LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IDE-controller werkt niet

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
HedenWasIkNuchter

IDE-controller werkt niet

Ongelezen bericht door HedenWasIkNuchter »

Hallo allemaal,

Ik heb kort geleden een pci-kaart gekocht met twee IDE-controllers op.
Hiervan had ik echter maar één controller nodig om mijn 2 optische stations aan te sturen. De IDE-controller van mijn moederbord zelf kan ik namelijk niet gebruiken, want die zit in de weg voor de nieuwe videokaart zijn koeler.
Nadat ik ze geïnstalleerd had, werd er, bij het opstarten van de pc, volgende melding gegeven:

Waiting for IDE-scan....

Drive 0: not detected
Drive 1: not detected
Drive 2: not detected
Drive 3: not detected

Dit wordt dan gevolgd door de toetsencombinaties waarmee je in de bios van de pci-kaart (met de IDE-controllers) zelf kunt komen.

In windows zelf wordt de nieuwe hardware zonder problemen herkend, en ik kon het stuurprogramma installeren. Maar als ik de optische stations dan aansloot op de IDE-controller, worden de optische stations niet herkend :s.

Mijn moederbord: MS-7058 (je ziet dat de op het moederbord geïntegreerde IDE-controller in het verlengde ligt van het PCI-express slot. Dat is de reden waarom het in de weg zit van de videokaart)

Het pci-kaartje (IDE-controller): ITE 8212

Ik heb geprobeerd in de bios van het kaartje zelf de instellingen te veranderen, maar daar is niet veel aan in te stellen.
Er is mij verzekerd dat ik aan de bios van het moederbord niets moest instellen en dat het kaartje normaal er zo door herkend moet worden.
Ik heb ook nog de jumpers van de optische stations verzet van "master and slave" naar "cable select". Dit hielp echter ook niet :(.
Ik vermoed dat er een compabiliteits probleem is maar ben dus niet zeker :(.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Met dank bij voorbaat.

gsm-it

Re: IDE-controller werkt niet

Ongelezen bericht door gsm-it »

Misschien helpt het om binnen Windows in Apparaatbeheer de niet gebruikte IDE controller op het moederbord uit te schakelen.
De resources komen dan beschikbaar voor de andere controller(IRQ, I/O-adres).

tjoektjoek

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Het is voor mij een gokje, maar ik heb onlangs een SATA controller geinstalleerd en daarmee kan ik niet opstarten. Waarschijnlijk herkent de computer niet dat er hardeschijven aanhangen tot de drivers van de controller worden geladen. En dat gebeurt na het initialiseren van de standaard IDE controllers.
Volgens mij moet je dus via de standaard IDE poorten opstarten.

Heb je het ook op Tweakers gepost? Die weten de wat mee gedetailleerde problemen bijna altijd wel op te lossen.

Succes iig!

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

ga er maar vanuit dat er geen atapi apparaten op die ITE controller werken. Voor zover ik weet is dit nml een RAID kaartje.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Mijn pc was ook voozien van een A-ATA controller, vanwege een Firmware fout kon het moederbord niet overweg met de harde schijf, het systeem liep bij stevige belasting direct muuvast,

Toen is er een S-ATA controller in geplaatst die de harde schijf aanstuurde,

De installatie had nogal wat "voeten in de aarde" mijn Windows moest vervangen worden door een nieuwe installatie,

Bij de begin van de Windowsinstallatie komt onder in beeld dat je op een bepaalde toets moest drukken om de nieuwe Windows op de controller moet instellen, dit ging via een diskette die bij de controllerkaart geleverd was, anders was de controller onbruikbaar!,

Sindsdien werkte de controller prima en geen problemen meer gehad,

Later via de zoveelste firmware flash van het moederbord had het moederbord een goede firmware binnen gekregen, de fabrikant (Asus) had zeer waarschijnlijk lucht gekregen dat het moederbord problemen had met bepaalde hardeschijven, nu werkt het moederbord perfect met de harde schijf en is de controller overbodig geworden,

Succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

Makoenda

Ongelezen bericht door Makoenda »

Je moet in de bios je ide controller uitschakelen, mits je geen IDE harddisk hebt draaien. Als je dat wel hebt zou ik alles op de IDE controllerkaartje aansluiten en de ide van je moederbord uitschakelen. Zo voorkom je conflicten.

Tijdens het opstarten de del toets of F2 indrukken en je komt in de bios terecht. Dan naar geavanceerde setting en de ide controller op disable zetten.

Daarna F10 drukken en yes selecteren. Dan moet je ieder geval geen ide conflicten meer hebben. Maar heb je de handleiding van de ide kaart gelezen?. Daar staat dit meestal in.

8) Succes

Gesloten