LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beleggingshypotheek; hoe nu verder?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
de-snoo

Beleggingshypotheek; hoe nu verder?

Ongelezen bericht door de-snoo »

Leest een jurist dit, want ik heb met SPOED een vraag? :?:
Ik heb een beleggings(verzekering gekoppeld aan een)hypotheek eind 1997 gesloten en ben dus de dupe van de overmatige kosten die verzekeringsmaatschappijen in rekening hebben gebracht. :( Eigenlijk zou ik meteen actie moeten ondernemen en de hypotheek oversluiten naar bijv. een spaarhypotheek, zoals zovelen nu doen. Maar verspeel ik dan mijn rechten als er ooit nog eens een gunstige uitspraak volgt? De tweede vraag is: is de in 1997 gesloten polis zodanig oud dat een eventuele vordering van mij al is verjaard?

peewee

Re: Beleggingshypotheek; hoe nu verder?

Ongelezen bericht door peewee »

De-snoo,
De (verborgen) kosten bij een spaarhypotheek zijn veelal dezelfde als bij een beleggingshypotheek. Een niet-onbelangrijk verschil is alleen dat een spaarhypotheek zodanig is vormgegeven dat zo'n hypotheek je de zekerheid biedt dat een het eind van de looptijd van de lening de hypotheekschuld kan worden afgelost. Premies voor overlijdensrisico, beheers- en administratiekosten en provisie voor de hypotheekadviseur zijn dus veelal dezelfde.

Wat betreft verjaring hoef je je lijkt me (nog) geen zorgen te maken. Een schadeclaim verjaart op z'n vroegst 5 jaar nadat je je bewust bent geworden van het feit dat met dit product financiele schade lijdt. Ik neem aan dat van dit bewustzijn pas sinds enkele weken sprake is. Verjaring is verder eenvoudig te voorkomen door een zg. 'stuitingsbriefje'te sturen (aangetekend !) aan je verzekeraar. In zo'n briefje moet je aangeven dat je
a) je alle rechten voorbehoud, en
b) dat het briefje uitdrukkelijk beschouwd dient te worden als een 'stuiting'van een eventuele verjaringstermijn.

Succes.

mr T.

Re: Beleggingshypotheek; hoe nu verder?

Ongelezen bericht door mr T. »

Maar verspeel ik dan mijn rechten als er ooit nog eens een gunstige uitspraak volgt?
Hangt af van het moment waarop een claim aanhangig wordt gemaakt en het moment waarop de schade daadwerkelijk is ontstaan en/of geleden. Kern van zo'n zaak is meestal niet of u een hypotheek heeft, maar of u bent gedupeerd. Meestal zal de eiser dit moeten onderbouwen.
Verjaring is verder eenvoudig te voorkomen door een zg. 'stuitingsbriefje'te sturen (aangetekend !) aan je verzekeraar.
Als er geen vordering ligt, dan valt er niets te stuiten.

Gesloten