Sinds december 2003 bel ik met mijn mobieltje middels een abonnement van Telfort. Na twee jaar Samenbellen 500 heb ik sinds december 2005 de Telfort 100-belbundel.
Omdat ik niet zoveel SMS, heb ik geen SMS-bundel en betaal aldus 18 cent per berichtje. De laatste maanden begon me het gevoel te bekruipen dat Telfort meer aan SMS berekende dan ik daadwerkelijk had verstuurd.
Mijn rekening vermeldt het exacte tijdstip van verzending en er is te zien dat hetzelfde SMS'je om de twee seconden naar één en hetzelfde nummer wordt verstuurd en berekend. Bij een aantal telefoonnummers van bekenden is dit twee of drie maal het geval en bij één vriend zelfs vier keer.
Telfort reageerde op mijn vraag die ik per e-mail had ingediend, dat het misschien aan mij lag: hetzelfde SMS'je per abuis drie keer verzonden. Nee, want tussen het op de knop 'verzenden' drukken en de envelop die "de deur uitvliegt" zitten zo'n 4 à 5 seconden. Dus je kunt binnen 6 seconden niet 1 SMS'je drie keer versturen.
Telfort heeft besloten om van het betaalde "SMS'geld" over genoemde periode de helft terug te betalen.
Daarmee was het probleem niet voorbij, want op de volgende rekening stonden weer enkele SMS'jes die per stuk meervoudig waren berekend.
Ik ben naar een Telfortwinkel gegaan en daar heeft een medewerker een SMS-reset toegepast.
Wellicht een goede tip voor Telfortgebruikers die SMS'en: kijk uw rekeningen eens na. Op de Telfort website kunt u rechts bovenin inloggen en dan per abo-maand een specificatie zien. Ieder gesprek en SMS'je wordt per seconde nauwkeurig aangegeven.
De medewerker ried me aan om na de huidige afrekenperiode (die tot 21 december duurt) te controleren of de SMS'jes vanaf de 'reset-datum' 28 november enkelvoudig zijn berekend.
Mijn toestel is overigens een Nokia 3120, maar ik denk niet dat dit samenhangt met het SMS-berekeningsprobleem.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] SMS'jes door Telfort meervoudig berekend
-
Frank Blous
Re: SMS'jes door Telfort meervoudig berekend
Hoi hoi,
Hoelang zijn je tekstberichten? Het kan namelijk ook zo zijn dat je sms-instellingen ingesteld staan op automatische overgang naar sms2. Het lijkt dan alsof je 1 sms verstuurd maar, gebruik je meer dan de max. aantal tekens voor 1 smsje dan worden er 2 smsjes in rekening gebracht.Als ik me niet vergis bevat 1 smsje 160 tekens...maak je er 163 dan verstuur je je tekst in 1 keer maar zijn het daadwerkelijk 2 smsjes....
Groetjes Kika
Hoelang zijn je tekstberichten? Het kan namelijk ook zo zijn dat je sms-instellingen ingesteld staan op automatische overgang naar sms2. Het lijkt dan alsof je 1 sms verstuurd maar, gebruik je meer dan de max. aantal tekens voor 1 smsje dan worden er 2 smsjes in rekening gebracht.Als ik me niet vergis bevat 1 smsje 160 tekens...maak je er 163 dan verstuur je je tekst in 1 keer maar zijn het daadwerkelijk 2 smsjes....
Groetjes Kika
Klopt, nagenoeg ieder toestel staat het toe om berichten van meer dan 160 tekens te versturen. Dan wodt het echter wel verzonden als meerdere SMSjes, die door het toestel achter elkaar worden verzonden en dus op (nagenoeg) hetzelfde tijdstip op de factuur verschijnen.
-
Frank Blous
Na de SMS-reset door Telfort zouden de SMS'jes enkelvoudig moeten worden berekend. Ik zal toch eens in de gaten houden of ze korter zijn dan 160 digits. Bedankt voor de tip.Het kan namelijk ook zo zijn dat je sms-instellingen ingesteld staan op automatische overgang naar sms2