LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] X-Box drama's

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
marcel1101

X-Box drama's

Ongelezen bericht door marcel1101 »

Datum 3 December 2006 Tijd 13:27
Hallo,

Mijn 3 weken oude (inmiddels 6 weken)Xbox 360 is sinds 3 weken in reparatie wegens een aantal storingen zoals;
Bij opstarten van de X-Box 360 trillend en zwart wit beeld.
Bij het opstarten van een spel geeft de X-Box 360 aan clean disc of speel deze cd rom af in een X-Box 360.
Alle games zijn nieuw en ik heb alle stappen doorlopen om eventuele storingen op te heffen. Nu heb ik van meerdere mensen vernomen dat zij dezelfde problemen hadden maar de X-Box 360 binnen een week retour hadden? enkele hadden zelfs een nieuwe X-Box 360 terug gekregen? En er waren mensen die na vele weken wachten een ouder type X-Box 360 terug kregen dan zij verstuurden deze gang van zaken kan absoluut niet door de beugel!!
Men behoort zijn eigen X-Box 360 terug te krijgen of een nieuwe en geen ouder type aangezien dit niet wettelijk is toegestaan!
Mijn X-Box 360 is een premium versie en was nog geen 3 weken oud toen de problemen ontstonden deze X-Box 360 is gekocht bij bart smit en deze wilde mij helaas niet verder helpen met de garantie omdat zij maar 2 weken garantie geven waardoor ik genoodzaakt was mijn X-Box 360 ter reparatie op te sturen, maar aangezien dit nog al lang duurt(3 weken) mij was gezegd binnen 10 dagen bericht te ontvangen over de status van mijn X-Box 360, maar tot op heden heb ik nog niets vernomen wat erg jammer is aangezien mijn abonnement gewoon doorgaat en ik niet online kan gamen.
Deze X-Box 360 is vrijdag 17 november om 10 uur s, ochtends afgeleverd in weiterstadt Duitsland ter reparatie.
Graag zou ik wat meer informatie ontvangen over de reparatie status van mijn X-Box 360 en zeer zeker verwacht ik mijn eigen X-Box 360 terug en geen gemodificeerde tweedehands! aangezien deze gang van zaken binnen het Nederlandse rechtssysteem niet aanvaardbaar is!!

alfatrion

Re: X-Box drama's

Ongelezen bericht door alfatrion »

De gang van zaken is zeker niet aanvaardbaar. Bart Smit heeft een wettelijke plicht om het product van u in ontvangst te nemen. Zij hebben de plicht om een deugelijk product te verkopen en zijn voor u de verantwoordelijke partij om de problemen op te lossen.

Ik adviseer u om schriftelijk contact op te nemen met de chef van het filiaal of het hoofdkantoor van Bart Smit. U kunt hier voor de volgende voorbeeld brief gebruiken:

Geachte <naam verkoper>,

Ik heb het product <product naam> gekocht op <datum aanschaf>. Het product bezit niet de eigenschappen die ik er van mocht verwachten en bezit de volgende gebreken: <opsomming gebreken>.

Het product moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal gebruik. Daarvan is in dit geval geen spraken. Ik hoefde er gezien de prijs en ouderdom niet van uit te gaan dat dit probleem zou ontstaan.

Helaas was dit wel het geval en ik heb daarom het product ter reparatie of vervanging aanbeboden aan filiaal <naam filiaal>. Daar heeft men toen geweigerd het product aan te nemen, omdat het product ouder was dan twee weken, en mij door verwezen naar <naam fabrikant / reparateur>. Daarop heb ik uw instructies opgevolgd. Nu de situatie het volgende is <omschrijf kort en zakelijk de situatie>, verlang ik dat u de huidige problemen oplost. [INDIEN VAN TOEPASSING: Tevens verzoek ik u de gemaakte kosten te storten op rekening <nummer>. Zie hier voor de bijgevoegde specificatie.]

Mocht u van oordeel zijn in deze niet aansprakelijk te zijn dan wijs ik u er op dat ik met u een overeenkomst heb en dit niet gebeurt zou zijn indien u het product in ontvangst had genomen.

Gezien de wettelijke / verleende garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn verbonden aan herstel of vervanging. Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de omgekeerde bewijslast die de garantie met zich mee brengt.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief..

Met vriendelijke groet,
<Naam afzender>
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 dec 2006 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel1101

Ongelezen bericht door marcel1101 »

hartelijk dank voor uw tip ik ga er gelijk mee aan de slag

Groet,
Marcel de bruin

Snowman

Ongelezen bericht door Snowman »

Bovenstaande is niet juist en niet correct. Bart Smit (en iedere andere electronica winkel) geven op een Xbox 2 weken garantie via hun eigen formule, daarna ben je genoodzaakt zaken te doen met een fabrikant. Wanneer jij verlangt dat de verkoper (in dit geval Bart Smit) jou product repareert zullen zij het product voor je opsturen. Je krijgt nooit een nieuwe mee na 2 weken. Een verkoper mag zelfs 3x een product laten repareren alvorens men je een nieuw exemplaar te geven.

Voor informatie met betrekking van de status van jou Xbox dien je contact op te nemen met de Microsoft helpdesk. Zij kunnen je verder helpen.

Wat betreft je redenatie over het ontvangen van een andere Xbox het volgende. Je kunt eisen dat je jouw eigen Xbox terug krijgt. Houdt er wel rekening mee dat de reparatietermijn dan langer kan worden. De fabrikant mag jou een vervangend exemplaar aanbieden, d.w.z. een exemplaar dat exact dezelfde functies en specificaties heeft als jou eigen product. Dit is wat Microsoft doet.

Ik heb onlangs zelf mijn Xbox 360 op moeten sturen, en ik had binnen 2 weken een ander exemplaar terug. Tot dusver speelt die zonder problemen.

alfatrion

De verkoper is verplicht een deugelijk product af te leveren.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel17.htm

De koper heeft de keuze tussen herstel of vervanging tenzij die keuze onredelijk is. De verkoper is verplicht dit binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast en kosten voor de koper te doen.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel21.htm

Voldoet de verkoper niet aan zijn verplichtingen dan kan de koop ontbonden worden. (Dus niet drie keer.)
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel22.htm

De verkoper is verplicht alle gevolgschade (zoals huurkosten, telefoonkosten, bezine, parkeergeld) te vergoeden. (En mag dat verhalen op de vorige verkoper.)
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel24.htm

De verkoper is gebonden aan de wettelijke garantie termijn van zes maanden. (lid 2)
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel18.htm

De verkoper is gebonden aan de mededelingen van vorige verkopers, waaronder de fabrikant. (lid 1)
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel18.htm

In het geval van een consumentenkoop mag van het bovenstaande niet worden afgeweken.
http://www.burgerlijk-wetboek.nl/BW7/artikel6.htm
Wanneer jij verlangt dat de verkoper (in dit geval Bart Smit) jou product repareert zullen zij het product voor je opsturen.
De verkoper is verplicht om het probleem op te lossen en is dus verplicht het product in ontvangst te nemen. Hier mee is niet gezecht dat hij dat niet mag delageren. De verkoper blijft er de hoofd verantwoordelijk voor. Gaat er iets mis dan mag de verkoper zich niet moet smoesjes verschuilen achter de fabrikant.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Gezecht, delegeren? Voor iemand die prat gaat op zijn juridische kennis, laat je kennis der nederlandsche taal te wensen over.

Verder heeft Snowman gewoon gelijk; de winkelier is geenszins verplicht tot omruiling. Pas na drie keer een poging tot herstel van het defect te hebben gedaan - dit alles binnen de 'redelijke termijn' - is hij verplicht tot vervanging.

alfatrion

U zegt de verkoper heeft drie poging. Anderen zeggen weer dat de verkoper vier pogingen heeft. Hoe komt u aan dat getal?

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Bovenstaande is niet juist en niet correct. Bart Smit (en iedere andere electronica winkel) geven op een Xbox 2 weken garantie via hun eigen formule, daarna ben je genoodzaakt zaken te doen met een fabrikant. Wanneer jij verlangt dat de verkoper (in dit geval Bart Smit) jou product repareert zullen zij het product voor je opsturen. Je krijgt nooit een nieuwe mee na 2 weken. Een verkoper mag zelfs 3x een product laten repareren alvorens men je een nieuw exemplaar te geven
Wat een onzin. Van belang is hier of er sprake is van produktconformiteit en niet hoe het is geregeld met een stuk papier genaamd 'garantie'. Volgens de al genoemde wettelijke bepalingen moet worden voldaan aan de koopovereenkomst en die omvat bij de topicstarter een premiumversie van de Xbox. Wanneer Bart Smit deze niet teruglevert is het wederom (zoals zo vaak gemeld op dit forum) tijd om de koop te ontbinden. Een winkelier mag niet tot 3x toe een product laten repareren. Als het niet lukt na een poging om aan de koopovereenkost te voldoen (hetzij door om te ruilen, hetzij door te repareren), dan is het gewoonweg aankoopbedrag retour klant.

Snowman

Mr. T. Wat jij zegt is ook volledig onzin.

In dit geval fungeert de Bart Smit slechts als tussenhandel en de tussenpersoon kun je nooit en te nimmer laten opdraaien voor een ondeugdelijk product van een fabrikant. Wanneer je een kapotte gameconsole hebt die je daar gekocht hebt, mag je in principe eisen dat zij je xbox in ontvangst nemen. Zij zijn echter niet verplicht om de xbox te vervangen en wel om 1 heel simpele reden, die voor iedereen duidelijk zal zijn wanneer men de garantie bepalingen eens doorleest die bij de xbox zijn bijgeleverd.

Er staat namelijk in de bepalingen dat de koper van een xbox 360 2 jaar garantie heeft via Microsoft. Er staat nergens dat de verkoper van het product de garantie overneemt. Een verkoper als de Bart Smit (en elke andere) geeft al extra service door de eerste 14 dagen voor zijn/haar rekening te nemen.

alfatrion

Een tussenpersoon is iemand die er voor zorgt dat er tussen twee partijen onderling een overeenkomst tot stand komt. Daar is hier geen spraken van.

De winkelier heeft zich aan de wet te houden. Wat je zegt (snowman) gaat daar regelrecht tegen in. De verwijzingen naar de wetsartikels staat hier boven al.

Dragoon

Ongelezen bericht door Dragoon »

Waar staat in de wet dat de winkelier geld moet retourneren volgens mij nergens :roll: de winkelier is dat wettelijk helemaal niet verplicht.

De verkoper moet idd de kans krijgen het product te repareren.

Anders zou het betekenen dat als ik n kras op mn Xbox zou hebben en er een plons water over heen zou gooien een nieuwe zou kunnen gaan halen, lijk me toch niet helemaal de bedoeling :wink:

alfatrion

Is het nu zo moeilijk om de wetsartikels die ik heb geven even door te lezen?

Voor de duidelijkheid toen ik beweerde dat de verkoper geen drie kansen hoeft te krijgen, beweerde ik daarmee niet dat hij dus ook niet één kans moet krijgen.

Dragoon

De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
Wanneer Bart Smit deze niet teruglevert is het wederom (zoals zo vaak gemeld op dit forum) tijd om de koop te ontbinden.
Nee is niet moeilijk, je zegt het alleen niet goed+ plus daarbij komt het feit dat dit bijna nooit gebeurd omdat meestal na vervanging het probleem verholpen is, is het daarna niet verholpen dan mag je je geld terug eisen maar nogmaals dit komt bijna nooit voor.. dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen in mn vorige bericht

Je kunt namelijk niet van een verkoper verwachten dat als iets niet werkt dat je gelijk maar je geld terug krijgt, de verkoper moet ook zoals vaker vermeld in het topic, de kans krijgen om het product te repareren of vervangen.

Ik ben wel met je eens dat het niet netjes is van Xbox om een ouder en gebruikt apparaat retour te doen aan de klant

alfatrion

Je kunt namelijk niet van een verkoper verwachten dat als iets niet werkt dat je gelijk maar je geld terug krijgt
Dat standpunt verdedig ik ook niet. Het gaat mij dat de verkoper geen drie kansen hoeft te hebben. Eentje is, behoudens bijzondere gevallen, ruim voldoende. Slaagt de verkoper er na de ene poging er niet in het product te repareren dan ontstaat het recht om geld terug te krijgen.

Dragoon

De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3

Ook hier word niet gesproken over 1 of 3 keer

alfatrion

Niet expleciet maar wel impleciet. Wanneer de winkelier het product een product ter reparatie heeft gekregen en het is daarna defect terug geeft dan is hij tekort is geschoten in zijn verplichtingen.

Dragoon

Ben ik met je eens, maar dan vind ik dat Xbox maar een nieuwe Xbox 360 moet regelen, of de winkelier in over leg met Xbox.
ER is namelijk altijd wel een passende oplossing te vinden als men maar wil

Snowman

Maar er is geen winkelier die daar aan begint. Microsoft hanteert haar eigen regels en die zijn duidelijk. Zij verzorgen de garantie, en dus ook eventuele reparatie en/of vervanging. Speelt een winkelier niet volgens de regels van M$ dan heeft deze geen recht op een geldelijke vergoeding. Punt uit. Je zult dus geen winkelier vinden die op eigen houtje gaat opereren, omdat zij dan kunnen fluiten naar hun centen.

Daarom erger ik mij aan personen die de schuld maar steeds bij de winkelier leggen. Als winkelier ben je grotendeels afhankelijk van de nukken van een fabrikant. En in dit geval begin je tegen een grote speler als M$ niet veel. En aan het eind van de dag zal er ook bij winkeleigenaren eten op tafel moeten staan, dus ze passen zich maar aan.

Overigens is dat gescherm met wetboek-bepalingen volledig onzin en grootdoenerij. Als de wet er zo duidelijk in was geweest dan hadden consumentenorganisaties hier toch wel hun kans schoon gezien?? Toen mijn eigen Xbox 360 kapot ging heb ik ook bij meerdere inlichtingen ingewonnen, en allemaal verschuilen ze zich achter de garantiebepalingen. Dus hou nu eens op te blaten dat een winkelier op basis van het wetboek verplichtingen heeft, die tijd zijn we allang gepasseerd ....

In het geval van M$ geldt vooral: Money talks ..... en daar doe je niks tegen.

alfatrion

Ben ik met je eens, maar dan vind ik dat Xbox maar een nieuwe Xbox 360 moet regelen, of de winkelier in over leg met Xbox. ER is namelijk altijd wel een passende oplossing te vinden als men maar wil.
Als men na de eerste keer concludeer dat de reparatie niet voor een deugelijk product heeft gezocht moet men op dat moment maar het product omwisselen. Gezien het aantal klachten zal een vervanging de problemen niet verhelpen.

Natuurlijk hoef je als consument niet van al je rechten gebruik te maken. Als vervanging een goede oplossing is kan je dat best de tweede keer mee akkoord gaan. Veel winkeliers zullen dat echter niet willen doen het product opnieuw repareren.

Drie keer repareren en dan pas vervangen, betekend eenvoudig dat de garantie periode wordt uitgezeten tot dat de klant met de bewijslast zit. Zo komt de winkelier weg met het feit dat hij een ondeugelijk product heeft geleverd. Al kun je op basis van de geschiedenis natuurlijk wel het een en ander aantonen.

@snowman:

Het gaat niet zo zeer om schuld, maar om verantwoordelijkheid. Zij hebben de verantwoordelijkheid om een deugelijk product te leveren. Wanneer dat niet is hebben zij de verantwoordelijkheid om het probleem te verhelpen. Als de fabrikant daarbij dwars licht dan moeten ze maar naar de rechter of er voor kiezen de problemen zelf op te lossen.
Als de wet er zo duidelijk in was geweest dan hadden consumentenorganisaties hier toch wel hun kans schoon gezien??
Dell is al door HCC voor de rechter gesleept vanwege haar algemene voorwaarden. Nu zijn ze bezig met de boete van een miljoen euro binnen te slepen omdat Dell zich niet aan dat vonnis heeft gehouden. De eerste slag om die uitspraak is al binnen.

Maar het is in eerste instantie aan de consument zelf. Vele van hen gaan naar consumenten geschillencommissies en zij kijken echt niet naar wat fabrikanten doen.
Dus hou nu eens op te blaten dat een winkelier op basis van het wetboek verplichtingen heeft, die tijd zijn we allang gepasseerd ....
Winkeliers hebben op basis van het consumentenrecht verplichtingen naar consumenten. Die moeten ze nakomen ongeacht wat anderen doen. Als fabrikanten zich jegens winkelier niet aan de wet houden dan moeten zij hen maar voor de rechter slepen.

FlyMelvK

Ongelezen bericht door FlyMelvK »

Hallo, mijn xbox geeft de hele tijd aan: Disc Unreadeble, clean the disc........ Ik vind dit nogal irritant en wil graag weten of meer mensen hier last van hebben. Ik heb microsoft net ook al een e-mailtje gestuurd en ze laten weten dat er binnen 2 dagen een reactie komt, ik zal afwachten. Hier is het e-mailtje:

Hallo microsoft. Ik heb een vraag over mijn xbox 360. Ik krijg nogal vaak de melding: Disc unreadeble. Dit is zwaar irritant. Is dat normaal ? Als ik het spel dan opnieuw weer opstart lukt dat gewoon maar hij zegt wel dat de disc onleesbaar is. Ik snap dit niet. Ik vind het zwaar irritant en had dit niet verwacht van een console van € 435,-

M.Vr.Gr.

Melvin Verstappen

Gesloten