Met de overstap van de Nederlandse TV naar de digitale ether, krijgt Digitenne een monopolie. Ook wat DAB-radio betreft, want hoeveel digitale tuners voor radio en TV zijn er nou eigenlijk op de markt?
Helaas heb ik niet zo'n geweldige ervaring met Digitenne. Lees maar:
http://www.ecocam.com/Linke_Soep/Digitenne.php
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Digitenne, DAB en Digitale TV in de ether (11 dec)
Digitenne, DAB en Digitale TV in de ether (11 dec)
Laatst gewijzigd door Botanicus op 17 dec 2006 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Digitenne, DAB en Digitale TV in de ether (11 dec)
Botanicus,
Ze hebben je blijkbaar waar ze je hebben willen.
Bij KPN zit je gebeiteld als je voor experimentele technologie flink wilt betalen en daarvoor als proefkonijn wilt dienen.
De marketing van KPN is een schoolvoorbeeld van deze strategie.
En niet de eerste keer dat ze dit kunstje uithalen.
Denk maar even aan de invoering van GSM en Internet+bellen..
De technologie is nog in ontwikkeling en over de rug van de consument worden de kinderziektes eruit gehaald.
Ik stel voor dat je even verder kijkt dan je neus lang is.
Een monopolie krijgt Digitenne nooit. Op dit moment zijn de alternatieven voor TV: satelliet TV en Internet.
DAB of T-DAB komt er voorlopig niet. En tegen die tijd heeft de consument aan draadloos Internet hetzelfde alternatief.
Lees de volgende uitsnede uit een kamerbrief van minister Brinkhorst van 27 oktober 2005 maar eens:
"In de eerder genoemde brief van 31 maart 2005 is aangegeven dat tussen 2015 en 2019 in Nederland analoge radio zal worden afgeschakeld ten gunste van digitale radio. Vanuit Europees perspectief ben ik tot de conclusie gekomen dat het afschakelen van analoge radio in 2015 voor Nederland een goed moment zou zijn. Duitsland heeft besloten dat uiterlijk 2015 analoge radio afgeschakeld wordt en ik houd er rekening mee dat het Verenigd Koninkrijk een vergelijkbaar besluit neemt. Overige landen zijn zover bekend zeer terughoudend om snel, dat wil zeggen binnen de komende 6 jaar, analoge radio af te schakelen. Het is dan ook niet handig om als land met een relatief kleine markt te ver vooruit te lopen op de Europese invoering van digitale radio. Nederlanders zouden dan speciaal voor het buitenland een analoge ontvangstmogelijkheid moeten hebben op hun (auto-)radio’s terwijl men daaraan in Nederland zelf niets meer heeft. Door ernaar te streven om in 2015 analoge radio af te schakelen, heeft de markt voor digitale radio ruim de gelegenheid zich te ontwikkelen en daarmee een stevige impuls te geven aan de Nederlandse economie. Innovatie zal door de digitalisering van de radiodistributie tegen die tijd ook van de grond gekomen zijn. Voor de consument heeft de afschakeling van analoge radio tot gevolg dat zijn radiotoestellen moeten worden vervangen. De periode tot 2015 biedt Nederlandse burgers voldoende tijd om digitale radio’s te gaan aanschaffen zonder hen te snel met vervangingskosten te confronteren."
Tijd zat dus..
Ze hebben je blijkbaar waar ze je hebben willen.
Bij KPN zit je gebeiteld als je voor experimentele technologie flink wilt betalen en daarvoor als proefkonijn wilt dienen.
De marketing van KPN is een schoolvoorbeeld van deze strategie.
En niet de eerste keer dat ze dit kunstje uithalen.
Denk maar even aan de invoering van GSM en Internet+bellen..
De technologie is nog in ontwikkeling en over de rug van de consument worden de kinderziektes eruit gehaald.
Ik stel voor dat je even verder kijkt dan je neus lang is.
Een monopolie krijgt Digitenne nooit. Op dit moment zijn de alternatieven voor TV: satelliet TV en Internet.
DAB of T-DAB komt er voorlopig niet. En tegen die tijd heeft de consument aan draadloos Internet hetzelfde alternatief.
Lees de volgende uitsnede uit een kamerbrief van minister Brinkhorst van 27 oktober 2005 maar eens:
"In de eerder genoemde brief van 31 maart 2005 is aangegeven dat tussen 2015 en 2019 in Nederland analoge radio zal worden afgeschakeld ten gunste van digitale radio. Vanuit Europees perspectief ben ik tot de conclusie gekomen dat het afschakelen van analoge radio in 2015 voor Nederland een goed moment zou zijn. Duitsland heeft besloten dat uiterlijk 2015 analoge radio afgeschakeld wordt en ik houd er rekening mee dat het Verenigd Koninkrijk een vergelijkbaar besluit neemt. Overige landen zijn zover bekend zeer terughoudend om snel, dat wil zeggen binnen de komende 6 jaar, analoge radio af te schakelen. Het is dan ook niet handig om als land met een relatief kleine markt te ver vooruit te lopen op de Europese invoering van digitale radio. Nederlanders zouden dan speciaal voor het buitenland een analoge ontvangstmogelijkheid moeten hebben op hun (auto-)radio’s terwijl men daaraan in Nederland zelf niets meer heeft. Door ernaar te streven om in 2015 analoge radio af te schakelen, heeft de markt voor digitale radio ruim de gelegenheid zich te ontwikkelen en daarmee een stevige impuls te geven aan de Nederlandse economie. Innovatie zal door de digitalisering van de radiodistributie tegen die tijd ook van de grond gekomen zijn. Voor de consument heeft de afschakeling van analoge radio tot gevolg dat zijn radiotoestellen moeten worden vervangen. De periode tot 2015 biedt Nederlandse burgers voldoende tijd om digitale radio’s te gaan aanschaffen zonder hen te snel met vervangingskosten te confronteren."
Tijd zat dus..
Ik betaal 7,95 per maand voor mijn KPN abonnement en dat is nog altijd bijna de helft minder dan mijn voormalige UPC abonnement via de kabel, terwijl mijn beeld en geluid vele malen verbeterd is.Bij KPN zit je gebeiteld als je voor experimentele technologie flink wilt betalen en daarvoor als proefkonijn wilt dienen.
Op welke manier moet ik dan flink betalen?
Bij mij is beeld en geluid niet verbeterd in de zin dat je de helft betaalt voor ook de helft minder radio- en TV-zenders. De kwaliteit van TV is alleen beter voor smalbeeld (3:4) en breedbeeld op de 3 Nederlandse publieke zenders. De breedbeelden van de commercielen (RTL etc) en van Belgie, BBC-world, CNN etc, kortom alle breedbeeldzenders dan de Nederlandse publieke omroepen, worden verkeerd, als een klein beeldje omringd door 4 brede zwarte randen weergegeven. Belgie is soms goed, maar soms ook horizontaal gecomprimeerd tot smalbeeld, wat een enorme vertekening oplevert. Er is een optie met Pan % Scan om dit te corrigeren, maar die is 12 klikken op de afstandsbediening weggestopt, en voor een smalbeeld-zender moet je dan opnieuw 12 x klikken om die weer goed weer te geven. Bovendien wordt het beeld wel groter bij pan&scan, maar de resolutie niet, denk ik, want ik zie dan vaak (bij beweging) een soort zebra-strepen...
De zenders die vervallen zijn keek ik toch al zelden of nooit naar, dat is een bewuste keuze geweest toen ik mijn KPN abonnement aanschafte.voor ook de helft minder radio- en TV-zenders.
Botanicus, ik heb ook digitale tv van KPN en heb een LCD breedbeeld tv. Ik kan van alle zenders de breedbeelduitzendingen wel normaal bekijken. Heb dus niet een klein beeld met 4 zwarte randen er omheen. Ik hoef hiervoor niets te veranderen in de decoder, dus waarschijnlijk is het een instelling die je niet goed hebt staan.
DAB staat voor Digital Audio Broadcast en heeft niks met tv te maken.
Een paar jaar geleden sprak men nog over "Dead And Buried" omdat het een grote flop was/is omdat er ik dacht maar een stuk of 8 radiokanalen op de plaats van 1 tv kanaal (bijna 8MHz breed) kunnen worden uitgezonden, terwijl nu met DVB-T een veelvoud van dat aantal radiozenders mogelijk is.
PS: Windhoos Vista ?? Neuhh, niet nog meer van die Mickey$oft ellende.... it's time to try LINUX
Een paar jaar geleden sprak men nog over "Dead And Buried" omdat het een grote flop was/is omdat er ik dacht maar een stuk of 8 radiokanalen op de plaats van 1 tv kanaal (bijna 8MHz breed) kunnen worden uitgezonden, terwijl nu met DVB-T een veelvoud van dat aantal radiozenders mogelijk is.
PS: Windhoos Vista ?? Neuhh, niet nog meer van die Mickey$oft ellende.... it's time to try LINUX