LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts faktuur - kostenposten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

Heden ontving ik een faktuur van mijn tandarts wegens een wortelkanaalbehandeling. Bij één van de kostenposten staat: "Gebruiksklaar maken van praktijkruimte". De tandarts heeft €48,50 voor in rekening gebracht. :(

Weet iemand of dat mag or gebruikelijk is? Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt ook hoewel er een wortelkanaalbehandeling bij een andere tandarts een paar jaar geleden werd verricht.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.tandarts.nl/verzekeringen/Tarieven2007.pdf

Hierboven treft u de link aan naar de tandartstarieven en omschrijvingen. Zoals u kunt lezen kan deze code slechts gefactureerd worden indien er speciale maatregeln getroffen zijn. Het reinigen/desinfecteren van alle apparatuur hoort daar niet bij, dat is standaard tussen verschillende patienten in. Onder speciale maatregel wordt verstaan het scheppen van echt steriele omstandigheden voor de behandeling. Dit betekent ook dat de patient ingepakt wordt zeg maar zoals bv bij de kaakchirurg ook gebeurt, en dat tandarts en assistente echt steriele handschoenen dragen ipv de normale onderzoekshandschoenen, de tandarts en assistente speciale steriel kleding over de normale kleding hebben etc. Dit wordt toegepast bij bv het plaatsen van implantaten en chirurgie, dus kleine operaties . Voor een normale behandeling zoals een wortelkanaalbehandeling is dit niet gebruikelijk om te doen (ik vraag mij dus ook af of het wel gedaan is...)

Tenzij u geen wortelkanaalbehandeling hebt ondergaan maar een apex-resectie, wat een kleine operatie is waarbij dit echt wel nodig is!

Ik hoop dat alles zo duidleijk is. Dus is het niet gedaan even (schriftelijk!)bezwaar maken en de nota betalen behalve deze post.
Laat de tandarts maar tekst en uitleg geven.

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

Volgens het faktuur is geen apex-resectie uitgevoerd want de andere codes luiden E16, A10, X10 (twee keer), E85, V11 en R80. Deze gegevens behoren niet bij de codes voor een apex-resectie volgens de tandartstarieven. De totale kosten bedragen €308,50.

Helaas is de tandartspraktijk nu twee maanden dicht wegens verbouwing. Dus kan ik op dit moment de tandarts niet aanspreken over deze kostenpost.

Maar, bedankt in ieder geval voor de link naar de tandartstarieven Walter. :)

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door Walter van V »

dat de praktijk 2 maanden gesloten is wegens verbouwing is natuurlijk uw probleem niet. Gewoon zoals gesteld alleen de rest van de nota betalen behalve de R80 en door u genoemde post. De R8o betreft namelijk het maken van een noodkroon!! lijkt mij sterk dat dit gedaan is, en als het wel gedaan is: R80 kan niet in rekening gebracht worden als de eigen tandarts de definitieve kroon gaat maken. Een V80 had wel gekund overigens, zie lijst. en schriftelijk bezwaar maken tegen opvoeren van deze 2 posten.

U moet wettelijk gezien namelijk binnen 8 dagen reclameren, omdat de praktijk gesloten is kan het alleen maar schriftelijk..

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

Het enige probleem met betalen van de rekening is dat de tandarts heeft deze overgedragen naar een dienstverlener t.w. DFA Service te Meppel. Ik ontving de faktuur van hen. Eigenlijk heb ik het bedrag aan hen al overgemaakt moet ik zeggen. Ik had verwacht een hoge bedrag te moeten betalen en heb toen de kostenposten op de faktuur niet goed gekeken.
Maar, misschien loont het de moeite toch wel om een brief per aangetekende post naar de tandarts te sturen.

Over de R80 gesproken is de ontsteking ontstaan onder een kroon. Deze moest worden verwijderd voordat de behandeling kon worden uitgevoerd. Daarna heeft de tandarts dezelfde kroon weer op zijn plaats bevestigd. Maar, deze is helaas binnen twee weken opnieuw losgekomen. Ik heb het goed gekeken en mij lijkt het niet goed meer te zijn omdat de binnenkant hol is. Aangezien dat er geen opbouw op de kies is gemaakt om de kroon op zijn plaats vast to houden zou deze bij het kauwen gewoon loskomen (denk ik).

Ik vraag mij nu af of ik bij een andere tandarts moet inschrijven om de kies wat verder te laten behandelen. Ik heb de spoeddienst al gebeld maar, de kosten €175,00 bedragen is mij gezegd. Dat vind ik veel teveel gewoon om de kroon opnieuw te laten plakken. En lastige keus zeg maar.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door Walter van V »

de spoeddienst geeft meestal een maximumbedrag op. Alleen vastzetten kost geen 175 hoor!
Overigens is de spoeddienst alleen voor dringende klachten. Als hij 2 maanden dicht is moet de tandarts gewoon een eigen waarnemer voor de door de weekse dagen hebben die het kan stabiliseren. Overigens is gezien uw beschrijving de R80 een verkeerde keuze wat betreft declaratiecode.
Dit kan best even wachten tot maandag overigens.

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

Ah...OK. Ik denk dat de tandarts geen waarnemer heeft ingezet. Toen ik de praktijk belde kreeg ik twee telefoonnummers te horen t.w. 020-6861109 (de spoeddienst) en 0900-2020709 (€1,30 per gesprek). Deze laatste bleek een adviesbureau te zijn.

Inmiddels ontving een email van de zorgverzekeraar over de E87 (ik had ook contact met hen opgenomen). Deze kostenpost valt niet onder de dekking van mijn aanvullende tandverzorg (ook niet onder de andere twee tandzorgpakketten).

Maar, er blijkt wel een klachtenprocedure open als de tandarts lid is van de NMT. Dat weet ik niet op dit moment. Zoniet, dan bestaat een andere orgaan t.w. ANT (Associatie Nederlandse Tandartsen). Deze vereniging heeft haar klachtenprocedure opengesteld voor de patiënten van alle tandartsen, onafhankelijk van hun eventueel lidmaatschap van de ANT als ik het goed heb.

Ik heb dan ook op het Internet gelezen dat men is in ieder geval gedekt omdat alle tandartsen sinds 1 november 1995 op grond van de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector verplicht zijn aan te sluiten bij een klachtencommissie. :)

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door Walter van V »

en is een tandarts niet aangesloten heb je altijd nog de mogelijkheid een klacht in te dienen via IGZ...
Overigens zou ik de gang naar welke klachtencommissie alleen als laatste redmiddel gebruiken. Zijn lange vervelende trajecten...en de stress die het met zich meebrengt weegt vaak niet op tegen het eventuele gewin..

hoe is de stand van zaken nu overigens?

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

Hi Walter,

Sorry, ik had je reaktie niet eerder gezien.

Op 22 januari jl., zond ik een brief samen met een kopie van de faktuur per gewone post naar de tandarts met het verzoek om te reageren binnen 14 dagen alsmede de kosten ad €48,50 terug te storten op mijn rekening. Maar, omdat ik tot op 12 februari niets van hen had vernomen zond ik ze een nog brief, deze keer per aangetekende post. Ik gaf ze nog 8 dagen de tijd om te reageren. In die brief heb ik duidelijk gezegd de zaak te zullen voorleggen aan de NMT indien ze binnen de aangestelde termijn niet, of niet bevredigend reageert. De brief is volgens de TPG Track & Trace website uitgereikt op 13-02-2007. Tot op heden heb ik echter niets van hen gehoord noch geen terugbetaling ontvangen.

Ik heb nog een vraag (als je hier iets over weet). Heden ging ik naar een andere tandarts om mij daar te laten inschrijven. Toen is mij gezegd dat er een nieuwe kroon moet worden gemaakt en dat de kosten hiervan €600 zullen bedragen. Klopt dat? Volgens de Tarieven2007 kost een kroon hooguit €218,00. Volgens de tandarts wordt het overige bedrag van €382,00 besteed aan de 'tandtechniek, verdovingen e.d.'. Dit laatste bedrag lijkt mij wel aan de hogere kant te liggen.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door Walter van V »

zoek maar op in de UPT (tandartstarieven-)lijst, oa te vinden via www.tandarts.nl
bijkomende kosten:
foto, verwijderen oude kroon, wellicht correctie basis onder de kroon, verdoving idd, techniekkosten. Met name de techniekkosten hakken erin, afhankelijk van het lab (tarieven zijn vrij itt tandartstarieven) tussen de 200 en 300,= uitgaande van gouden basis met porselein.

Dan kom je inderdaad op een bedrag tussen de 500 en 600,=. Maar laat ze wel even uitleggen waarom deoude kroon niet goed meer is (zal wel duidelijk zichtbaar zjn op een foto neem ik aan.

iconic
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2006 15:22

Re: Tandarts faktuur - kostenposten

Ongelezen bericht door iconic »

De oude kroon is binnen twee weken na de behandeling al afgevallen helaas. Ik kan het zelf zien dat deze niet meer goed is. Het heeft een zeer dunne rand en tevens, is de binnenkant geheel hol. Aangezien dat de oppervlakte van kies bijna plat is kan ik mij wel voorstellen dat bij het kauwen de kroon makkelijk los zal komen. Volgens mij had de tandarts een noodkroon moeten maken die wat beter op zijn plaats past.

Ik vind het jammer dat de consument een betere bescherming tegen hoger tandartskosten niet meer heeft. Vooral vanwege de privatisering van het ziekenfonds mogen verzekeraars voortaan weigeren patienten in een aanvullende tandartsverzekering op te nemen. Ik heb wel 75% van de kosten van de wortelkanaalbehandeling ontvangen maar, de (bijkomende)kosten van een kroon wordt niet gedekt bij mijn tandartsverzekering. Bij het Ziekenfondspakket van toen was dat wel het geval.

Gesloten