LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jaarnota

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mijntjepetra
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:01

jaarnota

Ongelezen bericht door mijntjepetra »

Hallo,

Hier een klacht over Eneco,
Sinds November 2006 heb ik recht op een teruggave van 352 euro.
Na een telefoontje werd mij toegezegd dat dit bedrag binnen 10dgn gestort zou zijn op mijn rekening.
Helaas was dit niet het geval en dat kort voor de kerst.
Ik heb meerdere malen naar met ze gebeld wat 10ct per minuut kost en kreeg ook nog te horen dat ik niet zo eigenwijs moest zijn.
Op mijn emailberichten krijg ik geen antwoord.
Ik heb ze zelfs laten weten dat ze het bedrag maar moeten verekenen en dat was in orde.
Maar wat schetst mijn verbazing!!!!!!!
Ik krijg nu een rekening van 160 euro met kans op 15 euro boete omdat ik de maand December verzaakt heb te betalen.
Ik weet nu zo onderhand niet meer hoe ik dit nog moet aanpakken want schijnbaar zijn ze bij Eneco zo dom dat ze zelf niet weten wat ze hun klanten schuldig zijn en wat niet.
Ondertussen vertik ik het om te betalen want ze hebben nog steeds 352 euro van mij.
Als je betalen moet zijn ze er als de kippen bij maar owee als zij betalen moeten dan kun je maanden wachten en word je grof behandeld

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat getuigt van twee systemen.
Je hebt bij energiebedrijven tal van geldstromen die lang elkaar lopen.
Het is letterlijk een hopeloze boel!
Tros Radar, besteedt aan dit fenomeen, wat overigens vaker voor komt, wat aandacht.
S.V.P.

Bij voorbaad dank.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door puma73 »

Heb je wel gecontroleerd of men bij de eindafrekening ook het nieuwe termijnbedrag voor december in rekening hebben gebracht?

Niet alle leveranciers doen dit en dan krijg je dit soort miscommunicatie.

Controleer in elk geval dit op je eindafrekening. Is het maandbedrag afgeschreven hoef jij je geen zorgen te maken. Zo niet, zo snel mogelijk betalen, tegoedhebben ontslaat je niet van de verplichting om te betalen.

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door jsp »

Ik heb met Eneco de ervaring, dat zij een afrekening meteen verrekenen met het eerstvolgende termijnbedrag. Met andere woorden: als je moet bijbetalen, dan wordt dit bedrag tegelijk geïncasseerd met het nieuwe, eerstvolgende termijnbedrag. En als je volgens de jaarafrekening geld terug hoort te ontvangen trekken ze eerst de eerstvolgende termijn er af. Het is slordig als de klantenservice je dat niet verteld heeft, en heeft beloofd dat het eindbedrag (€ 352,00) overgemaakt zou worden. En nu moet je opeens € 160,00 bijbetalen!!

Het te betalen of te ontvangen bedrag na verrekening van de eerstvolgende termijn staat (als het goed is) dan ook op de jaarafrekening. Eneco heeft de tarieven, en daarmee de termijnbedragen per 1 januari ook nog verhoogd voor mensen zonder vastgezette prijs. Misschien is dit een oorzaak van verwarring? Ik vind overigens een nieuw maandbedrag van (352+160=) 512 euro wel erg aan de hoge kant voor een gewoon huishouden, zelfs wanneer het hier om twee maanden (nov en dec samen) zou gaan (nog altijd € 256 per maand). Hier zou dus best ergens een administratiefout gemaakt kunnen zijn. Als Eneco dit niet snel rechtzet zou een procedure via de SGC kunnen helpen. Je moet dan wel helaas eerst het betwiste bedrag betalen aan Eneco of in depot storten bij de SGC.

Het is bij Eneco mogelijk om via de website (na inloggen) zelf het huidige termijnbedrag te bekijken, te verhogen (met max. 50%) of te verlagen (met 15% binnen bepaalde marges). Dat zou je ook nog kunnen doen.

(00:49 berekening evt. termijnbedrag aangepast, hoofdrekenen was ik nooit zo sterk in :oops: )
Laatst gewijzigd door jsp op 17 jan 2007 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron 2
Berichten: 439
Lid geworden op: 20 jan 2004 16:57

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Tros Radar, besteedt aan dit fenomeen, wat overigens vaker voor komt, wat aandacht.
Tros Radar is volgens mij blind en doof wat dit forum betreft.
Nog nooit heb ik ze een onderwerp uit dit forum op zien pakken.
:cry:
Nog nooit heb ik ze in zien grijpen als een onderwerp verzandt in een persoonlijke discussie. :cry:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ze putten er wel informatie uit en stellen belanghebbenden in staat om in discussie te gaan met lotgenoten hetgeen ook goed kan zijn.

Goozzz
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jan 2007 03:00

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Goozzz »

Mijn verhaal is veel te lang om hier te vertellen, Mijntjepetra, ik heb een dossiermap vol ellende, spooknota's enz hier liggen, alleen dan bij Obragas en Essent, maar als je wilt mag je wel contact met me opnemen. En de redaktie van Radar trouwens ook, als ze meer van die beestachtige verhalen willen horen !
Eén ding : Je komt alleen maar verder in de **** als jij niet eerst je voorschot betaald. Zij hanteren de regel dat correcties pas betaald worden indien er geen betalingsachterstand is, en jazeker....ze denken ook nog dat ze het recht hebben om dat zover uit te spelen totdat ze je zelfs af gaan sluiten!!
En dán begint de ellende pas goed : Moet je op zoek naar een nieuwe leverancier, maar je oude geeft dan verkeerde standen door aan de netwerkbeheerder, waardoor je bij de nieuwe leverancier véél te veel gaat betalen !!! Bij mij ging het om maar liefst € 1600,00 !! die ik terug zou moeten krijgen maar nog niet gehad had, en ineens moest ik binnen 5 dagen € 400,00 betalen, anders zou ik afgesloten worden !!

Toen sloegen bij mij de stoppen door en heb ik een kei-harde dreigmail gestuurd, waarin IK binnen 5 dagen MIJN geld op-eiste...plus daarbij ook een extra claim van € 500,00 bovenop.....zoniet zou ik daar bij hen de boel wel eens even af komen sluiten, en de hele boel voor de rechter en alle media gooien die ik maar kon vinden......en wat denk je ????

Toen werden ze wakker en werd alles tot op de bodem uitgezocht....én terugbetaald !!!

Ik hoor het wel als je meer wilt weten hierover !!! Succes alvast

H.de Boer
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2007 15:41

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door H.de Boer »

Volgens mij moet er een wettelijke regel komen binnen
welke termijn energiebedrijven tegoeden aan klanten terug moeten
betalen.
Dit zou ook moeten gelden voor KPN en Verzekerings-maatschappijen,
maar vooral voor de Belastingdienst !!


H.de Boer :idea:
Laatst gewijzigd door H.de Boer op 29 jan 2007 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door wicher »

@meesteres:
Zo te zien heb je een relatie met die andere brulaap! :oops:
(Sales-nog wat)

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door wicher »

Nee hoor, betaal al jaren vééééél minder dan jij bij dat fantastische E.D. :lol:

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door kiz »

Het tarief per kWh (laagtarief) ligt bij ED precies 0,00092 lager dan bij mijn huidige leverancier. Mijn voordeel per jaar bij een jaargebruik (laagtarief) van 2750 kWh bedraagt dan "maar liefst" € 2,53.
Het tarief per kWh (normaaltarief) ligt bij ED 0,0017 HOGER dan bij mijn huidige leverancier. Het nadeel per jaar bij een jaargebruik (normaaltarief) van 2250 kWh bedraagt dan € 3,83.
Ergo: bij ED ben ik jaarlijks € 1,30 méér kwijt dan bij mijn huidige leverancier.
Bovendien vind ik het érg knap dat ED aangeeft mij gas te kunnen leveren (op basis van postcode), aangezien ik helemaal geen gasaansluiting heb...
Bovendien hanteert ED als beleid dat je per automatische incasso betaalt, óf zij rekenen een opslag van € 2,- per maand.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Shine »

Bovendien hanteert ED als beleid dat je per automatische incasso betaalt, óf zij rekenen een opslag van € 2,- per maand.
Dit laatste is niet vreemd. Zo goed als ieder (energie-) bedrijf vraagt tegenwoordig geld als je kiest voor betaling middels Acceptgirokaart.
Zie ook een andere thread. Geloof dat hij 'Automatische incasso', of, 'Betalingen niet meer in eigen hand' heet.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door kiz »

@Shine,
Mijn energieleverancier doet dat (vooralsnog) niet, het is weinig zinvol om die "automatische incasso" discussie hier nog 's dunnetjes over te doen, in ieder geval wil ik graag zélf mijn betalingen in de hand houden zónder daar extra kosten voor te moeten betalen. (ja, daar heb ik een reden voor)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ga die discussie ook niet nog eens dunnetjes overdoen.
Ben trouwens wel benieuwd geworden wie u als leverancier hebt. Temeer omdat u er erg tevreden over klinkt!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: jaarnota

Ongelezen bericht door kiz »

@Shine
Ik ben niet bijzonder tevreden over mijn energieleverancier, vandaar dat ik de naam ook niet had genoemd.
Administratieve afhandeling is zonder meer keurig te noemen, (jaarnota's op tijd, elk jaar meteropname) de tariefstelling voor SV (en met name het vastrecht) is ronduit abnormaal te noemen.
Service (b.v. via de website en/of klantenservice) is niet noemenswaardig; zo lang men mij blijft adviseren dat ik met "koken op gas" X euro (afhankelijk van de geldende tarieven) kan besparen t.o.v. "electrisch koken" neem ik hun adviezen met een héle grote korrel zout.
De tevredenheid zit 'm er vooral in dat ik sinds 1-1-2006 de electriciteitsprijs heb laten vastzetten.
Ik zit bij Eneco, "vast" voor SV, ze zijn netbeheerder in onze regio, dus hoe ik het ook draai of keer, ik zal er altijd mee te maken blijven houden. De geringe verschillen tussen de verschllende aanbieders én het feit dat ik graag alles op één rekening wil houden zijn de doorslaggevende factor om maar voor het hele pakket bij deze leverancier te blijven.
En ook overigens... "hier vind je wat, en daar laat je wat" en zoals schoonpa altijd zeer treffend weet op te merken "bij de éne moet je betalen en bij de andere moet je geld geven". Lood om oud ijzer dus :wink:

Gesloten