LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inductie koken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
awol
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:23

Inductie koken

Ongelezen bericht door awol »

Hallo,

wij kijken naar een nieuwe kookplaat voor onze keuken. Nu horen we over inductie koken veel goeie dingen. Over de snelheid, gemak, etc. Maar ik hoor ook dat er wordt gezegd dat inductie koken niet zo gezond zou zijn voor je lichaam, etc.

Kan iemand hier misschien iets zinnigs over zeggen of wat meer info over geven? En is inductie koken nou voordeliger dan bijvoorbeeld gas?

Ik vind inductie in principe heel interessant, maar wil geen apparaat in huis waar je ziek van wordt of rare kwaaltjes van krijgt. We twijfelen daarom een beetje of we nu weer gas moeten nemen of toch inductie. Verschil in aanschafsprijs daar gelaten.

Bij voorbaat dank voor reacties.

JPS2
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jun 2006 23:42

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door JPS2 »

Als je bijgelovig bent is het waar :lol:
De wetenschap heeft echter nog niet aangetoond dat koken op inductie schadelijk is.

Jannekee
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 jul 2006 13:25

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Jannekee »

Na 13 jaar inductie koken leef ik nog steeds en heb ik ook geen klachten :D
Ik vind inductie echt een aanrader. Heb ook niet het idee dat het duurder koken is dan op gas.

svliegen
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2006 22:46

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door svliegen »

Inductie koken is echt perfect. Ik gebruik het nu zo'n 7 jaar en wil nooit meer iets anders. Snel heet, snel koud, de plaat zelf wordt bijna niet warm, dus veel veiliger dan gas/electro/keramische platen.

Enige 'nadeel' is dat je wat betere pannen moet gebruiken, met een redelijk dikke bodem. Maar goed, als je een beetje van koken houdt wil je die zowiezo hebben.

Over gezondheidseffecten zou ik me geen zorgen maken. Heel veel apparaten hebben een magnetisch veld, je TV ook. Dat is pas een probleem als het veld heel sterk is, en je er langdurig heel dicht bij zit. En dat is niet het geval.

Nada
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jun 2005 16:02

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Nada »

Ook ik kook al 3 jaar op inductie en ik moet zeggen, ik ben zeer tevreden!

Als inductiekoken inderdaad slecht zou zijn voor het lijf, zou het dan nu nog verkocht worden? Ook zou er dan toch nieuwsberichten zijn? Ik heb er nooit van gehoord!

Inductiekoken is misschien wat duurder in aanschaf, maar het betaald zichzelf terug in de snelheid van koken. De pannen zijn over het algemeen duurder, maar de levensduur is veel langer aangezien er geen slijtage optreedt d.m.v. inbranden.

lea de jong
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 jan 2007 14:10

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door lea de jong »

Ik kook al 11 jaar op inductie.En het bevalt prima.
Alleen de tiptoetsen worden erg heet als je alle 4 de platen gebruikt.
Ligt waarschijnlijk aan het merk

verogradje
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2007 22:54

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door verogradje »

Nou ik kookte de afgelopen 17 jaar op een gewoon gasfornuis. Afgelopen april 2006 een inductie in onze nieuwe keuken gekregen en ik ben om...............pefect lekker snel koken.
Voordelen nog sneller als gas....en doordat je met pannen met dikke bodem kookt energie zuinig doordat je snel de stand laag kan zetten. Ik wil niet anders meer.

Inderdaad wat jij hoorde over gezondheidsproblemen......onze buurman werd de inductie afgeraden omdat hij een pace maker bij zijn hart heeft! Deze kan ontregeld raken door het magnetische vlak.

Maar mijn idee..........aanschaf krijg je geen spijt van.

Wij hebben alle apparatuur van Miele behalve de inductie gekozen voor Siemens......gewoon omdat de Miele inductie een rubberrandje had waar vuil in kan gaan zitten. Siemens is geheel glad en bijzonder snel in schoonmaak.

Veel plezier met de aankoop van je nieuwe kookdeel.

chaane
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2007 22:49

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door chaane »

Hallo,

Ik las jullie berichten over inductiekoken. Eerdaags ga ik er ook aan geloven. We hebben een huis gekocht met een inductiekookplaat.
Nu vraag ik me af of ik nieuwe pannen moet kopen. Mijn huidige pannen hebben een dikke bodem en zijn geschikt voor inductie. Ik hoor echter dat, als deze pannen al op gas zijn gebruikt, het magnetisch veld niet meer zou werken en er dus toch nieuwe pannen moeten worden gekocht.
Wie weet of dit een fabeltje is om mij aan nieuwe pannen te helpen of dat ik gewoon mijn oude pannen kan blijven gebruiken?

Claire Haane

svliegen
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2006 22:46

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door svliegen »

Grote flauwekul. Als die pannen geschikt zijn voor inductie blijven ze dat. Bovendien merk je dat snel genoeg als je ze gebruikt, want ongeschikte pannen worden door de inductieplaat toch niet herkend, waardoor die vanzelf uitschakelt.

Pfffff

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door Pfffff »

Halve flauwekul, Volgens mij is het zo als je inductiepannen gebruikt op gas, dat deze een beetje bol trekken. Dus zal geen 100 procent contact maken.

svliegen
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2006 22:46

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door svliegen »

Toch hele flauwekul :wink:

Inductiepannen hoeven geen contact te maken, al is het natuurlijk wel beter dat ze goed in het magnetisch veld geplaatst worden.

Dat is echter wel zo ruim bemeten dat een pan best een beetje krom mag zijn. Sterker nog, al mijn Tefalpannen die zogenaamd speciaal voor inductiekoken geschikt zijn, hebben na verloop van tijd een beetje een bolle bodem. Maakt voor het koken niets uit, want ze doen het prima.

JPS2
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 jun 2006 23:42

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door JPS2 »

Kromtrekken heeft natuurlijk wel nadelige gevolgen bij een keramische kookplaat, omdat dan overdracht van warmte plaatsvindt en het contactoppervlak dan klein is.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Een moderne inductiekookplaat heeft een "bereik" van bijna 3cm boven het glasoppervlak; een kromgetrokken bodem heeft bij een inductiekookplaat dus geen enkele invloed. Natuurlijk is het bereik bij 2cm minder als bij 2mm maar als een pan zover kromgetrokken is kan die beter bij het oud ijzer gemikt worden.

Dit zijn we te weten gekomen door een diepgaand onderzoek voor het plaatsen van een inductiekookplaat op een zeewaardig plezierjacht, hier moesten we verzekeren dat de plaat geen invloed op radar- en radio-apparatuur zou hebben.

Een pace-maker en inductiekookplaat wordt wel afgeraden omdat de magnetische golven invloed kunnen hebben op de werking; en voorkomen is beter dan genezen want ook hier geldt toch die 3cm.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door D1RK »

Pace maker?

Een inductie word afgeraden, maar ook de normale kookplaten!
Zelfs de magnetron, dus wat kun je dan nog gebruiken?
Ook de electrische oven, niet te dicht tegen luidsprekers aanhangen, en het is gedemonstreerd, en de resultaten waren dus meetbaar, maar als je een halve meter afstand houd is er niets aan de hand....

Iedere Pace maker is gevoelig, en je leerde als het goed was welke apparaten hoeveel gevaar op leveren.

Voor gezonde is er niets aan de hand, dus gewoon kopen, en hartpatiënten zijn meestal geopereerd en zelden krijgen ze een pace maker, maar als je toch op een wachtlijst sta, vraag Uw cardioloog, die weet of U kans maakt op dit apparaat, want omdat de kookplaten lang mee kunnen moet je wel vooruit denken!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Tja je mag ook geen huisdieren in de magnetron drogen :wink: Helaas staat het in diverse omschrijvingen van inductiekookplaten (fabrikanten nemen geen enkel risico) dat iemand met een pacemaker (bij mijzelf in de familie en kennissenkring toch al 3 ) beter niet met een inductiekookplaat kan werken.

en het verhaal dat een kromgetrokken pan niet werkt op een inductieplaat is "stierenpoep"

chaane
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2007 22:49

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door chaane »

Nou, jullie hebben me goed geholpen. Ik ga het gewoon proberen en als de pannen (inhoud) niet warm worden, dan doen ze het dus niet.
Bedankt.

C. Haane

pompie
Berichten: 107
Lid geworden op: 13 okt 2007 20:37

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door pompie »

Ik zit er ook aan te denken om met inductie te koken. Ik heb nog geen pannen. Echter ik begrijp dat naast de duurdere aanschaf van de inductieplaat ook de pannen duurder zijn in vergelijking met keramisch koken. Klopt dit?

Vr. groet

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Inductie koken

Ongelezen bericht door keukenklepper »

Nee..! Nou.. ok, af en toe dan.

Ga eens met een huis-tuin-en keuken magneetje naar de marskramer, blokker of andere low budget pannentoko.
Elke pan waaronder dat magneetje van je blijft plakken is geschikt voor inductie..
Mits ze blijven plakken door dat noord- zuidpool verhaal en niet door gebrekkig showroom onderhoud :wink: .


Klepper.

Gesloten