LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Komt dat even mooi uit! Je herkent jezelf er niet in?

Ik denk dat de 'gemiddelde' buitenlander het net zo min eens is met 'onze' beschrijving van zijn eigenaardigheden, als jij het eens bent met de beschrijving door een buitenlander van 'onze' eigenaardigheden. Natuurlijke reflex. Het kan eenvoudig niet waar zijn. Wij zijn beter dan hun, toch?

Als je het allemaal met een knipoog kunt bezien, dan is er al veel gewonnen. Voor sommigen is dat kennelijk errrug moeilijk.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wat betreft het egocentrisme: wie heeft dit land eigenlijk opgebouwd? Niet die nieuwkomer die Nederlanders maar van zoiets gaat betichten. Wat betreft het naar binnen gekeerde: nou en? Niet iedereen geloogt in internationalisme en globalisme. Wat betreft het achterdochtige? Dat wordt je vanzelf dankzij het gedrag van al die nieuwkomers (en hetzelfde kan worden gezegd over het achterdochtige em het xenofobe)
En daar zit een bron van waarheid in al durft niemand het openlijk te bekennen, wanneer ik iedereen zou vragen wat of ze zouden kiezen als ze mochten zonder dat ze er op afgerekend worden, dat wordt je momenteel dus wel, en de meeste stemmen zouden gelden dan was Nederland morgen weer schoon. Ik heb niets tegen buitenlanders of allochtonen, in tegendeel, maar als onze lieve God waarin wij allen geloven en stellig van overtuigd zijn had gewild dat de mensen door elkaar woonden dan had hij dat zeker zo gemaakt. Maar Hij schiep de mens zo dat er onderling verschil bestond. Waarom eigenlijk? Niet voor niets neem ik aan. Niet dat ik zo gelovig ben maar het is een feit wat ik gewoon maar even aanhaal. Wil je vrede op aarde dan soort bij soort en dat is geen discriminatie.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door alfatrion »

De een zegt met zoveel woorden: wegwezen met al die parasiterende buitenlanders, de ander zegt, laat (onder bepaalde voorwaarden) maar komen, het verrijkt onze samenleving en misschien hebben we zelfs wel nodig.
Er is ook nog een middeweg tussen: geen buitenlander er meer in, met uitzondering van zij die terecht asiel aanvragen en de gene die binnen zijn mogen hier blijven. De situatie waarin de economische vluchtelingen zich bevinden is heel naar voor hen, maar is voor ons geen reden om ze binnen te laten. Wij moeten aan onze eigen mensen denken. Onder allochtonen heerst een grote werkloosheid en hoge criminaliteit. Deze groep groter maken is echt geen goed idee. Als we in de toekomst mensen nodig hebben is daar best wat op te verzinnen: werk werkvergunningen die mensen een jaar het recht geeft om in Nederland te zijn, mits ze twee jaar niet gewerkt hebben in een EU land. Het huwelijk was een van de wegen die gebruikt werdt om Nederland binnen te komen. Het was dan ook belangrijk om deze weg te bemoeilijken.
onze lieve God waarin wij allen geloven
Een hele grote groep van allen bestaan uit athiesten en agonisten! :!:
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 dec 2006 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Fiore »

nou nou zeg, wat een onzin. Ik herken niet alleen mezelf niet in dat boek, maar (gelukkig) ook een heleboel van mijn landgenoten niet.
ik kan best om mezelf lachen, maar zo'n aaneenschakeling van vooroordelen in een 'grappig' jasje is niet mijn gevoel voor humor

Undutchables is een overgewaardeerd boekje waarin vooroordelen staan die je met recht ouderwetsch kunt noemen.
Ik schrijf trouwens ook geen boekjes over "andermans" eigenaardigheden

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Correctie

Onder sommige groepen van allochtonen heersen een relatief hoge werkloosheid en specifieke vormen van criminaliteit.

Maar dat geldt zeker ook voor de autochtonen.

Wat niet wegneemt, dat beide voor flinke hoofdbrekens zorgen, al is het dan met verschillende oorzaken en oplossingen.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

The Undutchables

In het buitenland verkoopt het boek als een tierelier!

Dat is toch pech hebben ...

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Fiore »

oggut, jij zegt hier nu serieus dat verkoopcijfers in verhouding staan tot kwaliteit? dus omdat het veel wordt verkocht mag ik het geen onzin-boek vinden? In nederland wordt het ook veel verkocht, hoor.. goeie manier om jezelf aan te prijzen in het buitenland.. net zoals de amsterdam-hasj-it ansichtkaarten.. en dan maar klagen over het drugstoerisme

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Fiore.

Natuurlijk mag u dat boek een onzinboek vinden. U bent immers vrij van meningsuiting in Nederland.
Voor wat betreft in een eerder antwoord of reactie wil ik toch even het volgende mee geven.
Er werd gesproken van economische vluchtelingen. Als politieke vluchtelingen wel mogen waarom economische vluchtelingen dan niet?
Hoe komt de politieke vluchteling aan het geld om hier te komen?
Zonder geld kom je het land van herkomst echt niet uit hoor!
Mensen die het echt nodig zijn en verdiend hebben kunnen hier niet komen omdat ze geen geld hebben.
Rassendiscriminatie is in de mens ingebakken en dat kan ons verstandelijk vermogen niet weerhouden.
Ik zal u vertellen waarom er volgens mij momenteel zoveel haat en nijdt bestaat tegen buitenlanders.
Omdat het ons momenteel economisch niet voor de wind gaat zoeken we een zondebok. Laat dat nu toevallig goed uitkomen!
Maar wat is er van waar? Heel veel kan ik u vertellen.
Men haalde in de jaren 60 de ene na de andere bevolkingsgroep binnen onder het mom: Wij komen mensen tekort omdat de Nederlanders het vuile werk niet wilde doen. "
Er was echter geen sprake van dit aspect. Wat was dan de oorzaak?
Men kwam inderdaad mensen tekort omdat onze productieketen stagnatie opliep hetgeen tot gevolg had dat er minder in de staatskas kwam. Omdat we in een democratie leven krijg je nooit sluitende regelgeving dus voorziet de regelgeving van toen er niet in dat de mensen ook weer vertrekken wanneer het tij gekeerd is.
Wat voor zin heeft deze discussie dan nog? Geen! in ieder geval niet omdat u of ik daar een overtuiging aan hebben overgehouden. Het is eerder een fobie geworden te denken dat we deze gebeurtenissen kunnen omdraaien.
We zullen er mee moeten leren leven al is dat moeilijk dan niet onmogelijk.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er werd gesproken van economische vluchtelingen. Als politieke vluchtelingen wel mogen waarom economische vluchtelingen dan niet?
Dat heet met keuzes te maken. Nederland is niet groot genoeg om alle mensen uit arme gebieden te huisvesten. Een heeft ook niet de middelen daar voor.
Hoe komt de politieke vluchteling aan het geld om hier te komen?
Zonder geld kom je het land van herkomst echt niet uit hoor!
Een politieke vluchteling is niet per definitie arm.
Het is eerder een fobie geworden te denken dat we deze gebeurtenissen kunnen omdraaien.
U begint uw betoog over het al dan niet binnen laten van economische vluchteling en eindigt met al dan niet terug daaien van de huidige situatie. Wat hebben deze twee zaken met elkaar te maken? Je kan toch economische vluchtelingen niet meer binnen laten en de mensen die al binnen zijn binnen laten!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Helemaal juist. Dan kan en wat mij betreft mag het ook.
Alleen vrees ik dat, gezien de criteria omtrent allochtonen zoals hierboven gelezen, weinig zoden aan de dijk zetten.
Nederland is te vol om er een welvarende economie in op te bouwen en te klein om de behoefte aan werkgelegenheid te dekken.
Alleen met niemand meer binnen kom je er niet.
Ik heb totaal geen hekel aan buitenlandse mensen ofwel allochtonen maar zie wekelijks de cijfers en kan niet anders dan ontkennend met mijn hoofd schudden, ik bergrijp het niet. Er moeten gewoon mensen weg, er zijn er teveel. Dat wat wij welvaart noemen is in wezen een zeepbel die elk moment kan ploffen.
We boeren achteruit en die prijs is veel en veel te hoog.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

oggut, jij zegt hier nu serieus dat verkoopcijfers in verhouding staan tot kwaliteit?
Noch op de regels, noch tussen de regels door heb ik iets geschreven of bedoeld wat ook maar raakt wat u mij in de schoenen schuift. Ik werp uw suggestie verre van mij.

Als u dit boek (The Undutchables) niet goed genoeg vindt of misschien de Angelsaksische ironie niet zo waardeert, probeert u dan "Onder Hollanders" van de Belg (Vlaming) Steven de Foer eens.
Dat boek verkoopt wat minder goed, het vergt ook wat meer voorkennis, maar het is beslist van een niveau dat bij u past.
De strekking is onverkort dezelfde: Nederlanders zijn in de ogen van buitenlanders niet minder gek dan buitenlanders in de ogen van de Nederlanders.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Fiore »

oh daar twijfel ik niet aan, het enige dat ik heb gezegd is dat ik het een totaal niet grappig, stereotiep boekje vind.. een bundeling van het niveau "1 speculaasje pakken, en voor het eten weer de deur uit worden gegooid"
verder ben ik dol op engelse humor, maar dit vind ik flut. Ik zal wel niet het vereiste niveau hebben voor dit diepzinnige boekje!
Wel grappig trouwens dat u zich eerder zo goed kon vinden in mijn logica.. had u zich toch vergist in mijn niveau! (of in dat van uzelf)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Jablan »

Radar heeft - in mijn ogen - het onderwerp evenwichtig gebracht. Veel uitleg hoe de regels werken, daar is het een consumentenprogramma voor. En aan de hand van concrete voorbeelden de regels in de praktijk laten zien.

De discussie hier gaat erg naar het wel/niet toelaten van buitenlanders, dat is mij te ver van het onderwerp.

Economische invalshoek

Nederland is (nog) een rijk land. en met een buitenlandse partner komt er ook een schoonfamilie bij, ver weg. Dat betekent in je vakanties op familiebezoek, vaak ook financiële steun voor de familie. Hetzelfde als wannneer de schoonfamilie en eigen familie allebei in Nederland wonen, alleen een slag duurder.

Wanneer het wel lukt om je partner naar te halen, dan zijn de eerste 6 tot 10 jaar extreem duurder. De leges voor alle vergunningen zijn niet mals, reken op minimaal 1000 euro per jaar. Plus het levensonderhoud voor minimaal twee personen omdat de partner nog niet kan/mag werken - wanneer de extra heffingskorting voor de niet-werkende partner wordt afgeschaft, treft dat juist de groep mensen met een buitenlandse partner.

Dan de kosten van cursussen, studie, diploma-vergelijking, rijbewijzen. Die lopen erg op wanneer je niet meer in aanmerking komt voor studiefinanciering en geen sponsors hebt gevonden.

Ik hoop dat dit de conclusie van Radar - een buitenlandse partner is alleen mogelijk wanneer je meer dan 1,5 tot 2 keer modaal verdient - een beetje toelicht.


Persoonlijk heb ik de keuze tussen vml. Joegoslavië (slo, bih, sr en hr) en Nederland nooit kunnen maken. Mijn partner is een vluchteling met a-status en sinds zomer 1996 ook in het bezit van de Nederlandse nationaliteit. De A Status geeft ook aan dat het voor ons gevaarlijk is om teurg te gaan.
Vanwege de verharding in Nederland, verwoord door Emma61 en Mr. T in deze discussie, hebben we jaren geleden besloten elke euro die overblijft naar het buitenland te brengen. Keurig uit het zicht van de belastingdienst - de staat heeft geen recht op ons geld wanneer dezelfde staat zo moeilijk doet over buitenlanders. De reactie over de houding van de ambtenaren is meer dan waar. Inmiddels schoppen we elk jaar zo'n 20.000 tot 30.000 euro de grens over, dus binnekort kunnen we kiezen waar we willen wonen. Dat zal niet meer in Nederland zijn.[/quote]

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik lees en haal mijn schouders op. Wellicht niet bewust. Wat ik lees voegt inhoudelijk niets van waarde toe aan wat ik al wist of wilde weten.
Nederland is inmiddels over vol waaraan het uiteindelijk ten gronde zal gaan. Nederland is geen rijk land zoals u omschrijft met zo'n hoge staatsschuld. Nederland is straatarm aan het worden. Nederland is op de internationale markt veel te duur waardoor bedrijven de wijk naar elders verkiezen. Had men de toelating van allochtonen beperkt tot het toelaatbare dan had men de situatie thans in de hand kunnen houden.
Het bekende spreekwoord luidt: "De kruik gaat zolang te water tot deze barst" is een toepasselijk item. Daarom heb je als je dit zo zegd geen hekel aan die mensen of discrimineert. Maar er zijn ook mazen in de wetgeving waarvan gretig (mis-(ge)-bruik wordt gemaakt. Neem mijn buurman als voorbeeld. Hij is van buitenlandse komaf. Wij wonen op onze huidige locatie sedert Oktober 2004 en hebben er al drie huwelijken zien uitgaan. Steeds weer haalt hij jonge meisje/vrouwen hier naar toe en staat er weer een trouwerij voor de deur. Het zijn schijnhuwelijken en elke betrokkene vaart er wel bij. Hij zal zeker niet de enige zijn die deze wegen bewandelt. Nederland slibs steeds verder dicht. Ik voel mij vreemdeling in eigen land en ervaar legaal hoogverraad aan levende lijve. Wie mijn woorden betwist daag ik uit voor een dialoog. Ik ga de waarheid en werkelijkheid niet uit de weg.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Het zijn schijnhuwelijken en elke betrokkene vaart er wel bij. Hij zal zeker niet de enige zijn die deze wegen bewandelt.
Beste Chanmaster,
Dit behoeft toch minstens enige nuancering. Ik weet niet of je wel eens met je buurman gesproken hebt of je hebt verdiept in het verschijnsel 'schijnhuwelijk' maar daar zit vaak een wereld aan menselijk leed voor en achter. Je kan moeilijk volhouden dat iedere betrokken daar beter van wordt. Meer dan eens wordt het van kwaad tot erger.
Twee jaar geleden was er een prachtige Oekraiens/Oostenrijkse documentaire op TV over schijnhuwelijken. Het was een opdracht van zowel de Oekraiense staats TV als van de ORF om jonge vrouwen te waarschuwen voor de risico's van mensenhandelaren en schijnhuwelijken.
Ik was verbaasd en geschokt tegelijk toen de ambtenaar van de burgerlijke stand hier ter stede ons enkele testvragen dienaangaande stelde, terwijl het enige dat mijn vrouw van een Nederlandse onderscheidt haar Duitse paspoort is. Toen ik in een ander leven met een Nederlandse vrouw getrouwd was werden deze vragen niet gesteld.
"1 speculaasje pakken, en voor het eten weer de deur uit worden gegooid"
Beste Fiore,
Er is veel overdrijving, het is vaak een karikatuur, het is veel versimpeling in The Undutchables. Allemaal waar. Maar het ook milde kritiek op de Nederlander. Ik mag hopen dat je dat kunt velen. En een kern van waarheid zit er ook in. De sociales codes die de Nederlanders hanteren zijn vrij ingewikkeld en voor buitenlanders moeilijk te doorzien, ook en zelfs voor een buitenlander die onze taal al perfect spreekt. Onze eetcultuur was/is mager. De gastvrijheid is bovendien maar heel betrekkelijk. Onze huizen zijn vaak tamelijk klein (bezemhokken), in elk geval de keukens en eetkamers. Een Nederlander zal je daarom niet snel vragen om mee te eten (privacy) of mee uit eten te gaan (te duur). Veel buitenlanders communiceren met elkaar via de aangeboden dranken en spijzen. Zeker als men niet het geld over heeft voor veel andere materiële zaken. Voor 'ons' speelt dat allemaal veel minder een rol. Daarom hechten we er niet zo aan (en brusqueren we onbedoeld vreemdelingen).
De quote is niet meer dan een metafoor. Je kan dan meteen gaan roepen 'het is niet waar', 'dit is wel erg flauw' of 'geldt niet voor mij', het is de indruk die een buitenlander kan hebben. Dat beeld wordt stevig gevoed door de manier waarop 'wij' ons gedragen (of gedroegen). Like it or not.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ach, zo ieders mening. We zien wat er gebeurt maar daar mag je toch zo niet over deneken. Nee hoe dan anders? Dit is pure reëliteit!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door mr T. »

lees eens in het boek 'The Undutchables'
Dat is een angelsaksische visie op de eigenaardigheden van 'De Nederlander'
Waarom zou men ten aanzien van de zeden en gebruiken hier iets moeten aantrekken of opsteken van een niet Nederlandse visie? Het zijn uiteindelijk Nederlanders die in Nederland wonen. De rest, inclusief de in Nederland aanwezigen uit Angelsaksische gebieden, is slechts te gast en heeft zich aan te passen. Als goede gast geeft men geen commentaar op de gastheer/gastvrouw.
Wil je vrede op aarde dan soort bij soort en dat is geen discriminatie.
Helemaal mee eens. Een goed voorbeeld van een land waarin dat goed uitpakt is Japan. Is een betrekkelijk homogene samenleving (relatief weinig immigranten) en de autochtone bevolking een duidelijk omlijnd sociaal kader waaraan voldaan moet worden. Onder de bevolking heeft 'globalistisch denken' maar een zeer beperkte inhoudelijke betekenis. Het gevolg: zo ongeveer de veiligste samenleving ter wereld.
Dat boek verkoopt wat minder goed, het vergt ook wat meer voorkennis, maar het is beslist van een niveau dat bij u past.
En wat wordt hier bedoeld met 'niveau dat bij u past'?
Vanwege de verharding in Nederland, verwoord door Emma61 en Mr. T in deze discussie, hebben we jaren geleden besloten elke euro die overblijft naar het buitenland te brengen. Keurig uit het zicht van de belastingdienst - de staat heeft geen recht op ons geld wanneer dezelfde staat zo moeilijk doet over buitenlanders. De reactie over de houding van de ambtenaren is meer dan waar. Inmiddels schoppen we elk jaar zo'n 20.000 tot 30.000 euro de grens over, dus binnekort kunnen we kiezen waar we willen wonen. Dat zal niet meer in Nederland zijn.
Als ik het goed begrijp: eerst de Nederlandse samenleving/de overheid inschakelen om toegang te krijgen. Vervolgens Nederlander worden met de daarbij horende rechten en plichten. Dan blijkt dat het ment name met de plichten een beetje tegenvalt (m.n. ten aanzien van de fiscale verplichtingen, die overigens elke andere Nederlander ook heeft)Vervolgens doelbewust Nederland leegzuigen en een trap nageven? Begin de houding van de doorsnee ambtenaar aardig te begrijpen. Hopelijk laat u zich elders voorzien van een andere nationaliteit. Dat zou teminste wel consequent zijn.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Mr.T., Goed gesproken maar het is en blijft een heet hangijzer.
Over de kleding gesproken. Wij stellen dat we in een vrij land wonen.
Vrij conform de grondwet welke er in voorziet dat de cultuur en het geloof vrij zijn. Waaraan onlenen wij dan het recht om critiek te hebben op deze aspecten? We spreken ons zelf tegen.

lanse017
Berichten: 129
Lid geworden op: 03 dec 2006 16:13

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door lanse017 »

Mr T stelt een paar vragen die om een duidelijk antwoord schreeuwen.
Waarom zou men ten aanzien van de zeden en gebruiken hier iets moeten aantrekken of opsteken van een niet Nederlandse visie?
In het voormalige communistische staten was er ook zo'n soort reflex: "buitenlandse kritiek beschouwen wij als inmenging in binnenlandse aangelegenheden". We weten hoe het daar is afgelopen.
Maar nu het echte antwoord: omdat wij daar misschien, heel misschien wel iets van kunnen leren en het niet aangaat de ogen te sluiten voor de opvattingen van mensen die aan een andere kant van een grens wonen die het toevallige resultaat is van een lang voorbije oorlog of de loop van een rivier.
En wat wordt hier bedoeld met 'niveau dat bij u past'?
Dat moet u zelf beoordelen. Kan ik niet voor u doen.
dus binnekort kunnen we kiezen waar we willen wonen. Dat zal niet meer in Nederland zijn.
Ik zou daar maar niet te lang meer mee wachten. De Belastingdienst is niet gek.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: onderwerp in de 18 december uitzending over buitenlanders

Ongelezen bericht door Jablan »

__
Mr T schreef
Waarom zou men ten aanzien van de zeden en gebruiken hier iets moeten aantrekken of opsteken van een niet Nederlandse visie?

Heel simpel: omdat we in Nederland te maken met heel veel buitenland en daar al eeuwen ons geld mee verdienen. Handel. En meer en meer bedrijven hebben een buitenlandse eigenaar, daarmee verandert het personeelsbeleid.
Om het aan te scherpen: Op mijn werk selecteren we sollicitanten onder andere op omgang met andere visies dan een Nederlandse visie, op omgang met minderheden. We werken veel met buitenlandse partners, we hebben veel minderheden in dienst. Het mag duidelijk zijn wie wel en niet door de sollicitatiegesprekken heen komen.
Het zijn uiteindelijk Nederlanders die in Nederland wonen. De rest … is slechts te gast en heeft zich aan te passen. Als goede gast geeft men geen commentaar op de gastheer/gastvrouw.
We hebben een Nederlands paspoort. Ben je dan Nederlander volgens deze definitie ?
Als ik het goed begrijp: eerst de Nederlandse samenleving/de overheid inschakelen om toegang te krijgen. Vervolgens Nederlander worden met de daarbij horende rechten en plichten. Dan blijkt dat het ment name met de plichten een beetje tegenvalt (m.n. ten aanzien van de fiscale verplichtingen, die overigens elke andere Nederlander ook heeft)Vervolgens doelbewust Nederland leegzuigen en een trap nageven? Begin de houding van de doorsnee ambtenaar aardig te begrijpen. Hopelijk laat u zich elders voorzien van een andere nationaliteit. Dat zou tenminste wel consequent zijn.
Er mankeert niets aan uw begrip, maar … nee.
Toegang tot dit land is praktisch afgedwongen, land van procedures, weet u wel. Het Nederlanderschap is aangevraagd en verleend zodra dat mogelijk was, dat leek mij een veiliger optie dan op basis van een verblijfsvergunning hier wonen.
Nederlander zijn blijkt in de praktijk gepaard te gaan met veel plichten en weinig rechten: wanneer je niet in Nederland bent geboren, is dat aanleiding voor de overheid om extreem hoge eisen te stellen. Zo kunnen we bijvoorbeeld niet in Nederland trouwen, wel stemmen.
Met de plichten zit het wel goed: we werken alletwee voor ons geld en betalen dus mee aan alle subsidies en aftrekposten waar we zelf geen recht op hebben. Zo is al jaren geleden de aftrekpost ‘Ondersteuning Familie in het buitenland’ afgeschaft terwijl de ondersteuning van de familie in Nederland wel kan worden opgevoerd in de Inkomstenbelasting. U wilt graag uw huursubsidie of hypotheekrente-aftrek behouden, wij hebben geen van twee en betalen zodoende toch al meer belasting dan de gemiddelde autochtone bewoner van dit land.
De Nederlandse overheid geef ik graag een trap na – een overheid die wel eisen stelt maar geen diensten levert, zo’n overheid verdient niet beter. Voorbeelden:
- Politie doet niets met aangifte terwijl je net het ziekenhuis bent ingeslagen omdat je niet het regionale dialect spreekt maar met een buitenlands accent.
- Gezondheidszorg is overprijsd en levert geen kwaliteit. Onvoldoende tandartsen in de regio, huisartsen ook al lastig. Ziekenhuispersoneel mag maar 1 ding: de een de medicijnen uitdelen, de volgende injecties geven, een derde eten uitdelen. Waar is het all-round gekwalificeerd personeel gebleven zodat je als patiënt dezelfde ploeg personeel om je heen hebt ? En een verzekeringspolis op maat is niet mogelijk, elke verzekeraar levert globaal dezelfde combinatiepakketten maar niet wat wij verzekerd willen hebben.
- Mobiliteit: autorijden is duur in dit land en openbaar vervoer ook, als het er al is.
- Zelf een huis bouwen is moeilijk, zo niet onmogelijk. Allerhande commissies die je ontwerp goed moeten keuren of projectontwikkelaars die de grond al hebben gekocht, nog voordat het vrij kon worden uitgegeven.
- Het overheidsloket. Tegenwoordig meestal verstopt achter een callcenter. Pas wanneer je dreigt lawaai te maken, zoals media en advocaten dat kunnen, dan pas komt er beweging in de ambtenarij en krijg je waar je toch al recht op had. Meestal met excuses.
Laatste punt: Mr T hoopt dat wij ons elders van een andere nationaliteit laten voorzien. Dat is nodig, die hebben we al. Maar aangezien we hier ons werk hebben, is er geen aanleiding nu weg te gaan. Als we ouder zijn, komt die aanleiding er wel: onvolledige AOW en een paar pensioenbreuken maken Nederland te duur om van je pensioen te kunnen genieten.

__
Chanmaster schreef
Nederland is geen rijk land zoals u omschrijft met zo'n hoge staatsschuld. Nederland is straatarm aan het worden. Nederland is op de internationale markt veel te duur waardoor bedrijven de wijk naar elders verkiezen. Had men de toelating van allochtonen beperkt tot het toelaatbare dan had men de situatie thans in de hand kunnen houden.
De staatsschuld van vele andere landen is nog hoger dan de Nederlandse. Het is correct dat veel bedrijven hun productie elders onderbrengen – ik werk zelf bij een ICT bedrijf en wij laten onze basissoftware in India maken. Er zijn andere drempels die de economie in Nederland negatief beïnvloeden:
- Alleen zaken willen doen met andere bedrijven wanneer daar tenminste tien, twintig of vijftig man personeel werken, dit gedrag belemmert de vernieuwing van de economie.
- De IND die te traag vergunning afgeeft of afwijst voor buitenlands personeel. Ook hier werkt de nieuwste versie van de vreemdelingenwet in het nadeel van Nederland met het onderscheid naar wel/niet-EU, wel/niet westerse wereld en de rest.
Ik voel mij vreemdeling in eigen land en …
Herkenbaar, maar dan van de andere kant. Ook al verschillen we volstrekt van mening, dan is het nog typerend en veelzeggend over de Nederlandse maatschappij dat u en ik ons vreemdeling in eigen land voelen.

Samengevat: ik hoop dat dit iets meer inzicht geeft in een leven met een buitenlandse partner. Zo gastvrij is Nederland niet.

Gesloten