LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] OPLICHTING INFORMATIQUE
OPLICHTING INFORMATIQUE
bij Informatique een DVD RW Lightscribe aangeschaft van HP voor € 65. Rond november 2006 stopte de DVD writer. Het reageerde nergens meer op. Tot dan toe had ik de writer alleen nog maar gebruikt om zo nu en dan af te spelen. Verder heb ik nog geen tijd gehad om er iets anders mee te doen. Ik heb toen gebeld met Informatique. Het was geen probleem, ik kon de writer terugbrengen onder garantie welke 2 jaar is op dit product, en een nieuwe krijgen. Er waren al meer klachten en het was een bekend probleem zei men. Ik ben naar Informatique gegaan, inderdaad werd er gezegd doet de writer niets meer. U kunt een andere krijgen voor deze werd er gezegd. Maar bleek, er was geen writer op voorraad van HP (nu Lite-On). Na lang wikken en wegen de voorgestelde Philips genomen. Hier was wel een extra bijdrage van € 5 voor, dus totaal € 70. Nu mag ik verwachten dat ik niet wordt bedrogen en men mij een eerlijke prijs geeft. Vervolgens ben ik naar huis gegaan en heb ik getracht de bijbehorende software van Nero te installeren, dit was een ramp. Op de een of andere manier mist mijn systeem iets om dit af te maken. Wat ik ook doe het lukt niet. Nu was ik al geen voorstander van Nero, maar ik heb verder niet zo veel tijd om me hier verder in te verdiepen. Dus ben ik weer terug gegaan om de Philips writer terug te geven voor mijn geld. Intussen was gebleken dat de bewuste writer van Philips op internet staat voor € 40! Dit schoot mij eerlijk gezegd in het verkeerde keelgat. Bij aankomst bij Informatique kreeg ik ook nog eens te horen dat ik geen geld terug kreeg. Het volgende uitgelegd aan de jongeman: - Ik koop een DVD writer, die gaat binnen de garantieperiode kapot. - Er is geen vervangend product van dezelfde fabrikant, intussen is het Lite-On die de DVD writers doet van HP. Van Lite-On dus geen vervangend product. - Ik neem de Philips voor totaal € 70 (terwijl later blijkt dat deze € 40 is!). - Ik ben niet tevreden en wil mijn geld terug Dan krijg ik te horen: - geen geld terug - waardevermindering! – ( geloof je dit, bijna 50% na een periode van 14 maanden en binnen de garantieperiode!) – - ja, wordt er nog doodleuk gezegd als je een auto een jaar gebruikt en…., nou meneer als ik vandaag een tv koop en die gaat over 14 maanden binnen de garantie stuk en doet niets meer, vervolgens is er geen gelijkwaardige van hetzelfde merk….dan mag ik een andere uitkiezen, is die duurder moet er geld bij, is die goedkoper krijg ik geld terug! Zo werkt het en niet anders. - Wat u doet is pure oplichting!! Het is ronduit schandalig. En wat betekent dit stukje van de garantievoorwaarden van HP dan?! 1. HP garandeert niet dat haar producten zonder onderbrekingen of fouten werken. Mocht HP binnen redelijke termijn een product niet kunnen repareren of vervangen zoals voorzien in de garantie, hebt u recht op de terugbetaling van de aankoopprijs mits u het product onmiddellijk retourneert. Garantievoorwaarden van de fabrikant gaan voor die van de winkelier tenzij die van de winkelier aanvullend ter verbetering zijn. Dat is geloof ik niet het geval in deze.
Re: OPLICHTING INFORMATIQUE
Klopt helemaal.HP garandeert niet dat haar producten zonder onderbrekingen of fouten werken.
In de electronica kan niemand dat.
Steeds meer consumenten eisen van de winkelier of fabrikant een keiharde garantie dat een product zonder onderbrekingen of fouten een bepaalde periode meegaat.
Zulke garanties zal géén één winkelier of fabrikant de consument geven.
Want als een winkelier dat wel doet: dat is pas oplichting!
Want dat kan hij niet.
Een product kan altijd kapot gaan. Altijd.
Als het product in de garantieperiode defect gaat en de oorzaak is geen eigen schade, dan wordt dat netjes afgehandeld.
Toch heeft de winkelier gelijk.Dan krijg ik te horen: - geen geld terug - waardevermindering! – ( geloof je dit, bijna 50% na een periode van 14 maanden en binnen de garantieperiode!)
De computeronderdelen zijn niet waardevast en de prijzen zakken heel snel!
14 maanden geleden kostte een brander inderdaad €65,- a €70,-
Nu liggen de prijzen op €40,- €45,-.
Dus de prijzen zijn inderdaad flink omlaag gegaan!
Als consument kun je het ermee eens zijn of niet, je doet er niets aan!
Dus als je voor 14 maanden een brander kocht voor €100,- en nu gaat die kapot en je krijgt een vervangend product, dan is dat niet voor de waarde van €100,- maar voor €45,-! Afgaand op de gelijkheid van de specificaties.
Re: OPLICHTING INFORMATIQUE
Muis, kijk eens op deze site http://www.consumentenautoriteit.nl/ onder garantie. Dan krijg je een duidelijk verhaal. Mijn ervaring met Informatique en garantie is ook niet best. Ik kom er allang niet meer.
Re: OPLICHTING INFORMATIQUE
Overigens, de garantie afhandeling is prima geweest. U heeft ongetwijfeld ook de keuze gehad om het product terug te laten sturen naar HP. Helaas gaan daar een of twee en soms wel drie weken over heen. Dus is u ook de optie gegeven om een vervangend model te kopen.
Ik zie echt in uw verhaal niet in wat Informatique daar fout in heeft gehandeld? En ja helaas is electronica aan een stevig verval van waarde toe bedeeld, dat willen we met zn allen toch, sneller beter (goedkoper?) etc etc.
Ik zie echt in uw verhaal niet in wat Informatique daar fout in heeft gehandeld? En ja helaas is electronica aan een stevig verval van waarde toe bedeeld, dat willen we met zn allen toch, sneller beter (goedkoper?) etc etc.
Re: OPLICHTING INFORMATIQUE
Waarschijnlijk alleen de 5 euro bijbetalen, die had niet nodig geweest.Ik zie echt in uw verhaal niet in wat Informatique daar fout in heeft gehandeld
Stel nu dat ze 70 euro hadden terugbetaald terwijl de dagprijs van het product nu 40 euro is, dan had je dus voor die 40 euro elders een nieuwe kunnen kopen en 30 euro overgehouden.
Als dat zo werkte dan zou ik zelf tegen het eind van de garantie mijn apparaat stukmaken!
Re: OPLICHTING INFORMATIQUE
Hier heeft informatique deels gelijk en deels niet.
Dat ze u uw geld niet teruggeven is ze niet kwalijk te nemen: U hebt het product meer dan een jaar gebruikt, dus dat u een vervangend product krijgt in plaats van uw geld terug is volledig te begrijpen. Het zou niet eerlijk zijn als u een jaar lang een product gebruikt, en vervolgens al uw geld terugkrijgt omdat het na een jaar kapot gaat.
Daar tegenover staat dat het aan de winkel is om te zorgen dat het product binnen redelijke termijn gerepareerd of vervangen word. Als het product in kwestie niet meer leverbaar is, dan een soortgelijk product. Hier is dan de bijbetaling niet terrecht, maar was het aan de winkel om vervanging te regelen. Dit echter is niet van toepassing als de winkel u heeft aangeboden het product binnen afzienbare tijd met hetzelfde product als u had te vervangen (of het te repareren), maar u in plaats daarvan zelf akkoord ging met een snellere oplossing - een geheel nieuw (ander) product.
Het verschil in prijs tussen nu en een jaar geleden is niet van belang, het gaat erom dat u een product meekrijgt wat minstens gelijk is aan wat u had, of een zo veel mogelijk gelijke versie als de versie die u had niet meer leverbaar is.
En, wat u schrijft in het laatste stuk uit uw verhaal: er staat een redelijke termijn van vervanging of reparatie. Mocht dit niet mogelijk zijn dán krijgt u uw geld terug. Echter is het wel mogelijk dit binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen, omdat deze redelijke termijn toch wel als een termijn van enkele weken gezien kan worden.
Dat ze u uw geld niet teruggeven is ze niet kwalijk te nemen: U hebt het product meer dan een jaar gebruikt, dus dat u een vervangend product krijgt in plaats van uw geld terug is volledig te begrijpen. Het zou niet eerlijk zijn als u een jaar lang een product gebruikt, en vervolgens al uw geld terugkrijgt omdat het na een jaar kapot gaat.
Daar tegenover staat dat het aan de winkel is om te zorgen dat het product binnen redelijke termijn gerepareerd of vervangen word. Als het product in kwestie niet meer leverbaar is, dan een soortgelijk product. Hier is dan de bijbetaling niet terrecht, maar was het aan de winkel om vervanging te regelen. Dit echter is niet van toepassing als de winkel u heeft aangeboden het product binnen afzienbare tijd met hetzelfde product als u had te vervangen (of het te repareren), maar u in plaats daarvan zelf akkoord ging met een snellere oplossing - een geheel nieuw (ander) product.
Het verschil in prijs tussen nu en een jaar geleden is niet van belang, het gaat erom dat u een product meekrijgt wat minstens gelijk is aan wat u had, of een zo veel mogelijk gelijke versie als de versie die u had niet meer leverbaar is.
En, wat u schrijft in het laatste stuk uit uw verhaal: er staat een redelijke termijn van vervanging of reparatie. Mocht dit niet mogelijk zijn dán krijgt u uw geld terug. Echter is het wel mogelijk dit binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen, omdat deze redelijke termijn toch wel als een termijn van enkele weken gezien kan worden.