LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Hallo,

Wie een beetje verstand van netwerken heeft, doet direct de vaststelling dat internet ongeschikt voor telefonie is. Als je om je heen iedereen internettelefonie ziet introduceren, stel je daar als ingewijde vraagtekens bij, maar je neemt aan dat men weet waar men mee bezig is.

Helaas, zo kunnen we in dit forum maar al te zeer lezen, is internettelefonie ronduit gammel. Het blijkt dat de telefoonbedrijven helemaal niet weten waar men mee bezig is.

Daarom in deze e-mail het hoe en het waarom.

Traditionele telefonie is een meer dan honderd jaar oude techniek, gebaseerd op het leggen van een vaste verbinding tussen twee partijen. Tijdens het intoetsen van het nummer wordt de verbinding opgebouwd, en gedurende het gehele gesprek blijft de verbinding intakt.

Tradionele telefonie is meer dan honderd jaar oud en in die eeuw is een hoop ervaring opgedaan om de technologie te perfectioneren. Belangrijk voor de betrouwbaarheid is dat een modern telefoonnetwerk volledig bestaat uit gespecialiseerde apparatuur. Uw telefoonlijn mondt uit in een verdeelpunt in de telefooncentrale, en wordt vandaar met een aansluitdraadje op de telefooncentrale aangesloten. Deze telefooncentrale is een goed doorontwikkeld apparaat dat, zolang het maar van stroom voorzien wordt, uw telefoon aan de gang houdt.

De telefooncentrale zelf is verbonden met meerdere verkeerscentrales, via deze verkeerscentrales kan de telefooncentrale verbinding maken met andere telefooncentrales. Het uitvallen van een verkeerscentrale is geen groot probleem, er wordt dan gewoon een andere verkeerscentrale gebruikt. Met andere woorden, het traditionele telefoonnetwerk is robuust ontworpen.

Het internet is een zogenaam pakketgeschakeld netwerk. Dat betekent dat er geen verbinding tussen twee partijen wordt opgezet. In plaats daarvan vervoert het internet pakketjes tussen zender en ontvanger. Dat heeft bepaalde nadelige gevolgen, maar daar komen we later op.

Het internet is medium-onafhankelijk; men kan internet leiden over een traditionele telefoonlijn, een ethernetnetwerk, een ATM-netwerk, een draadloos netwerk, ze maken allemaal deel uit van het globale internet.

Bij u thuis is het medium waarover het internet loop meestal een lokaal ethernet. Daarna gaat het de ADSL-lijn op, waar het over een ATM-netwerk naar uw internetaanbieder vervoerd wordt. Uw internetaanbieder heeft weer verbindingen met andere aanbieders en grote internetknooppunten. Meestal wordt hier ethernet voor gebruikt, maar het kan ook ATM of SDH zijn.

Belt u over internet, dan moet uw gesprek via het internet naar een koppelpunt tussen het traditionele telefoonnetwerk en het internet toe.

Eerste vaststelling:
- De opbouw van het internet is vele malen ingewikkelder en minder regelmatig dan die van het traditionele telefoonnetwerk.

De gevolgen hiervan zijn dat veel meer apparatuur ingezet moet worden, waarbij de kans groter is dat deze uitvalt. Voordat uw internettelefoniegesprek op het traditionele telefoonnetwerk betreedt heeft het al een lange weg afgelegd.

Voor het gebruik van internet volstaat (in tegenstelling tot het telefoonnetwerk) alleen de netwerkinfrastructuur niet. Om met succes het internet te kunnen gebruiken zijn ook servers nodig, bijvoorbeeld een DNS-server en een DHCP-server. Deze servers moeten beheerd worden, hebben af en toe een serverupgrade nodig, enzovoorts. Hoewel servers zeer betrouwbaar kunnen zijn, en ze meestal redundant uitgevoerd zijn, is het falen van deze servers een risico voor de betrouwbaarheid van het internet en dus uw telefonieverbinding.

Tweede vaststelling:
- Voor internettelefonie wordt veel met computers gewerkt, waarvan de kans groter is dat zij om wat voor reden dan ook uit de lucht zijn, dan de zachtjes zoemde apparaten waaruit het traditionele telefoonnetwerk bestaat.

Internettelefonie is een nieuwe techniek. Dat betekent dat zowel aan uw zijde, als aan de zijde van het telefoonbedrijf apparatuur staat die vers van de ontwerptafel is gerold. Uw VoIP-modem bevat software, en in software kunnen bugs zitten. Hetzelfde geld voor de VoIP-gateways aan de zijde van uw telefoonbedrijf. Naarmate internettelefonie meer ingeburgerd raakt zal de software in de apparatuur verbeteren. Momenteel zijn er echter nog kinderziektes.

Derde vaststelling:
- De apparatuur voor internettelefonie is nieuw en er kan nog niet dezelfde betrouwbaarheid van verwacht worden als apparatuur voor het traditionele telefoonnetwerk.

Conclusie: De infrastructuur voor internettelefonie is per definitie een stuk gammeler dan die van het traditionele telefoonnetwerk.

Nu komen we op het tweede deel van dit bericht: De geschiktheid van het internet voor telefonie.

Zoals eerder gezegd wordt bij traditionele telefonie een verbinding gelegd tussen twee partijen die gedurende het gehele gesprek in stand blijft, terwijl het internet alleen pakketjes bytes van de ene naar de andere plek brengt.

Dit heeft een aantal gevolgen. Bijvoorbeeld:
* Het traditionele telefoonnetwerk weet vooraf of voldoende capaciteit op het telefoonnetwerk beschikbaar is voor het telefoongesprek. Indien dit niet het geval is komt het telefoongesprek niet tot stand. Het internet weet niet van te voren hoeveel capaciteit beschikbaar is. Midden in het gesprek kan een tekort ontstaan. In dat geval gooit het internet pakketjes die niet vervoerd worden weg. Het gevolg is dat uw telefoonverbinding hapert.
* Uw internetgedrag beïnvloedt uw telefoongesprek. Als, terwijl u belt, iemand anders in uw woning een download start, kan deze download zoveel capaciteit vergen dat uw telefoonverbinding eronder gaat lijden en storen. Bij sommige vormen van internettelefonie, bijvoorbeeld bij EURODocsis-kabelmodems zijn voorzieningen getroffen om dit te voorkomen.
* Het traditionele telefoonnetwerk is erop ontworpen dat er zeer weinig vertraging zit tussen wanneer u spreekt, en uw gesprekspartner u hoort. Op het internet bestaat zo'n garantie in het geheel niet. Dit hangt af van het soort verkeer dat het internet op dat moment vervoert en de hoeveelheid capaciteit die beschikbaar is in het internet. Het gevolg is dat vertragingen kunnen optreden, of zelfs dat u zichzelf terughoort.

Conclusie: Het internet is niet ontworpen voor telefonieverbindingen, en kan niet de kwaliteit leveren die u gewend bent van uw traditionele telefoon.

Is dit alles erg? Ik denk het niet. Niet iedereen vind het erg dat zijn telefoon minder betrouwbaar is, en sommige mensen nemen genoegen met wat mindere kwaliteit, als het maar goedkoper is.

Het is ook niet zo dat internettelefonie gegarendeerd een paar keer per maand hapert of zo, indien men zorgvuldig met de infrastructuur omgaat kan men de onbetrouwbaarheid omlaag brengen.

Wel is het zo, dat internettelefonie naar mijn mening onterecht als volwaardig alternatief geadverteerd wordt. Omdat internettelefonie een inherent minder produkt is dan traditionele telefonie, zou dit als dusdanig geadverteeerd moeten worden.

Hoe zit het met mijn eigen telefoon? Ik bel op dit moment via ISDN. Dat geeft mij nog altijd de meest luxe telefonieverbinding die er is, en met een carrier-select dienst hoef ik mij geen enkele zorgen over gesprekstarieven te maken. Het kost meer dan al die internettelefonieabonnementen, maar, mijn telefoon doet het altijd, die vier nummers zijn superhandig, evenals dat je lekker veel telefoons kan aansluiten. Het abonnement is in vergelijkding wat duur, maar kwaliteit heeft een prijs.

Daniël Mantione

pvd
Berichten: 394
Lid geworden op: 18 mar 2006 18:35

Re: Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Ongelezen bericht door pvd »

Mijn complimenten voor dit duidelijke verhaal. :wink:

pvd

Fred100
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2006 13:36

Re: Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Ongelezen bericht door Fred100 »

Het verhaal van Daniël is inderdaad duidelijk. Of het helemaal juist is mag je je afvragen. Dat vroeger alles hardwarematig met elkaar was verbonden is duidelijk. Ik vraag me echter af hoeveel computer techniek er nu bij telefonie wordt gebruikt en dus geen draadjes meer. Waarom en hoe wordt mijn bandbreedte voor internet beperkt? Zou de techniek dat zelfde ook niet doen bij internet en telefonie? Zou dat modem niet slim genoeg zijn? Mobiele telefonie gaat toch ook goed via via en dat gaat ook digitaal. En VOIP heeft al wat jaren ervaring, die wordt vast wel benut.
Als we angstig worden over het feit dat computers en internet de geest geven, dan kunnen we noch lachen. Neem bijv. de belastingdienst, kopen via internet etc. Kom op een beetje positief denken over de Nederlandse technieken, het is nu alleen een beetje teveel voor tante KPN.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

> Ik vraag me echter af hoeveel computer techniek er nu bij telefonie wordt gebruikt en dus geen draadjes meer.

Hoewel de telefooncentrale beslist een apparaat is dat tegenwoordig van binnen door een computer bestuurd wordt, is het een apparaat wat speciaal voor telefonie ontworpen is. Het zal daarom niet crashen door een defecte harde schijf, er is geen risico dat er een virus op terecht komt, er is geen beheerder enzovoorts.

Laat ik het zo zeggen: Ook je televisie wordt tegenwoordig van binnen door een computer bestuurd. Toch doet je televisie het altijd, terwijl je computer veelal meer zorg nodig heeft.

> Waarom en hoe wordt mijn bandbreedte voor internet beperkt?

Het waarom behoeft geen antwoord, dat is beleid en geen techniek. Hoe is afhankelijk van de techniek waarover je internet loopt. Bij een kabelmodem houdt je modem in de gaten hoeveel pakketjes er doorheen gaan, gaan er te veel door, dan zal je modem ze in de wachtrij zetten.

Bij ADSL wordt de telefoonlijn is banden van 64 kilobps opgedeeld. Het apparaat aan de andere zijde van de ADSL-lijn hoeveel van deze banden door het modem gebruikt mogen worden.

> Zou de techniek dat zelfde ook niet doen bij internet en telefonie?

Nee, bij internet is bij het leggen van een verbinding vooraf niet bekend hoeveel capaciteit beschikbaar is. Het idee capaciteit is een gegeven waar binnen de internettechniek geen gebruik van gemaakt wordt. Als capaciteitstekort optreedt worden overtollige pakketjes weggegooid, waarna de zendende partij zal moeten afremmen zodra hij door heeft dat zijn data niet aankomt.

(Traditionele) telefonie is het andere uiterste, vooraf wordt bepaald hoeveel capaciteit beschikbaar is, zodra het gesprek tot stand komt is een vaste hoeveelheid capaciteit beschikbaar voor het gesprek, waar tijdens het gesprek geen variaties in op kunnen treden.

>Zou dat modem niet slim genoeg zijn?

Nee. Binnen de internettechniek gaat men uit van het principe zo min mogelijk intelligentie in de routeringsapparatuur te stoppen.

> Mobiele telefonie gaat toch ook goed via via en dat gaat ook digitaal.

Bij GSM wordt de beschikbare frequentieband in cellen opgedeeld, waarna een telefoon binnen zo'n cel een bepaald tijdsslot toegewezen krijgt. Telefoons zenden dus keurig om de beurt op dezelfde frequentie uit, en hebben daarmee een vaste capaciteit die net als bij traditionele telefonie vooraf bekend is. Voor de hogere functies is GSM gelijk aan ISDN. GSM is dus moderne digitale telefonie en is dus iets totaal anders dan internettelefonie.

> En VOIP heeft al wat jaren ervaring, die wordt vast wel benut.

VoIP is een jonge techniek. Een paar jaar terug werd voor het eerst het H.323-protocol ontwikkeld dat recent weer plaats aan het maken is voor het SIP-protocol. Niemand heeft op grote schaal ervaring met VoIP, zij het dat het vooral in de V.S. net iets langer dan in Europa op Local Area Netwerken gebruikt wordt; in Europa gebruiken we binnen bedrijfspanden meestal ISDN-bekabeling. Hoe dan ook, de levensduur van VoIP wordt gemeten in enkele jaren, zeer kort vergeleken met eeuw die de telefoon al mee gaat.

> Als we angstig worden over het feit dat computers en internet de geest geven, dan kunnen we noch lachen.

Geen enkele reden om angstig voor computers en internet te zijn, ik betwijfel ernstig of er op dit forum mensen zijn die zo intensief internet gebruiken als ik. Dat was niet de strekking van mijn verhaal.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Waarom internettelefonie per definitie minder betrouwbaar is

Ongelezen bericht door ?? »

Even een paar aanvullingen:

1) Een flink deel van de backbones van verschillende netwerken zijn al overgegaan op VoIP-achtige constructies. KPN wil over een paar jaar trouwens ook volledig om zijn naar IP-netwerken voor alle diensten die ze aanbieden. De KPN-backbone wordt dus volledig VoIP-gebaseerd;

2) VoIP-pakketten krijgen voorrang op de backbones van de ISP's. Dat wil zeggen dat telefoniegesprekken prioriteit hebben op normaal internetverkeer;

3) Alle combi-modems die momenteel worden aangeboden houden rekening met VoIP: een druk intern netwerk zal telefoniegesprekken niet storen.

Trouwens: dat telefoniecentrales tegenwoordig computergestuurd zijn klopt, maar dat is geen voordeel boven VoIP. Voor die centrales moet nl aparte software worden ontwikkeld en ik ken een heel sappig verhaal van een operator die een keer enorm hard op zijn bek is gegaan met de software van een van hun centrales. Dat is echt FOUT gegaan - en niet zo'n klein beetje ook.

Gesloten