LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Zoekend

Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Zoekend »

Hoi, wij hebben nieuwbouwhuis gekocht en zijn min of meer verplicht onze keuken bij Rolff in Alkmar te kopen.

Wie heeft ervaringen met dit bedrijf ??

Mr.P.
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 sep 2004 22:55

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Mr.P. »

Hallo,
u bent niet verplicht de keuken af te nemen bij een door de aannemer opgegeven zaak. Deze koppelverkoop is verboden.

De aannemer dreigt veelal met het niet uitbetalen van de stelpost of een veel lager bedrag.
Ook kan men weigeren het meerwerk uit te voeren.
Een ander dwangmiddel kan zijn dat men de standaardkeuken plaats ook al moet u die er later weer uithalen.
Laat u niet in de hoek drukken door de aannemer.

Het elders kopen van een keuken kan veel voordeliger uitpakken. De aannemer strijkt provisie op van uw aankoop. En dat bedrag krijgt u elders gewoon als standaardkorting. Laat u ook niet afschirikken door het meerwerk want in veel gevallen is dat net zo duur of zelfs goedkoper als u dit na de oplevering laat uitvoeren.
Let wel : voor een apparatement kan dit anders zijn.

Kiest u zelf voor een andere keukenleverancier dan wordt uw keuken niet geplaatst VOOR de oplevering van de woning, maar kan dit pas NA de oplevering.
Kiest u voor Rolff keukens dan kan dit waarschijnlijk voor de oplevering.
Laat u niet misleiden met kreten als "dan vervalt uw garantie" enz.

Belangrijk : laat u elders een keuken offereren en bestellen, zorg er dan voor dat er duidelijke installatietekeningen zijn als u het meerwerk door de aannemer laat doen. Controleer deze werkzaamheden ook voor de oplevering van de woning.

Dan uw vraag wat betreft Rolff keukens. Er is mij geen andere informatie bekend over de werkwijze van hun evenals mij ook geen klachten bekend zijn. Dit wil niet zeggen dat er nooit iets gebeurt.
Vraag altijd (ook elders) een gedegen en volledig gespecificeerde offerte. Als u gaat vergelijken, vergelijk dan appels met appels.
Heeft u vragen? Mail gerust of plaats uw vraag hier.

Mr.P.

gast1806

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door gast1806 »

Elders offertes aanvragen kan natuurlijk nooit kwaad.
Echter Rolff is een zeer gerennomeerd bedrijf wat al jarenlang absolute topmerken verkoopt. Rolff staat goed aangeschreven binnen de branche. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!

G. Stals

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door G. Stals »

Geachte mr. P,

Uw schijft in uw reactie:
De aannemer dreigt veelal met het niet uitbetalen van de stelpost of een veel lager bedrag.
Ook kan men weigeren het meerwerk uit te voeren.
Een ander dwangmiddel kan zijn dat men de standaardkeuken plaats ook al moet u die er later weer uithalen.
Laat u niet in de hoek drukken door de aannemer.
Bedoelt u hiermee dan ook dat de aannemer het (volledige) stelpostbedrag dient uit te betalen, men het meerwerk moet uitvoeren en men de standaardkeuken moet weglaten als de koper hierom vraagt?

Tevens heeft u het over:
Laat u niet misleiden met kreten als "dan vervalt uw garantie" enz.
Doelt u dan op de GIW-garanties? En is het dan ook zo dat welke keuze de koper ook maakt omtrent keuken en sanitair dat al deze garanties blijven gelden?
Op welke wetgeving kan ik me dan beroepen?

Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,

G. Stals

Mr.P.
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 sep 2004 22:55

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Mr.P. »

Hallo,
nee , de aannemer is niet verplicht het hele stelpostbedrag terug te betalen. Normaliter staat er wel een bedrag voor dat u terug krijgt als u geen keuken afneemt via de door de aannemer aangwezen leverancier.
Of een aannemer doet niets en plaatst gewoon de standaardkeuken die u er na oplevering weer uit moet halen. U zou de door de keukenleverancier gemaakte offerte elders nog een keer kunnen laten maken en vervolgens de eindprijs vergelijken.U weet dan wat de aannemer als provisie heeft hetgeen u een onderhandelingspositie geeft.
Wees fair naar de 2e keukenleverancier en meldt dat u wilt vergelijken en direct een scherpe prijs wenst. (waarover u later niet meer hoeft te onderhandelen).
Uw eerste stap is de aannemer te vragen (zwart op wit) wat er gebeurt als u de keuken niet afneemt.

Voor het meerwerk heeft de aannemer een meerwerklijst. Dit werk kunt u gewoon door hen laten uitvoeren. U kunt ook het meerwerk uit laten voeren door derden maar voor sommige dingen kan dit extra breekwerk betekenen.
Er zijn aannemers die inderdaad geen meerwerk uitvoeren als u niet bij hen de keuken afneemt. Of dit wel of niet toegestaan is weet ik niet. Probeer eens bij de vereniging eigen huis voor dit onderwerp.
Wel kan het zijn dat de kosten van het meerwerk soms uitermate hoog liggen.
Het weglaten van een gipswandje van 60 cm in de keuken kan soms een paar honderd euro kosten terwijl er eigenlijk niets gebeurt (wel moeten er vaak nieuwe bouwtekeningen afgedrukt worden). Na oplevering is dit een paar ferme klappen en een soms een stucadoor voor de afwerking.

>>>Doelt u dan op de GIW-garanties? En is het dan ook zo dat welke keuze de koper ook maakt omtrent keuken en sanitair dat al deze garanties blijven gelden?<<<
Het na oplevering plaatsen van een keuken heeft geen effect op de giw garantie. De keukenleverancier geeft immers garantie op de geleverde keuken.
Wel belangrijk is dat u oplet of bijvoorbeeld de juiste afzuigkap wordt geplaatst. Een verkeerde keuze kan bijvoorbeel het ontluchtingssysteem van de woning beinvloeden.

Met sanitiar heb ik geen ervaring.

Ik hoop dat u met deze antwoorden uit de voeten kunt.
Heeft u nog vragen dan lees ik het wel.

Mr.P.

Gast

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb 18 jaar geleden bij rolfkeukens een keuken gekocht hij heeft mij priema geholpen alles werd door rolfkeukens geregeld ook de aannemer het verliep allemaal keurig netjes.ik heb er nu nog steets plezier van.

Sander79

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Sander79 »

Ik heb zelf ook een nieuwbouwhuis gekocht in Alkmaar, en ook ik werd doorverwezen naar Rolff keukens. Een hele mooie winkel met de meest geweldige keukens, alleen de prijzen zijn vele malen hoger dan elders.
Elders rondkijken loont de moeite. Ook al is bedrag dat je terugkrijgt voor de standaard keuken vele malen lger, dan wanneer je de keuken via Rolff koopt.

Pfffff

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Pfffff »

verkocht hoor ik

Samson66
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2006 19:53

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Samson66 »

Op zich kan ik weinig zeggen over de kwaliteit die Rolff uiteindelijk biedt. Wel over het proces.

Ook wij zijn door de aannemer gestuurd naar Rolff. Meerdere gesprekken gehad (en de meeste niet eens direct naast de deur). Uiteindelijk kregen we het bedrag te horen.... 44.000 Euro!!!! Zonder blikken of blozen werd dit ons mede gedeeld. En dit voor een Siematic in een lage prijsklasse. Niets bijzonders eigenlijk.

Maar nu komt het frappante... de offerte kregen wij niet mee! Alleen als we tekenden. Dat voor zo'n keukenzaak. Ik deelde toen mee dat er absoluut geen zaken met ons gedaan zou worden als wij de offerte niet eerst vooraf kregen (vertelde ook dat ik al slechte ervaringen had met incomplete keukenoffertes bij een vorige aankoop). De dame in kwestie wilde nog steeds niet de offerte geven en moest dit aan de bedrijfsleider vragen. Over het antwoord zouden we teruggebeld worden. Helaas... dit is dus nooit gebeurd.

Inmiddels weet ik hoe dit kwam. Er wordt onderhands 10% aan de aannemer betaald voor elke keuken die door Rolff geplaatst wordt. Dit betalen ze natuurlijk niet uit eigen zak, maar de uiteindelijke klant.

Het kleine bedrag wat je dus van de aannemer terug krijgt als je niet voor de standaard keuken kiest, betaal je dus uit eigen zak. Een bedrijf dat eveneens zaken deed met de aannemer heeft dit verhaal aan mij bevestigt.

Hierop heb ik besloten om met geen enkele door de aannemer gekozen meerwerkleverancier zaken te doen. Nu heb ik onbeperkte keuze voor een lager bedrag.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Samson66,

Wijs besluit om verder te kijken! Ondanks dat koppelverkoop verboden is gebeurt het nog bijna iedere keer.

De bedrijven die al wat langer meegaan in de branche hebben vaak banden met aannemers. Voor die banden wordt grof betaald door, jawel, de klant. Als er sprake is van meerwerk, door het keukenontwerp, wordt dit weer verricht door de aannemer met opgeschroefde tarieven. Zo wordt de klant van zijn zuurverdiende centjes ontdaan.

Wij hebben ook de fout 1 keer begaan en zijn er snel mee gestopt. 10% voor een verkochte keuken is echt geen uitzondering maar in onze ogen absurd. Als je als keukenwinkel niet uitkijkt wordt je snel bestempeld als zijde te duur, gezien jouw bericht over Rolff keukens.

MVG

Samson66
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 nov 2006 19:53

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Samson66 »

Dag Maxx,

Of dit feitelijk koppelverkoop is durf ik niet te zeggen, immers er is geen sprake van een economische machtpositie (de voorwaarde die de NMA stelt). Formeel heb ik een vrije keuze. Echter de aannemer trekt wel de garantie terug wat betreft het leidingwerk ed. Zij doen alleen aanpassingen als het meerwerk aangekocht wordt bij de door hun uitgekozen leveranciers.

Wellicht dat een jurist onder ons uitkomst kan bieden. Want al met al vind ik het niet netjes.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door maxx »

Echter de aannemer trekt wel de garantie terug wat betreft het leidingwerk ed. Zij doen alleen aanpassingen als het meerwerk aangekocht wordt bij de door hun uitgekozen leveranciers.
Need i say more?......


Laat je niet gek maken, de leverancier die de keuken levert geeft garantie. Ik wordt gek van het gescherm met de GIW-garantie. Mensen worden gewoonweg onder druk gezet.

MVG

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Wie heeft ervaring met Rolff keukens ??

Ongelezen bericht door Eek »

Rolff is door Bruynzeel keukens gekocht,die weten wel raad met de projectmarkt....

Gesloten