LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plaats experiabox

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Mliesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2006 21:03

Plaats experiabox

Ongelezen bericht door Mliesje »

Afgelopen zaterdag ben ik zelf aan de slag gegaan met het installeren van IPB. De boekjes zijn niet altijd even helder en dus zelf maar aan de slag gegaan; met logisch denken kom je een heel eind!
Inmiddels doet internet het en moet ik nog een nieuwe lange kabel aanleggen om ook de telefoon erbij aan te sluiten.

Even voor de visualisatie: de hoofaansluiting, telefoon en splitter staan in de woonkamer. Vanuit de splitter heb ik 2 kabels doorgelegd naar de experiabox die op een slaapkamer op de bovenverdieping staat (hemelsbreed 12 meter). Vanuit de experiabox zijn 2 pc's gedraad aangesloten.

Ze hadden ons draadloos geadviseerd; maar ik heb me bedacht dat ik liever 2 kabels aanleg naar boven (á 30 euro) dan 100 euro te betalen voor die draadloze ontvangers! En daarbij: moet je computer ook aan bepaalde eisen voldoen bij draadloos... tsja, dat hadden ze er niet bij gezegd. Dus dan zouden we de pc's moeten updaten etc; kost ook geld. Dus volgens mij heb ik het zo wel aardig opgelost.

Nu had ik even de hulp nodig van de klantenservice; 3 keer gebeld, 3 keer lang in de wacht en ook, jaja, 3 keer een compleet ander verhaal.
Een van hun zei dat de experiabox binnen de 10 aansluitdagen niet verder dan 3 meter van de hoofdaansluiting mag staan (wat doen die 10 dagen ertoe?) etc. Dat stond natuurlijk niet in het boekje; fijn als ze dat vertellen terwijl je net 2 kabels door het plafond hebt getrokken.
Hebben jullie hier ervaring mee: maakt het uit wat de afstand is tussen box en hoofdaansluiting?

En hebben jullie nog tips? Heb het voor zover wel redelijk op orde, maar je weet maar nooit!

Als je 1369 belt dan meld je je aan; gaat het gratis bellen dan meteen in of pas als je bevestiging hebt ontvangen?

Hoop dat alles goed gaat als ik de telefoon erbij aan ga sluiten.
Groetjes!

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door queenfan »

Als ik het goed begrijp heb je het volgende gedaan..
- hoofdaansluiting;
- telefoon
- splitter
- experiabox

Ik hoop het niet wat dat is vragen om problemen.

Het moet als volgt zijn....
- hoofdaansluiting
- Splitter
- Experiabox
- Telefoon en Computer aan experiabox

Heb je wel UTP kabel gekocht (mag cat 5 zijn), en 100 euro voor een draadloze ontvanger is wel heeeeeeel duur, kan iedere WIFI ontvanger op aangesloten worden.

En de afstand volgens mj moet de splitter bij de aansluitng zelf zitten maar weet het evenn iet meer zeker.

Mliesje
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 dec 2006 21:03

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door Mliesje »

Hoi! Nee klopt helemaal! Heb in mn verhaal niet helemaal de logische volgorde genoemd, maar de volgorde die je benoemt is het idd.
Ik heb geen cat5 kabel, maar de kabel die er nu ligt werkt ook prima! Van de week laatste kabel leggen en telefoon erbij laten activeren. Zal mn bevindingen beschrijven (als ze de moeite waard zijn). Gr!

gast007
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 jul 2006 20:58

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door gast007 »

Voor technische vragen is dit een mooie site: http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/index.php

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door queenfan »

voor internet vanaf de experiabox moet je zeker een UTP kabel hebben.

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door Dirkie »

Een van hun zei dat de experiabox binnen de 10 aansluitdagen niet verder dan 3 meter van de hoofdaansluiting mag staan (wat doen die 10 dagen ertoe?)
Bij IPB ga je bellen en internetten via het ADSL signaal. Na het installeren van het geheel moet je het nummer (1369) bellen om de portering te starten. Dit betekent, dat de KPN het telefonie signaal (=laagfrequent) van je telefoonlijn haalt, zodat alleen het ADSL signaal (=hoogfrequent) overblijft. En dat duurt gemiddeld 10 dagen.
En die 3 meter is overigens ook eenvoudig. Als je de Experia Box aansluit met de bijgeleverde kabeltjes (van ongeveer 1,5 meter) dan kun je de Experia Box niet verder dan 3 meter zetten.

Na die 10 dagen wordt het simpeler. Je kunt dan met 1 kabel de Experia Box aan het ISRA punt aansluiten, dus zonder splitter. Omdat er geen telefonie signaal meer op je lijn staat, valt er dus ook niets meer de 'splitten'. Maar je kunt alles ook gewoon laten zitten.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door queenfan »

@ Dirkie, volgens mij kan je niet via een preselect nummer bellen als je IPB hebt. Kan het ook mis hebben maar dit staat me zo bij.

E-nergetix
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 nov 2004 14:06

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Je kan ook niet meer pre-select bellen met IPB...

Telefoonnummer 1369 is alleen maar bedoeld om je experiabox in te stellen zodat je strak alleen maar belt via de ADSL verbinding...

Dirkie
Berichten: 2940
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door Dirkie »

volgens mij kan je niet via een preselect nummer bellen als je IPB hebt.
Volgens mij heb ik ook nergens iets geschreven over PreSelect bellen. 1369 moet je (éénmalig) bellen om de nummerportering in gang te zetten. Dat is iets heel anders dan PreSelect bellen!

En het is inderdaad niet meer mogelijk om PreSelect te bellen met IPB, want je maakt geen gebruik meer van het telefonie signaal. En PreSelect werk alleen via het oude telefoonsignaal!

djdivine
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 dec 2006 21:17

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door djdivine »

FOUT


2 kabels doorgelegd naar de experiabox die op een slaapkamer op de bovenverdieping staat (hemelsbreed 12 meter).



tusse de experiabox en telefoon aansluiting mag max 3 meter kabel zitten ! staat ook in het boekje, hoe langer de draad hoe zwaker het signaal word.

dit is de fout van heeel veel mensen ! en dan is kpn het weer schuld :x


gr

Fred100
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2006 13:36

Re: Plaats experiabox

Ongelezen bericht door Fred100 »

[quote]
tusse de experiabox en telefoon aansluiting mag max 3 meter kabel zitten ! staat ook in het boekje, hoe langer de draad hoe zwaker het signaal word.

dit is de fout van heeel veel mensen ! en dan is kpn het weer schuld Mad

Ik heb de "ISRA" aansluiting over een lengte van ca. 11 meter naar boven verplaatst. Daar aangesloten op het modem en die weer aan de computer. De telefoon verbinding liep dan weer naar beneden om de telefoons aan te sluiten.
En dat werkt allemaal tadeloos. Overigens heb ik de splitter tussen de verbinding uitgehaald. Die heb je alleen nog nodig zolang je niet bent overgeschakeld op VOIP. (Tot die tijd wel de telefoonlijn direct op de splitter aansluiten en niet via het modem.)

Gesloten