LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanmaning uit Duitsland

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
martinc
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2006 23:20

aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door martinc »

Ik kreeg vanmorgen een brief van een duitse rechtsanwalt met het 'bevel' 123 euro te betalen. Die Rechtsanwalt handelt in opdracht van de gebr. Schmidlein. Ik zou in september de website P2P-heute.com bezocht hebben en daar een abonnement o.i.d. hebben afgesloten. Wat ik precies ben aangegaan weet ik niet. Er wordt verwezennaar een eerdere rekening van 84 euro van 13-10-2006 die ik nooit heb ontvangen. Ze hebben mijn IP-adres en mijn naam (verkeerd gespeld) en mijn adres maar de postcode klopt niet (is een duitse postcode).
Ik kan me niet herinneren die website bezocht te hebben maar met al mijn gesur :!: f kan ik daar wel ooit zijn terchtgekomen.
Wat moet ik doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Martin

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Als je niet meer weet dat je op een bepaalde website bent geweest... OK.

Maar je zou je toch zeker herinneren wanneer je een abonnement oid hebt afgesloten?

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door alfatrion »

Stuur een brief aan beide waarin je meld dat je de overeenkomst betwist, zoals je dat hier hebt gedaan. Dan zijn zei aan zet om te bewijzen dat de overeenkomst door u is aangegaan.

Toolboy

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Toolboy »

Als u verhaal op waarheid berust, laat lekker gaan en verspil geen moeite en tijd in dit soort zaken.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Als u verhaal op waarheid berust, laat lekker gaan en verspil geen moeite en tijd in dit soort zaken.
Dit is een heel dom advies. Reageer ALTIJD. Stuur een brief en zeg dat je de overeenkomst, factuur en wat dies meer zij betwist.
Vraag hun naar bewijs van de overeenkomst, eerst factuur en alles wat je nodig hebt.


martinc
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2006 23:20

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door martinc »

Bedankt voor de suggesties tot nu toe. Ik schrijf toch maar een brief waarin ik aangeef me niet te hebben aangemeld en dus ook niet zal betalen.
Ik meld ook dat ik de eerste in de aanmaning genoemde rekening nooit heb ontvangen en ook nooit een e-mail heb ontvangen met bevestiging van mijn aanmelding.

Belangrijk is of een opgeslagen IP-adres voldoende rechtsgrond biedt om mij te vervolgen als ik niet betaal. Want daarmee wordt gedreigd in de brief.
Weet iemand hier meer over?

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Als je even op die link klikt zie je dat talloze Duitsers net als jij ook neprekeningen hebben gehad, ze kunnen je niks maken want half Duitsland staat aan jouw kant.

martinc
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2006 23:20

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door martinc »

Ik heb die link bekeken en ben gerustgesteld.

bedankt

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Ik schrijf toch maar een brief waarin ik aangeef me niet te hebben aangemeld en dus ook niet zal betalen.
Goed idee. Maar onvoldoende. Je gaat de bewijslast bij jezelf leggen.
Vraag aan hun om te bewijzen dat je je aangemeld hebt.
En vraag om een bewijs dat ze al eerder een rekening hebben verstuurd en deze aangekomen is.

Samson66
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2006 19:53

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Samson66 »

Belangrijk is of een opgeslagen IP-adres voldoende rechtsgrond biedt om mij te vervolgen als ik niet betaal. Want daarmee wordt gedreigd in de brief.
Weet iemand hier meer over?
Nee, een IP-adres alleen kan NOOIT voldoende rechtsgrond bieden om tot vervolging over te gaan.

Het verhaal hierachter is heel simpel; de meeste mensen die Internetten krijgen een tijdelijke (lease) IP-adres van hun internetprovider. Dit IP-adres is geen eigendom en kan op elk moment wijzigen. Het is dus maar een tijdelijke voorziening. De kans bestaat dat dus al tientallen andere mensen uw IP-adres al hebben gehad.

De brief gewoon negeren. Dit is pure oplichting.

martinc
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2006 23:20

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door martinc »

Het is iets ingewikkelder. Het IP-adres dat in de brief wordt genoemd is geen tijdelijk adres maar mijn vaste adres bij mijn provider: planet.
Ook dat adres \is blijkbaar te achterhalen als ik een website bezoek.
Blijft de vraag wat dat strafrechterlijk kan betekenen.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door ronald g »

Naar mijn bescheiden mening niets want een ip adres is altijd bekend.
Factureren op ip adres komt er op neer dat bijvoorbeeld in elke brievenbus een nota neer gelegd kan worden. Providers mogen niet eens klantgegevevens doorgeven. Edoch als er een zeg maar een deal gesloten wordt door met alle voorwaarden akkoord te gaan is het rechtsgeldig.

Toolboy

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Toolboy »

Tja das waar ,maar in mijn ogen ook niet rechtsgeldig.
Ook mijn minderjarig kind kan op mijn compie en ik heb nog geen kid die ouder dan 18 is.
Dus als deze wat zou bestellen via mijn ip kan dat niet rechtsgeldig zijn dacht ik

Samson66
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2006 19:53

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Samson66 »

Zelfs een vast IP-adres heeft mijn inziens geen enkele waarde. Zeker omdat er een aantal methode zijn om je IP-adres te vervalsen. Alleen een (digitale) handtekening heeft waarde.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door ronald g »

Toch zijn er een paar addertjes onder het gras, als dochterlief de aanmeld procedure doorloopt met vermelding van alle gegevens en accoord klikt is het klaar. Maar op ip adres factureren kan nooit

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Wubo »

IP-adres zegt helemaal niets, want voor hetzelfde geld zit er een totaal ander persoon achter de p.c.

Ze komen maar met rekeningnummer en een handtekening.
Adres gegevens, persoon wie afspraak is aangegaan geb.datum en dergelijke.

Alles zwart op wit of een gespreksopname waarin je duidelijk een afsrpaak bent aangegaan.

Nu za je wel denken, maar die hebben ze dan toch niet?

NEE, juist!
Ze hebben dus geen poot om op te staan.

Beer31
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2007 21:10

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door Beer31 »

Mij is precies hetzelfde overkomen, zo'n aanmaning uit Duitsland vorige week. In de eerste instantie dacht ik wel dat het weleens zou kunnen kloppen dat ik actief geweest zou kunnen zijn op P2P-heute.com (mp3-site) daar waar ik degelijk geïnteresseerd ben in Duitstalige jingles.
Dus tegen beter weten in heb ik hetzelfde bedrag (€123) overgemaakt.
Later heb ik dit met een familielid besproken en adviseerde mij de bank te raadplegen en deze vertelde mij dat dit voor 99,9% oplichterij is en dat je naar je centen kan fluiten. Tenzij dit een automatische incasso is, dan kan je het bedrag binnen 30 dagen terugvorderen. Dus bij deze: ga er nooit op in!

martinc
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2006 23:20

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door martinc »

Zonde van dat geld. Ik heb een brief gestuurd waarin ik heb aangegeven dat ik me nooit heb geregistreerd bij heute.com en dat ik ook nooits iets heb afgenomen. Daarna kreeg ik een brief van de Rechtsanwalt waarin stond dat de zaak terug was bij de opdrachtgever en daarna heb ik nooit meer iets gehoord. Achteraf kun je maar het beste zo'n brief in de prullenbak gooien. Verspilde moeite dat terugschrijven. Bewijstechnisch hebben ze geen poot om te staan. Dat IP-nummer zegt niets, makkelijk te achterhalen en dat geldt ook voor adresgegevens.

martinc

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: aanmaning uit Duitsland

Ongelezen bericht door eeliane »

ze proberen het gewoon er is altijd wel iemand bang en die betaalt.

Gesloten