LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vindt u van een nieuwe wet voor NEGATIEVE incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.

Vindt u het redelijk als incassoburo's de klant voortaan een extra bedrag moeten betalen, als de rechter de incassokosten lager vaststelt dan de dagvaarding?

JA! Laat die incassoburo's uit eigen zak hetzelfde bedrag betalen, als wat de rechter te hoog vond. Dan 'voelen' ze zelf de 'pijn' die ze onrechtmatig de klant hebben aangedaan.
8
89%
NEE! Het huidige incasso-systeem voldoet prima
1
11%
ergens tussenin
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 9

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag venantius,

Lijkt me een uitstekend idee. :wink:

Collegiale groet, Maxiem.

hharteman

Re: Wat vindt u van een nieuwe wet voor NEGATIEVE incassokosten?

Ongelezen bericht door hharteman »

Een hoop van de incassoproblematiek komt ook vaak voort uit miscommunicatie en onzorgvuldigheid van de eiser.
Men vraagt zich niet af waarom er niet betaald is en incasso inschakeling schijnt een soort geautomatiseerd proces te zijn.
Vooral bij telefoonbedrijven en internetaanbieders schijnt alles langs elkaar heen te werken.

Gerenommeerde bedrijven maakt het schijnbaar ook niet uit wie incasseert en sommige incassobedrijven hebben een soort van Hammie de beukelaar tactiek.
Ik heb inmiddels al 2x van de onbehouwen praktijken van de diverse incassobedrijven mogen genieten.
Ik stond in beide gevallen in mijn recht, en in alle gevallen hebben deze bedrijven na een hoop loze dreigementen toch maar bakzeil gehaald.
Er word ronduit intimiderend opgetreden.
Alle problemen hadden met een simpel gesprekje opgelost kunnen worden maar het lijkt wel of deze bedrijven doof zijn.
Je kunt net zo goed tegen een muur praten.

Het wordt inderdaad tijd dat er een goede wetgeving komt.
Sommige praktijken van deze bedrijven zijn ronduit schandalig.
Ik had het idee met penozejongens van doen te hebben.
Laat die wet er maar komen en wat mij betreft mogen deze lui ook wel een cursus sociale omgang krijgen voor ze worden toegelaten tot de branche.

Just my 2 cents

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Helemaal eens met het bovenstaande! De incasso bedrijven denken dat als de kosten maar flink worden opgeschroefd, het dan een stuk makkelijker wordt om te betalen.
Zelf heb ik daar ook mee te maken gehad. Een huur achterstand van 6300 Euro kwam bij een incasso bureau en ik had toen aangegeven dat ik dit niet had. Er moest hoe dan ook worden betaald en ik heb gezegd dat dit pas kon als een gedeelte van de inventaris uit de winkel was verkocht.
Dit zou enkele dagen op zich laten wachten en daar kon men niet mee accoord gaan.
Ik heb bij familie 5000 Euro kunnen lenen en heb dat toen voorgesteld als eerste betaling dit te willen voldoen.
Dat was goed als het maar de volgende dag voor 1200 uur telefonisch was over gemaakt, alsof ik het ergens op een rekening zou hebben staan!
Ik heb aangegeven dat dit onmogelijk was omdat het geld eerst moest worden vrij gemaakt. Dat wilde men niet begrijpen!
Ik heb het betaald een paar dagen later en toen kwamen er weer extra kosten bij, want dan betaalt het een stuk makkelijker!
Eind van het verhaal was, dat er na verrekening van die 5000 Euro er nog een restant open stond van "slechts" 11.500 Euro!
Dit heb ik geweigerd en daarop is men naar de rechter gegaan en heb ik dat aangevochten.
Dat heb ik gewonnen en bleef er nog 20% van de hoofdsom te voldoen.
Het wordt tijd voor goede regelgeving op dat gebied, want zij spelen mooi weer over de ellende van een ander!

Vr. Gr. Hans.

sisisi

Ongelezen bericht door sisisi »

Woekeraars worden gestraft, maar dit kan al jaren in Nederland.
Mijn zoon, toen 22 jaar, heeft 25.000 GULDEN geleend voor inrichting woning en een auto. Het bedrijf waar hij werkte ging failliet, hij kwam zonder werk te zitten maar heeft de eerste jaren netjes elke maand de lening afgelost. Toen de gulden overging in de euro, kreeg hij van de bank een rekening van 30.000 EURO, ze hadden de schuld netjes van gulden naar euro omgezet. Hij is bijna klaar met afbetalen van die 25.000 gulden, naar de rest kunnen ze fluiten.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Hier nog een welgemeend advies, als er een dagvaarding komt, niet bang zijn en gewoon naar de zitting komen.
Men denkt dat niet iedereen de zitting zal bijwonen met als gevolg dat de vordering bij verstek zal worden toegewezen.
Als dat gebeurt, dan hang je er aan en moet er worden betaalt.
Op de zitting is het mogelijk om verweer te voeren en argumenten naar voren te brengen, meestal als dit met feiten en omstandigheden kan worden aangetoond, is er veel te winnen.
Gaat het om een groot bedrag, dan is een snipperdag zeer lonend.
Ik spreek uit ervaring! (Hoewel ik er geen snipperdag voor heb hoeven nemen).

Groetjes Hans.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik ben voor iedere maatregel om incassobureaus meer fatsoen ten opzicht van mensen bij te brengen.

Strenge voorwaarden, een boetesysteem zoals venantius voorstelt: allemaal prima, Zolang ze het besef maar bijgebracht krijgen dat ze vaak veel te ver gaan in hun manier van benaderen van mensen, waarvan ze lang niet zeker zijn of ze wel de wantbetalers zijn, die incassobureaus van ze maken.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als je angst hebt voor de zitting, kun je je bezwaar ook schriftelijk opsturen, daar heb je 2-4 weken de tijd voor, dan telt het gewoon mee, en als de rechter dan iets niet duidelijk is, krijg je vanzelf bericht.
Er is al eerder een discussie geweest over niet ter zitting verschijnen en wel verweer/bezwaar aan te tekenen. Je zal toch je verweer moeten bekrachtigen door te verschijnen, in persoon of via een gevolmachtigde. Doe je dat niet dan volgt wel degelijk een verstekvonnis. Je kan bovendien bij bedragen lager dan 1750 euro niet in beroep, en als je het wel kan geldt daar een gruwelijk korte termijn voor. Een doortrapt incassobureau zal dan meteen denken: "Mooi zo, toegewezen, ik ga cashen." En dan staan ze nog in hun recht ook, zelfs als ze weten dat het eigenlijk de bedoeling was geweest van de gedaagde om verweer te voeren!

Gesloten