LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] mag een verkopend makelaar ook de aankopende makelaar zijn?
mag een verkopend makelaar ook de aankopende makelaar zijn?
Graag zou ik willen weten of een verkopend makelaar van een huis tegelijkertijd ook mag optreden als aankopend makelaar van hetzelfde huis.
Re: mag een verkopend makelaar ook de aankopende makelaar zijn?
Ja, maar hij moet dit wel met beide partijen bespreken en mag maar 1 keer courtage vragen en volgens mij is dit dan meestal de verkopende partij die de courtage betaald.
Het is niet verboden, maar je zit natuurlijk met een behoorlijke belangenverstrengeling.
Aan de ene kant dient de makelaar voor een zo gunstig mogelijke prijs de woning te verkopen, en aan de andere kant dient hij zo gunstig mogelijk aan te kopen.
Objectiviteit is dus ver te zoeken en ik zou te allen tijde een eigen aankopende makelaar in de arm nemen.
Aan de ene kant dient de makelaar voor een zo gunstig mogelijke prijs de woning te verkopen, en aan de andere kant dient hij zo gunstig mogelijk aan te kopen.
Objectiviteit is dus ver te zoeken en ik zou te allen tijde een eigen aankopende makelaar in de arm nemen.
-
hmm, het verbaasd mij dat dit mag. Maar je schiet er als klant denk ik weinig tot niets mee op. Idd ligt de belangenverstrengeling wel heel erg om de hoek.
Ik zou dit als klant niet willen accepteren.
Ik zou dit als klant niet willen accepteren.
Je bent natuurlijk vrij als koper om een andere makelaar in te schakelen, maar dan moet je als kopende partij dus gewoon courtage betalen blijf je bij de makelaar die ook voor de verkopende partij optreed, dan betaal je geen of minder courtage. Het gaat erom dat de makelaar wel meld dat hij ook verkopend makelaar is.
Mooi verhaal loesje 2, besparen op de courtagekosten voor de makelaar zou er dus in kunnen resulteren dat je mogelijk teveel voor de woning zou betalen als je dezelfde makelaar zou aan laten kopen.
Zou helemaal mooi zijn als die makelaar ook nog de taxatie voor je zou kunnen regelen als hij niet genoemd wordt in de aktes....maar wie zegt dan dat de getaxeerde waarde de juiste is??
Het enige belang wat de makelaar heeft is die van de verkopende partij, want daar wordt hij (voor het grootste deel) door betaald. Hoe kan diezelfde makelaar dan de meeste gunstigste aankoopprijs voor jou als koper bewerkstelligen??
Als je dan al op aankoopcourtage wilt besparen neem dan in ieder geval de moeite om zelf de woning door een onafhankelijke taxateur te laten taxeren, en baseer daar dan je aankoopprijs op.
Mijn advies zou zijn om of een taxatie uit te laten voeren en op basis daarvan aan te kopen (je hebt immers de reeele onderhandse verkoopwaarde) of zelf een aankopend makelaar in de arm nemen die puur en alleen voor jouw belang aan de slag gaat.
Waarom denk je overigens dat geldgevers geen genoegen nemen met een taxatierapport die is opgesteld door de aan- en/of verkopend makelaar??
Zou helemaal mooi zijn als die makelaar ook nog de taxatie voor je zou kunnen regelen als hij niet genoemd wordt in de aktes....maar wie zegt dan dat de getaxeerde waarde de juiste is??
Het enige belang wat de makelaar heeft is die van de verkopende partij, want daar wordt hij (voor het grootste deel) door betaald. Hoe kan diezelfde makelaar dan de meeste gunstigste aankoopprijs voor jou als koper bewerkstelligen??
Als je dan al op aankoopcourtage wilt besparen neem dan in ieder geval de moeite om zelf de woning door een onafhankelijke taxateur te laten taxeren, en baseer daar dan je aankoopprijs op.
Mijn advies zou zijn om of een taxatie uit te laten voeren en op basis daarvan aan te kopen (je hebt immers de reeele onderhandse verkoopwaarde) of zelf een aankopend makelaar in de arm nemen die puur en alleen voor jouw belang aan de slag gaat.
Waarom denk je overigens dat geldgevers geen genoegen nemen met een taxatierapport die is opgesteld door de aan- en/of verkopend makelaar??
en dit mag dus niet. Je eigen verkochte/aangekochte panden voor de financiering taxeren. Dit accepteerd geen geldverstrekker.Zou helemaal mooi zijn als die makelaar ook nog de taxatie voor je zou kunnen regelen als hij niet genoemd wordt in de aktes....maar wie zegt dan dat de getaxeerde waarde de juiste is??
Dan zou de objectiviteit wel heel ver te zoeken zijn. Je betaald natuurlijk wel de taxateur, maar daardoor ben je wel verzekerd, mits hij gecertificeerd is, van een goede taxatie.
Janny
Goed lezen Janny, dat geef ik ook aan, echter ieder zichzelf respecterende makelaar zal aangeven dat een pand die hij zelf in de verkoop heeft niet objectief kan aankopen voor een potientiele klant. Dat het in de praktijk toch gebeurt is veelal een geldkwestie, hoe sneller de doorloop van een pand, des te beter voor de verkopende partij en de makelaar...en dit mag dus niet. Je eigen verkochte/aangekochte panden voor de financiering taxeren. Dit accepteerd geen geldverstrekker.
Dan zou de objectiviteit wel heel ver te zoeken zijn.
Je zou ze overigens de kost moeten geven, aan- en verkopend makelaar dezelfde persoon, taxatie ook door dezelfde makelaar (zolang hij/zij er maar voor zorgt dat de hij/zij in geen enkele acte genoemd wordt) en ook nog eens bemiddelen voor de financiering....tel uit je winst!
Erg lucratief voor de makelaar, maar of je er als aankoopklant ook geholpen bent betwijfel ik ten zeerste.
Ik blijf bij mijn eerder gegeven advies, niet doen dus....
SEH, AMGVERBEEK vroeg of het mocht niet of het verstandig is. Je bent helemaal vrij om te beslissen wat je doet en de makelaar koopt liever een ander pand voor je aan, vangt hij n.l. wel 2x courtage.
loesje 2, ik neem aan dat je weet waarvoor er courtage gerekend wordt? Precies, als bijdrage in de (on)kosten die een makelaar maakt en een stuk(je) marge (omzet).
Het zal een makelaar niet zozeer om het, zoal jij het noemt, "vangen" van 2 keer courtage gaan, maar meer om de snelle doorloop van het pand. Het is niet zo verwonderlijk als hij/zij geen of weinig courtage vraagt, hij/zij heeft er ook practisch geen werk aan.
Je hebt gelijk dat de vraag was of het daadwerkelijk mocht, echter kan ik daar redelijkerwijs uit concluderen dat iemand ook daadwerkelijk op het punt staat om het op deze wijze te laten uitvoeren, en dan lijkt me het niet verstandig...
Het zal een makelaar niet zozeer om het, zoal jij het noemt, "vangen" van 2 keer courtage gaan, maar meer om de snelle doorloop van het pand. Het is niet zo verwonderlijk als hij/zij geen of weinig courtage vraagt, hij/zij heeft er ook practisch geen werk aan.
Je hebt gelijk dat de vraag was of het daadwerkelijk mocht, echter kan ik daar redelijkerwijs uit concluderen dat iemand ook daadwerkelijk op het punt staat om het op deze wijze te laten uitvoeren, en dan lijkt me het niet verstandig...
Dank voor al jullie reacties.
In mijn geval ben ik de verkopende partij en heb ik een laag courtagepercentage afgesproken, waarin het laagste percentage valt als de woning binnen 6 maanden wordt verkocht. Het gaat om een woning uit een nalatenschap, dus wil ik graag e.e.a. proberen zo spoedig mogelijk af te wikkelen. Daar er in eerste instantie erg veel belangstelling was, hebben we getracht het huis bij inschrijving te verkopen. Helaas is er geen enkel bod gekomen ondanks de vele reacties en belangstelling.
Inmiddels zijn er een aantal maanden voorbij en is er nu ineens geen enkele belangstelling meer en dat heeft mij bevreemd. Om die reden heb ik me afgevraagd of een makelaar zowel aankopend als verkopend mag optreden, wat in mijn geval zou betekenen dat hoe langer het duurt, hoe hoger het courtagepercentage wordt voor de makelaar en wellicht dat hij "dubbel zou kunnen innen" als hij zowel aankopend als verkopend is. Het laatste zou dus wel mogen, begrijp ik uit alle reacties, maar zou in overleg met de koper en verkoper moeten gaan.
In ieder geval dank ik iedereen die heeft meegedacht!
In mijn geval ben ik de verkopende partij en heb ik een laag courtagepercentage afgesproken, waarin het laagste percentage valt als de woning binnen 6 maanden wordt verkocht. Het gaat om een woning uit een nalatenschap, dus wil ik graag e.e.a. proberen zo spoedig mogelijk af te wikkelen. Daar er in eerste instantie erg veel belangstelling was, hebben we getracht het huis bij inschrijving te verkopen. Helaas is er geen enkel bod gekomen ondanks de vele reacties en belangstelling.
Inmiddels zijn er een aantal maanden voorbij en is er nu ineens geen enkele belangstelling meer en dat heeft mij bevreemd. Om die reden heb ik me afgevraagd of een makelaar zowel aankopend als verkopend mag optreden, wat in mijn geval zou betekenen dat hoe langer het duurt, hoe hoger het courtagepercentage wordt voor de makelaar en wellicht dat hij "dubbel zou kunnen innen" als hij zowel aankopend als verkopend is. Het laatste zou dus wel mogen, begrijp ik uit alle reacties, maar zou in overleg met de koper en verkoper moeten gaan.
In ieder geval dank ik iedereen die heeft meegedacht!