LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorwaarden voor claim woekerpolis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
boet
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2006 11:08

voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door boet »

Hallo forumgenoten,

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn volgende vraag:
Ik had via mijn vorige werkgever -als aanvulling op een 'gewone' pensioenvoorziening- een Flexibel Spaar Pensioen van Centraal Beheer lopen.
Deze polis kan door mijn nieuwe werkgever overgenomen worden in het 'gewone' pensioenfonds. De andere mogelijkheid is, dat ie blijft staan bij Centraal Beheer, maar dan wordt er natuurlijk (mag ik niet rechtstreeks doen) niet meer op ingelegd.
Stel dat ik de waarde laat overschrijven naar werkgever 2 - waarmee de polis waarschijnlijk ophoudt te bestaan-, heb ik dan nog wel de mogelijkheid om een claim bij Centr Beheer in te dienen voor de (waarschijnlijk) te hoog berekende kosten?

Wie o wie??

Bvb hartelijk dank voor alle advies + raad!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door Walter van V »

dat hangt er denk ik vanaf of zij u fatsoenlijk inzicht hebben gegeven. Over het algemeen is de strekking dat dit soort zaken geld kost.

Daarom zou denk ik ook de weg moeten zijn dat zij inzage geven in de kosten die berekend worden bij stopzetting, en op grond waarvan die kosten berekend worden. Dan kunt u daar bezwaar tegen maken, al dan niet met een procedure. Omdat natuurlijk nog niet bekend is dat u daadwerkelijk gelijk krijgt hierin, zou ik persoonlijk wachten met hem daadwerkelijk te beeindigen, dat kan dan straks wel als er duidleijkheid is.

Overigens weet ik niet hoe uw constructie door de ficus beoordeeld wordt.

boet
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2006 11:08

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door boet »

Bedankt, Walter voor je reactie.

INZAGE: de afkoopsom voor (eventuele) overdracht is bekend.
KOSTEN OVERDRACHT: zijn niet aangegeven; misschien ook niet van toepassing. Ik zie althans geen opvallend verschil met het (na aftrek van kosten) ingelegde deel van de spaarpremies, en de overdrachtsom.
Wat wél duidelijk is, is dat ca de helft van de ingelegde premies is opgegaan aan kosten, zoals adm.kosten, aankoopkosten. risicopremie, en premie PVA (wat dat dan ook moge zijn).
Nog NIET DUIDELIJK is of ik mijn claim op terugbetaling van eventueel teveel betaalde kosten verspeel als ik de waarde laat overschrijven naar de verzekeringmaatschappij van mijn nieuwe werkgever, want dan is er waarschijnlijk sprake van een afkoop, oftewel een beëindiging van de overeenkomst waardoor ik ze niet meer kan aanspreken.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door bolleke »

maar volgens mij gaat het hier over een bijspaarmodule in een pensioenregeling van de eerdere werkgever. als het zo is dan valt deze polis onder PSW en per 01-01-2007 onder PW. Daarin is het wel degelijk van belang wat de regeling is. Ja kan hiermee niet zomaar stellen dat deze kosten te hoog zijn en niet reeel omdat er door de verschillende wetten het kosten systeem van een pensioen regeling behoorlijk is aangepast!!!!! Dus mijn vraag is dit een lijfrenteverzekering of een pensioenbijspaarregeling?

boet
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2006 11:08

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door boet »

Hallo bolleke,

PSW en PW zeggen me helemaal niks.
Centraal Beheer spreekt over "pensioenregeling conform art 2, 4e lid onder C van de Pensioen- en Spaarfondswet". Ook is er sprake van "bij einddatum koopt de werknemer met het spaarsaldo een pensioen bij CB of een andere maatschappij...'.
Dat laatste lijkt mij dus weer te wijzen op een lijfrenteverzekering.

Thats all I know.
Hoop dat eea jou meer zegt...

Vr groet

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door bolleke »

Nee de gegevens die jij net hebt gegeven geven aan dat dit een C polis onder Pensioen en Spaarfondsen Wet (PSW). Dit betekend dat er naar in jou situatie dat er een beschikbare premie regeling is. Dit betekent dat je werkgever een pensioenregeling heeft getroffen waarbij hij een percentage van jou salaris als pensioenpremieberuikt. op einddatum staat er een x bedrag tot je beschikking om bij een willekeurige verzekeraar een pensioen aan te kopen. Dit hangt af van een aantal factoren. A. het opgebouwde bedrag tot aan einddatum B. de rentevergoeding die je bij een maatschappij kunt krijgen op het moment dat je een pensioen koopt.(je pensioenleeftijd) De opbouw tot je eindleeftijd zal op basis zijn van deelsbeleggingen, tenminste daar ga ik van uit. Al met al zullen deze polissen niet het zelfde zijn als de woekerpolissen waar men nu over praat. Wil je echte specifieke info dan wil ik je aanraden om bv naar een pensioenadviseur tegaan van je bv je huidige werkgever of een tussepersoon met voldoende pensioenkennis.

boet
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2006 11:08

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door boet »

Bolleke en Walter, hartelijk dank voor jullie input. Zo ben ik inmiddels iets wijzer geworden over deze materie, maar mochten er nog anderen zijn op dit forum die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan mijn beeldvorming betreffende dit item dan zie ik graag hun reactie tegemoet!

Nogmaals dank + vr groet

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door peewee »

Boet,

Om je (schade)claimrecht op Centraal Beheer niet te verliezen, moet je aan Centraal Beheer berichten dat je:
a) je ALLE RECHTEN VOORBEHOUDT met betrekking tot je polis.
Verstandig is verder om in die brief (aangetekend verzenden, dan heb je een bewijs van verzending !) ook te melden dat:
b) de brief tevens beschouwd dient te worden als een stuiting (=opschorting) van een eventuele verjaring.

Voor een echte schadeclaim zul je een eigen advocaat moeten inschakelen (duur) of je moeten aansluiten bij een van de binnenkort te verwachten collectieve claims (zie www.beleggingspoliclaim.nl )

Succes

boet
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2006 11:08

Re: voorwaarden voor claim woekerpolis

Ongelezen bericht door boet »

Hartelijk dank, Peewee.

Dit lijkt me zeer zeker een waardevolle aanvulling op de info!

Vr groet,

Boet

Gesloten