LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Moederboard
Re: Moederboard
Caitlin,
Je kan de verkoper ook aanspreken op een Europesewet waarin staat dat er minimaal 2 jaar garantie op een product zit. De garantie periode is afhankelijk van de levensduur van het apparaat. Via Google is wel aan de tekst te komen. Veel leveranciers willen die wet nog echt uitvoeren.
Er zijn, als je er op zoekt, al gerechtelijke uitspraken over geweest.
Je kan de verkoper ook aanspreken op een Europesewet waarin staat dat er minimaal 2 jaar garantie op een product zit. De garantie periode is afhankelijk van de levensduur van het apparaat. Via Google is wel aan de tekst te komen. Veel leveranciers willen die wet nog echt uitvoeren.
Er zijn, als je er op zoekt, al gerechtelijke uitspraken over geweest.
Jij kletst echt uit je nek!Je kan de verkoper ook aanspreken op een Europesewet waarin staat dat er minimaal 2 jaar garantie op een product zit. De garantie periode is afhankelijk van de levensduur van het apparaat.
De minimale garantieperiode is 6 maanden en de fabrikant en de winkelier is voor de rest totaal vrij om deze periode te bepalen.
Na het verstrijken van de garantieperiode heb je dus géén recht op garantie en deze mag je dus ook niet claimen.
Na het verstrijken van de garantie en binnen de economische levensduur heb je recht op de wettelijke bepalingen die aangeven dat je zelf het verbruiksgedeelte moet betalen.
Sommige mensen menen dat dit garantie is, maar dat is het niet.
Het spijt me dat ik het zeg, maar Europa heeft de winkelier vogelvrij verklaart.
Veel detaillisten luiden de noodklok, maar de wetgevers en de consumenten zijn daar doof voor!
Jammer.
Jij kletst echt uit je nek!Je kan de verkoper ook aanspreken op een Europesewet waarin staat dat er minimaal 2 jaar garantie op een product zit. De garantie periode is afhankelijk van de levensduur van het apparaat.
De minimale garantieperiode is 6 maanden en de fabrikant en de winkelier is voor de rest totaal vrij om deze periode te bepalen.
Na het verstrijken van de garantieperiode heb je dus géén recht op garantie en deze mag je dus ook niet claimen.
Na het verstrijken van de garantie en binnen de economische levensduur heb je recht op de wettelijke bepalingen die aangeven dat je zelf het verbruiksgedeelte moet betalen.
Sommige mensen menen dat dit garantie is, maar dat is het niet.
Het spijt me dat ik het zeg, maar Europa heeft de winkelier vogelvrij verklaart.
Veel detaillisten luiden de noodklok, maar de wetgevers en de consumenten zijn daar doof voor!
Jammer.
Jullie hebben alle bij ongelijk.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Product defect?
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. (...)
In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. (...)
Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
Product defect?
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. (...)
In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. (...)
Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.
Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier. De mening van de consument doet er niet toe.Twee jarentermijn?
De minimale garantieperiode is 6 maanden, en voor de rest zijn de winkelier en de fabrikant totaal vrij om de periode te bepalen.
Dus een garantieperiode van 7 maanden mag.
Dat is een klein denkfoutje Ikbenik. Als een consument een duur apparaat aanschaft hoeft hij niet te verwachten dat het na 9 maanden al kapot is. En dan kan een verkoper nog zo leuk in zijn verkoopvoorwaarden zetten dat hij maar 6 maanden garantie geeft, dan nog zal hij het kapotte apparaat moeten repareeren/vervangen.Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier. De mening van de consument doet er niet toe.
Of is het zo als jij een nieuwe mercedes koopt dat je accepteert dat, indien deze na 13 maanden kapot is, de verkoper zegt : wat verwacht je nu? je hebt maar 12 maanden garantie.
Is geen denkfoutje!Quote:
Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier. De mening van de consument doet er niet toe.
Dat is een klein denkfoutje Ikbenik. Als een consument een duur apparaat aanschaft hoeft hij niet te verwachten dat het na 9 maanden al kapot is.
Staat zo lettelijk in de wetsboeken!
Daar moet ik me aan houden, maar jij als consument ook!
Dat jij een andere mening hebt, is jouw goedrecht.
Alleen kun je aan jouw mening geen rechten aan ontlenen.
Nogmaals:
Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier. De mening van de consument doet er niet toe.
De uitspraken van de winkelier moeten overeenkomen met de uitspraken van de fabrikant.
Hierbij moet de gebruiksaanwijzing/handleiding hierbij worden opgenomen.
De enige die kan bepalen wat de producteigenschappen zijn en wat je van een product mag verwachten is de fabrikant en totaal niemand anders.
Als de fabrikant tegen de winkelier zegt dat hij de goede werking na 12 maanden niet kan garanderen, moet de winkelier deze uitspraak overnemen.
Als jij als consument vindt dat de winkelier de keiharde garantie moet geven dat hij de werking van een product 36 maanden garandeerd, dan zal hij dit niet doen.
Geen rechter of geschillencommissie kan dit afdwingen.
Want het is eigenlijk simpel.
Als de fabrikant de goede werking van een product na 12 maanden niet kan garanderen, hoe moet de winkelier dit dan doen?
Dat kan hij niet!
Een ander voorbeeld:
De economische levensduur van computers is 3 jaar.
Nu was er een consumentenorganisatie die aangaf dat deze periode voor consumenten eigenlijk omhooggebracht zou moeten worden gebracht van 3 jaar naar 5 jaar.
En gelijk hoor je overal dat de economische levensduur van computers voor consumenten 5 jaar is.
Toch is de economische levensduur van computers maar 3 jaar. Ook voor de consumenten.
De reden?
Veel onderdelen zijn na 3 jaar niet meer leverbaar.
Dat is niet waar.Staat zo lettelijk in de wetsboeken!
Dus jij wilt zeggen:Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier. De mening van de consument doet er niet toe.
Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de meningen en wensen van de consument.
Ik zal je uit de droom helpen:
De enige die de producteigenschappen bepaald en aangeeft wat je van een product mag verwachten is de fabrikant en helemaal niemand anders!
De consumenten geven aan de fabrikant hun wensen door en de fabrikant maakt het product aan de hand van de wensen van de consument.
Maar de producteigenschappen worden nooit door de consument zelf bepaald!
Kan ook technisch gezien helemaal niet!
Die conclussie is voor eigen rekening.
Hallo ben ik weer,nou ik heb net de winkelier gebeld hoe het ervoor staat maar het moederbord is er nog niet dus de p.c. is nog niet klaar.
Ik heb ook gevraagd hoe het zit met de videokaart die vorig jaar augustus stuk was gegaan en waar een nieuwer model is ingezet omdat de oude niet meer leverbaar was.
Men zei dat de fabrikant hiervoor € 50,- voor terug heeft gegeven die aan mijn zoon wordt uitbetaald.
Nu ben ik te weten gekomen dat er toendertijd een videokaart is besteld bij een andere fabrikant en niet bij de zelfde,waarom weten we nog niet maar daar ga ik morgen over bellen.
Ik denk dan ook dat dit de reden is geweest dat mijn zoon voor de nieuwe kaart de volle pond heeft moeten betalen.
De nieuwe videokaart komt van http://nl.msn.com/ en de oude van http://www.club3d.nl/ ik neem aan dat dit toch twee verschillende fabrikanten zijn,of heb ik het verkeerd?
Had de winkelier dit zomaar mogen doen zonder het aan ons te laten weten want tegen mijn zoon heeft men toen gezegd dat de ven van de videokaart stuk is en men er wel een nieuwe ven op kon zetten maar dat men niet zeker wist of dit ging helpen.
Mijn zoon heeft toen gezegd,ik heb dan liever een nieuwe videokaart als dat niet zeker is,hierop is er een nieuwe kaart besteld maar volgens mij niet bij dezelfde fabrikant zoals ik hierboven beschrijf.
Wie weet hier meer over of dit allemaal zo maar is toegestaan.
Ik heb ook gevraagd hoe het zit met de videokaart die vorig jaar augustus stuk was gegaan en waar een nieuwer model is ingezet omdat de oude niet meer leverbaar was.
Men zei dat de fabrikant hiervoor € 50,- voor terug heeft gegeven die aan mijn zoon wordt uitbetaald.
Nu ben ik te weten gekomen dat er toendertijd een videokaart is besteld bij een andere fabrikant en niet bij de zelfde,waarom weten we nog niet maar daar ga ik morgen over bellen.
Ik denk dan ook dat dit de reden is geweest dat mijn zoon voor de nieuwe kaart de volle pond heeft moeten betalen.
De nieuwe videokaart komt van http://nl.msn.com/ en de oude van http://www.club3d.nl/ ik neem aan dat dit toch twee verschillende fabrikanten zijn,of heb ik het verkeerd?
Had de winkelier dit zomaar mogen doen zonder het aan ons te laten weten want tegen mijn zoon heeft men toen gezegd dat de ven van de videokaart stuk is en men er wel een nieuwe ven op kon zetten maar dat men niet zeker wist of dit ging helpen.
Mijn zoon heeft toen gezegd,ik heb dan liever een nieuwe videokaart als dat niet zeker is,hierop is er een nieuwe kaart besteld maar volgens mij niet bij dezelfde fabrikant zoals ik hierboven beschrijf.
Wie weet hier meer over of dit allemaal zo maar is toegestaan.
@ikbenik: U zegt X staat letterlijk in het wetboek. Ik zeg dat is niet waar. U zegt dus wil zeggen dat er Y in staat. Wat ik daarmee bedoel is dat u mij hier woorden in de mond legt en dit niet waardeer.
De wet zegt: "Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten." en u maakt daarvan: "Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier." en beweerd vervolgens dat dit letterlijk in het wetboek staat. Wat u van de wetstekst maakt is verre van precies overeenstemmend (lettelijk).
@Caitlin: Ik heb het idee dat de winkelier u een ondeugelijk product heeft geleverd en de rekening daarvoor bij neer legt. Ik vind het lastig om het overzicht te zien dus ik hou het algemeen.
De wet zegt: "Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten." en u maakt daarvan: "Je mag datgene van een product verwachten, afgaand op de uitspraken van de winkelier." en beweerd vervolgens dat dit letterlijk in het wetboek staat. Wat u van de wetstekst maakt is verre van precies overeenstemmend (lettelijk).
@Caitlin: Ik heb het idee dat de winkelier u een ondeugelijk product heeft geleverd en de rekening daarvoor bij neer legt. Ik vind het lastig om het overzicht te zien dus ik hou het algemeen.
- De verkoper is verplicht u een deugelijk product te leveren. Een product is ondeugelijk wanneer deze niet de eigenschappen bezit die u er van mocht verwachten. 7:17 BW
- Wanneer een product ondeugelijk is heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging. De winkelier heeft recht op een gebruikersvergoeding, dwz de waarde daling van het product als gevolg van het gebruik, bij vervanging. 7:21 BW
- Is dit niet mogelijk of doet een winkelier het de eerste keer niet goed dan kunt u de koop ontbinden. 7:22 BW
- Hiernaast heeft u ook recht op directe en indirect schade vergoeding in het geval een product ondeugelijk blijkt te zijn. 7:24 BW
- Bij een consumentenkoop is de verkoper ook gebonden aan de mededelingen, zoals garantie, van vorige verkopers. 7:18 lid 1 BW
- De verkoper moet minimaal zes maanden garantie geven.7:18 lid 2 BW
- Binnen de garantie periode moet de verkoper het product zonder extra kosten voor de consument maken, tenzij het defect te wijten is aan de consument. Europese kaderwet consumptie goederen
Bedankt voor het antwoord,maar de garantietermijn die de winkelier heeft gegeven was 1 jaar,alleen de fabriek geeft drie jaar garantie en als deze maar met 50 euro over de brug komt voor een videokaart van 1 1/2 jaar oud en de winkelier zegt dat hij hier verder ook niets aan kan doen,wat moet ik dan?
De winkelier zegt dat hij er verder ook niets aan kan doen!Bedankt voor het antwoord,maar de garantietermijn die de winkelier heeft gegeven was 1 jaar,alleen de fabriek geeft drie jaar garantie en als deze maar met 50 euro over de brug komt voor een videokaart van 1 1/2 jaar oud en de winkelier zegt dat hij hier verder ook niets aan kan doen,wat moet ik dan?
Echt wel!
Hij kan deze naar de fabrikant opsturen en de fabrikant stuurt hem dan een nieuwe!
Het is geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen. Hij moet er een beetje tijd in steken en dat verdomt hij.
Probeer iemand die handig is met computers en neem zelf contact op met de fabrikant.
De verzendkosten zal je dan wel zelfmoeten betalen, maar dat zal wel meevallen.
@ikbenik: U zegt X staat letterlijk in het wetboek. Ik zeg dat is niet waar. U zegt dus wil zeggen dat er Y in staat. Wat ik daarmee bedoel is dat u mij hier woorden in de mond legt en dit niet waardeer.
Waar het om gaat is dat veel consumenten en sommige consumentenorganisaties zeggen:
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de wensen en meningen van de consument voldoet.
Het punt is waar draait het om.
Een product heeft producteigenschappen. Dus eigenschappen van een product.
Hoelang gaat het product mee, hoe moet je met het product omgaan, moet je onderhoudt plegen en hoe dient dit te gebeuren?
Wat kan het product allemaal? Wat zijn de functies van het product?
Deze zaken vallen onder de producteigenschappen.
En al deze zaken worden door de fabrikant bepaald.
Hoelang gaat het product mee?
Ligt helemaal aan de gebruikte materialen en hoe dien je het product te gebruiken.
Al deze zaken staan in de handleiding.
Een ander punt is de productverwachting.
Mag je van merk X hetzelfde verwachten als van merk Y.
En mag je van type A hetzelfde verwachten als van type B?
Veel mensen zeggen dat het niet uitmaakt welke type dat het is of welk merk, maar dat je altijd hetzelfde mag verwachten.
Het antwoort is nee.
Van een goedkope boormachine van een B merk mag je niet hetzelfde verwachten als van een dure boormachine van een duur A merk.
De productverwachtingen kunnen per merk en per type verschillen.
Voor wasmachines geldt hetzelfde.
Je merkt deze gedachtes van consumenten door het koopgedrag.
Mensen kopen een product en zeggen:
Dit product heb ik gekocht en het moet aan mijn wensen voldoen.
Totaal verkeerd!
Je zet eerst alle wensen op een rij en zoek dan het passende product erbij die de eigenschappen heeft die aan jouw wensen voldoet.
Voorbeeld:
Mensen kopen bij de Aldi de goedkoopste printer die in de aanbieding is en gaan later klagen dat de inktpatronen snel leeg zijn.
Men zegt dan dat de printer niet die eigenschappen heeft die ze er van verwachten en men eist dan hun geld terug.
De winkelier doet dat dus niet (omdat er niets mis is met de printer) en de consumenten beginnen massaal te klagen.
Is de winkelier fout?
Nee.
Zijn de consumenten hierin fout?
Ja.
Want als je dan bij de mensen door gaat vragen, blijkt dus dat ze dermate veel printen, dat ze beter een laserprinter kunnen kopen.
Waar gaat de consument dan de fout in?
Door te impulsief te kopen. Men denkt voor de koop niet na en begint achteraf te klagen.
De consumenten hadden eerst goed na moeten denken waarvoor ze de printer willen gebruiken en hoeveel ze willen printen.
Dus de consument is in dit voorbeeld het slachtoffer van zijn eigen gierigheid.
Het beroerde is dat er consumentenorganisaties zijn die de winkelier de schuld geven en de winkelier dan ook aanklagen.
De fabrikanten hebben niet voor niets van een product diverse verschillende types!
Ik hoop dat het nu duidelijk geworden is met wat ik bedoelde.
Ja maar hier zit nou juist het probleem,een videokaart van hetzelfde type als wat er in zat was niet meer leverbaar en hierop bood de winkelier aan om te kijken of men er een ven op kan zetten waarbij men niet zeker wist of dat zou lukken of er was een andere optie en dat was een videokaart van een ander type maar wel duurder dus is de laatste optie gekozen maar ik vermoed dat deze nieuwe kaart bij een andere fabrikant is gekocht en dat hij daardoor de volledige prijs heeft moeten betalen.De winkelier zegt dat hij er verder ook niets aan kan doen!
Echt wel!
Hij kan deze naar de fabrikant opsturen en de fabrikant stuurt hem dan een nieuwe!
Volgens mij had de winkelier dan de nieuwe kaart bij dezelfde fabrikant moeten bestellen waardoor hij misschien dan wel alleen het prijsverschil had moeten betalen.
Toevoeging: Ik bedenk me dit nu pas, maar de 50 euro is misschien de aankoop prijs of een groot deel daar van van de video kaart alleen. In dat geval is de zaak, wat betreft de video kaart, afgehandeld. U heeft wel recht op nieuwe garantie op de video kaart.Bedankt voor het antwoord,maar de garantietermijn die de winkelier heeft gegeven was 1 jaar,alleen de fabriek geeft drie jaar garantie en als deze maar met 50 euro over de brug komt voor een videokaart van 1 1/2 jaar oud en de winkelier zegt dat hij hier verder ook niets aan kan doen,wat moet ik dan?
Naar de rechter (advokaat is duur, maar een kort geding mag u zonder advokaat doen - de proceskosten zijn voor de tegenpartij als u gelijk krijgt) of naar een geschillencommissie of bemiddeling bij halen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 18 jan 2007 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Nee, het gaat er hier om wat u roept. En wat u roept is niet juist. Het product moet voldoen aan dat gene wat de koper er, in redelijkheid, van mocht verwachten. Mededelingen van de consument en de aard van het product zijn minstens even belangrijk als mededelingen van de winkelier. Toch laat u deze consequent uit de vergelijking. U zegt zelfs tegen aussien, wanneer hij aankomt zetten met de aard van het product, dat hij geen rechten kan ontlenen aan zijn afwijkende mening. Wat er in de handleiding staat is hier aan van ondergeschikt belang.Waar het om gaat is dat veel consumenten en sommige consumentenorganisaties zeggen
My excuses for the use of English and "de kapping van jou thread" Caitlyn. As a representative of a motherboard factory I read this forum regularily. This and other "consumenten" forums help techs like myself form effective policy.
The nature of this discussion is one that pops up regularily on this forum and I would like to offer the readers here some clarification. For the record, the factory decides what the warranty time is on a given product. The current norm in the EU for a product like a motherboard is 2-3 years. The notion of an "economisch en technisch levenduur" of a product is to be quite frank, an idea cooked up by parties with no authority to make such judgements. There are some associated legal points which attempt to validate these notions but they do not add up to anything solid. For example the factory I represent offers 2 years warranty from date of manufacture to all 3rd parties (you the consumer). If a product is found to be outside of this warranty period then we are in no way legally obliged to service the board in anyway. Even if the user decides to pay for it. Appeals that the product didn't meet the expectations of the "economisch en technisch levensduur" are irrelevant. No party is authorized by the factory I represent to make such judgements as to "levensduur", and to be equally honest no party other than a cerified technician has the ability to make such judgements and place expectation levels. I know this for a fact as I have worked at 3 different MB makers and the policy was the same at all of them. In essence ikbenik is correct in his assessment.
On the lighter side I do admit that there is a lot of what could be considered "grey area" when it comes to the laws governing computers and computer parts. As a MB tech I will often make exceptions to the rules in order to help people in a difficult situation. For example person X has a RAID array built onto a board that has now become defective. The RAID array can not be transfered to another board as the controller it was originaly built on is obsolete in the market. The board is long beyond the factory warranty period. Customer asks politely for help. An exception is made and the board is serviced.
A very common mistake that people make is to assume that a company (whether it be Ikbenik's computer shop or the factory I work for) takes a course of action because it is "required of them by law X", when actually the company took the action just to help someone out and promote a customer friendly attitude.
-MB support tech
The nature of this discussion is one that pops up regularily on this forum and I would like to offer the readers here some clarification. For the record, the factory decides what the warranty time is on a given product. The current norm in the EU for a product like a motherboard is 2-3 years. The notion of an "economisch en technisch levenduur" of a product is to be quite frank, an idea cooked up by parties with no authority to make such judgements. There are some associated legal points which attempt to validate these notions but they do not add up to anything solid. For example the factory I represent offers 2 years warranty from date of manufacture to all 3rd parties (you the consumer). If a product is found to be outside of this warranty period then we are in no way legally obliged to service the board in anyway. Even if the user decides to pay for it. Appeals that the product didn't meet the expectations of the "economisch en technisch levensduur" are irrelevant. No party is authorized by the factory I represent to make such judgements as to "levensduur", and to be equally honest no party other than a cerified technician has the ability to make such judgements and place expectation levels. I know this for a fact as I have worked at 3 different MB makers and the policy was the same at all of them. In essence ikbenik is correct in his assessment.
On the lighter side I do admit that there is a lot of what could be considered "grey area" when it comes to the laws governing computers and computer parts. As a MB tech I will often make exceptions to the rules in order to help people in a difficult situation. For example person X has a RAID array built onto a board that has now become defective. The RAID array can not be transfered to another board as the controller it was originaly built on is obsolete in the market. The board is long beyond the factory warranty period. Customer asks politely for help. An exception is made and the board is serviced.
A very common mistake that people make is to assume that a company (whether it be Ikbenik's computer shop or the factory I work for) takes a course of action because it is "required of them by law X", when actually the company took the action just to help someone out and promote a customer friendly attitude.
-MB support tech