LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] switchbrief van Aegon/Koersplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door four-eyes »

Kreeg vlak voor de kerst een brief van Aegon/Koersplan waarin ik de keus kreeg om voor het verstrijken van de looptijd (bij mij 1-2-2010) het opgebouwde kapitaal (sic) over te zetten naar een Aegon beleggingsfonds met een lager risico. NU schijnt het geld belegd te worden in het Aegon Equity Fund (alleen aandelen), maar het kan ook belegd worden in een Aegon Mix Fund of Aegon Deposito Fund. De laatste 2 hebben een lager risico en natuurlijk ook een lager rendement. Er werd in de brief flink gegoocheld met cijfers. Wat moet ik HIER nu weer mee? Kan iemand me vertellen wat dit te betekenen heeft?

Ik heb nog zo'n 3 jaar te gaan. Afkopen doe ik niet meer en is ook niet gunstig, heb ik me laten vertellen door het belastingkantoor. Zal ik de beker maar tot het bittere einde leegdrinken?

Foureyes

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door peewee »

4eyes,

Niks nieuws onder de zon. Met een KoersPlan kon je altijd al tussentijds switschen van de standaardbelegging in het Aegon Exquity Fund naar een minder risicogevoelige beleggingsvorm. Het enige verschil is blijkbaar dat Spaarbeleg haar KoersPlan-klanten nu wijst op deze altijd al bestaande mogelijkheid.
Switchen is alleen interessant in de zeldzame situatie dat er sprake is van een flink behaald rendement dat via een risicolozere belegging als het ware wordt vastgezet. Van een flink behaald rendement is er bij een KoersPlan alleen vrijwel nimmer sprake en dat komt door de talrijke verborgen kosten die in de zakken van Aegon/Spaarbeleg verdwijnen. Bij voortijdige afkkop krijg je alleen met de belastingdienst te maken wanneer de afkoop plaatsvindt voordat er 15 jaar premie is betaald en de afkoopsom hoger is dan het totaal aan betaalde premies. En dan hoef je alleen maar over het meerdere belasting te betalen. Een afkoopsom zal in de praktijk zelden meer zijn dan het totaal van de tot dan toe betaalde premies.

KoersPlan deelnemers kunnen hun hoop beter vestigen op het vonnis dat wellicht over 3 of 4 maanden gewezen wordt in de rechtszaak van de Stichting KoersPlan de Weg Kwijt .

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door four-eyes »

Hartelijk dank voor het antwoord PeeWee. Ik blijf maar zitten waar ik zit en doe dus helemaal niks. Maar waarom komt Aegon nu ineens met die brief te voorschijn, vraag ik me af. Heeft dat soms met de rechtszaak te maken die er de komende maand (30 januari dacht ik) aan zit te komen? Denken ze misschien dat ze daardoor in een gunstiger daglicht komen te staan?

Als die rechtszaak in het voordeel van de Koersplan-deelnemers mocht uitpakken, wat zou dat voor ons kunnen inhouden, denkt u?

Met vriendelijke groet,
foureyes

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door peewee »

4eyes,

Ik weet niet precies welke rechtsinbreuken de Stichting KoersPlan de Wegkwijt tegen Spaarbeleg in stelling heeft gebracht. Ongetwijfeld daartoe behoort: misleiding Op hun website www.koersplandewegkwijt.nl staat de dagvaarding. Reken maar dat Spaarbeleg tegen een veroordelend vonnis in hoger beroep gaat omdat zo'n veroordeling (indirect) consequenties heeft voor niet minder dan circa 600.000 afgesloten KoersPlan-contracten. De hele rechtsstrijd tussen gedupeerden en Spaarbeleg over het KoersPlan kan nog wel een paar jaar duren. Mits goed aangepakt door de advocaat van Stichting KoersPlandewegkwijt, mag je verwachten dat Spaarbeleg uiteindelijk met een schadevergoeding over de brug zal moeten komen.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door four-eyes »

Zo. Dus het kan nog wel een paar jaartjes duren. Nou ja, wat in het vat zit verzuurt niet, zullen we maar zeggen. Hoewel de beeldspraak wel een beetje mank gaat ...

Bedankt PeeWee.

koersplandewegkwijt.nl
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2006 23:44

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door koersplandewegkwijt.nl »

Het kan inderdaad nog wat jaartjes duren voordar er, na beroep, een uitspraak komt.

Die brief om te switchen, bij Koersplan, is een standaardbrief, iedereen krijgt die brief als 80% van de looptijd verstreken is. Dat staat duidelijk vermeld in de Algemene Voorwaarden van het product Koersplan.

De rechtsinbreuken die stichting Koersplan de weg kwijt in stelling brengt staan vermeld in de dagvaarding en refereren naar de rapporten zoals opgesteld door Capital Consult. Alles te downloaden via

www.koersplandewegkwijt.nl

Een uitspraak hierin zal niet alleen gelden voor alle belanghebbenden binnen de stichting , maar ook toonzettend zijn voor alle "Woekerpolissen".

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Ik heb nog zo'n 3 jaar te gaan. Afkopen doe ik niet meer en is ook niet gunstig, heb ik me laten vertellen door het belastingkantoor.
Zet de te ontvangen rendementsuitkering en de overlevingswinst af tegen de fiscale gevolgen (progerssief betalen over de "winst") en je weet waar je aan toe bent.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door four-eyes »

Sorry hoor, ik weet totaal niet wat je bedoelt met rendementsuitkering en overlevingswinst. Het enige wat ik weet is dat ik een piepklein winstje heb. Geen verlies in ieder geval.

Four-eyes

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: switchbrief van Aegon/Koersplan

Ongelezen bericht door santygo »

Kijk eens op
www.koersplandewegkwijt.nl
linksboven in het menu bij "veel gestelde vragen".

Dan heb je echt geen vier-ogen meer nodig om te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Gesloten