LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra garantie bij BCC

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
deftrix
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2006 13:57

extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door deftrix »

Dag,

Ik heb op 8 maart 2002 een siemens wasmachine gekocht. Hierbij extra garantie genomen van 5 jaar. Dit was erg handig mocht er natuurlijk wat gebeuren met de wasmachine. Echter werd er niet verteld dat als er ooit iets stuk mocht gaan, je zelf voor de kosten moet opdraaien. Oke, je krijgt het dan wel (volgens zeggen na Bcc's beoordeling) teruggestort maar toch eerst zelf dokken.

Volgens siemens komt dit wel vaker voor en zeggen dat dit de bepalingen zijn van bcc. Ik zit momenteel erg krap met geld en zeker rond de feestdagen. Slechter kan je het niet treffen. Nu vraag ik alleen af hoe dat gaat. Eind deze week komt er iemand van siemens en ik vraag me af hoe hij dan van geld krijgt. Eenmalig machtiging ?? Stel dat ik dit nou weiger en hun rekening gelijk doorstuur naar bcc samen met mijn aankoopbon (waar op staat dat ik garantie heb tot 8 maart 2007). Dan moet het volgens mij toch ook goed komen.

Wie heeft hier ervaring mee? En wat nou als je na de reparatie niet betaald of geen handtekening zet voor een eenmalig machtiging?

schumina
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:48

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door schumina »

eerst afwachten wat er stuk is en of dit onder de garantie valt.
BCC is de verkopende partij dus eindverantwoordelijk.
Doen ze moeilijk beroep je dan gewoon op de wet waarin staat dat er een deugdelijk product geleverd dient te worden voor zover ik weet staat er voor wasmachines een levensduur van 10 jaar(wwet dat niet zeker) en pas op met termen als"mevrouw u heeft de maachine verkeerd gebruikt" !!!
Nog een tip, laat je nooit meer verleiden tot extra garantie dat is alleen maar spekken van de leverancier want als ze dat vragen en je geeft als antwoord dat dat al in de wet is geregeld staan ze je schaapachtig aan te kijken en zijn duidelijk teleurgesteld dat je daarvan op de hoogte bent.
Vraag wel aan de man van Siemens of hij eerst wil zeggen wat er precies is of neem vooraf zelf contact op met Siemens.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 18 Dec 2006 17:27 door schumina

eerst afwachten wat er stuk is en of dit onder de garantie valt.
BCC is de verkopende partij dus eindverantwoordelijk.
Doen ze moeilijk beroep je dan gewoon op de wet waarin staat dat er een deugdelijk product geleverd dient te worden voor zover ik weet staat er voor wasmachines een levensduur van 10 jaar(wwet dat niet zeker) en pas op met termen als"mevrouw u heeft de maachine verkeerd gebruikt" !!!
Nog een tip, laat je nooit meer verleiden tot extra garantie dat is alleen maar spekken van de leverancier want als ze dat vragen en je geeft als antwoord dat dat al in de wet is geregeld staan ze je schaapachtig aan te kijken en zijn duidelijk teleurgesteld dat je daarvan op de hoogte bent.
Vraag wel aan de man van Siemens of hij eerst wil zeggen wat er precies is of neem vooraf zelf contact op met Siemens.
Nou dit slaat natuurlijk nergens op.je hebt een of twee jaar garantie
voor de rest hangt het af van coulance.
Die extra garantie sluit de verkoper af bij een verzekering
waarvoor ze provisie krijgen.Het is bekent dat er eerst betaald
moet worden waarna de verkoper of jij zelf met de rek.
naar de verzekering gaat. Dan pas wordt er betaald.
Overigens zijn de kosten van een rep.meestal minder dan
wat die verzekering kost dus niet meer doen is mijn advies.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind het een vreemde gang van zaken, maar durf niets te zeggen over de rechtmatigheid hier van.

Binnen de vijf jaar garantie moet de verkoper het product repareren of vervangen, tenzij aannemelijk kunnen maken dat het product defect is geraakt door abnormaal gebruik.

Dat BBC geld voor af vraagt aan de klant geeft aan dat ze uit gaat van de kwade trouw van de klant. Dit doet ze uiteraard zodat ze zelf een sterker positie krijgen wanneer ze met de klant en conflict krijgt over of het product onder de garantie valt. Zij hebben hun geld en u moet maar naar de rechter als u het er niet mee eens ben.

MAXIEM

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@bot321,

Je schrijft:
Het is bekent dat er eerst betaald
moet worden waarna de verkoper of jij zelf met de rek.
naar de verzekering gaat.
Meestal gaat het dus NIET zo. Het defect wordt hersteld en de firma (bijvoorbeeld Miele) dient de rekening rechtstreeks in bij de verzekeraar.

Collegiale groet, Maxiem.

ikbenik

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb wel eens gehoord dat sommige reparatiecentra de factuur naar de consument sturen en dat de consument dan eerst aan de reparatiecentra moet voldoen en dan bij de winkelier het geld dan terugkrijgt.

@MAXIEM:
Meestal gaat het dus NIET zo. Het defect wordt hersteld en de firma (bijvoorbeeld Miele) dient de rekening rechtstreeks in bij de verzekeraar.
Dit is niet altijd geweest.
Als bij verzekeringsschade de boel gerepareerd was dan kreeg de klant de factuur mee en dan moest de klant zelf naar zijn verzekering gaan.

Tegenwoordig gaat het zoals jij zegt.
Dit om fraude te voorkomen. De factuur wordt door de reparateur rechtstreeks naar de verzekeraar gestuurd.
Dit wordt nu zo gedaan omdat er veelvuldig gefraudeerd werd.
Daarom wordt dat nu zo gedaan.

ikbenik

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Geplaatst op 18 Dec 2006 17:27 door schumina

eerst afwachten wat er stuk is en of dit onder de garantie valt.
BCC is de verkopende partij dus eindverantwoordelijk.
Doen ze moeilijk beroep je dan gewoon op de wet waarin staat dat er een deugdelijk product geleverd dient te worden voor zover ik weet staat er voor wasmachines een levensduur van 10 jaar(wwet dat niet zeker) en pas op met termen als"mevrouw u heeft de maachine verkeerd gebruikt" !!!
Nog een tip, laat je nooit meer verleiden tot extra garantie dat is alleen maar spekken van de leverancier want als ze dat vragen en je geeft als antwoord dat dat al in de wet is geregeld staan ze je schaapachtig aan te kijken en zijn duidelijk teleurgesteld dat je daarvan op de hoogte bent.
Vraag wel aan de man van Siemens of hij eerst wil zeggen wat er precies is of neem vooraf zelf contact op met Siemens.




Nou dit slaat natuurlijk nergens op.je hebt een of twee jaar garantie
voor de rest hangt het af van coulance.
Die extra garantie sluit de verkoper af bij een verzekering
waarvoor ze provisie krijgen.Het is bekent dat er eerst betaald
moet worden waarna de verkoper of jij zelf met de rek.
naar de verzekering gaat. Dan pas wordt er betaald.
Overigens zijn de kosten van een rep.meestal minder dan
wat die verzekering kost dus niet meer doen is mijn advies.
Je hebt het toch mis.
De fabrieksgarantieperiode wordt door de fabrikant bepaald en de winkelier bepaald de eindelijke garantieperiode.
Deze periode mag nooit korter zijn dan fabrieksgarantie en mag ook nooit korter zijn dan de wettelijke half jaar.
Voor de rest is de winkelier totaal vrij wat voor een garantieperiode hij geeft.
Dus de uiteindelijke garantieperiode wordt alleen door de winkelier bepaald.

Dus na het verstrijken van de garantieperiode heb je dus geen recht meer op de garantie.
Stopt dan je rechten als consument?
Nee!
Je hebt dan wel geen recht meer op de rechten die bij de garantie horen, maar wel andere rechten.

Nu komt de economische levensduur om de hoek kijken.
Als op een product 2 jaar garantie zit en de economische levensduur is 3 jaar dan hoef je na het verstrijken van de garantieperiode in dit geval zelf 2/3 van de prijs te betalen.

Vallen de garantieperiode en de economische levensuur gelijk, dan moet je na het verstrijken van de garantieperiode voor alle kosten opdraaien. Je hebt dan geen recht op kostenreductie.

In het kort betekent dit:
- In de garantieperiode heb je recht op gratis reparatie of vervanging als de schade niet door jouw veroorzaakt is.
- Na de garantieperiode en in de economische levensduur heb je geen recht op de rechten die horen bij de garantie, maar dan heb je recht op kostenreductie. Afhankelijk van de lengte van de economische levensduur.
- Na het verstrijken van de economische levensduur heb je nergens recht op.
Je hebt wel recht op dat jouw probleem wordt opgelost.

Normale slijtage valt nooit onder garantie. Dus ook niet in de garantieperiode! Let daar wel even op!

deftrix
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2006 13:57

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door deftrix »

Volgens mij komt de boodschap niet over. Het gaat mij eigenlijk maar om 1 ding.

Ik heb een wasmachine met 5 jaar garantie. Er komt een monteur eind van de week. Normaal gesproken repareert deze man mijn wasmachine en heb ik verders nergens last van. Echter, je moet de kosten eerst betalen en later krijg je die teruggestort. Fijne low service rond deze dagen.

Ik vraag gewoon af als die beste man komt en ik heb het geld niet. Wat dan ?

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door martijnp »

Beste Vraagsteller,

de gang van zaken zoals jij deze beschrijft is volstrekt normaal en logisch. Alleen de door de fabrikant toegewezen reparatiedienst kan de wasmachine repareren. Als deze reparatiedienst contant of via een machtiging direct betaald wil worden, zul je dit eerst zelf moeten doen. BCC kan moeilijk iemand langssturen met een pak geld om dit contant voor je te betalen. Als de reparatiedienst genoegen neemt met het betalen via acceptgiro of overmaking via de bank kun je dit gewoon aan BCC overlaten en hoef je niet zelf voor te schieten. Mijn eigen ervaring is dat BCC nooit moeilijk doet over reclamatie van het bedrag. Iets anders is het natuurlijk als op de bon staat dat de monteur een hele bak muntgeld uit de slangen heeft moeten halen.

Verder heb ik bij mijn verlengde garantie een overzicht met de voorwaarden gehad. Deze heb ik nog eens nagelezen en hier staat duidelijk in dat je bij witgoed apparaten zelf de reparatie dient voor te schieten en kunt reclameren bij het hoofdkantoor, via een brief en een kopie van de rekening.

Verder lees ik hier ergens dat reparatie meestal goedkoper is dan de garantie. Dit is natuurlijk onzin. Je weet best dat de voorrij kosten alleen al vaak 70-80 euro bedragen. Een reparatie kan zo oplopen tot 200-300 euro terwijl mijn garantie maar 79 euro kostte voor 3 jaar extra.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vraag gewoon af als die beste man komt en ik heb het geld niet. Wat dan?
Dan gaan ze het waarscheinlijk niet doen. Wellicht moet je dan ook de voorrijd kosten zelf betalen.

Voor de zekerheid: Bent u eigenlijk wel eerst bij BBC langs geweest?
de gang van zaken zoals jij deze beschrijft is volstrekt normaal en logisch.
Als dat zo was dan zouden veel meer winkels zo handelen. BBC kan garant staan voor de kosten, zoals de meeste andere winkeliers dat doen.
Je weet best dat de voorrij kosten alleen al vaak 70-80 euro bedragen. Een reparatie kan zo oplopen tot 200-300 euro
Buiten de garantie is de winkelier verplicht een deel daarvan te vergoeden afhankelijk van de levensverwachting en de daadwerkelijke levensduur.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: extra garantie bij BCC

Ongelezen bericht door bot321 »

ikbenik geloof niet dat je het helemaal volgt.
Het gaat hier om extra afgesloten garantie
waarvoor je moet betalen.De meeste denken dat ze voor
vijf jaar extra betalen maar je hebt vijf jaar garantie
inclusief die een of twee jaar fabrieksgarantie.

Gesloten