LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie weet dit?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Nicole1971

Wie weet dit?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Hoi.

Ik heb een vraagje namens mijn ouders.
Zij wonen sinds 1991 in een huurhuis, die gebouwd is in 1981.
Sinds de bouw van het huis is er niets gedaan aan de badkamer.
Het is dus sterk verouderd en daarbij zit het vol met zwarte plekken die met geen mogelijkheid meer schoon te krijgen zijn.
Nu heeft mijn moeder de woningbouwvereniging gebeld met de vraag of de badkamer opgeknapt kon worden, dus nieuwe vloer, douchekabine, wasbak, toilet, tegeltjes, de hele reutemeteut.
Dat was inderdaad mogelijk volgens de wbv, tegen een kleine maandelijkse huurverhoging.
Oke, dat klonk logisch maarrrrr.....
Elke 10 jaar wordt het keukenblok vervangen door die wbv, zonder huurverhoging.
In de afgelopen 26 jaar nooit een renovatie gehad van die badkamer, mag de wbv dan toch die huurverhoging eisen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.

PS. als je de wbv erom vraagt krijg je natuurlijk het voor hen gunstigste antwoord ;)

rattaplan

Re: Wie weet dit?

Ongelezen bericht door rattaplan »

Tja.. volgens mij zit er op een badkamer een afschrijvingstermijn van 20 jaar geloof ik. Dus in principe (althans bij mijn wbv) zou er (kosteloos)een nieuwe geplaatst kunnen worden. Alleen telt natuurlijk ook mee hoe de huidige staat van de badkamer is. Is deze nog goed dan zal de wbv niet zo snel overgaan tot kosteloze vervanging, maar nog een kleine vergoeding vragen in de vorm van een huurverhoging.

Over welk berdag aan huurverhoging praten we trouwens?

Nicole1971

Ik dacht iets van 2,60 euro per maand.

rattaplan

Kan natuurlijk niet bij iemand anders in e portemonnee kijken, maar 2,60 per maand lijkt mij geen gek bedrag hiervoor. Ik zou het hiervoor doen.
Mede als je rekent dat je ouders waarschijnlijk nog een lage huur betalen t.o.v. nieuwe(re) bewoners in dezelfde woningen.

Krijgen je ouders huursubsidie? zoja krijgen ze door de stijging van de huurprijs dit gedeeltelijk weer terug door een hogere huursubsidie. Du s netto betalen ze mischien 1 euro per maand aan huur extra.

Nicole1971

Ze betalen iets meer dan 500 euro pm aan huur.
Het gaat ze ook helemaal niet om dat bedrag, maar om het principe.
Waarom wel elke 10 jaar een nieuwe keuken zónder verhoging, maar na 26 jaar alleen een badkamer mét verhoging, snap je? ;)

rattaplan

Ja hoor ik begrijp wat je bedoelt. :D

Alleen denk ik dat het (natuurlijk)toch een geldkwestie is en misschien willen ze ook geen precedent scheppen. Ik ken de betrokken WBV niet.

Mijn WBV is bijv. heel flexibel en transparant met dit soort dingen, Je kunt op elk moment een nieuwe badkamer of keukenverbetering toepassen. Met in achtname van de afschrijvingstermijn moet je dan wel bijbetalen bijv d.m.v. een huurverhoging. Is die wel afgeschreven maar nog in goede staat dan zullen ook niet zo snel tot kosteloze vervanging overgaan.

Ik denk dat je je trouwens ook niet moet vergissen in het prijsverschil dat er kan zitten tussen een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer.
Meestal betekent een nieuwe keuken een vervanging van het keukenblok (totaal 3 kastjes 180cm breed) wat ongeveer 700 a 800 euro kost en een volledig nieuwe badkamer (bad, douche 2e wc?, tegelwerk etc.) wat eerder richting de 5000 a 6000 euro gaat.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Die zwarte plekken is schimmelvorming.
Gewoon witte wegenverf er over en het is afgelopen.

Janny

Ongelezen bericht door Janny »

Heb je problemen???????

ga naar chanmaster , hij heeft overal een oplossing voor.

is net haarlemmerolie. is overal voor geschikt. behalver voor het doel waar je het voor nodig hebt. :idea:

mylo1

Ongelezen bericht door mylo1 »

Mijn douche is pas gedaan..[in verband met lekkage]..denk je dat ze de hele douche meteen pakken ...nee alleen ander halve muur[wel 2 weken zonder gezeten ,met die warmte van de zomer]en heb weer lekkage]deze woning is van 1961..een keer gerenofeerd in 1984
De bovenkant van mijn keukenkastjes laten los..ik gevraagt voor een nieuw keukenblok...nou dus niet..komt volgens hun van het gastel[heb afzuigkap]en koffiezet apparaat??
Dus troost je je bent niet de enige!!

In verband met die zwarte aanslag ..dat is inderdaad schimmel...afnemen met bleek en water..en absuluut niet overschilderen ..heb ik ook gedaan en de schimmel drukt je verf zo weer los,heb de hele boel af moeten steken :(

jermen2

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi Nicole,

Misschien eens kijken wanneer de woningbouwvereniging renovatie van de douches van plan is?
Bij ons is de douche namelijk in de renovatie mee genomen, wij hadden de douche al zelf opgeknapt, ons huis is al van anno 1960. Dus na 44 jaar gingen ze de douche eens renoveren. Misschien is het wijs om het zelf te doen (weet natuurlijk niet hoe oud jou ouders zijn?)
Weet dus ook niet of voor badkamers een bepaalde tijd staat voor keukens wel eigenlijk wel raar dat er ook geen vaste tijd staat voor de badkamer.

groetjes jermen

Cindy32

Ongelezen bericht door Cindy32 »

Zwarte plekken als gevolg van vocht en schimmelvorming komt veelal voor de huurders zelf omdat dit een gevolg van slechte ventilatie is.

Toiletblok en douchekabine komen voor de verhuurder.

Tegeltjes weet ik eigenlijk niet, het is iets wat je hebt aanvaard en die komen denk ik pas bij de gehele renovatie aan de beurt.

De prijs van 2,60 lijkt mij wel redelijk omdat dit maar 31,20 per jaar is over 10 jaar is dit maar 312 euro. Over 20 jaar 624 euro.
Dus ze verhalen maar een klein gedeelte van de totale kosten.

Wil je zekerheid en kom je er niet uit met de verhuurder, kun je het voorleggen aan de huurcommissie.

Hoefkade

Ongelezen bericht door Hoefkade »

Ik had in m'n oude woning ook schimmelvorming en loslatende verf in de douche. Schijnt te vallen onder uiterlijk van de woning en daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Ik deed er niks aan en heb het gewoon zo gelaten toen ik verhuisde. Was geen probleem voor de WBV.

NijMeGeN

Ongelezen bericht door NijMeGeN »

Nicole1971 er is wat aan te doen, je kan het bijv. met behulp van een soda of bleekwateroplossing proberen te verwijderen.
Mocht het niet lukken dan moet je gebruik maken van een schimmelverwijderaar, (HG is een veel gebruikt merk) deze zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkt en in bepaalde supermarkten (plus) wordt het ook verkocht, (succes gegarandeert)

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Vorig jaar is de badkamer van ons huurhuis gerenoveerd,

Het was een oude rotzooi met nog zeil tegen de muren geplakt!, de ventilatie is ( en nog ) zeer slecht te noemen,

De afvoer van deze ventilatiepijp komt onder een dakpan uit!, dus van goede ventilatie is al geen sprake meer!,

Nu begint het al weer flink te schimmelen aan het plafond!, :cry:

Wij hebben bij de woningcorporatie al aangedrongen op een betere afvoer, maar helaas wil de corporatie hier niet aan beginnen!,

Dan kun je natuurlijk wel aan het verven blijven!, de schimmel trekt er toch wel doorheen dank zij de slechte ventilatie, en meestal staat de badkamer deur overdag open!,

Het huisje waar we wonen is een oude rotzooi!, maar daar is de huurprijs dan ook naar!,

Een grote brand zou hier zeker geen kwaad kunnen in deze troep!, maar je mist dan alle herinneringen zoals fotoboeken ed. dus daar zien we maar vanaf! :wink: :D

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten