Ik heb kort geleden een pci-kaart gekocht met twee IDE-controllers op.
Hiervan had ik echter maar één controller nodig om mijn 2 optische stations aan te sturen. De IDE-controller van mijn moederbord zelf kan ik namelijk niet gebruiken, want die zit in de weg voor de nieuwe videokaart zijn koeler.
Nadat ik ze geïnstalleerd had, werd er, bij het opstarten van de pc, volgende melding gegeven:
Waiting for IDE-scan....
Drive 0: not detected
Drive 1: not detected
Drive 2: not detected
Drive 3: not detected
Dit wordt dan gevolgd door de toetsencombinaties waarmee je in de bios van de pci-kaart (met de IDE-controllers) zelf kunt komen.
In windows zelf wordt de nieuwe hardware zonder problemen herkend, en ik kon het stuurprogramma installeren. Maar als ik de optische stations dan aansloot op de IDE-controller, worden de optische stations niet herkend :s.
Mijn moederbord: MS-7058 (je ziet dat de op het moederbord geïntegreerde IDE-controller in het verlengde ligt van het PCI-express slot. Dat is de reden waarom het in de weg zit van de videokaart)
Het pci-kaartje (IDE-controller): ITE 8212
Ik heb geprobeerd in de bios van het kaartje zelf de instellingen te veranderen, maar daar is niet veel aan in te stellen.
Er is mij verzekerd dat ik aan de bios van het moederbord niets moest instellen en dat het kaartje normaal er zo door herkend moet worden.
Ik heb ook nog de jumpers van de optische stations verzet van "master and slave" naar "cable select". Dit hielp echter ook niet
Ik vermoed dat er een compabiliteits probleem is maar ben dus niet zeker
Kan iemand mij hierbij helpen?
Met dank bij voorbaat.