LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dubbel tarief meter doet raar

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
essemee
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2006 13:03

Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door essemee »

Onze jaarnota voor de energie (ENECO) was vele malen hoger dan de jaren ervoor. Wij verbruiken al jaren gemiddeld 6000 kwh en nu ineens 13000 kwh. We zijn de meterstanden iedere dag gaan bijhouden en nu blijkt dat de dag en de nachtmeter "raar" doen. In het weekend verspringt regelmatig de dagmeter 2 kwh, en door de week komt het voor dat de nachtmeter overdag loopt.

Voor ons een signaal dat er iets niet goed zit in het signaal dat wordt doorgegeven door de Netbeheerder. Dus contact met ze opgenomen en wat blijkt? Het is heel normaal. De meter verspringt ca 30 keer per week (tussen dag en nachttarief) en daarom verbruik je dus in het weekend een paar kwh op dagtarief. Om dit te compenseren wordt er af en toe een dag door de weeks op nachttarief gedraaid. Ik vind dit (net als de medewerker van de netbeheerder) een heel raar verhaal. Ik heb het idee dat er iets anders aan de hand is.

Ik kan mijn meter laten ijken (voor ca 700 euro), maar als het in het signaal zit wat wordt doorgegeven dan vinden ze niets in mijn meter. Overigens verbruiken we nu weer gewoon "normaal" energie, zoals de jaren voorafgaand aan de laatste rekening.

Wie kan mij verder helpen want 1500 euro kan ik heel leuk op een andere manier besteden?

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door wicher »

Als ik uw verhaal goed lees (?) dan lijkt mij het op vreemde momenten verspringen van dag- naar nachtstroom en omgekeerd nog geen verklaring voor het méérverbruik van 7000 kwh per jaar!!

Marssjo
Berichten: 254
Lid geworden op: 29 sep 2005 15:23

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Marssjo »

Heel vaag verhaal van Eneco........ Vergelijk is met de meter bij je buren of die ook op dagstroom springt in het weekend en op nachtstroom doordeweeks overdags.
Welke stad/regio woon je? Bij mij (in Rotterdam) schakelt de meter om door een extra draad terwijl in Utrecht de meter omschakeld door een frequentierelais. Maar dan is er nog geen verklaring voor je hoge energieverbruik....

jankelder
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 apr 2006 22:12

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door jankelder »

als je nacht en dag tarief elke keer veranderd dan zit er iets niet goed
als ik je was zou ik de tijden op zoeken van netbedrijf.
als buiten de tijden de meter veranderd dan komt er een verkeerde stuurspanning of toonsignaal op je meter die wordt mee gestuurd door het netbedrijf.
heb je naast je meter ook een kasje zitten ? dit noemt men een toonfreq ontvanger hier zit een eeprom in die geprogrammeerd is deze kan ook defect zijn .of je hebt een nieuwe meter dan zit meestal de toonfreq in de meter.
als je meer vragen heb laat het horen

gr jan

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Men mag geen dag en nacht-tarieven omdraaien, dat is fraude!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door puma73 »

chanmaster,

Ga morgen eens naar de opticiën en laat jezelf een bril aanmeten.

Voor je reageert lees eerst een het draadje door.

essemee
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2006 13:03

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door essemee »

Het is inderdaad geen verklaring voor 7000 kwh meer verbruik in 2006. Het vreemde is dat wij na 3 maanden (november 2005 -februari 2006) al net zoveel verbruikt hadden als in het hele jaar 2005 (nov 2004-nov 2005). Bij Eneco is er echter geen belletje gaan rinkelen.
Nu we het in de gaten houden verbruiken we weer "gewoon" normaal stroom. Dat ik de rekening moet betalen snap ik. Maar dit wil ik volgend jaar niet nog een keer.

Toen mijn meter op een door de weeksedag (vorige week woensdag) weer op het nachttarief stond om 10: 00 uur en de hele dinsdag ook op nachttarief had gedraaid, heb ik de netbeheerder gebeld. Deze meneer had een storing aangemaakt. 15 minuten na mijn belletje sprong de meter op de dagstand. 's middags kreeg ik de vreemde verklaring te horen.

Bij mijn buren stond de meter op de bewuste woensdag ook op de nachtstand, in andere delen van Houten niet.

Ik krijg gewoon het gevoel belazerd te worden en wie zegt mij dat mijn meter vorig jaar niet op dag en nachttarief gelijk gelopen heeft (weet niet of dat technisch wel kan, maar ik vertrouw ze voor geen meter meer).

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door wicher »

ik vertrouw ze voor geen meter meer
Letterlijk en figuurlijk dus :wink:

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van een dag- en nachtstroommeter die tegelijkertijd lopen, maar je weet het maar nooit!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Puma ik neem van uw sessie geen notie.

U hebt een contract met uw leverancier en dus tevens met uw netwerkbeheerder. De laatstgenoemde is duidelijk aan het spelen met stuurstroom voor het nachttarief. Wij hebben dit soort akkefietjes reeds eerde meegemaakt maar daarbij ging het om een storing in een kabel. Er bleek een slechte verbinding te zijn opgelast waardoor de storing ontstond. Nu zult u zggen, dat kan! Ja dat kan maar het probleem is dat men de netwerkbeheerder eerst zo ver moet zien te krijgen dat deze zelf actie onderneemt.
We hebben gedurende een aantal dagen een verzegelde registratiemeter geplaatst. Na afloop ontdekten wij de storing, de netbeheerder ondernam daarover afdoende maatregelen.
Het punt is echter dat zodra de sturstroomdraad spanningloos is de nachttariefteller werkt, staat deze onder spanning dan telt de dagteller.
Binnen kort houden wij een landelijke campagne voor dit soort klachten.
Het gaat daarbij om het feit dat de klanten niet gehoord worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door puma73 »

@polderboy,

Je hebt nu vragen gesteld aan chanmaster waar je nooit antwoord op zult krijgen.

De vragen die jij stelt, worden al met enige regelmaat gesteld aan chanmaster, maar antwoord is nog nooit gekomen.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door wicher »

Because it's all talks! :wink:

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Briks »

hoi allemaal,
moet toch even reageren.
laatst stond er bij ons in de plaaselijke krant dat er vanaf de kerstdagen bij eneco storing is geweest [hier in het dorp :? ] en vanaf die tijd de meters verkeerdom en onregelmatig gewisseld zijn.

volgens eneco waren ze er NU nog steeds mee bezig en wisten ze welke klant benadeeld is door hun, deze zouden, als ze alles weer op orde hadden, geld terug krijgen. :o [ let wel NIET compenseren hè met de volgende rekening]
hierbij zet ik dus nu een groot vraagteken daar ik al sinds ik dubbele meters heb laten plaatsen[ +_ 1 1/2 jaar geleden], elke keer zie dat de nacht en dag stroom uren niet kloppen.
ik heb dat regelmatig gemeld en elke keer zeggen ze dat het GOED zit.

nu ik dus {bij toeval] dit pietepeuterige berichtje las, het was net iets groter dan een adv berichtje.
wat ik ook al heel zielig vind want zo iets moet volgens mij toch echt dudelijk in een krant staan zodat je zo iets NIET over het hoofd ziet.
ik me toch maar ga aanmelden, dat ik ook vreemd dag en nacht tarief ingesteld was wanneer het niet klopte.

jammer genoeg voordat dit in de krant kwam te staan was ik gebeld door een bedrijf die eneco in gehuurd had die vroeg of ik een klacht ingediend had en zo ja welke en hoe het afgehandeld was.

aangezien zulke zaken bij mij op de pc staan en ik niet direct daar naar toe kon gaan kon ik opdat moment niet zo gauw iets zeggen welke klacht ik had en waar het over ging. was ook een beetje te verast en overvallen. :shock:

daar ik ook al met casema een verschil in mening had, schoot me van eneco ff niets te binnen.
jammer genoeg heeft die mevrouw [denk ik] het op gevat als geen klacht.
dus zal nu toch maar in mij foon klimmen {rot 0900 nr] bellen om het als nog door te geven.

dus misschien is er op meerdere plaatsen storing geweest, en wat ik [volgends mijn eindnota] zie misschien wel vaker gebeurt.
niet alleen betaal ik een Xxx,xx bedrag bij, maar ook mijn maand nota is verdubbeld.

en oja nog even wat ik ook heel erg irritant vind van eneco is dat ze in november de nieuwe maand nota bekend maken, dat gaat in vanaf december.[nou ja oke, al is juist dec. een dure maand] de eerste maand gaat het goed dec en jan betaald [ wel met moeite omdat het nu het dubbele is dan normaal :cry: ] maar ineens weer van die spook rekeninge tussen door van bijna 4 x zo laag als wat ik per maand zou moeten betalen :? :? en nog vreemder is dat dat voor januari is die ik dus al begin jan. over heb gemaakt.
dat flikt eneco nu altijd om de eerste maanden het afgesproken tarief te houden en ineens worden het weer andere cijfertjes en dat gaat ongeveer door tot juni. hoe gestoord kan een mens worden.
zo heb je het dan helemaal ingecalculeerd. [dat zijn en worden mijn vaste maand lasten van ieder bedrijf] en weg is je berekening. weer je hele adm. overhoop. en op de jaarafrekening is het dan ook een rommeltje omdat het dan weer omhoog en dan weer gezakt is.

eigenlijk hoop ik dat ze me nog een keer bellen, deze klacht ligt nu bij mijn telefoon zodat ze als weer ze onverwachts bellen, ik het bij de hand heb :lol: :lol:
een gewaarschuwd mens......... :wink:

gr yunwiya

essemee
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2006 13:03

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door essemee »

Kun je mij vertellen in welke krant het heft gestaan, of kun je mij het stukje mailen (inscannen)? Dan kan ik hiermee naar de ENECO. Het vreemde is wel dat sinds ik de netbeheerder aan de telefoon heb gehad in het weekend mijn dagmeter niet meer heeft gelopen. Alle 4 weekenden daarvoor wel. Begin toch een beetje aan een doofpot te denken.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Chanmaster »

polderboy


Geplaatst op 16 Jan 2007 00:13 door polderboy


--------------------------------------------------------------------------------

Wie, beste Chanmaster, zijn "we" eigenlijk in je post???

Lijkt me typisch iets voor de kersverse "Consumentenautoriteit" om eens de hagelwitte tanden in te zetten als "onafhankelijke" marktwaakhond om de zwaar getergde energieconsument te gaan beschermen.


hehehe, dat is een leuke polderboy, zoiets misschien? Zoek het maar lekker uit.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door puma73 »

En dat is nu chanmaster ten voeten uit, Er bestaat geen we of wij, chanmaster is iemand die zich graag voordoet als, maar in werkelijkheid zit hij in de ww of wao.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door kiz »

in werkelijkheid zit hij in de ww of wao.
"happy home" lijkt me een betere plek... nog ff en hij gaat roepen dat 'ie Napoleon is...

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Briks »

Geplaatst op 17 Jan 2007 09:42 door essemee


--------------------------------------------------------------------------------

Kun je mij vertellen in welke krant het heft gestaan, of kun je mij het stukje mailen (inscannen)? Dan kan ik hiermee naar de ENECO. Het vreemde is wel dat sinds ik de netbeheerder aan de telefoon heb gehad in het weekend mijn dagmeter niet meer heeft gelopen. Alle 4 weekenden daarvoor wel. Begin toch een beetje aan een doofpot te denken.
=============================================


helaas essemee,
de krant heb ik al gebruikt in de kattenbak, [daar waar Eneco ook hoort]
voor mijn eigen veiligheid kan ik je wel de postcode geven. 3904
ik hoop dat ik je daarmee opweg kan helpen, nogmaals sorry.

=============================================

ik heb met eneco gebeld [ een uur lang op het 0900 nr]
krijg ik van hun te horen dat ik GEEN klant meer ben van hun [zie topic energie direct] zowel over die spookrekening en het vreemde wisselen van de meters. dan ook maar er gelijk uitgooien dat ik het wel heel erg vreemd vind dat ik wel rekeingen van ze krijg maar GEEN klant blijk te zijn :? :? .[en betaald]

"zo doen we dat bij Eneco" !!!

als een bedrijf zomaar bij eneco meld dat meneer X of mevrouw Z zich zogenaamd zich bij een andere leverancier heeft aangemeld dan neemt Eneco dat zomaar aan. zonder een opzegbrief van de desbetreffede persoon. ook niet even laten weten aan de klant dat er een eind gekomen is aan de levering.
wel incasseren maar niets zeggen dus.

"gaat dat zo makkelijk" ????

ja blijkbaar wel, ondanks dat ik het bij hun gemeld heb dat ik NIET over stap naar ED. en ik ook binnen het gestelde termijn [7 dagen] van ED opgezegt.

na lang en kort ge OH te hebben en 2 x gevraagt of ze me terug konden bellen.
[wegens de koste] viel het kwartje eindelijk en nu als het goed is bellen ze mij op over de rekeningen.
en het opnieuw aanmelden van levering bij hun zullen ze me toesturen [dat was pas allemaal aan het eind van het gesprek] lekker snel na een uur te hebben gekletst.

dus ook bij eneco MOET je ook op je strepen staan.

na het telefoontje was ik eigenlijk zo kwaad dat ik het liefst [ als het makkelijker kon] naar een andere leverancier zou gaan. maar tja ik blijf voor het transport vast aan eneco dus......
en om nu weer een beerpunt open te trekken heb ik ff geen zin in. eerst maar alles zorgen dat het weer in orde komt.

TIP ..... vraag direct dringend om een terugbelafspraak. desnoods zeg je het TIG keer.

gr yunwiya

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Shine »

Jammer dat je niet volledig bent ingelicht en voorgelicht.

Je zegt al dat je vast zit aan de netbeheerder Eneco. Het is dus niet verbazend dat je van Eneco, ondanks je switch, nog van hun rekeningen ontvangt. Dat is namelijk het netbeeerders gedeelte.
Vermoedelijk regelt leverancier Eneco de netbeheerdfacturen tbv de Eneco netbeheerder.
Omdat zowel de leverancier als netbeheerder nog exact dezelfde naamstelling dragen kan dit voor behoorlijk wat verwarring zorgen.
Vraag je het mij, moet en mag een netbeheerder niet dezelfde naam blijven dragen als de leverancier of vice versa, zoals die vroeger, nog voor de vrij markt, gekoppeld was. Maar dat is een discussie van andere orde.
De verwerking van een switch neemt technisch nogal wat tijd in beslag. Achter de schermen vindt een enorm automatisch berichtenverkeer plaats tussen de leverancier(s) en netbeheerder(s).
Zolang de switch nog in deze verwerking zit zult u nog van de oude leverancier een termijnrekening ontvangen. Zodra hij verwerkt is, zal er een slotfactuur opgemaakt worden door de oude leverancier en verrekening plaatsvinden.
Het verbaasd mij trouwens dat u niet van Eneco een automatisch schrijven hebt ontvangen waarin staat dat de leverancie miv dd=mm=yyyy bij hun gaat be-eindigen. Tenzij....... de switch nog aan het begin van de verwerking staat.
Tijdsbestek is dus een belangrijk mespelende factor hierin!
Leg de vraag eens bij leverancier Eneco voor of zij klanten een brief sturen zodra in hun systeem een melding van een switch bekend wordt.

Een switch doe je altijd door je aan te melden bij de nieuwe leverancier en niet middels een afmelding bij de oude leverancier.
Het klinkt krom, maar zo werkt deze vrije en switchmarkt. En precies deze werkwijze is daardoor tevens ook de grootste probleemveroorzaker.
Bel willekeurige leverancier op en geef te kennnen dat je de contracten ivm een switch wilt opzeggen. Ze zullen je allemaal doorverwijzen naar de leverancier van uw keuze, met de boodschap dat u zich aldaar dient aan te melden en zij daardoor vanzelf in kennis gesteld zullen worden van de wisseling en de contracten bij hun automatisch be-eindigd zullen worden.


Meterverwisselingen gebeuren in opdracht van de netbeheerder. De leverancier heeft hier totaal geen vinger in de pap.
Heb je hierover vragen, zul je je dus tot de netbeheerder moeten wenden.

Switch:
Dagelijks gebeuren er onterechte switches. (leveranciers wissels).
Het vervelende voor de consument is dat hij hierin vaak machteloos staat. De oude leverancier gaat er van uit dat de klant dit zelf bewust heeft geregeld en daarom, eigenlijk wel terecht, wat voorzichtig is om een switch pardoes terug te draaien.
Het had Eneco echter niet misstaan om dan naar een kopie van uw opzegging (binnen de gestelde termijn van 7 dagen) gericht naar ED te vragen en na ontvangst u zonder problemen 'terug te switchen', onder de noemer van onterechte switch.
Aanvullende info: Als je wilt weten wie je leverancier is (zeker wanneer hier onduidelijkheid over bestaat) bel dan ALTIJD je netbeheerder en niet de mogelijke leverancier. Zjj hebben hier nml geen inzicht in.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Klopt helemaal polderboy, het is schandalig dat deze valse switches zomaar kunnen plaatsvinden.

Briks
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 dec 2006 19:30

Re: Dubbel tarief meter doet raar

Ongelezen bericht door Briks »

van shine; Leg de vraag eens bij leverancier Eneco voor of zij klanten een brief sturen zodra in hun systeem een melding van een switch bekend wordt.
ook dat probeerde ik elke keer in het telefoon gesprek te vragen, ook WAAR ik dan naartoe gegaan was, zelfs DAT konden ze me niet zeggen.
de formulieren die ik nu binnen heb gekregen staat dat ZIJ een schriftelijk verzoek moeten krijgen dat IK bij hun opgezegt heb. art nr 21-2 wat ik niet gedaan heb dus.....30 dagen voordat je naar een andere switch :?

van shine; Het had Eneco echter niet misstaan om dan naar een kopie van uw opzegging (binnen de gestelde termijn van 7 dagen) gericht naar ED te vragen en na ontvangst u zonder problemen 'terug te switchen', onder de noemer van onterechte switch.
ja dat vond ik dus ook, maar tja klant en klantvriendelijk zijn 2 aparte dingen. eneco wil dus alleen maar klanten meer niet !!!

zij zeggen dat ze daar geen rekening mee kunnen houden als zij een brief van een bedrijf krijgen dat een persoon zich aangemeld heeft bij een ander dan nemen ze dat gewoon aan. :cry:
ook ik was echt stomverbaast toen ik ze belde en de netwerkbeheerder aan de telefoon kreeg, schijnt dus ook het zelfde nr te wezen, ook lekker fijn, daar ik toen nog een keer moest bellen en me weer een tijd lang in de wacht werd gegooit om bij een medewerkster te komen.

maar goed ik heb de formulieren ontvangen en direct [binnen een uur :lol:] op de bus gedaan.
vreemde vind ik dat ze nu aanbiedingen doen die ik vorige keer niet kreeg :? en niet wist :roll: zoals 30 % korting als ik meerdere dingen afnam van ze en dat doe ik dus al jaren gas en electra.
als eneco dan toch elke keer een nieuwsbrief geeft waarom worden de [oud] klanten dan ook niet daarvan op de hoogte gebracht en krijgen dan ook gelijk dezelfde korting. :?


ik blijf gewoon mijn termijnbetalingen overmaken aan eneco, omdat ik zeker weet dat ik NIET overgestapt ben.
hoe ze het verder willen doen zie ik wel, ik hoop alleen dat het een niet al te grote onoverzichtelijke puinhoop word.

voor zover hartelijk bedankt shine, voor je info en over de rest heb je gelijk. :D

misschien een "leuke" sugestie en baanscheppend.
naar de klanten toe gaan om de rekeningen en zo door te nemen, via de telefoon [ook al zouden ze terug bellen] is moeilijker om je gelijk aan te tonen dan als klant en leverancier [werknemen van..] daadwerkelijk ook je administratie ziet en het kan doornemen.
ik denk dat je dan lang niet meer zoveel boze en gefrustreerde mensen aan de lijn hebt.
nog een voordeel, de wachttijden nemen dan ook af :wink:

==============================================

nog even wat anders over het in de wacht staan bij een 0900 nr wat ik gehoord heb is dat ze die niet meer wilen berekenen.
ga ik me toch afvragen hoe ze dat willen doen want A; je hebt verbinding { van die rottige bandjes met of info, waar je niet om vraagt, of een muziekje, wat soms te erg is om er naar te luisteren] en B; wie en bij welk bedrijf verrekend het dan ?? en als je een meerkeuze bandje krijgt is dat dan "in de wacht "?? of wat.... vaak weet ik welk keuze ik moet hebben, maar ook al druk je die direct in dan nog laten ze het bandje helemaal uitdraaien. of wat me ook al een paar keer gebeurt is, dat de keuze niet doorkomt, kan je weer opnieuw beginnen.

ik vind het allemaal nogal verwarrend, de telefoon maatschappijen die beginnen te tikken om het moment dat je verbinding hebt of het nu een privè antwoord app. is of een bandje van een 0900 nr.

gr yunwiya

Gesloten