LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meter op hol!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Syl_via
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007 07:05

Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Syl_via »

Hallo ,

Ik heb zojuist alle berichten gelezen van peter v.d M.
Ook zijn meter sloeg op hol.
Ik heb mijn meterstanden vorige maand opgenomen en nu blijkt dat ik in 1 jaar 38000 kHw heb verbruikt.
Heb de dagelijks de meterstanden opgenomen en blijkt dat ik gemiddeld 200 kHw op een dag verbruik.
Gisteren kwam er iemand van Eneco langs(na tientallen telfoontjes hebben gepleegd)en die vertelde mij dat de meter inderdaad stuk is want mijn nachtmeter loopt niet.
En tja dat hij als een dolle draait dat kon wel eens aan mijn eigen apparatuur liggen(zei hij)
De jaarnota is al onderweg en die bedraagt 4500 euro!!!!!
Nu kan ik de meter laten ijken voor 600 euro(maar waar haal je tegenwoordig zo even 660 euro vandaan?)
Waar ik zo boos om ben is dat de meter van Eneco is........ik betaal er huur voor..........en vind dat zij dit voor mij moeten oplossen.
Maar na al die telefoontjes is er niemand bereid om mij ook maar enigzins te helpen.
Slapeloze nachten heb ik hiervan en maar peikeren waar het aan kan liggen.
Eneco waarom helpen jullie niet??
Als het in hun nadeel is zijn ze dan ook zo laks??
Ik weet niet of iemand mij kan helpen maar heb weer even mijn gal kunnen spugen.

Groetjes Sylvia

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

Beste Syl_via:

Als je zeker weet dat er geen stroom bij je afgetapt wordt.....(!!!???), dan kun je rustig de meter laten checken door Eneco, want bij een defecte meter zijn de kosten ook voor Eneco.
Hoe je erachter kunt komen of je niet afgetapt word, kun je op dit forum wel terugvinden; plaats anders die vraag hier nog maar een keer.

Edit: Als ik er verder over nadenk wijst een verbruik van 38.000 kwh per jaar wel héél sterk in de richting van aftappen. Geen wietplantage bij de buren of zo? Als het door een defect apparaat bij jou in huis veroorzaakt wordt, moet je daar vrij snel achter kunnen komen door alle apparatuur 1 voor 1 los te koppelen en de meter telkens te checken.
Bovendien praat je dan waarschijnlijk over een apparaat wat gloeiend heet zou moeten worden, en bovendien zoveel stroom verbruikt dat waarschijnlijk je stop of de aardlekschakelaar er uit zou moeten vliegen.
Laatst gewijzigd door wicher op 04 jan 2007 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Syl_via
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007 07:05

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Syl_via »

Hoi Wicher ,
Ik durf het wel aan om de meter te laten ijken maar ik kan niet zomaar 600 euro neertellen.
Ik huur de meter van Eneco en vind dus ook dat zij dit probleem voor mij moeten oplossen.
Als ik afgetapt zou worden dan zou de meter moeten blijven draaien als ik al mijn groepen uitzet en dit is niet het geval.
Ook hebben ze het er bij Eneco over dat ik wel eens last kon hebben van lekstroom.
Lekstroom?????????zoveel???

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

Lekstroom?????????zoveel???
Zie ook even mijn edit.....

Heb je een aardlekschakelaar?

Syl_via
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007 07:05

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Syl_via »

Hoi Wicher ,

Zijn gisteren ook tot de conclusie gekomen dat de aardlekschakelaar kapot is.
Maar de monteur van Eneco mocht dit gisteren niet verhelpen.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

Meer dan 30.000 kwh per jaar aan lekstroom lijkt me toch heel erg onwaarschijnlijk.
Als er een apparaat stroom staat te zuipen even groep voor groep uitschakelen en goed kijken wanneer de meter ophoudt met tollen (want dat moet ie doen bij een dergelijk verbruik). Daarna binnen de verdachte groep de apparaten 1 voor 1 uit het stopcontact trekken.
Op die manier moet het mogelijk zijn een verdacht apparaat te identificeren.
Als het daaraan niet ligt ( en dat denk ik dus) dan is het dus echt de meter.
Blijft over een principieele diskussie wie in eerste instantie die € 600,00 moet voorschieten.
kijk even in de leveringsvoorwaarden wat Eneco daarover schrijft.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door GJS »

200KWh per dag betekent dat er continue 36 Ampere aan stroom loopt, dit kan nooit via 1 groep en dat kan dus ook niet door 1 apparaat veroorzaakt worden.
Een aardlek staat over bijna alle groepen dus die zou die stroom wel aankunnen, maar hoe een aardlek zoveel stroom kan lekken begrijp ik niet, 200KWh per dag is genoeg om je huis te 's-winters elektrisch te verwarmen.
Die energie moet toch ergens blijven als het werkelijk een lekstroom zou zijn, het lijkt mij eerder dat de meter zelf defect is.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Cesar »

Sylvia,

Even een rekensommetje,

38000 Kwh delen door 365 dagen = 104 Kwh per 24 uur = 4330 Watt per uur of wel een slordige 18,7 Ampere per uur.
Dit over meerdere groepen daar per groep een 16 Ampere kan worden afgenomen maar als dit continu gebeurt staat deze bloedheet. Even voorzichtig voelen.
Dit is een kachel + een frituurpan ware het niet dat je dit echt wel had gemerkt.
Een aantal waterbedden en een serie boylers kan ook maar die zie je ook wel hangen en staan.

Nee hoor, laat maar gerust die meter ijken. Controleer eerst of de meter loopt wanneer je alle groepen hebt uitgeschakeld. Dan mag deze niet draaien anders wordt er afgetapt.......

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

@ Cesar & GJS:
de conclusie dat de meter kapot is was al min of meer getrokken.
De vraag blijft nu: hoe € 600,00 op te hoesten voor het laten ijken van de meter? En zijn er misschien alternatieven, want wat moet je doen als je dit geld dus simpelweg niet hebt liggen?
Het is echt van de zotten dat je zelf moet investeren (en niet zo'n klein beetje!) om de leverancier van het product wat je van hen huurt te laten bewijzen dat hun eigen product niet deugt. Ik ben geen advokaat, maar denk toch dat dit eens tot op de bodem uitgezocht zou moeten worden.

johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door johhnny »

Wicher,
Het is echt van de zotten dat je zelf moet investeren (en niet zo'n klein beetje!) om de leverancier van het product wat je van hen huurt te laten bewijzen dat hun eigen product niet deugt.
Die stelling is niet juist. niet de leverancier maar juist de netwerkbeheerder is verantwoordelijk en/of eigenaar:!:

Sylvia: je kan altijd de ijking aanvragen op basis van ongelijk. is de meter niet kapot dan pas moet je betalen.

succes

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

Die stelling is niet juist. niet de leverancier maar juist de netwerkbeheerder is verantwoordelijk en/of eigenaar:!:
Johhnny: daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in: zag ik even over het hoofd.
je kan altijd de ijking aanvragen op basis van ongelijk. is de meter niet kapot dan pas moet je betalen.
Nooit te oud om te leren :wink: Hoe gaat dat precies in zijn werk?
En wat is/ zijn dan de andere methode(s) om dit aan te vragen?

johhnny
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 okt 2006 11:06

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door johhnny »

wicher,

precies :lol:

dit werkt eigenlijk hetzelfde als hierboven beschreven. neem contact op met de netbeheerder en vraag een ijking aan. vermeld direct dat je zal betalen op basis van ongelijk.

zij zijn dan verplicht langs te komen en de meter te checken.

als dan blijkt dat de meter kapot is ( en daar mogen we toch wel vanuit gaan als ik het bovenstaande lees) zijn de kosten voor controle maar ook voor reparatie voor de netbeheerder.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door wicher »

toppie!!

Ik vermoed dat je hiermee iemand uit de brand hebt geholpen!

Syl_via
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2007 07:05

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Syl_via »

hallo allemaal ,

Bedankt voor jullie reacties en hulp.
Wat mij werd verteld door netbeheer was dat ik eerst 600 euro moest betalen VOOR de ijking.
Maar ga nu dus eerst duidelijk vragen wanneer ik dat moet betalen.
Maar ik ben nog wel twijfelachtig voor die ijking.
Ik wil ook nog proberen of de ijking niet hier kan gebeuren.
Je bent anders je bewijs kwijt en hebt geen poot meer om op te staan.
Jullie horen het nog.
Nogmaals bedankt.

Groetjes Sylvia

gruus
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2004 22:18

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door gruus »

Meter wel goed/niet goed: als je alle zekeringen er uit haalt èn de aardlek uit zet dan moet de meter toch stil staan? Zet dan de aardlek weer in: dan moet de meter stil staan. Zet èèn zekering in en zet àlle verbruikers van die groep uit! De meter moet stil staan. Doe dit zekering voor zekering tot dat je ze allen hebt gehad: èèn voor èèn! Zit er toch een `foute`aansluiting in moet je hem vinden. Electrische badkamer vloer verwarming met vaste aansluiting? Ik heb dit meegemaakt in mijn directe omgeving: 4 maaden voor 1400 euro! Doe dan alleen èèn lamp aan. B.v. 40 watt. Laat deze situatie precies èèn uur lang zo staan. Je verbruik moet dan 40 watt zijn. Het is even werk maar doe dit met de rest van de zekeringen ook. Om te beginnen met b.v. de elektrische kookplaat als je die hebt. Haal er wel àlle stekkers uit. In je hele huis. Als er afgetapt zou worden moet dat nà de meter. In huis is dat kennelijk niet zo. Maar buiten (?) vanaf de garage of carport? Succes Gruus.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

U heeft inderdaad een gepeperde rekening ontvangen.
Hoe te handelen? Er een meettechnicus bijhalen en laten rapporteren.
Deze kan u in rechte eveneens verdedigen.
Wanneer u uw postcode bijvoorbeeld 5000 vermeld dus geen nadere specificatie dan zal ik u vertellen welke er bij u in de buurt zit.

embor
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2007 20:41

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door embor »

Sylvia,

Ik ben zelf ook werkzaam bij een Netwerkbedrijf en voor jou; nee helaas niet Eneco.
Als ik dit soort berichten lees gaan bij mij altijd de haren overeind staan, waar halen ze de arrogantie vandaan.
Meestal krijg je een helpdesk aan de lijn en die mensen, hoe goed ze hun best ook doen, hebben geen verstand van techniek.
Ze lezen op wat er op hun scherm staat en daar heb je het als klant maar mee te doen.

Je meter thuis ijken kan niet. De meter wordt ook niet door Eneco zelf geijkt maar deze sturen ze op naar net NMI.
Je kunt dit met een gerust hart laten doen want dit is uiterst betrouwbaar.
Mocht uit het testrapport blijken dat de fout in de meter zit zal Eneco zeker te weten coulant zijn en er geen doekjes om gaan winden om onder de kosten uit te komen.
Wel zou ik voor de zekerheid even de metergegevens noteren zoals het nummer, type, merk etc. zodat je nadien zeker weet dat het ijkrapport ook echt over jou meter gaat.

Als je meter wordt weggehaald om te worden geijkt zal de monteur een nieuwe meter bij je plaatsen.
Hierop kun je dan natuurlijk al zien of je verbruik nog steeds zo hoog is en weet je zelf binnen een paar dagen wat de uitkomst van het keuringsrapport moet zijn.
Voor je de meter laat ijken door Eneco moet je wel zeker zijn dat het hoge verbruik aan de meter ligt anders zijn de kosten voor het ijken inderdaad voor de verbruiker.
Mijn voorgangers hebben voldoende tips gegeven om dit grondig te testen.

Ik heb ook nog even voor je op de Eneco site gezocht en onderstaande link gevonden waarin je het antwoord vindt op al je vragen.
Succes met de afhandeling en houd ons aub op de hoogte van afloop want ik ben zeer benieuwd.

http://eneco.custhelp.com/cgi-bin/eneco ... _topview=1

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

hallo syl-via
Ik neem energie af van Essent. en daar betaal je ook voor meetkosten. Op de folder van Essent staat dat meetkosten betaald worden om bij problemen de reparatie van de meter verekend te hebben. Lijkt me dat jouw energieleverancier je deze meetkosten ook laat betalen. Kijk even op de afrekeing. Volgens mij moet de leverancier dit dan wel oplossen.

pickup580
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:21

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door pickup580 »

:( Ik vind 600,= Euro verdomd veel voor een ijking van je meter.
Met de technieken van tegenwoordig moet dat toch wel goedkoper kunnen. Maar ja, de eerste levensbehoeften hebben we nodig, dus hier word dankbaar misbruik van gemaakt. Je hebt geen keus in deze of je moet naar alternatieven gaan zoeken zoals zonnepanelen, windmolens op je dak, maar dat mag niet, vanwege bouwbesluiten.
Mm, ben off topic, maar toch ff vermelden, want we slapen in, capice?
Greetz Ray.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: Meter op hol!!!

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Ik vind 600,= Euro verdomd veel voor een ijking van je meter.
Dat is ontmoedigingsbeleid, die prijs is in een paar jaar vele malen over de kop gegaan.
Enerzijds kan ik me voorstellen dat ze willen ontmoedigen dat ze elke keer als iemand even twijfelt een ijking gaat eisen, waarna blijkt dat de nieuwe lcd televisie de boosdoener was.
Als je gelijk krijgt, en dat zit er in bovenstaand probleem wel in, dan betaal je niets.

De hoge prijs zorgt er wel voor dat men eerst heel goed de situatie gaat controleren, tot zover kan ik ze geen ongelijk geven, echter zullen er ook mensen zijn die dan maar de hogere rekening betalen en dat is weer kassa voor de leverancier!

Een bedrijf met een goede klantenservice (helaas bestaat deze niet) zou naar het verbruik van voorgaande jaren moeten kijken, wordt dit ineens vele malen hoger, dan zou men met de klant moeten overleggen of er iets aan de situatie veranderd is , of er b.v. een elektrische (vloer)verwarming geïnstalleerd is of zo

Is dit niet het geval, dan zou een servicemonteur even bij de klant langs moeten om een kleine controle uit te voeren, ik denk dat een monteur makkelijk moet kunnen testen welke groep een eventueel hoog verbruik veroorzaakt en zo kan herleiden of er een storing aan de meter of in de woning is en welk apparaat dit dan verzoorzaakt. Als dit nu eens 75 of 100 euro of zo zou kosten op basis van ongelijk dan is de drempel een stuk minder hoog en kunnen potentiele drama's voorkomen worden.
Als de oorzaak in de woning ligt is het ook van belang hier achter te komen.
Misschien kan een goede electricien dit ook doen, maar een monteur van de leverancier scheelt een hoop bellen en discussies, eventueel kan hij gelijk de meter wisselen.
De volgende stap is dan een ijking.

Maar helaas, een klantvriendelijke energieleverancier bestaat alleen in onze dromen.
Het eerste bedrijf wat aan dit ideaalbeeld voldoet krijgt heel Nederland als klant denk ik. :wink:

Gesloten