LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zeer vreemd opstartprobleem pc

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

hallo, de computer van onze zoon doet het niet meer.
dit is hetgeen hij aangeeft:

windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden.
windows-hoofdmap\system32\hal.dll.
installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

aangezien ik de pc niet kan starten en dus ook niet het bestand kan installeren weet ik dus niet hoe nu verder.
ik heb geen windows xp cd maar alleen recovery via de pc, maar daar kan ik dus niet bij
opstarten via de veilige modus etc lukt ook niet.
een nieuwe installatie vind ik niet erg als hij het maar weer doet.
iemand enig idee ?
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sometimes
Berichten: 187
Lid geworden op: 24 apr 2006 14:59

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door Sometimes »

Simpelste truc die vaak (maar niet altijd) werkt is als volgt:

Bestandje op een diskette zetten, opstarten in Dos modus (F8 ipv F5 voor Veilige modus), en dan het bestandje naar de juiste locatie kopiëren. Daarbij hoop ik dan dat je een beetje de DOS commando's kent.

Bestandje opzoeken op internet, of kopiëren van een werkende pc (met XP neem ik aan).

Mocht dit allemaal lukken, dan heb je hooguit kans dat het opstarten op een volgend kapot bestand misloopt.

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

ik heb het bestandje al van een andere pc gekopieerd maar hij wil niet opstarten en ook niet in de veilige modus.
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.


jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

Ali Bensalah bedankt voor je link maar daar staat beschreven hoe je het moet doen met de xp cd rom en die heb ik niet dus...
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

wordt het toch erg lastig ben ik bang; waarschijnlijk is je boot.ini beschadigd (virus!?). Dit is het file wat naar de windows installatie verwijst die je normaal gesproken gebruikt.
Op de volgende site wordt iets meer over het handmatig aanpassen van boot.ini en mogelijke oplossingen gesproken maar ook dan komen ze op een gegeven moment met de recovery optie op de MS XP CD op de proppen.

http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

je kan natuurlijk ook zelf even verder goolgelen ;-)
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hal.dll&meta=

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je kan toch een recovery doen, meteen na het aanzetten? Je moet dan binnen 10 seconden op F10 klikken, en de aanwijzingen op het scherm volgen.

Dat heb ik vorig jaar gehad, en je hebt er niet eens een recovery-cd voor nodig. Alle gegevens-bestanden staan nog waar ze stonden, je bent meteen alle registerfouten kwijt.

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

bodejosm43, daar reageert hij niet op want hij geeft direct de foutmelding aan .
als ik op f 8 druk dan heb je de mogelijkheden zoals veilige modus etc maar dat lukt ook niet.
op f 10 reageert hij ook niet.
nu ben ik bang dat de boot.ini beschadigd is door een virus misschien.
zou ik packard bell hiervoor kunnen bellen of moet ik dan bij microsoft zijn.
anders heb ik niets meer aan de pc of ik moet een nieuwe xp cd kopen en dan is het ook nog maar de vraag of het lukt .
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door hharteman »

Om een virus uit te sluiten hang ik meestal de HDisk in een andere pc en laat dan de daar op lopende viruschecker de disk controleren,
Als er dan virussen gevonden worden laat ik cleanen.
Heel vaak loopt de boel dan weer.
Je moet wel even een andere pc bij de hand hebben.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

jrabel: Jammer, het heeft bij mij gelukkig wel geholpen, ik kreeg vorig jaar ook een dergelijke melding.

Er zijn een paar soorten recovery, waar Ikbenik misschien meer over kan vertellen.

1 recovery houdt je data in stand, maar een andere haalt alles, maar dan ook alles weg. Je computer is daarna zo maagdelijk als, ja vul zelf maar in.

Voor zover ik dus weet, zitten er twee ingebouwde recoverymogelijkheden op een computer die onder XP draait. Voor zover ik me kan herinneren, heet een daarvan ''harde recovery'', dat is de meest rigoreuze.

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

stel dat de harde schijf defect is ( maakt wel raar opstartgeluid van ongeveer 10 seconden en daarna is het rustig ), en ik laat er een nieuwe inzetten dan heb ik toch ook geen besturingssysteem ( windows xp ) meer omdat deze voorgeinstalleerd was op de pc bij aankoop.
ben ik dan verplicht om een nieuwe aan te schaffen ?
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

mac51
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2006 21:12

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door mac51 »

Probeer F9. PB heeft daar namelijk standaard een stukje herstel software geinstalleerd wat mogelijk je probleem kan oplossen

Gr
Mac

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

Probeer F9. PB heeft daar namelijk standaard een stukje herstel software geinstalleerd wat mogelijk je probleem kan oplossen
bedankt voor je tip mac 51 alleen moest het niet via F9 maar is het me gelukt via F11.
momenteel is de pc bezig met een recovery waarbij ik gekozen heb voor een algeheel herstel.
nu maar het beste ervan hopen .
iedereen bedankt voor het meedenken
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door Gizmo© »

En is het nog gelukt???

sezercik
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2006 21:50

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door sezercik »

Ik ben ook benieuwd of het gelukt is, want ik ben er zelf nog niet uit. Een chkdsk geeft bij mij aan Het volume lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben, dus dat wordt vast lastig.

Ik ben trouwens ook benieuwd waardoor dit nu veroorzaakt wordt, of is het toevallig dat jrabel en ik tegelijk dit probleem ervaren...

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

JA , het systeem is teruggezet in de oorspronkelijke aankoopwaarde.
dus ben al lang blij dat hij het weer doet temeer omdat ik geen xp cd had .
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

sezercik
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2006 21:50

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door sezercik »

Hmmm :? Betekent dat ook dat alles weg is? Ik bedoel, alle extra geinstalleerde programma's en dergelijke?

jrabel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12 mar 2006 21:03

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door jrabel »

sezercik, klopt alles is weg en moet ik weer opnieuw installeren , het is niet anders
Laatst gewijzigd door jrabel op 18 nov 2008 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: zeer vreemd opstartprobleem pc

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Ik had op mijn PC ook een vaag opstartprobleem.
Kreeg iedere keer een blauw scherm met een code die duidde op een driverfout. Na 2 of 3x herstarten deed hij het wel, maar het bleef irritant.
Heb het probleem opgelost door systeemherstel (wat was ik blij dat ik de oude punten nog niet had gewist) een kleine 1,5 maand terug te zetten, waarvan ik zeker wist dat de boel toen wel goed werkte.
Moest alleen even de Windows Update-bestanden van die tussenliggende periode ff overnieuw downloaden, maar alles loopt weer als een zonnetje.
Tip voor andere: Gooi niet direct al je herstelpunten weg.

Gesloten