beter plasma, maargoed dat staat niet in je lijst). Of als je digitale tv via schotel gaat kijken, dan kun je ook overwegen om een HDTV ontvanger erbij te nemen. Dan kun je beter die LCD nemen omdat deze een veel hogere resolutie heeft dan een normale CRT tv. Als je nog jaren gewoon "standaard" SD (Standard Defenition) tv blijft kijken, dan kun je beter een (breedbeeld) CRT kopen en op die manier geld besparen. Maar zoals ik al aangaf zou ik persoonlijk voor een plasma gaan. Ik weet echter niet wat jou toekomst plannen zijn, dus die moeten we even afwachten :)

Succes d'r mee!!

Atmoz

queenfanmichel
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 sep 2005 13:16

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door queenfanmichel »

Breedbeeld is toch eenaanrader kijkt (naar mijn mening) veel prettiger en ja de keuze op een LCD/Plasma of een "normaal" beeldbuis ligt aan wat je wilt besteden.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Ik zou de overstap naar een HD LCD TV zo lang mogelijk uitstellen. Op dit moment koop je voor zo'n 400 euro een mooie 70 cm breedbeeld met 100Hz en Pixel Plus II voor een trillingsvrij en scherp beeld, dus daar kun je het nog een geruime tijd mee doen. Voorbeeldje: Correct.com. Voor 4:3 uitzendingen kun je het beeldformaat gewoon omzetten van standaard 16:9 naar 4:3.

Een belangrijke reden om de aanschaf van een HD LCD TV zo lang mogelijk uit te stellen, is dat de ontwikkeling van deze schermen nog volop plaats vindt en het voor bijv. NL nog niet duidelijk is welke HD standaard gebruikt zal gaan worden bij de kabelbedrijven (1080i of 720p).
http://nl.wikipedia.org/wiki/HDTV

Ik zou zelf een True HD TV met een 1920x1200 schermresolutie (dus geen inferieure HD Ready TV met een 1280x768 resolutie) nemen, omdat je daarmee ondersteuning hebt voor alle HD-formaten, zoals bijv. het 1080p formaat dat ondersteund zal gaan worden door Blu-ray DVD-spelers. Deze True HD LCD TV's zijn echter nog bizar duur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blu-ray

Een bekend bezwaar bij LCD schermen is dat men vaak ontevreden is over de kleurechtheid en de inkijkhoek. Problemen die met de SED-technologie opgelost zouden moeten zijn, dus ik zou wachten tot deze SED-schermen betaalbaar worden (kan nog een paar jaar duren).
http://nl.wikipedia.org/wiki/SED_Display

ericveldhoven
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2006 12:25

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door ericveldhoven »

Bedankt voor de reacties tot zover! Kunnen jullie mij nog advies geven of het belangrijk is, mocht ik een breedbeeld tv kopen, dat deze tv HD ready is? Ik heb geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen of wanneer dit aktueel gaat worden.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Volgens mij zijn alle moderne LCD TV's die je nu in de winkel ziet HD-ready, ze hebben een schermresolutie van 1280x768 (of iets beter). Daarmee ondersteunen ze HD formaten t/m 720 beeldlijnen, wat veel scherper is dan conventionele TV. Zoals eerder gezegd heb je ook True HD beeldschermen, dat ook HD formaten t/m 1080 beeldlijnen ondersteunt (schermresolutie van 1920x1200), nog scherper dus.

Het is maar dus de vraag hoe belangrijk je scherp beeld vindt en wat het HD-aanbod straks zal zijn. Er zijn nu bijv. nog heel weinig HD TV uitzendingen en bijv. ook heel weinig DVD-titels in HD. Er zijn wel al grafische kaarten voor PC's en gameconsoles (XBOX 360 en straks de Playstation 3) die die zware HD beeldresoluties ondersteunen, maar als je geen spelletjes gaat spelen op dat scherm, dat valt dat argument ook al af.

Verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/HDTV

In 2008 a 2009 zullen zowel Nederland, Duitsland, Frankrijk als Engeland minstens 80% van hun TV uitzendingen in HD uitvoeren. Dit naar aanleiding van een Europese wetgeving die uitzendingen in HD binnen 5 jaar in alle EU lidstaten als standaard wil hebben.

jiping

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door jiping »

Ik las eerder dit jaar dit stukje hieronder;
Dvd kijken
Het aantal breedbeelduitzendingen is sinds vorig jaar niet enorm toegenomen. Toch zijn breedbeeldtoestellen inmiddels de bestverkochte televisies. Mogelijk is de superieure weergave van dvd-films een oorzaak daarvan. Aan het aantal breedbeeldtelevisie-uitzendingen ligt het niet. In geen enkel Europees land bedraagt het percentage op dit moment meer dan 5 tot 10 %van de totale zendtijd van commerciële en publieke omroepen.

Nederland
De Nederlandse publieke en commerciële omroepen samen halen, volgens de laatste metingen, niet eens de 4%. De publieke omroepen alleen zenden 10% van hun programma's in breedbeeldformaat uit.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Gewoon 4:3 beeldbuis.
Moeilijk aan te komen maar 80 a 90% van alle uitzendingen op reguliere zenders is nog steeds in 4:3 formaat.Ondanks wat verkopers beweren.Breedbeeld vertekent...Ondanks wat verkopers beweren.
Een echte breedbeelduitzending op een 4:3 toestel van 70cm levert een diagonaal beeld op van 65cm.Een normale 4:3 uitzending op een 70cm breedbeeld geeft een beelddiagonaal van 55cm!
De meeste DVD-films in breedbeeld zijn in cinemaformaat en dat levert op een onvervormd 16:9 toestel zwarte balken op boven en onder het beeld.Cinema is namelijk breder dan breedbeeld 8)
Zenders als TMF worden door verkopers bij breedbeeld gerekend...
Het logo staat echter in de zwarte balk en maakt dus deel uit van het beeld... :cry:

Toolboy

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik zou gewoon weer een BB tv aanschaffen .
De prijzen zijn dermate laag ten aanzien van wat lcd en plasma bieden.
T is vaak een kwestie van gewenning 4/3 /16/9

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi toolboy,
Mensen wennen inderdaad aan 16:9
Men went dus aan vertekening.
Korte dikke hoofden e.d.
Ik vind het nog steeds zeer vreemd dat men zo graag denkt een breedbeeld te willen hebben enkel omdat de verkoper dat zegt.

Er zijn ook zeer veel opticiens die contactlenzen aanbevelen,
maar zeer weinig die er zelf ook dragen.

Men zegt dat het beter is maar weet dat het niet zo is.
Consumenten willen besodemietwerd worden... :oops:

Toolboy

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Toolboy »

Er zijn ook BBtvs te koop met een heel goed inteligentie systeem die het beeld op een mooie mannier aanpassen o.a. Panasonic

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Atmoz »

Als je niet veel DVD's kijkt en geen next-gen gameconsole hebt/wilt, dan kun je idd beter gewoon een normale CRT tv nemen. Wachten totdat TRUE HD schermen uitkomen is natuurlijk een optie, maar sommige mensen willen zo lang niet wachten. Ik kan me voorstellen dat je nu al wilt genieten van de mooie hoge resoluties. In dat geval moet je wel een HDTV kopen. Dan zou de keuze dus tussen plasma en LCD zijn. Oke, d'r zijn ook HD CRT tv's maar dat zijn er maar bitter weinig en vrij duur.

Geef eens aan wat je allemaal wilt. Als je geregeld DVD's kijkt dan neem je toch beter een breedbeeld tv.

Of ga eens kijken in de winkel. Niet luisteren naar de verkoper, maar gewoon zelf je ogen de kost geven. Heb ik zelf ook gedaan. Was er heilig van overtuigd dat ik een HD-LCD scherm ging kopen. Totdat ik m'n laptopje (vol met HD materiaal) in de winkel had aangesloten op m'n huidige plasma ---> ik was meteen verkocht. Hoefde daarom ook geen 5 seconden na te denken. Ik had van te voren zeker 10 LCD's getest, want ik was zoals gezegt opzoek naar een LCD (dacht ik). Vandaar dat ik in mijn eerdere post een plasma aanraad.

Maarja, het ligt er dus maar net aan wat je het meeste kijkt, en hoeveel je wilt/kunt uitgeven.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Atmoz,
Ik kan me op zich best vinden in jouw reactie.
Plasma heeft voor mij echter nog te veel nadelen.
Het contrast is bij voorbeeld bij een nieuw toestel geweldig goed,maar bij een toestel van 5 jaar behoorlijk beroerd.Ook zijn snelle beelden niet goed weer te geven(niet erg zolang je geen actiefilms of sport kijkt).Ik hou het gewoon nog op een ouderwetse 4:3 beeldbuis.
Als jij tevreden bent moet je zeker geen ander toestel kopen!!!
Smaken verschillen immers. :wink:

HD Master
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2006 23:17

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door HD Master »

Gelukkig zien we op de publieke omroepen steed meer breedbeeld uitzendingen, en ook de commercielen stappen langzaam over. RTL heeft aangekondigd dat ze vanaf 1 januari 2007 hun volledige programma aanbod in breedbeeld gaan uitzenden (dus rtl 4,5 en 7) ook sbs en talpa volgen dus een breedbeel tv aanschaffen is wel verstandig. Verder is de techniek van lcd vele malen beter inmiddels dan de gebruikelijke crt tv`s. De know how die ze jaren in crt tv` hebben gestopt, hebben ze al vanaf dag 1 toegepast in de lcd techniek.
De huidige generatie lcd tv`s zijn allemaal hd ready, maar dit houdt wel in dat je er te allen tijde een settop box bij nodig hebt, terwijl het hd zender aanbod nog erg beperkt is. Maar je koopt je tv niet voor 1 of 2 jaar, dus dat ie er nu op voorbereid is is alleen maar mooi meegenomen. Wat betreft de full HD schermen, dit is de volgende stap naar hd tv, het is alleen de vraag of en wanneer er via kabel full hd wordt uitgezonden en of je het verschil daafwerkelijk zult zien, hierover zijn de meningen verdeeld. Als je nu een 55 cm tv hebt is de breedbeelduitvoering daarvan 26 inch lcd. Full hd panels beginnen momenteel bij 37 inch dus twee maten groter en ook de eerder genoemde plasma tv`s beginnen bij 37 inch. Overigens geeft plasma een warmer beeld met meer diepte en voor snel bewegende beelden is nog steeds plasma beter. Ondanks voorgaande reacties.
En wat betreft de weergave van een 4:3 uitzending kun je deze bij een breedbeeld tv bekijken zoals je dat zelf wenst. Verbreed, met altijd enige vertekening, of in 4:3 zonder vertekening, maar met balken aan de zijkant. En panasonic is wel het slechtst in het verbreed weergeven van 4:3 uitzendingen. Hier zijn de mensen nog echt plat en breed!!!!

Laat je niet omhalen met contrast ratio`s en vertragings tijden, want hier is nog geen vaststaande norm voor, dus iedere fabrikant hanteert zijn eigen normen en dus kun je ze niet met elkaar vergelijken. Ga verschillende modellen bekijken en lat de keuze bepalen door je iegen voorkeur.
Tip: in tegenstelling tot wat veel mensen beweren, is het absoluut aan te raden om digitaal te gaan kijken, de huidige generatie tv`s is gemaakt voor een goed digitaal signaal en het bekende kabelsignaal is nou eenmaal niet bij de tijd en kan dus niet datgene bieden wat een lcd tv kan verwerken.

Succes met de aanschaf

jiping

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door jiping »

interessant artikel;
Bioscoopformaat:
Als je naar zo'n "dozen verplaatsers" winkel gaat en je zegt, als ik een DVD afspeel heb ik zwarte balken op mijn TV, krijg je als antwoord, dan moet je een "Breedbeeld-TV" kopen want die heeft net als de bioscoop een breedbeeld verhouding.

Maar helaas hebben "Breedbeeld" en "Bioscoop" niets met elkaar te maken. Breedbeeld is slechts een aanduiding voor een soort TV. En "Widescreen" is de Engelse term voor "Breedbeeld".
Om de verwarring groter te maken wordt de term "Widescreen" ook gebruikt om bij software aan te geven dat deze een bredere beeldverhouding heeft dan de standaard 4x3 TV verhouding.

Beeldverhoudingen:
Een beeldverhouding (aspect ratio) geeft aan de verhouding tussen de breedte en hoogte van het beeld. De hiervoor door de TV industrie gebruikte benamingen zijn 4x3 en 16x9. In de film (bioscoop) industrie gebruikt men andere eenheden n.l. 1.85:1 of 2.35:1. Om dit in de juiste onderlinge verhoudingen te kunnen zien kun je de TV benamingen omzetten naar bioscoop benamingen door b.v.
4 door 3 te delen en dat geeft 1.33:1.

Standaard-TV Breedbeeld-TV
4x3 of 1.33:1 16x9 of 1.78:1

Hoe komen we aan deze TV verhoudingen?
Standaard-TV 4x3
Deze verhouding is aan het begin van de film/fotografie ontstaan doordat tijdens het pionieren met fotograferen en de diverse half ontwikkelde technieken, een laborant de simpele vraag stelde hoe groot moet de negatief zijn? Hij kreeg daarop als reactie: breng je duim en wijsvinger 90 graden van elkaar en doe dit met 2 handen (duimen tegen elkaar). Zo ontstond er een rechthoek met de verhouding van
ca. 4x3.
Vooral het laatste deel is herkenbaar omdat ik ook tijdens mijn opleiding tijdens kleuren/vormenleer zoals de gulden snede en estetica ook geleerd heb dat de 4;3 verhouding de meest natuurlijke verhouding voor een kader is.
Deze verhouding is zowel geschikt als landschaps én portret formaat terwijl de bredere verhouding een heel dwingende is die eigenlijk meteen een panorama oplevert.
Handig als dat is wat je wilt bereiken maar zeker niet algemeen toepasbaar.
Een portret op een 16:9 verhouding levert veel restvormen/achtergrond die de aandacht wegtrekken van het portret.
Dat zelfde gevoel krijg ik nog steeds bij het zien van breedbeeld, in sommige gevallen heel mooi maar meestal gewoon een vreemde onlogische verhouding.
Mijn persoonlijke voorkeur is daarom nog steeds gewoon een 4:3 verhouding.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Mja, ieder z'n meug. Ik vind breedbeeld juist natuurlijker omdat m'n ogen naast elkaar staan ... 8)

jiping

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door jiping »

Zo kan je het ook zien natuurlijk :D

En dat als je op de bank ligt te kijken je eigenlijk het scherm ook op ze'n kant zou moeten kunnen draaien.....
vreemd dat dat er niet is eigenlijk.

Mischien dan ook 2 beeldschermen, voor elk oog 1 :shock:

Dan de ene rood afstellen, de ander blauw en vervolgens zo'n 3-d bril proberen op de kop te tikken. :wink:

Maar inderdaad ieder ze'n meug,
Zolang philips maar geen geheime boodschappen via de breedbeeld gaat meesturen :lol:

Atmoz
Berichten: 107
Lid geworden op: 21 nov 2006 10:11

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door Atmoz »

Het contrast is bij voorbeeld bij een nieuw toestel geweldig goed,maar bij een toestel van 5 jaar behoorlijk beroerd.Ook zijn snelle beelden niet goed weer te geven(niet erg zolang je geen actiefilms of sport kijkt).
Is dat zo? Gaat het contrast flink omlaag bij een ouder toestel? Daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Maargoed, ookal is het zo, ik koop toch om de 3 jaar een nieuwe TV. De "oude" gaat dan steeds naar de slaapkamer.

Het verhaal met die snelle beelden behoord niet bij plasma, dat is met LCD zo (geweest).
Zolang philips maar geen geheime boodschappen via de breedbeeld gaat meesturen
:lol: Welke film was dat ookalweer? Ik heb hem wel thuis, maar nog niet gezien. Ga dat wel eens doen binnenkort. Lijkt me lachen!!


Gegroet,

Atmoz

ericveldhoven
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mar 2006 12:25

Re: Breedbeeld/4:3/LCD wat is wijsheid????

Ongelezen bericht door ericveldhoven »

Ik lees met veel interesse de reacties op mijn vragen. Bedankt hiervoor. Ik neig ernaar een breedbeeld tv te gaan kopen. Mijn budget speelt daarbij ook een rol. Nu heb ik gezien dat de nieuwste breedbeeld tv's een HDMI aansluiting hebben. Is het verstandig met het oog op de toekomst een breedbeeld tv met HDMI aansluiting te kopen?

Gesloten