LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gemeentelijke belastingen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door stork4 »

Toch even iets om over na te denken : de gemeentelijke belastingen moeten jaarlijks betaald worden. Dat kan bij ons in Dronten in 4 keer, maar ook per automatische incasso en dan doet de gemeente het in 9 termijnen.
Elk jaar heb ik onenigheid met de gemeente over dat betalingstermijn. Ik verrek het om een incasso af te geven en betaal gewoon in 9 termijnen. U raad het al, ze zijn het er nooit mee eens.
In het wetboek online staat eigenlijk weinig concreets over betalingstermijnen, maar omdat er onderscheid wordt gemaakt denk ik aan discriminatie.
Hoe gaat dat bij uw gemeente en hoe lost u dat op ?

Gr,
Mark

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met automatische incasso's. Wanneer het geen loterijen en dergelijke betreft, waarbij de kans zou bestaan dat mensen hun geld laten terugstorten wanneer ze niet in de prijzen zijn gevallen, is het redelijk eenvoudig een onterecht uitgevoerde incasso te laten terugstorten.

Maar wat mensen vergeten: verreweg de meeste incasso's gaan gewoon goed. Juiste bedrag, juiste periode, juiste tijdstip van afschrijven.

Het is mijns inziens een opvatting uit de middeleeuwen of daaromtrent, dat mensen het gewoon met opzet doen: weigeren om vaste lasten via incasso te laten uitvoeren. "Wij willen baas blijven in eigen portemonnee". Dat mag, maar je zult hoe dan ook je vaste lasten moeten betalen, en een incasso maakt het je daarbij gewoon gemakkelijker.

Wat stork vergeet, is dat ie het voor zichzelf wellicht klaarkrijgt, maar dat ie daarmee de gemeenschap opzadelt met hogere tarieven. Ga maar na, wanneer iedereen dat zou doen, gaan de tarieven weer omhoog omdat er meer werk in het incasseren gaat zitten, en die kosten worden ook verhaald op mensen die automatisch betalen.

Zitten we daarop te wachten, stork? Komt nog bij: jij gaat 9 keer per jaar naar het gemeentehuis, het kost je iedere keer weer tijd (ik heb het er nog niet eens over dat je misschien met de auto of openbaar vervoer gaat, wat ook geld kost), en in het verkeer loop je meteen het risico dat je iets overkomt, wat dan ook.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door priewjet »

Ja hoor, daar gaan we weer: discriminatie!!

Artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, die ook van toepassing is op gemeentelijke belastingen, schrijft voor dat een belastingaanslag binnen twee maanden na de dagtekening moet zijn betaald. Artikel 250 van de Gemeentewet geeft de mogelijkheid om hiervoor afwijkende bepalingen in de belastinverordening op te nemen. De gemeente doet dus niks anders dan wat de wet mogelijk maakt.

Automatische incasso is bij heel veel lokale overheden mogelijk en vrijwel altijd zijn de betaaltermijnen daarbij ruimer dan wanneer er geen machtiging is afgegeven. Die betaalmogelijkheid immers ontlast de debiteurenadministratie en een groter aantal termijnen vergemakkelijkt weer de betaling door de belastingschuldige. Voor wat hoort wat, is de redenering. En de keuze voor wel of geen machtiging is aan de betrokkene zelf. Dus als u geen machtiging wilt afgeven, vooral niet gaan zaniken over discriminatie en zo.

Dronten hanteert met kennelijk vier termijnen zonder machtiging al een ruimere regeling dan de wet in beginsel voorschrijft.

stork4
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 mei 2005 11:12

Re: gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door stork4 »

Mijn betoog was hoe het in andere gemeenten toegaat en vooral waarom er onderscheid gemaakt moet worden.
Overigens is het zo dat ik de SNS-computer opdracht geef om 9 maal een bedrag over te boeken naar de gemeente. En de acceptgiro's gooi ik gewoon weg. De gemeente heeft niet eens kosten want ze krijgen het geld toch wel en ze hoeven er niets voor te doen.

Mark

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@Stork/Mark

Op zich begrijp ik je wel hoor, maar dit is toch wel iets anders dan in persoon naar het gemeentehuis gaan om je rekeningen te voldoen. Je hebt niet geschreven dat je dat deed, maar zo kwam het wel over.

Waarom er onderscheid in het aantal termijnen wordt gemaakt, lijkt me voor de hand liggen. Gemeenten willen toch graag hun inwoners stimuleren zoveel mogelijk automatisch te doen. Het heeft dus het voordeel dat er minder aanmaningen de deur uit hoeven.

In mijn gemeente is het inderdaad ook zo geregeld, dat je in meer termijnen kunt betalen, wanneer je laat incasseren. Heel leuk, je betaalt dat dan in 10 termijnen, en houdt in januari en februari ongemerkt een bedrag over.

Omdat ik mijn bestedingspatroon echter op een maandbedrag heb ingesteld, stort ik dat steeds op de spaarrekening. Is leuker dan zegeltjes sparen.........

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: gemeentelijke belastingen

Ongelezen bericht door priewjet »

@ Stork,

Even voor de duidelijkheid: je betoog beslaat elf regels. Tien daarvan gaan over je eigen gemeente en hun handelwijze doet je aan discriminatie denken. Daar ga ik op in
Pas in de elfde en laatste regel vraag je je af hoe dat in andere gemeenten gaat.

Dat je je bank opdracht hebt gegeven om in negen termijnen te betalen, is niet van belang. De gemeente kan dat ook niet ruiken. Voorwaarde is dat je een machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven. Doe je dat niet, dan ben je gehouden aan de vier termijnen. Zinspelen op discriminatie is echt van de gekke.

Het vaststellen van betaaltermijnen is een autonome bevoegdheid van de gemeente. Dat het elders wellicht op een ander manier is geregeld, is volstrekt onbelangrijk

Gesloten